Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 22:06:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
  

Auteur Topic: schaal 00  (gelezen 12384 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: schaal 00
« Reactie #30 Gepost op: 23 August 2008, 12:50:05 »
Is het gewoon een vergissing, of echt de allergrootste vergissing? In de jaren '30 moest men blijkbaar een keuze maken, en misschien was hun keuze wel: OO of niets.
Het was een bewuste keuze, gemaakt door een meneer Henry Greenly, die in die tijd een zwaar stempel drukte op de hele Engelse modelspoorwereld. De officiële verklaring is altijd dat het Engelse profiel kleiner is dan het Europese, en dat daardoor de motoren er niet in zouden passen. Maar dat is flauwekul, aangezien in dezelfde periode al mensen bezig waren met de 2mm schaal, dus de helft van 00, met elektriche motoren erin. Meneer Greenly heeft dus waarschijnlijk een verborgen argument gehad.
Al met al, het was een bewuste keuze, maar in mijn ogen ook een tragische vergissing, want het was helemaal niet nodig geweest.

Overigens is de invloed van Greenly in Engeland nog steeds bij de miniatuurspoorbanen te zien. De beroemde Romney, Hythe and Dymchurch railway bijvoorbeeld, heeft een spoorwijdte die ongeveer 1/4 is van normaalspoor, maar de opbouw van de locs is ongeveer 1/3 van het grote voorbeeld. Dus een vergelijkbare afwijking tussen schaal en spoorwijdte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: schaal 00
« Reactie #31 Gepost op: 23 August 2008, 13:12:26 »
Het is 00 hoor, en geen OO.
En H0 of h0, maar geen hO, ho, HO of Ho.
Subtiel verschil, maar wel opvallend dat zoveel mensen dat nog fout schrijven en spreken: halfnul en geen hao, nulnul en geen o o.
Ik heb al een trein

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: schaal 00
« Reactie #32 Gepost op: 23 August 2008, 13:38:01 »
Op de site:

http://www.doubleogauge.com/history/history.htm

staat uitgebreid beschreven hoe e.e.a. tot stand gekomen is. Greenly heeft daarbij idd een belangrijke rol gespeelden nam het blijkbaar niet zo nauw met de schaal en de bijbehorende spoorbreedte. Of het toen in de jaren '20 anders gekund had? Misschien heb je wel gelijk en was eigenlijk het niet nodig. In ieder geval heeft de markt voor 00 gekozen en ben ik dus een blije 00-rijder.

Ik heb me al 18 jaren afzijdig gehouden van de "Battle of the Gauges" en ben van plan om dat te blijven doen, ook al vind ik dat de H0- en de P4 broederschappen de beste argumenten hebben. Leuk eigenlijk, dat jij daarover ook een duidelijk standpunt hebt.

Ik ben 2 jaar geleden een keer met de Romney Hythe en Dymchurch meegeweest, en vond het een heel bijzondere ervaring. Het was toen mooi weer, en de wereld leek ineens een heel stuk groter vanuit die lage zitbankjes.

Huub, al eens geprobeerd te googlen met 00 of OO?

Leen.
« Laatst bewerkt op: 23 August 2008, 13:40:16 door Leen »

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: schaal 00
« Reactie #33 Gepost op: 23 August 2008, 13:55:47 »
Jawel, doe ik meestal. De engelsen noemen een nul ook al 'o', om het wat makkelijker te maken.
« Laatst bewerkt op: 24 August 2008, 00:50:46 door Huub »
Ik heb al een trein

Loetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: schaal 00
« Reactie #34 Gepost op: 23 August 2008, 17:17:00 »
Wat is dat suf zeg, vissen.

En bedankt he!

Dat is wel de reden dat ik weer aan treintjes begin  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: schaal 00
« Reactie #35 Gepost op: 23 August 2008, 19:20:20 »
Het is 00 hoor, en geen OO.
En H0 of h0, maar geen hO, ho, HO of Ho.

Als ik zoiets lees, dan is mijn eerste reactie: dat controleren we even. ;D

In ieder geval is h0 ook fout. Zowel de NEM als de NMRA kennen alleen de schrijfwijze met de hoofdletter H. De NEM stelt uitdrukkelijk dat daarachter de nul komt, en niet de letter O.
Curieus is dat de NMRA wel de hoofdletter H schrijft, maar zet daar dan de letter O achter.
Dus bij NEM : H0, en bij NMRA: HO

De NMRA schrijft ook OO met twee hoofdletters O. Ook de meeste Engelse bronnen schrijven OO met letters. Behalve die finescale rakkers van de Scalefour Society, die schrijven 00, dus nul-nul.
De NEM kent de schaal 00 helemaal niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: schaal 00
« Reactie #36 Gepost op: 23 August 2008, 19:22:13 »
Klaas spreek eens uit 107: one-o-seven. Snap je nu waar "o" vandaan komt?  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: schaal 00
« Reactie #37 Gepost op: 23 August 2008, 19:39:00 »
Ja hoor, ik snap heel goed waar die o vandaan komt. Heb ook Engelse les gehad, al is het al heel lang geleden.
Maar weet je waarom ze o zeggen? Omdat ze te lui zijn om zero te zeggen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: schaal 00
« Reactie #38 Gepost op: 23 August 2008, 20:18:09 »
En terecht. Als we nooit stappen zouden overslaan hadden we nu nog niet van Stephensons invention kunnen genieten... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2030
  • Allegra" treinstel
Re: schaal 00
« Reactie #39 Gepost op: 23 August 2008, 20:28:03 »
Loetje kijk anders eens op deze link

http://www.scalefour.org/map.htm

hier vind je misschien iets meer info  op je vraag

groetjes edwin