Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LIMA IRM Cardanassen door Biesje
Vandaag om 09:48:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 09:28:51
Overstap naar HTM door bernhard67
Vandaag om 09:09:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 09:00:38
Alt-Wutachtalbahn 2025 door bernhard67
Vandaag om 08:59:12
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 08:58:11
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:48:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:54
Een Rotterdams gebouw door Jan Bennink
Vandaag om 07:55:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:26:36
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
04 September 2025, 23:37:14
20/21 september 2025: Stadskanaal onder Stoom! door timtrein
04 September 2025, 23:30:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 September 2025, 22:32:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
04 September 2025, 21:44:20
Aachenau West door wob
04 September 2025, 21:08:01
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
04 September 2025, 20:56:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
04 September 2025, 20:19:33
Welke winkel voert deze merken? door Jeronimos
04 September 2025, 19:08:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
04 September 2025, 17:53:27
Alweer is de Weller soldeerbout defect door TonM
04 September 2025, 17:17:43
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 September 2025, 17:02:37
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
04 September 2025, 16:57:41
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound door Jeroen Water
04 September 2025, 15:55:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
04 September 2025, 13:37:38
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
04 September 2025, 12:52:55
Acme nieuwe ICNG door Treinbestuurder
04 September 2025, 12:48:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 September 2025, 12:15:43
Minder wissels door H0eGenaamd
04 September 2025, 11:59:07
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
04 September 2025, 11:24:57
  

Auteur Topic: verschil locoNet en S88  (gelezen 7444 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
verschil locoNet en S88
« Gepost op: 06 August 2008, 13:29:57 »
In het forum wordt regelmatig geschreven over LocoNet en de S88 methode.
Kan iemand mij duidelijk maken wat het verschil tussen beide is.
ik ga gebruik maken van een twincenter en van een pc.

groetjes
Johan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2008, 13:34:44 »
Het verschil is dat de S88 in serie wordt aangesloten en de plaats van de module het adresbereik bepaald, en dat het storingsgevoeliger is,

LocoNet is een Netwerk, waarbij iedere module een eigen computer is, die als slave wordt aangesloten. Niet storingsgevoelig.
Verder staat dit wel ergens anders uitgebreider uitgelegd op dit forum.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2008, 18:14:39 »
Om de zaak nog iets 'gecompliceerder' te maken.

Kijk hier, daar worden beide technieken/principes bij elkaar gebracht.

Grtzz,

Karst

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2008, 20:36:03 »

het is mij nog steeds niet duidelijk wat is nu loconet en wat is de S88 methode.

johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26766
    • Pagina van klaas
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2008, 20:56:10 »
S88 is eigenlijk een schuifregister, dat verdeeld is over meerdere locaties. De centrale vraagt enige malen per seconde de hele reeks af, en wel de ingangen stuk voor stuk. De nummering wordt bepaald door de fysieke plaats van de module in de keten.

Loconet is een echt netwerk, alle modules zijn met elkaar verbonden door een tweedraads lijn. Wim zegt dat de modules slaves zijn, maar dat is niet correct. Het is een z.g. peer-to-peer netwerk. Daarin zijn alle modules gelijkwaardig, er is geen master die het dataverkeer regelt. De modules worden ook niet centraal afgevraagd, elke module "praat" tegen de lijn op het moment dat er iets te melden valt.
Elke module heeft zijn eigen adres, en het maakt niet uit waar de module aan de lijn is aangesloten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2008, 21:08:58 »
Een essentieel verschil is de mate van 'intelligentie' en daarmee is meteen bepaald dat de een veel meer kan dan de ander.

Een S88-component is in feite een heel dom ding. Als het een boodschap wil melden, dan begint de S88 dat gewoon te 'roepen' zonder te kijken of iemand luistert. Omdat is afgesproken dat de centrale 'n paar keer per seconde alle S88-melders gaat 'beluisteren' en de S88-melders hun 'kreet' lang genoeg aanhouden, zal de boodschap dus wel bij de centrale aankomen.

LocoNet componenten zijn een stuk slimmer. Ze praten echt met elkaar - er is sprake van twee-richting communicatie. In het protocol  is vastgelegd, hoe je aankondigd dat je iets wilt zeggen  en hoe de ontvanger kan zeggen dat hij klaar is de boodschap te ontvangen. En hoe antwoord gegeven gaat worden. 

Sander

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2008, 21:23:52 »
Beste mensen,
Ik volg de discussie over de s88 aansluiting en loconet al een hele tijd.
Heel veel is mij ondertussen duidelijk, maar een ding begrijp ik nog steeds niet. Dat is:
Wat heb ik minimaal nodig om een bezetmelder via loconet op de IB aan te sluiten.
Ik werk met een IB, reedcontacten en litfinsky bezetmelders via de s88 aansluiting.Tot heden probleemloos.
Maar ik begrijp dat loconet betrouwbaarder is en met name voordelen heeft voor wat betreft de aansluit volgorde (geen).
Mijn vraag is in feite heel simpel: "hoe stap ik over"
Kan ik na het inprikken van de nu ontwikkelde overstapprint op een bezetmelder de kabel van dit printje zo in de desbetreffende bus van de IB stoppen of is er meer nodig.
Oja verder moet ik wel melden dat ik slecht prints kan zolderen, dus het zelf maken er van is voor mij geen optie.
Daarom ook nog de volgende vraag:
zijn er kant en klare bezetmelders die met loconet werken en wat kosten die.
Vast dank voor jullie reacties,
groet,

Ton

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2008, 21:30:12 »
Ton, LocoNet en S88 zijn twee totaal verschillende zaken. Een s88-melder kun je niet zomaar met 'n verloopprintje aan een LocoNet hangen.

Overigens begrijp ik niet waarom je het wilt. Je schrijft zelfs dat alles nu probleemloos werkt.

Sander

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6758
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2008, 21:40:01 »
zijn er kant en klare bezetmelders die met loconet werken en wat kosten die.

http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

2-rail stroomdetectie en 3-rail massadetectie resp. 63340 en 63350, euro 53 en euro 44

Mvrgr.,Ben

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2008, 21:43:51 »
Hey Sander,

Echt Wel !!  ;D :P

Je hebt gelijk dat het idd twee heel verschillende zaken zijn, maar hieronder zie je ze gecombineerd !

De lol met het LocoNet kan nu echt beginnen. De spullen zijn binnen.
Hier enkele toepassings mogelijkheden.



Met het eveneens door Wim en mij ontwikkelde s88LocoNet interface gaat dit perfect !

Grtzz,

Karst

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2008, 22:02:36 »
Ja Karst, met jullie oplossing gaat het zeker. Maar je kunt het niet zomaar een 'verloopprintje' noemen. Het is veel meer en (logisch) ook ietsje duurder.

De vraagsteller zoekt een manier om "met name voordelen heeft voor wat betreft de aansluit volgorde (geen)". Dat zou in jullie geval dus betekenen dat je voor iedere S88-melder een eigen S88LN adapter nodig hebt.
De S88LN kan wel 16 S88-kaarten aan, maar dan speelt de aansluitvolgorde een rol - en dat wilde Ton niet.

Sander

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2008, 22:10:03 »
hallo Sander, waarom de vraag:
Voor mij simpel:
mijn binnenbaan in HO werkt met een IB, reedcontacten en S88 decoders.
Mijn buiten -G- baan werkt nu nog met een MZS centrale van LGB. Echter de capaciteit van die centrale is te laag en ik kan er geen IB op aansluiten.
Ik ben mij nu aan het orienteren hoe dan verder.
Er schijnen ontwikkelingen van Massoth en koploper te zijn, dan gaat mijn vraag over anders wordt het IB en koploper. Dan komt mijn vraag weer even hard terug. In mijn buitenbaan gebruik ik namelijk ook reedcontacten ipv railterugmelding want ANDERS IS IEDERE SLAK OF NAT BLAADJE EEN FOUTMELDING.
Daar wil ik dus gebruik gaan maken van loconet, gelet op de al genoemde voordelen.
Dit alles gaat komende winter waarschijnlijk spelen en komend voorjaar wil ik gewoon als nu ook weer buiten rijden.
Vandaar.

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6758
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2008, 22:19:07 »
Ook Loconet zal bij elke slak of ieder nat blaadje een melding genereren, daar is geen verschil in t.o.v. S88 (of snap ik je bedoeling niet?).

Mvrgr.,Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #13 Gepost op: 06 August 2008, 22:22:28 »
Citaat van: santerdam
...Dat zou in jullie geval dus betekenen dat je voor iedere S88-melder een eigen S88LN adapter nodig hebt...

Ook dat klopt. Toen Wim met de compacte S88SD16 uitkwam was dt voor mij de trigger om de s88LocoNet te ontwikkelen. Immers is de combinatie, zeker in zelfbouw, ongeveer 2/3 van twee vergelijkbare Uhlenbrock modules ( heb ik overigens ook ;) ) Ik gebruik ze dan ook op die manier.

Citaat van: santerdam
De S88LN kan wel 16 S88-kaarten aan, maar dan speelt de aansluitvolgorde een rol - en dat wilde Ton niet.

Ook dit klopt, ik gebruik er op die manier twee, direct naast elkaar ( met ultra korte s88 kabel ) om er een 32-voudige terugmelder van te maken ( b.v. 1 set per modulebak) . Dan wordt het prijsverschil helemaal aanzienlijk. Verder geeft het het voordeel van het 'simplisme' van de s88 gecombineerd met de storingsvrijheid en flexibele adressering van LocoNet.

Best of both worlds dus  8)

@ tod

Dan is de optie van Uhlenbrock ( 16 voudige massa terugmelder 63350 ) waarschijnlijk het beste en het goedkoopst. Hiermee kun je prima reedcontacten verwerken. Stroomdetectie heb je dan niet nodig.
De totale, maximale, kabellengte mag 2000 foot (660 meter) bedragen. Met een maximum tussen twee apparaten van 100 foot ( 330 ) meter

@ben

Tod zegt: Ik gebruik reedcontacten ipv railterugmelding met stroomdetectie...
Dus tenzij slakken een magneetje meevoeren....  ;D ;D ;D ;D

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 06 August 2008, 22:40:28 door Karst Drenth. Reden: typo\'s »

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6758
Re: verschil locoNet en S88
« Reactie #14 Gepost op: 06 August 2008, 22:26:27 »
ok, ik snap 'm