Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 12:51:25
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
  

Auteur Topic: Artitec Plan W rijtuigen  (gelezen 313211 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #765 Gepost op: 24 January 2009, 13:42:01 »
Deze week pas mijn 2 plan W Benelux opgehaald en een plan W met reclamebanen.

Nu kan ik met een volledige normale Benelux rijden: 25.5, I4 A, I4 AB, 3x plan W (2*Artitec en1*Roco) en WRDk. Een plan L moet ik nog maken uit een messing bouwset van MK modelbouw.

Wat ik in dit draadje nog niet heb gezien is een vlugge vergelijking tussen een Roco en Artitec plan W Benelux:



Nogal een groot aantal verschillen, maar dat was te verwachten. Het Roco model is een te kort model van een Duits rijtuig dat in plan W Benelux kleuren is gespoten. Er zitten Minden Deutz draaistellen onder ipv Werkspoor draaistellen en verder klopt er weinig behalve de bakindeling.

Opvallende verschillen zijn verder dat bij Roco de hele deuren geel zijn gespoten en dat de Artitec alleen de deurdelen waar een ruit in zit heeft gespoten. Verder valt op dat Roco het schuifraam in 2 delen heeft en Artitec in 3 en dat Artitec de hele sponning aluminium heeft, terwijl Roco alleen het schuifdeel aluminium maakt.

Als je dan een close up van de deuren neemt zijn verder de opschriften ook verschillend:



Het zou kunnen dat Artitec de eerdere uitvoering heeft gemaakt en Roco de latere. Of die er ook geweest zijn weet ik niet, maar de 2e klasse aanduiding en het niet roken opschrift boven de ramen bij Artitec komt mij als jaren '60 begin jaren '70 over, terwijl de Roco meer overeenkomt met de huisstijl eind jaren '70, jaren 80.

Als die versies van de Benelux plan W er inderdaad geweest zijn, moet ik nu weer op zoek naar een Trix 25.5 met een Marklin 25.5 kap, want de Artitec plan W's in die uitvoering hebben beslist alleen met een 25.5 met doorgaande gele band gereden. ???

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #766 Gepost op: 24 January 2009, 13:53:40 »
Ivo valt dat niet af te lezen aan de revisiedatum die op de bak staat??
Dat zou midden onderin ergens rechts moeten staan.
Van die deuren is mij al eerder opgevallen. Mocht het jaren 60 zijn dan annuleer ik mijn bestelling en wacht totdat het jaren 80 model wordt uitgebracht.

Jeroen

We're all riders on this train.

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #767 Gepost op: 24 January 2009, 13:54:25 »
Bij de rivisie begin jaren tachtig hebben de rijtuigen inderdaad een schuifraam in twee delen gekregen, zoals de rijtuigen dat in de IC-uitvoering ook hadden. Ook werd de hele deur toen geel, in plaats van alleen de binnenste 2 delen.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 14:08:02 door Quinzeedied »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #768 Gepost op: 24 January 2009, 13:55:26 »
Nog even in dit forum naar foto's gezocht en op de site van Martijn Haman en inderdaad:

er zijn 2 verschillende uitvoeringen van plan W Benelux en Artitec heeft nu de oude beschildering, inclusief een deel van de deuren geel en Roco de nieuwe. Dus Artitec kan naast een derde nummer voor de oude beschildering, nog 3 verschillende plan W Benelux in de nieuwe beschildering uitbrengen ;D ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #769 Gepost op: 24 January 2009, 13:57:36 »
@Jeroen,

Dat zal ik nog even doen (die revisiedata), maar foto's laten al zien dat er verschillen waren. Je kunt afbestellen, maar of Artitec ook de nieuwe beschildering uitbrengt weet ik natuurlijk niet.

Quinzeedeed bevestigt dit net ook.

Ivo

Aanvulling: ook de schuiframen zijn bij de Artitec en Roco correct, dus deze zijn ook veranderd gedurende de levensduur van de Benelux plan W
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 14:00:12 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #770 Gepost op: 24 January 2009, 14:03:18 »
Ja zonet even mijn archieven doorgespit en idd het model is voor 1982.
Heb een mooie grote plaat van het internet afgeplukt in deze uitvoering.

De reden van de grote revisie is volgens mij dat de rijtuigen klaar gemaakt moesten worden om in de IC diensten mee te draaien. Zo kwam ik begin jaren 80 regelmatig een lange sliert Plan W's tegen in combinatie van IC kleuren en Benelux uitvoeringen. Vaak in combinatie met een of twee 1ste klasse (A rijtuig) Plan E op weg tussen Amsterdam-Den Helder.

Achnee... ik laat mijn bestelling lekker staan wel leuk om straks dan 2 verschillende uitvoeringen te hebben.  8) Ben trouwens ook benieuwd hoe LS models dit rijtuig op de markt brengt!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 14:14:41 door Thowra »
We're all riders on this train.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #771 Gepost op: 24 January 2009, 14:04:03 »
Het accent ligt op 1981. Toen werden de meeste Beneluxrijtuigen gereviseerd en kregen de wijzigingen zoals bovengenoemd. De eerste werden in 1981 behandeld, na de Beneluxen kwam W2 aan de beurt.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 15:00:46 door Mispoes. Reden: niet 1980 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #772 Gepost op: 24 January 2009, 14:11:24 »
Ha ja zo natuurlijk. Dank voor je toevoeging.  ;)
We're all riders on this train.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #773 Gepost op: 24 January 2009, 14:56:41 »
Jeroen,

Nog even gekeken.

Revisiedatum Artitec 4-1974
Revisiedatum Roco 12-1981

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #774 Gepost op: 24 January 2009, 15:03:33 »
Dan heb ik nog even een vraagje over het NS stuurrijtuig.
Moet het dak (van de cabine) blauw of wit zijn bij het gebruik van de Artitec rijtuigen of kan het allebei.

Rob

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #775 Gepost op: 24 January 2009, 15:13:31 »
In combinatie met de huidige plan W Benelux van Artitec is wit dus niet goed. Dat witte dak is pas later aangebracht.

Ivo
mvg,
Ivo

*

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #776 Gepost op: 24 January 2009, 15:17:00 »
Ivo,

Een wit dak moet volgens mij wel kunnen. Die zijn meen ik in 76 of 78 aangebracht. Ook met de huidige Artitec rijtuigen moet dat dus te combineren zijn.
Tenzij je de trein in de periode tussen74 en 76/78 wilt inzetten.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Rob68

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #777 Gepost op: 24 January 2009, 15:28:07 »
Ivo en Bart bedankt voor de informatie.


Rob

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #778 Gepost op: 24 January 2009, 16:30:42 »

Alle mensen, wat een bende! Zo zien zelfs de rijtuigen van Buffetkat er niet uit van binnen...
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 16:33:25 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #779 Gepost op: 24 January 2009, 16:41:08 »
Snel weer samenrapen; zie je dr niks meer van :)