Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
08 September 2025, 19:08:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
08 September 2025, 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42

Auteur Topic: Roco versterker/booster beveiliging  (gelezen 6414 keer)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
Roco versterker/booster beveiliging
« Gepost op: 04 August 2008, 14:10:59 »
Wim,  Klaas,  Louis  of ander belangstellende

Mijn bevinding van enkele maanden geleden.

Mijn Roco digitale baan bestaat uit een versterker10764 en daarachter 3 boosters 10762/10765.
Baan bestaat ui 4 grote modules/tafels en ieder heeft dan ook zijn eigen stroomvoorziening zodat bij het uiteen halen van de modules alleen de onderlinge verbindingen tussen de versterkers en booster los gekoppeld moeten worden.
De stroom vanaf het stopcontact loopt met stekkerdozen naar iedere module, de laatse booster zit het dichts bij het stopcontact.

Nu mijn ervaring:
Enkele maanden geleden was plotseling mijn laatse (derde) booster opgeblazen.
Oorzaak geen idee.
Gelukkig was er dezelfde week in Marl (duisland) een digitale infodag van Roco, dus erheen met de kapotte booster, Kreeg zonder meer een nieuw/gebruik exemplaar gratis.

Nu het verhaal van de deskundige van Roco, Het volgende kan voorkomen maar niet vaak.

Als er kortsluiting op de baan is dan moet je de stroom er niet af zetten maar eerst de kortsluiting opheffen of  als de stroom er toch afgezet is dan de verbinding tussen de versterker/booster en de rails losmaken (stekkertje eruit).
Als de kortsluiting nog bestaat en je zet opnieuw stroom op de baan dan heeft de versterker/multimaus even tijd nodig voordat deze helemaal gereed is en de kortsluitbeveiligen ingeschakeld is. En deze tijd is genoeg om de versterker/booster te beschadigen, als je even wacht en dan pas de verbinding naar de rails maakt waar de kortsluiting plaatvindt dan is de beveiliging gereed.

In mijn geval was het de laatste booster die vanuit het stopcontact als eerste stroom kreeg en daardoor ook stuk ging omdat bij het inschakelen als eerste stroom kreeg, het spreekwoordt ‘al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel” zou je hier ook kunnen vertalen naar  “als is de stroom nog zo snel de kortsluitng achterhaald hem wel”.

Mijn vraag is dan ook heeft iemand van de deskundige of andere enig idee of dit een beetje kan kloppen, ik ben geen elektro of electronica man.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Roco versterker/booster beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2008, 14:32:03 »
In mijn geval was het de laatste booster die vanuit het stopcontact als eerste stroom kreeg en daardoor ook stuk ging omdat bij het inschakelen als eerste stroom kreeg, ....
Waren de andere boosters dan nog niet ingeschakeld? Of bedoel je te zeggen dat hij het eerste stroom kreeg omdat hij het dichtst bij het stopcontact zit? In dat geval kun je ervanuit gaan dat dat niks uitmaakt. Elektriciteit is zo snel dat zelfs een afstand van kilometers in dit opzicht niks uitmaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2008, 14:41:32 »
Hallo Klaas,

Jawel de ander boosters waren ook ingeschakeld.

laat ik het zo zeggen, s'avonds de baan uitgezet mogelijk met kortsluiting of daarna iets op de rails gelegd dat de kortsluiting veroorzaakt en de volgende dag weer aangezet en er was gelijk korsluiting en toen werkte mijn laatste booster niet meer.
De deskundige vertelde dat mogelijk was dat de booster dan soms kapot kan geen, mogelijk is er al een eerder iets gebeurdt maar was het bij deze booster de druppel die de emmer vol maakt.

Maar mijn vraag is meer van, kan de korsluiting schade veroorzaken voordat de beveiliging in werking treed.
Als je de stoom op de baan zet dan heeft de multimaus ook even tijd nodig voor hij gereed is.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2008, 14:53:17 »
Als ik het goed heb is het bij de Roco boosters zo dat de kortsluitmelding verloopt door middel van een digitaal bericht via de maus. Dat werkt alleen maar als de maus ook al voedingsspanning heeft opgebouwd. Dus als de kortsluiting al bestaat bij het inschakelen, dan kan het zijn dat dat bericht net te laat komt.

Overigens heb ik de indruk dat veel van deze "professionele" apparaten zeer mager zijn gedimensioneerd. Ze zijn kapot voordat je met je ogen kunt knipperen. Zelf ben ik gewend om veel ruimer te dimensioneren. Op de analoge blokprinten van onze clubbaan hebben we meerdere malen kortsluiting gehad. Zo erg dat de schroeilucht door de hele zaal te ruiken was. Na verhelpen van de kortsluiting en afkoelen van de print werkte alles weer alsof er niks gebeurd was.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

t.koopmans

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2008, 15:15:22 »
Waren de andere boosters dan nog niet ingeschakeld? Of bedoel je te zeggen dat hij het eerste stroom kreeg omdat hij het dichtst bij het stopcontact zit? In dat geval kun je ervanuit gaan dat dat niks uitmaakt. Elektriciteit is zo snel dat zelfs een afstand van kilometers in dit opzicht niks uitmaakt.
Niet helemaal juist, in een serie geschakeld systeem krijgt de eerste bij inschakelen een oplazer of het nu inductie of gewoon weerstand is. Bij een klassieke tram met 600 Volt bovenleidingsspanning en en 120 of 230 Volts lampen blijkt de eerste van de serie toch keer op keer stuk te gaan doordat er momentaan 600 Volt op staat bij het inschakelen.
Iets dergelijks zal best kunnen optreden bij parallel geschakelde apparaten waar een trafo in zit. (Weggehaald)
Mvrgr
Koopmans
« Laatst bewerkt op: 04 August 2008, 19:26:06 door t.koopmans »

Coen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2008, 15:16:42 »
Overigens heb ik de indruk dat veel van deze "professionele" apparaten zeer mager zijn gedimensioneerd.

Voor de ROCO booster iedergeval: waarheid als een koe!
De gebruikte Vishay FET (Si4539) kan maximaal (afhankelijk van de aansturing) 5.9A voor de N-channel en 3.7A voor de P-channel hebben. Tesamen met een maximale vermogensdissipatie van 2W hoeft er maar weinig te gebeuren en het gaat fout.

(Misschien wel eens leuk om te kijken of er geen robustere FET's in te zetten zijn)

Mvg,
Coen

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2008, 15:47:33 »
Waarschijnlijk wel te verhelpen door een ringleiding: van het laatste apparaat gewoon terug naar de schakelaar.

En dat is in een 230V huisinstallatie dus absoluut verboden. Die mag alleen stervormig vertakken, ringen zijn niet toegestaan.

Wat het tramverhaal betreft, dat is volgens mij niet vergelijkbaar met de situatie waar het hier om gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

stig

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2008, 16:03:01 »
Niet helemaal juist, in een serie geschakeld systeem krijgt de eerste bij inschakelen een oplazer of het nu inductie of gewoon weerstand is. ... blijkt de eerste van de serie toch keer op keer stuk te gaan doordat er momentaan 600 Volt op staat bij het inschakelen.

Leg uit? Die 600V staat over de hele serie, niet over 1 component.

Iets dergelijks zal best kunnen optreden bij parallel geschakelde apparaten waar een trafo in zit. Waarschijnlijk wel te verhelpen door een ringleiding: van het laatste apparaat gewoon terug naar de schakelaar.

Ik snap niet waar je heen wilt. De stekkerdozen waarin de boosters geprikt zijn, is gewoon een parallelle doorlus van voeding. Alle boosters zitten parallel op het voedingssysteem (stekkerdozen).
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2008, 17:09:16 »
Piet, het verhaal van Roco klopt wel zo'n beetje wat ik zelf ook al vermoedde. E.e.a. heb ik een paar maanden geleden ook geschreven toen we weer eens een discussie over die boosters hadden (in dat geval het gebruik van een versterker als booster). Hoe het zaakje exact werkt weet ik ook niet, maar mijn vermoeden was toen ook dat in principe de mastermuis de sluiting detecteert, vervolgens de spanning weghaalt en een signaal naar de boosters stuurt om dat ook te doen. Bij sluiting in een boosterdeel zal dus de booster de sluiting "zien", vervolgens een stopopdracht naar de master sturen die daarop weer "afschakelen!" roept.
De tijd die daarvoor nodig is kan tot overlijden van die booster leiden. In combinatie met wat Klaas en Coen al zeiden, bepaald niet overbemeten elektronika, dus een ding om in de gaten te houden. Ik heb zelf mijn baan teruggebouwd naar 1 circuit, ik rijd doorgaans niet met meer dan 5 of 6 treinen en dat trekt 1 zo'n kassie best. Vervolgens staat bij mij de elektronika 24/7 aan, als ik niet rijd haal ik met een dubbelpolige schakelaar de spanning wel van de baan. Kan ik gewoon stukjes verenstaal dwars over de sporen parkeren of een schroevendraaier slordig wegleggen tijdens werkzaamheden. Voordeel is zo ook dat de master op die manier niet opnieuw de sluiting hoeft te constateren, mocht die er geweest zijn  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

t.koopmans

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2008, 19:31:31 »
Leg uit? Die 600V staat over de hele serie, niet over 1 component.

Ik snap niet waar je heen wilt. De stekkerdozen waarin de boosters geprikt zijn, is gewoon een parallelle doorlus van voeding. Alle boosters zitten parallel op het voedingssysteem (stekkerdozen).
Die gelijkspanning serieschakeling kan pas gaan werken als er stroom loopt en meteen na het inschakelen staat er nog vrij hard 0 (nul) Volt aan de andere zijde van de eerste lamp.
Vergeet de opmerking over de stekkerdozen, is terecht al gecorrigeerd!
Mvrgr
Koopmans

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2008, 20:10:40 »
Die gelijkspanning serieschakeling kan pas gaan werken als er stroom loopt en meteen na het inschakelen staat er nog vrij hard 0 (nul) Volt aan de andere zijde van de eerste lamp.
Ik begrijp niet precies hoe de situatie is, maar ik vermoed dat je gedachtengang strijdig is met de wetten van Kirchoff.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #11 Gepost op: 04 August 2008, 21:43:09 »
Hallo allen

Klaas even terug te komen op je vraag,
Citaat
Waren de andere boosters dan nog niet ingeschakeld?

Als ik stroom op de baan zet dan worden alle versterker/boosters onder spanning gezet, schakelaar op de eerste stekkerdoos.
onder de eerste tafel zit een trafo met versterker en ringleiding onder iedere volgende tafel een trafo en booster ringleiding, tussen alle tafels zijn de rails gescheiden met isoleerraillassen. Dus iedere tafel heeft een eigen gescheiden stroomvoorziening.

Mijn gedachten is dan ook dat wanneer bv op tafel 4 een kortsluiting ontstaat dat die dan niet ook wordt opgemerkt door de andere versterker/boosters omdat die alleen maar met de data kabel met elkaar in verbinding staan en daardoor alleen de booster onder tafel 4 kapot gaat als de kortsluitbeveiliging niet of te laat werkt.

Ik had dan ook het geen wat Louis schrijft in mijn gedachten om te zorgen dat er geen spanning op de rails komt als de versterker/boosters ingeschakeld worden, deze dan even later inschakelen als de multimaus gereed is en de kortsluiting kan detecteren.

In mijn geval 4 schakelaars en als je dan deze schakelaars een voor een aanzet te beginnen bij de versterker en dan naar de eerst volgende booster enz dan kun je ook zien als bv bij booster 2 de korsluiting optreed dat die dan op deze tafel moet zitten.

Misschien denk ik te veel maar laat jullie mening horen.
Dit is overigen de eerste maal dat ik wat kapot heb wat iets meer waarde heeft in de 7 jaar dat ik met roco digitaal rijdt
afkloppen....

Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 04 August 2008, 21:46:16 door p.heinst »

t.koopmans

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 August 2008, 22:45:14 »
Ik begrijp niet precies hoe de situatie is, maar ik vermoed dat je gedachtengang strijdig is met de wetten van Kirchoff.
Oh, daarom gaan ze dus stuk.
Laten we maar stoppen want dit vervuilt dit draadje.
Mvrgr
Koopmans

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 August 2008, 22:56:05 »
Zoals al opgemerkt is, bevat de masterMaus een schakeling om de kortsluiting te detecteren en een STOP te genereren.

Als je een tweede Roco versterker als booster wilt gebruiken, zou je dus eigenlijk dat stukje schakeling moeten dupliceren en aan de tweede versterker hangen. Dat zou dan de terugkoppeling moeten vormen naar de slave-aansluiting van de eerste versterker.

Vraag is alleen of iemand zo'n schakeling goedkoop kan maken. Zou dat wel lukken, dan wordt het aantrekkelijk om flinke Roco startset te kopen voor bijna de prijs van een booster + trafo. Je krijgt dan veel extra's !

Sander

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #14 Gepost op: 04 August 2008, 23:17:51 »
In mijn geval 4 schakelaars en als je dan deze schakelaars een voor een aanzet te beginnen bij de versterker en dan naar de eerst volgende booster enz dan kun je ook zien als bv bij booster 2 de korsluiting optreed dat die dan op deze tafel moet zitten.

Misschien denk ik te veel maar laat jullie mening horen.
Dit is overigen de eerste maal dat ik wat kapot heb wat iets meer waarde heeft in de 7 jaar dat ik met roco digitaal rijdt
afkloppen....

Ik vraag me af hoe het nou precies werkt: stel je hebt een versterker met daarop een master, en 1 booster voor een uitbreiding. Nou zet je je spulletje aan en je kunt zien dat je master aan het opstarten is. Wat gebeurt er intussen, met name bij de booster? Zet dat ding vast spanning op zijn baandeel of niet? Wacht ie tot master zegt "alles OK" voordat ie die spanning erop zet? Het lijkt erop van niet, en dat lijkt ook de zwakke plek in het Roco (Lenz) systeem. Tegelijkertijd twijfel ik aan de priority in de communicatie tussen de delen, het lijkt soms wel of de master roept "wacht ff met je kortsluitmelding want ik ben met iets anders bezig" en intussen komen de rookwolken uit de betreffende booster. De oplossing van Piet om spanning via extra schakelaars na het opstarten toe te voeren lijkt mij niet verkeerd. Dit natuurlijk alleen als je met boosters werkt, voor een single system is het niet nodig.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)