Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door MOVisser
19 June 2025, 23:51:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door KNed
19 June 2025, 23:43:44
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door KNed
19 June 2025, 23:37:55
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
19 June 2025, 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
19 June 2025, 22:22:56
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
19 June 2025, 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
19 June 2025, 22:12:01
19 Toen door R1954
19 June 2025, 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
19 June 2025, 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
19 June 2025, 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
19 June 2025, 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
19 June 2025, 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
19 June 2025, 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
19 June 2025, 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 June 2025, 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 June 2025, 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
19 June 2025, 15:30:49
  

Auteur Topic: Artitec Plan W rijtuigen  (gelezen 311111 keer)

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #780 Gepost op: 24 January 2009, 17:11:07 »
heppie die bij "breeke-mans" weg poes. Plan A (afbreek-tec)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #781 Gepost op: 24 January 2009, 17:39:58 »
Die kent papa niet.

Voor degenen die zich al afvroegen wat we aan het doen waren:

plan W-1 Buurland in tijdperk 4 (1968-1981) rijtuig 50 84 21-30 428-0
(zonder blauwe banen dus...)

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #782 Gepost op: 24 January 2009, 18:18:27 »
Ziet er wel aardig uit.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #783 Gepost op: 24 January 2009, 18:19:45 »
Dank je!  :D

Uit jouw mond is dat beslist als compliment op te vatten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #784 Gepost op: 24 January 2009, 18:22:37 »
Oja, meen je dat nu?


Of moet ik zeggen "zonde van die Artitec" ;D ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #785 Gepost op: 24 January 2009, 19:03:41 »
Hoezo Jos heb jij een Artitec verbouwd ?

:)

Gr. Remco

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #786 Gepost op: 24 January 2009, 19:13:09 »
Hoezo Jos heb jij een Artitec verbouwd ?

Zeker voor achter de slooplok ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #787 Gepost op: 24 January 2009, 19:26:08 »
Nee, die plan W is door Mispoes verbouwd.

De slooploc ligt effe stil


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #788 Gepost op: 24 January 2009, 21:25:36 »
De reden van de grote revisie is volgens mij dat de rijtuigen klaar gemaakt moesten worden om in de IC diensten mee te draaien. Zo kwam ik begin jaren 80 regelmatig een lange sliert Plan W's tegen in combinatie van IC kleuren en Benelux uitvoeringen. Vaak in combinatie met een of twee 1ste klasse (A rijtuig) Plan E op weg tussen Amsterdam-Den Helder.

Ik denk dat het iets anders is gegaan. Plan W1 (buurland) werd in 1966 afgeleverd, 24 stuks, genummerd B 4101-4124. Kleurstelling: Berlijnsblauw met zandgele biezen. Vanaf 1968 kregen deze rijtuigen witte wignetten en computernummers: 50 84 2130 401-408, 411-418, 421-428. De 423 (B4119) verongelukte reeds in 1969 te Düsseldorf. Van deze rijtuigen werden de 401-408, 411-418, 421, 422, 424 en 425 aangewezen voor de Benelux-trek/duwtreinen en kregen de bekende donkerblauwe kleur met gele streep en deuren. De Beneluxrijtuigen kregen ook nieuwe nummers: 50 84 2130 451-458, 461-468, 471-474.

De 426, 427 en 428 bleven in het Berlijnsblauw maar zonder blauwe banen vanwege geschiktheid voor buurlandverkeer. De drie rijtuigen hadden een aparte status maar reden vooral met hun binnenlandse soortgenoten (plan W2 met blauwe banen) plan E te versterken.

In 1981 waren de 23 rijtuigen plan W1 op de helft van hun levensduur en werd het tijd voor grote revisie. Een aantal wijzigingen werd doorgevoerd, de meest voor ons in het oog springende waren de gewijzigde raamconstructies, het gele vlak op de deuren werd breder en op de koppen van de rijtuigen werd het dak ook geheel blauw. Door ook de rijtuigen 426-428 tijdens hun revisie aan te passen aan de Beneluxdienst konden deze rijtuigen flexibeler worden ingezet. Voor deze rijtuigen werden de Beneluxnummers 475-477 gereserveerd. Er waren nog steeds 3 W1-rijtuigen over die in de binnenlandse dienst konden worden ingezet, dit gebeurde dan ook gewoon. Zoals je op onderstaande foto's kunt zien:


Benelux 456 in trein Enschede-Amsterdam CS te Es, 16-01-86
(versterking ICR-trein) Samenstelling: loc 1218+ICR-stam+plan W BNL 456


plan W Benelux 454 temidden van plan E te Enschede, 2 februari 1985
De trein zonder loc staat een weekend op reserve. Samenstelling voor de liefhebbers: RD+A+B+B+B De middelste B = dus de Benelux.

De 426 kwam op 15 april 1981 naar Haarlem voor revisie en ombouw tot 475 (afgeleverd 9 juli) en op 3 juni 1981 werd de 427 binnengenomen voor revisie en ombouw naar 476, gereed op 18 augustus.

Echter, met de voorbeelden van Artitec, de 428 en 477 is het wat anders verlopen. Op de eerste plaats werd hier in deze kolommen al de conclusie getrokken dat onder deze nummers hetzelfde rijtuig schuil gaat. Wie de werkelijkheid geen geweld aan wil doen kan deze nummers niet naast elkaar gebruiken. Daarnaast kunnen de rijtuigen alleen in 1981 worden ingezet. Tot deze conclusie kom ik na het lezen van HOV’s van dat jaar.

De 428 kwam op 11 december 1980 naar de wph Hlm, bestemd voor revisie en tevens ombouw tot 21 477. Nadat het rijtuig in behandeling was genomen werd prioriteit gegeven aan het herstel van Hondekop 1781 omdat alle onderdelen voor ombouw nog niet aanwezig waren. De 428 kwam op 24 december 1980 weer in dienst en werd naar de wpl Asd Zaanstraat gebracht voor onderhoud, met het oude nummer welteverstaan. Op 17 februari 1981 werd de 428 alsnog binnengenomen voor ombouw naar 477 en op 25 mei 1981 verliet het rijtuig onder nummer 477 de hoofdwerkplaats Haarlem.
Ik vraag mij af of de 428 wel in de Beneluxkleuren tussen 24 december 1980 en 17 februari 1981 heeft dienst gedaan, immers het rijtuig was er niet geschikt voor (trek/duw). De 477 kan sowieso niet in de oude Beneluxuitvoering (3-delige schuiframen smalle gele vlakken) gereden hebben omdat na de grote revisie de wijzigingen zijn doorgevoerd. Ik ben erg benieuwd of er nog lezers zijn die aanvullingen danwel tegenovergestelde info hebben… 


PS
Jeroen, de waarneming die jij hebt gedaan lijkt mij van na vlak na het Beneluxtijdperk. De oude TD's werden opgeheven en de Benelux W's doken massaal op in binnenlandse diensten.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #789 Gepost op: 24 January 2009, 21:49:26 »
Geweldig stukje info Frank! Hulde!.  ;)
Blijft wel de vraag waarom Artitec deze ongelukkige keuze in nummering gemaakt heeft.

En Frank het klopt inderdaad wat je zegt. Nadat de TD's werden opgeheven kwamen de Benelux plan W's vrij voor de IC diensten.
We're all riders on this train.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #790 Gepost op: 24 January 2009, 21:57:35 »
Ik kwam zelf ook tot deze kritische vraag. Ik maak echter wel een klein voorbehoud: ik heb het uit het doorgaans erg betrouwbare HOV.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

o_grenier

  • Gast
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #791 Gepost op: 24 January 2009, 22:14:33 »

Blijft wel de vraag waarom Artitec deze ongelukkige keuze in nummering gemaakt heeft.


Dat antwoord ken ik natuurlijk ook niet. Maar of het nu zo'n ongelukkige keus is? Als ik het overzicht van Frank goed lees zou alleen de 427 nog een week tezamen met de 477 gereden *kunnen* hebben. Ander combinaties van de 426-428 met de 475-477 kan volgens de data in/uit werkplaats niet. Beide beschilderingen behoren in feite in verschillende (deel-)tijdperken, dus maken die nummers ook niet meer zo veel uit (toch?).

En ach, Roco brengt een set van 3 grijze Kalkwagens-met-groot-NS-embleem, waarvan er ooit een (1)  bestaan heeft. Soms is het misschien maar beter als je geen kennis van rijtuig- of wagennummers hebt.... :-|

GG
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 23:54:20 door goedgek. Reden: tikfout in nummering gecorrigeerd »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #792 Gepost op: 24 January 2009, 22:35:21 »
GoedGek, ik geloof dat je een paar dingen door elkaar haalt, sowieso begin je nummers door elkaar te halen. Maar goed, daar moet je dan ook goedgek voor wezen natuurlijk. 8)

De door Artitec uitgebrachte nummers 428 en 477 zijn in feite hetzelfde rijtuig... Het is hetzelfde effect als je de E-locs 1623 en 1823 laat rondrijden, dat wil ook niet iedereen...

Ik twijfel er aan dat de 428 in Beneluxkleuren heeft gereden, ik betwijfel ten zeerste of de 477 (ex-428) in de oude Beneluxuitmonstering heeft gereden. Dat kan haast niet als je het revisieverhaal volgt. Aan de hand van deze conclusies wordt de rijtuignummerkeuze ongelukkig genoemd.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #793 Gepost op: 24 January 2009, 23:04:25 »

En ach, Roco brengt een set van 3 grijze Kalkwagens-met-groot-NS-embleem, waarvan er ooit een (1)  bestaan heeft. Soms is het misschien maar beter als je geen kennis van rijtuig- of wagennummers hebt.... :-|
GG

Met excuses voor het even off-topic gaan: er was er eentje met het opschrift Kalk, vignetten hadden ze allemaal. Roco heeft zich er heel gemakkelijk afgemaakt door een buitenlands model dat NIETS met de NS-kalkwagens van doen heeft een NS-kleurtje te geven.

Terug naar Plan W:  Na afloop van de serie grote revisie in 1982 werden er weer 3 rijtuigen uit de Beneluxafrekening gehaald. Dat waren de door Frank gefotografeerde 21 454-456, welk drietal tot eind 1985 dienst deed in de omloop van de rijtuigen Plan W2. In hun Beneluxjasje verlevendigden ze zo de aanblik van menig binnenlandse trein. Ze waren dus al gereviseerd en hadden 2-delige schuiframen.

Trouwens, keurig model van de 428 Mispoes, je bent er niet ingestonken door het rijtuignummer rechts in plaats van in het midden van de zijwand te plaatsen  8)

Maarrrr, vergeet de rangeerdershandgrepen niet!

groet,
Wim

« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 23:12:13 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8974
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #794 Gepost op: 24 January 2009, 23:18:32 »
Hadden de 454-456 een eigen (binnenlandse) omloop? Dat wist ik dan weer niet. In oktober 1985 heb ik ook een keer een BNL-W op de foto gezet in een trein afkomstig uit Hannover, zal eens kijken naar dat rijtuignummer.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.