Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mitchell2000
Vandaag om 21:23:47
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 21:20:32
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 21:15:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
  

Auteur Topic: verschil locoNet en S88  (gelezen 7371 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
verschil locoNet en S88
« Gepost op: 06 August 2008, 13:29:57 »
In het forum wordt regelmatig geschreven over LocoNet en de S88 methode.
Kan iemand mij duidelijk maken wat het verschil tussen beide is.
ik ga gebruik maken van een twincenter en van een pc.

groetjes
Johan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2008, 13:34:44 »
Het verschil is dat de S88 in serie wordt aangesloten en de plaats van de module het adresbereik bepaald, en dat het storingsgevoeliger is,

LocoNet is een Netwerk, waarbij iedere module een eigen computer is, die als slave wordt aangesloten. Niet storingsgevoelig.
Verder staat dit wel ergens anders uitgebreider uitgelegd op dit forum.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2008, 18:14:39 »
Om de zaak nog iets 'gecompliceerder' te maken.

Kijk hier, daar worden beide technieken/principes bij elkaar gebracht.

Grtzz,

Karst

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2008, 20:36:03 »

het is mij nog steeds niet duidelijk wat is nu loconet en wat is de S88 methode.

johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2008, 20:56:10 »
S88 is eigenlijk een schuifregister, dat verdeeld is over meerdere locaties. De centrale vraagt enige malen per seconde de hele reeks af, en wel de ingangen stuk voor stuk. De nummering wordt bepaald door de fysieke plaats van de module in de keten.

Loconet is een echt netwerk, alle modules zijn met elkaar verbonden door een tweedraads lijn. Wim zegt dat de modules slaves zijn, maar dat is niet correct. Het is een z.g. peer-to-peer netwerk. Daarin zijn alle modules gelijkwaardig, er is geen master die het dataverkeer regelt. De modules worden ook niet centraal afgevraagd, elke module "praat" tegen de lijn op het moment dat er iets te melden valt.
Elke module heeft zijn eigen adres, en het maakt niet uit waar de module aan de lijn is aangesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2008, 21:08:58 »
Een essentieel verschil is de mate van 'intelligentie' en daarmee is meteen bepaald dat de een veel meer kan dan de ander.

Een S88-component is in feite een heel dom ding. Als het een boodschap wil melden, dan begint de S88 dat gewoon te 'roepen' zonder te kijken of iemand luistert. Omdat is afgesproken dat de centrale 'n paar keer per seconde alle S88-melders gaat 'beluisteren' en de S88-melders hun 'kreet' lang genoeg aanhouden, zal de boodschap dus wel bij de centrale aankomen.

LocoNet componenten zijn een stuk slimmer. Ze praten echt met elkaar - er is sprake van twee-richting communicatie. In het protocol  is vastgelegd, hoe je aankondigd dat je iets wilt zeggen  en hoe de ontvanger kan zeggen dat hij klaar is de boodschap te ontvangen. En hoe antwoord gegeven gaat worden. 

Sander

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2008, 21:23:52 »
Beste mensen,
Ik volg de discussie over de s88 aansluiting en loconet al een hele tijd.
Heel veel is mij ondertussen duidelijk, maar een ding begrijp ik nog steeds niet. Dat is:
Wat heb ik minimaal nodig om een bezetmelder via loconet op de IB aan te sluiten.
Ik werk met een IB, reedcontacten en litfinsky bezetmelders via de s88 aansluiting.Tot heden probleemloos.
Maar ik begrijp dat loconet betrouwbaarder is en met name voordelen heeft voor wat betreft de aansluit volgorde (geen).
Mijn vraag is in feite heel simpel: "hoe stap ik over"
Kan ik na het inprikken van de nu ontwikkelde overstapprint op een bezetmelder de kabel van dit printje zo in de desbetreffende bus van de IB stoppen of is er meer nodig.
Oja verder moet ik wel melden dat ik slecht prints kan zolderen, dus het zelf maken er van is voor mij geen optie.
Daarom ook nog de volgende vraag:
zijn er kant en klare bezetmelders die met loconet werken en wat kosten die.
Vast dank voor jullie reacties,
groet,

Ton

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2008, 21:30:12 »
Ton, LocoNet en S88 zijn twee totaal verschillende zaken. Een s88-melder kun je niet zomaar met 'n verloopprintje aan een LocoNet hangen.

Overigens begrijp ik niet waarom je het wilt. Je schrijft zelfs dat alles nu probleemloos werkt.

Sander

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6686
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2008, 21:40:01 »
zijn er kant en klare bezetmelders die met loconet werken en wat kosten die.

http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

2-rail stroomdetectie en 3-rail massadetectie resp. 63340 en 63350, euro 53 en euro 44

Mvrgr.,Ben

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2008, 21:43:51 »
Hey Sander,

Echt Wel !!  ;D :P

Je hebt gelijk dat het idd twee heel verschillende zaken zijn, maar hieronder zie je ze gecombineerd !

De lol met het LocoNet kan nu echt beginnen. De spullen zijn binnen.
Hier enkele toepassings mogelijkheden.



Met het eveneens door Wim en mij ontwikkelde s88LocoNet interface gaat dit perfect !

Grtzz,

Karst

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2008, 22:02:36 »
Ja Karst, met jullie oplossing gaat het zeker. Maar je kunt het niet zomaar een 'verloopprintje' noemen. Het is veel meer en (logisch) ook ietsje duurder.

De vraagsteller zoekt een manier om "met name voordelen heeft voor wat betreft de aansluit volgorde (geen)". Dat zou in jullie geval dus betekenen dat je voor iedere S88-melder een eigen S88LN adapter nodig hebt.
De S88LN kan wel 16 S88-kaarten aan, maar dan speelt de aansluitvolgorde een rol - en dat wilde Ton niet.

Sander

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2008, 22:10:03 »
hallo Sander, waarom de vraag:
Voor mij simpel:
mijn binnenbaan in HO werkt met een IB, reedcontacten en S88 decoders.
Mijn buiten -G- baan werkt nu nog met een MZS centrale van LGB. Echter de capaciteit van die centrale is te laag en ik kan er geen IB op aansluiten.
Ik ben mij nu aan het orienteren hoe dan verder.
Er schijnen ontwikkelingen van Massoth en koploper te zijn, dan gaat mijn vraag over anders wordt het IB en koploper. Dan komt mijn vraag weer even hard terug. In mijn buitenbaan gebruik ik namelijk ook reedcontacten ipv railterugmelding want ANDERS IS IEDERE SLAK OF NAT BLAADJE EEN FOUTMELDING.
Daar wil ik dus gebruik gaan maken van loconet, gelet op de al genoemde voordelen.
Dit alles gaat komende winter waarschijnlijk spelen en komend voorjaar wil ik gewoon als nu ook weer buiten rijden.
Vandaar.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6686
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2008, 22:19:07 »
Ook Loconet zal bij elke slak of ieder nat blaadje een melding genereren, daar is geen verschil in t.o.v. S88 (of snap ik je bedoeling niet?).

Mvrgr.,Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2008, 22:22:28 »
Citaat van: santerdam
...Dat zou in jullie geval dus betekenen dat je voor iedere S88-melder een eigen S88LN adapter nodig hebt...

Ook dat klopt. Toen Wim met de compacte S88SD16 uitkwam was dt voor mij de trigger om de s88LocoNet te ontwikkelen. Immers is de combinatie, zeker in zelfbouw, ongeveer 2/3 van twee vergelijkbare Uhlenbrock modules ( heb ik overigens ook ;) ) Ik gebruik ze dan ook op die manier.

Citaat van: santerdam
De S88LN kan wel 16 S88-kaarten aan, maar dan speelt de aansluitvolgorde een rol - en dat wilde Ton niet.

Ook dit klopt, ik gebruik er op die manier twee, direct naast elkaar ( met ultra korte s88 kabel ) om er een 32-voudige terugmelder van te maken ( b.v. 1 set per modulebak) . Dan wordt het prijsverschil helemaal aanzienlijk. Verder geeft het het voordeel van het 'simplisme' van de s88 gecombineerd met de storingsvrijheid en flexibele adressering van LocoNet.

Best of both worlds dus  8)

@ tod

Dan is de optie van Uhlenbrock ( 16 voudige massa terugmelder 63350 ) waarschijnlijk het beste en het goedkoopst. Hiermee kun je prima reedcontacten verwerken. Stroomdetectie heb je dan niet nodig.
De totale, maximale, kabellengte mag 2000 foot (660 meter) bedragen. Met een maximum tussen twee apparaten van 100 foot ( 330 ) meter

@ben

Tod zegt: Ik gebruik reedcontacten ipv railterugmelding met stroomdetectie...
Dus tenzij slakken een magneetje meevoeren....  ;D ;D ;D ;D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 06 August 2008, 22:40:28 door Karst Drenth. Reden: typo\'s »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6686
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #14 Gepost op: 06 August 2008, 22:26:27 »
ok, ik snap 'm