Ik heb even het voorbeeld van de 4300 er bij gehaald.Oordeel zelf. Bachman 00 en DJH h0SK
Ik rijd zelf OO, en volg al jaren de discussies, die Engelsen daarover hebben, soms lijkt het net een godsdienstoorlog. EM met 18 of 18,2 mm of P4 en S4 met 18,83mm (scale it down regardless) spoorbreedtes zullen ongetwijfeld natuurgetrouwer zijn, maar geven ook meer problemen in de toleranties (hoe groot is een tolerantie van 2 of 3 mm in het grootspoor bij schaal 1:76?), en vooral ook tijdens het rijden met de "sideplay" van de wielen in "krappe" bochten van 2 meter diameter. Er komt, ehhh... ietsje meer voor kijken om goede rijkwaliteiten te realiseren dan bij OO.
Strikt genomen is 00 natuurlijk geen smalspoor, er zijn alleen akelig veel Britten die het wel zo zien en daarom de boel aanpassen. Het tegenovergestelde bestaat natuurlijk ook: Britten die zich strikt aan 1/87 houden.
Volgens mij ben je nu dingen aan het vergelijken die van een heel verschillende orde zijn. P4, S4 en 00 hebben maar 1 ding gemeenschappelijk, en dat is de basisschaal van 1:76. Voor de rest hebben ze, wat de afmetingen van wielbanden en flenzen betreft, een totaal verschillende insteek.
Het gaat hier om een vergelijking tussen 00 en H0. Het zijn twee verschillende schalen, maar wel op dezelfde spoorwijdte.Een simpel rekensommetje maakt duidelijk dat bij 00 de schaalverhouding en de spoorwijdte niet bij elkaar passen. En naar mijn mening is deze mix van schaalverhoudingen de grootste vergissing uit de geschiedenis van de modeltrein
Verder ben ik het o.a. met Robbert Jan eens dat het vooral een hobby is en moet blijven waaraan je plezier wil beleven, en dat ieder dat op zijn eigen manier doet.