Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Invoering SGNS containerwagens bij NS door sneek
Vandaag om 00:46:23
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 00:34:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door NS264
Vandaag om 00:12:24
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
24 November 2025, 23:14:54
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
24 November 2025, 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Frank 123
24 November 2025, 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door TrantonMR
24 November 2025, 22:02:29
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
24 November 2025, 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
24 November 2025, 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
24 November 2025, 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
24 November 2025, 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
24 November 2025, 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
24 November 2025, 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
24 November 2025, 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
24 November 2025, 19:32:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
24 November 2025, 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
24 November 2025, 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
24 November 2025, 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
24 November 2025, 17:14:13
  

Auteur Topic: N Spoor bovenleiding  (gelezen 10646 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Spoor N
N Spoor bovenleiding
« Gepost op: 16 August 2008, 15:27:43 »
Is er iemand die ervaring meeft met de (dubbelspoor) bovenleidingsportalen van Focus Modell Parts in N? Kan hiervoor de rijdraad van Viessmann gebruikt worden? Ik ben namelijk van plan deze te gaan gebruiken. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 16 August 2008, 17:34:36 »
Hoi

De masten zien er wat overgedimensioneerd uit tov de viessmann-masten. Ik denk dat de draden sowieso uitgebogen moeten worden aan de uiteinden en dan is de vraag of het er nog een beetje fatsoenlijk uit blijft zien. Maar ik alleen ervaring met de viessmannmasten en draden en niet met de masten van FMP.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

hoefhaan

  • Gast
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 16 August 2008, 17:53:21 »
Ik heb geen ervaring met N spoor, maar voor Ho adviseerd FMP in ieder geval de viesmann rijdraden.

De andere merken zijn minstens net zo grof.


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Spoor N
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 18 August 2008, 14:51:18 »
@Robert: Hier zijn geen Viessman masten dus als ze iets te groot zijn valt dat niet meteen op. Hoe zit de rijdraad eigenlijk aan de masten vast?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 18 August 2008, 15:52:03 »
Hoi

Viessmanndraden hebben haken/ogen aan de uiteinden van de draad zitten. Deze passen om de uitleggers van de viessmannmasten (vrij forse, plastic, uitlegger uiteinden) en zitten dan gelijk vast (evt nabehandelen met een drupje secondelijm).

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 18 August 2008, 20:47:49 »
Ik ben hier ook erg benieuwd naar. Heb al wel de FMP masten aangeschaft, maar nog niet nagedacht over de rijdraad.
Uit bovenstaande begrijp ik dus dat de Viessmann draden bruikbaar zijn?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Spoor N
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 19 August 2008, 19:22:26 »
Ah, kan je dan vertellen hoe de FMP masten je bevallen? Zien ze er redelijk uit? Ook belangrijk: wat is de afstand tussen de portalen van de dubbelspoormast
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 19 August 2008, 19:44:56 »
Jongen, ga lekker Duits rijden, veel leuker!  ;)  ;D  ;D

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 19 August 2008, 19:45:47 »
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik ze nog niet heb staan  :-[
En nu ben ik daar eigenlijk wel blij mee aangezien de Viessmann draden alleen in vaste maten te krijgen zijn.

De normale afstand tussen portalen op de vrije baan is in het echie ongeveer 70 meter, dus 43 centimeter. Maar op emplacementen en in bochten haalt men die afstand vrijwel nooit.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Spoor N
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 19 August 2008, 19:52:15 »
@Peter: Oeps, ik bedoel tussen de poten van een portaal. :P Als afstand tussen twee portalen neem ik de afstand van de Viesman bovenleiding (22,2 cm, korter in de bogen). Het gaat helaas niet anders.

@Jeroen: Er rijdt hier al genoeg Duits spul rond ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 19 August 2008, 20:03:13 »
Die 22+ cm is prima met de Vmann draden. Langer moet je ook niet willen, dat gaat nog ten koste van de stabiliteit......als je tenminste met de panto tegen de draad wilt rijden.


Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 19 August 2008, 21:11:56 »
ik bedoel tussen de poten van een portaal
Oeps  :-[
Net even opgemeten, exact 7 centimer.
Als je meer wilt weten (ook van andere varianten), roep maar. Ik heb ze hier allemaal liggen :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
  • Spoor N
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 19 August 2008, 21:18:44 »
Bedankt. :) Het lijkt me iets te breed maar dan kan ik de sporen iets verder uit elkaar leggen. De afstand van de rijdraadhouder tot aan de onderkant van het 'betonnen' voetstuk wil ik nog wel weten. De masten zal ik dan maar eens gaan bestellen om de baan af te maken. ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 20 August 2008, 20:18:48 »
Die afstand is 44mm :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2336
    • Somda
Re: N Spoor bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 24 August 2008, 22:04:12 »
Ik denk dat de draden sowieso uitgebogen moeten worden aan de uiteinden en dan is de vraag of het er nog een beetje fatsoenlijk uit blijft zien
Klopt:

Dit weekend enkele Viessmann draadjes binnen gekregen (bleken er 3 in 1 pak te zitten, nooit geweten ;) Ach, nu heb ik alvast een voorraadje). Direct 2 dubbelspoor masten neergezet met draadjes ertussen. De Viessmann uiteinden zijn helaas niet hoog genoeg, de hoogte van de 2 aanhaakpunten op de mast is groter. Eigenlijk zou de laatste dwarsverbinding moeten verdwijnen, maar dat ziet er ook niet mooi uit.

Indien gewenst kan ik morgen wel wat foto's plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek