Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 15:16:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Artitec Plan W rijtuigen  (gelezen 313229 keer)

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #600 Gepost op: 11 December 2008, 22:27:07 »
nou dat belooft wat voor de toekomst als ik zo de rytuigen mag aanschouwen die artitec op de markt brengt, ze zien er weer strak uit zeg 8)
door welke lok ( locomotieven ) werden deze rytuigen eigenlijk getrokken??
en ze passen toch wel in tydperk 3??



eric

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #601 Gepost op: 11 December 2008, 22:31:09 »
Ik moet zaterdag maar eens goed naar die W1's kijken..... samen met een paar E's misschien toch leuk achter een Trix 1215 ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #602 Gepost op: 11 December 2008, 22:57:42 »
http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/

Hier al wat plaatjes van de blauwe Plan W1. Erg fraai! Nou opschieten met die beneluxversie, want ik heb nu lang genoeg gewacht  ;D ;D ;D ;D :o :o :o

Jeroen
Zie ik nou dat de koppelingen nu wel recht zijn?
Dat vond ik nogal storend bij de eerste plan W's, zo moest ik die met de hand aankoppelen (met gebruik van roco kortkoppelingen).

Ik ben trouwens heel nieuwsgierig hoe de concurrentie het straks gaat doen ;)
« Laatst bewerkt op: 11 December 2008, 23:04:31 door Bob »
Vr. groeten,
Bob

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #603 Gepost op: 12 December 2008, 08:24:07 »
en ze passen toch wel in tydperk 3??
Alleen de blauwe zonder reclamebanen:
AR2016101  (B 4102)
AR2016102  (B 4118)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #604 Gepost op: 12 December 2008, 10:12:33 »
door welke lok ( locomotieven ) werden deze rytuigen eigenlijk getrokken??
en ze passen toch wel in tydperk 3??

eric

De rijtuigen werden in 1966 afgelevered. Je kan ze dus nog net inzetten in Tp III. Zoals Illya al schreef: je moet dan wel de blauwe hebben zonder reclamebanen en met de B4100 - nummers.
In die periode reden ze in buurlandtreinen van Amsterdam naar Keulen / Nijmegen, samen met A- en RD-rijtuigen van Plan D. De samenstelling was B4100 - A 7700 - B4100 - WRD7650 - B4100 - A7700 - B4100. (Bron: Van Wijck Jurriaanse, De Stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen.)
Voor de tractie van personentreinen zit je met de blauwe 1100 (zonder vishaak natuurlijk) altijd goed, tenzij je echt een zware trein hebt.  Een 1200 of 1300 zal ook voorgekomen zijn.

Ton

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #605 Gepost op: 12 December 2008, 11:09:20 »
De buffers staan scheef en laten zich niet zomaar recht draaien. Zal wel door de vering komen, en da's nou precies een gadget waarvan ik absoluut het nut niet in kan zien. Die moeite kunnen ze zich wat mij betreft wel besparen.
Wat mij betreft niet. Het houdt de afstand tussen de bakken in bogen mooi klein wanneer ik modelschroefkoppelingen gebruik.

Gr/H

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #606 Gepost op: 12 December 2008, 11:46:14 »
Precies, bijna een primeur van de hoogste orde... Ik ben er blij mee op de plan E.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #607 Gepost op: 12 December 2008, 12:56:03 »
Op de plan E zijn de buffers gelukkig dan ook rond.
Ik heb meer rijtuigen/locomotieven met verende buffers maar die blijven wel recht staan.
Vr. groeten,
Bob

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #608 Gepost op: 12 December 2008, 12:59:42 »
Het aantal Plan W-rijders met schroefkoppelingen zal vermoedelijk niet heel groot zijn  ;). Voor de rest hebben verende buffers geen enkele zin. En zelfs met modelschroefkoppelingen wordt het nooit helemaal echt, want dan zou de balg ook moeten veren en dat doet 'ie niet.

Voor mij dus (geheel persoonlijk :)) heb ik net zo lief starre buffers die gewoon recht staan.
 
Reinier

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #609 Gepost op: 12 December 2008, 13:02:16 »
in strakke bogen scheelt het (met gewone kortkoppelingen) toch wel iets.
Vr. groeten,
Bob

pjotrtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
  • up up and awaaaay!
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #610 Gepost op: 12 December 2008, 13:03:11 »
Voor mij dus (geheel persoonlijk :)) heb ik net zo lief starre buffers die gewoon recht staan.
OK, point taken. 'Helaas' zitten ze er wel op, maar kun je ze dan niet 'gewoon' vast lijmen in een stand die je wel apprecieert? Doet natuurlijk wel iets af van de waarde...
--------------------------------------
Pieter

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #611 Gepost op: 12 December 2008, 15:47:00 »
En zelfs met modelschroefkoppelingen wordt het nooit helemaal echt, want dan zou de balg ook moeten veren en dat doet 'ie niet.

Touché Huibert.  ;)
Zelfs in de uiterste stand zitten de bufferschalen nog achter de balg. De verende buffers kunnen ook met schroefkoppelingen geen effect op de koppelafstand hebben.
Je kunt het leuk vinden die verende buffers, maar praktisch heeft het geen enkele zin en in dit geval alleen maar nadelen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8527
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #612 Gepost op: 12 December 2008, 17:56:30 »
Hoezo touché? Simpelweg de balg vervangen.
Kom jongens, ik gun jullie je industrieboogjes en weet ik veel welke merkwaardige dingen; gun mij de de verende buffers en mijn merkwaardige dingen!
Ik benblij met die buffers op E en W, en (bij de weg) ook met de ruimte die bv Roco in 2400 en 1100 heeft gemaakt voor de modelschroefkoppeling: die van Bavaria steek je dr zó in. Precies pas!

Gr/H
« Laatst bewerkt op: 26 December 2008, 01:41:02 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #613 Gepost op: 12 December 2008, 20:09:32 »
ik heb hier aangegeven hoe je eenvoudig werkende rubberbuisbalgen op je moderne rijtuigen kunt maken:

http://www.friesemodelbaanclub.nl/index.php?page=Buisbalgen

dus heren, mooi knutselwerkje tijdens het kerstreces  ;)

Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Artitec Plan W rijtuigen
« Reactie #614 Gepost op: 12 December 2008, 21:06:42 »
Hoezo touché? Simpelweg de balg vervangen.
Kom jongens, ik gun jullie je industrieboogjes en weet ik veel welke merkwaardige dingen; gun mij de de verende buffers en mijn merkwaardige dingen!
Ik benblij met die buffers op E en W, en (bij de weg) ook met de ruimte die bv Roco in 2400 en 1100 heeft gemaakt voor de modelschroefkoppeling: die van Bavaria steek je dr zó in. Precies pas!

Gr/H

Tsja, als je toch moet gaan vervangen, dan kun je er net zo goed zelf verende buffers opzetten. Kun je er gelijk een paar zoeken die wel in de goede stand blijven staan.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.