Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
Vandaag om 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
Vandaag om 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
Vandaag om 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
Vandaag om 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
Vandaag om 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
Vandaag om 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
Vandaag om 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
Vandaag om 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
Vandaag om 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:33:42
Minder wissels door Eric B
Vandaag om 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41

Auteur Topic: Roco versterker/booster beveiliging  (gelezen 6396 keer)

Nijboer

• Offline Offline
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Roco versterker/booster beveiliging
« Reactie #15 Gepost op: 04 August 2008, 23:23:35 »
Is het geen idee om de kortsluitbeveiling van het multimaus systeem te vervangen? Of eigenlijk uitbreiden met jawel, een autolamp  ;D.
De sluiting wordt niet altijd tijdig gedecteerd door de maus, was mij ook al opgevallen, en als je zo'n lamp gebruikt weet je zeker dat er altijd een belasting aan je booster zit, ook als er een schroevendraaier (ik zeg maar wat) op je rail ligt, dan zal die lamp gaan branden, ipv dat er een hoge kortsluitstroom loopt. Misschien een beetje knullige oplossing, maar wellicht blijft de eindtrap van je booster wel heel.........  :P
In ieder geval is het wel duidelijk dat de kortsluitdetectie van het rocosysteem te traag is, dus wil je daar van af.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #16 Gepost op: 04 August 2008, 23:28:55 »
Hoi,

bij het ontwikkelen van de s88XPressNetLI heb ik ook eens wat zitten meten en ben printspoortjes wezen volgen...

Daarbij het volgende uitgevonden:

• De MultiMaus versterker 10764 bevat een schakeling in hardware om kortsluting te detecteren. Deze bestaat uit een aantal flip-flops i.c.m. enige mono-flops/timers.
  • Het DCC signaal uit de Maus, aangesloten op 1 van de 'Control-bus' pinnen reset dit hele gebeuren steeds... zodat de booster power blijft leveren
  • De bovengenoemde schakeling zit vervolgens ook aan de andere 'Control-bus' aansluiting. Waarschijnlijk is dit de 'sense' ingang voor kortsluit signalen.
  • De boosterschakeling heeft GEEN verbinding met de Datacom (XPressNet) bus !!
  • De booster uit en in bussen zijn 1:1 bedraad
  • 1 van de signalen van de boosterbus loopt ook richting 'Control-bus'. Welke, heb ik niet achterhaald. Voor mij was het destijds voldoende te weten dat de boosterschakeling niet aan de XPressNet bus hing ;)

Hoe de hele handel exact werkt, weet ik niet precies, maar ik stel me het volgende voor:
  • Boosterschakeling staat in de 'uit' stand. Dwz alle timers en monoflops zijn uitgetimed, waardoor de booster geen power levert
  • Maus start op en begint DCC signalen te genereren, waardoor de boosterschakeling ge-enabled wordt --> DCC power op de uitgang
  • Er treedt kortsluiting op, de booster activeert de sense ingang van de Maus
  • De Maus 'ziet' dit en schakelt het DCC signaal af
  • Ik heb het zeer sterke vermoeden, dat alle boostersignalen parallel staan en dus gelijkwaardig zijn !
  • De MultiMaus heeft een vrij lange opstarttijd ( 'Splash-Screen' ), waardoor mogelijk de sense ingang niet tijdig wordt 'gezien'.
Grtzz,

Karst

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 05 August 2008, 00:51:00 »
Dus als ik het goed begrijp:
iaw, zoals al werd aangegeven op de vorige pagina kan het dus met een schakelaar, die je pas na het opstarten van de maus, activeerd.

En hoeveel spanning haalt overigens de optie autolamp weg (10% verlies oid)?

Coen

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 05 August 2008, 08:22:11 »
Even voort filosoferend op het idee met de schakelaars:

Volgens mij kan dit nog steeds fout, want je moet dus wel de discipline hebben op alles ook weer uit te zetten als de "hoofdspanning" uitgezet wordt of als er sluiting is.
Ander optie lijkt mij om gebruik te maken van een drukknop met een overname kontakt via een relais. Deze schakelt dan daadwerkelijk de uitgang van de booster op de rails. Ik denk dat dit relais dan ook wel uit de railsspanning gevoed kan worden wat dan ook weer werkt als kortsluitbeveiliging (kortsluiting -> boosteruitgang nul volt -> relais valt af -> verbinding tussen booster en rails weg).

Kan iemand hier een gat in schieten of zou dit best wel eens kunnen werken?

Mvg,
Coen

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #19 Gepost op: 05 August 2008, 13:55:04 »
Karst,

Citaat
De boosterschakeling heeft GEEN verbinding met de Datacom (XPressNet) bus !!

dit geeft mij een bevestiging zoals ik al aanhaalde in een eerder bericht en waarom er maar een booster kapot gaat bij kortsluiting
Citaat
Mijn gedachten is dan ook dat wanneer bv op tafel 4 een kortsluiting ontstaat dat die dan niet ook wordt opgemerkt door de andere versterker/boosters omdat die alleen maar met de data kabel met elkaar in verbinding staan en daardoor alleen de booster onder tafel 4 kapot gaat als de kortsluitbeveiliging niet of te laat werkt.

Coen,
aan een dergelijke schakeling had ik ook al zitten denken, mijn idee;
Als je een relay neemt en deze met een drukknop inschakeld en dan zichzelf van stroom voorziet via de schakelcontakten zodat bij het loslaten van de drukknop er stroom op het spoeltje blijft staan (zelfbekrachting, weet niet of ik de juiste termen gebruik) en deze pas afvalt als de stroom eraf gaat dan is volgens mij het probleem van disipline opgelost.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #20 Gepost op: 05 August 2008, 14:04:30 »
Citaat van: p.heinst
...een kortsluiting ontstaat dat die dan niet ook wordt opgemerkt door de andere versterker/boosters omdat die alleen maar met de data kabel met elkaar in verbinding staan en ...

Als je onder 'data kabel' verstaat de 4 polige booster kabel heb je gelijk.
Deze kabel bevat GND, DCC signaal en kortsluitmelding.

Op zich is er geen reden te verzinnen dat een 'laatste' booster in de rij eerde kapot zou gaan dan een andere. Aangezien alle kortsluitlijnen (alle boosters) direct naar de Control Bus van de MM lopen...

Citaat van: p.heinst
Coen,
...een relay neemt en deze met een drukknop inschakeld en dan zichzelf van stroom voorziet via de schakelcontakten zodat bij het loslaten van de drukknop er stroom op het spoeltje blijft staan (zelfbekrachting, weet niet of ik de juiste termen gebruik) en deze pas afvalt als de stroom eraf gaat dan is volgens mij het probleem van disipline opgelost....

Nog mooier zou zijn als er een schakeling zou zijn met het eerder genoemde relais, maar dat dan wordt aangestuurd (gevoed) vanuit de Slave of Master bus, en dan electronisch het opkomen van het relais vetraagt. Veel (high-end) audio versterkers hebben ook een dergelijke schakeling ter bescherming van de eindtrap/luidspreker combinatie.

Grtzz,

Karst, die denkt dat zo'n schakelingetje heeeel simpel kan zijn ;)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #21 Gepost op: 05 August 2008, 14:15:57 »
Hallo Karst,

Die 4 polige kabel bedoel ik.

Dat bij mij de laatste booster kapot is gegaan heeft dan ook volgens mij te maken dat er juist op die tafel korsluiting is geweest/was.
De anderde zijn tenslotte van elkaar gescheiden.

Gr Piet

Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 05 August 2008, 14:24:52 »
Klopt Piet,

Daarom heb je boosters en gaat degene kapot waar de kortsluiting optreedt.

Vraag is, waarom grijpt de MM niet in ?? als de spanning aangelegd wordt. En wel tijdens normaal bedrijf...

Ik denk dat het toeval is, dat het de 4e ( en laatste ) was hier.

Grtzz,

Karst

Coen

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 August 2008, 15:13:41 »
Als je een relay neemt en deze met een drukknop inschakeld en dan zichzelf van stroom voorziet via de schakelcontakten zodat bij het loslaten van de drukknop er stroom op het spoeltje blijft staan (zelfbekrachting, weet niet of ik de juiste termen gebruik) en deze pas afvalt als de stroom eraf gaat dan is volgens mij het probleem van disipline opgelost.

Gr Piet

Volgens mij praten we over hetzelfde....

@Karst: ik denk dat beide ideeën zowel simpel als doeltreffend kunnen zijn

Mvg,
Coen

willem7853

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 August 2008, 18:24:58 »
@ koen,
dit wertkt in de praktijk ook alleem zomder schakelaar.
op deze manier worden de treinen schaal 1:1 ook gedetecteerd
thuis ben ik de enige die (model)spoort

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #25 Gepost op: 05 August 2008, 20:26:15 »
Hallo Coen,

We praten bijna over hetzefde,
Citaat
Volgens mij kan dit nog steeds fout, want je moet dus wel de discipline hebben op alles ook weer uit te zetten als de "hoofdspanning" uitgezet wordt of als er sluiting is.

In mijn geval is volgens mij is de discipline niet nodig omdat bij het wegvallen van de stroom (het uitzetten van de baan) het relay zichzelf uitschakels.
Het relay zal dan opnieuw geactiveerd moeten na het inschakelen van de versterker/booster en dan pas zal er spanning op de baan komen.
Bij kortsluiting is er geen probleem omdat dan wel spanning op de versterker/booster blijft staan en de kortsluitbeveiliging intact blijft.
Het gaat juist om het moment dat de baan aangezet wordt en de multimaus nog niet gereed is om de kortsluiting te detecteren, duurd enkele seconden.

gr Piet

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 August 2008, 20:41:41 »
Voor € 10 - 12,50 kun je op de beurs al een 10764 kopen....

henk

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 August 2008, 20:47:10 »
Ja, gewoon een paar in de kast leggen en beschouwen als wat groot uitgevallen hoofdzekeringen.  ;D

Maar ik kan begrijpen dat de ware techneut zoiets helemaal niet bevredigend vindt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 August 2008, 20:59:50 »
Henk....je hebt gelijk en ik haak ook af als het echt de diepte in gaat. Maar voor de ware techneut is het dan toch wel interessant om te weten welke booster er nu de geest heeft gegeven als je kijkt naar het allereerste bericht in dit draadje.......Piet heeft het nl over een versterker 10764 en daarachter 3 boosters 10762/10765. 
Ik meen mij uit enige eerdere draadjes te herinneren dat een 10762 een slechtere kortsluitbeveiliging heeft als zijn opvolger de 10765.....en dat een 10762 een minder gelukkige combi is met een 10764.... 

(ps. ik ben ervaringsdeskundige in het "opblazen" van de 10764   8)

Greetz, Paul

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 05 August 2008, 21:14:49 »
Paul .... je hebt gelijk. De 10764/10765 heeft ook wat robuustere eindtrappen, hoewel dat vooral veel zegt over de 10761/10762.

Maar ik meen het ook wel. De 10764 is zo goedkoop dat een enkele keer vervangen op zich geen probleem is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.