Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:23:30
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
US diorama in H0 door Wim Vink
22 August 2025, 23:04:19
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52
  

Auteur Topic: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006  (gelezen 3999 keer)

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Gepost op: 06 September 2006, 18:18:55 »
In navolging van Floris' z'n stukje dan hier de bespreking van de spoorwegjournaal.

De spoorwegjournaal is een blad met een van origine belgisch tintje. Voorheen was het een blad met gecombineerd Nederlands en Belgisch groot- en modelspoor. Tegenwoordig gaat het merendeel over het nederlandse, maar komt het belgische gedeelte toch nog regelmatig aan bod.

De spoorwegjournaal verschijnt 6 x per jaar.

Nr 152:
Op de voorpagina vinden we een foto van de Northlander anex TEE De-IV in Heilbronn-Bökingen.

Het eerste artikel gaat ook meteen over de legendarische trein van de voorpagina. Omringd door vele historische en actuele foto's van trein en folders wordt het verhaal vertelt over de thuiskomst van de TEE.
Hierna volgt een kort artikel over de opening van de nieuwe locatie van de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS)  voorzien van enkele leuke plaatjes.

Hierna een artikel over moderne vooertuignummering plus een uitleg hoe je in excel je eigen UIC nummer voor een bepaald wagentype kan berekenen.

Daarna het in ieder nummer terugkerende "Langs de Lijn" met aandacht voor actuele zaken op het grootspoor met extra aandacht voor het afscheid van de Hofplein- en Zoetermeer Stadslijn.

Het ook regelmatig terugkerende onderdeel de "boekbespreking"is weer te vinden in dit nummer met dit keer aandacht voor het boek over de locs serie 2600 en de 2801 van Paul Henken.

Dan een artikel over een bijzondere spoorlijn: De IJssellijn die samen met de IJssellinie van belang waren voor de verdediging van het land tijdens de koude oorlog.

Hierna een lang artikel(deel 2) over Station Delft en omgeving die een metamorfose ondergaan. Spoorwegjournaal heeft vaker met meerdere artikelen oog voor het verleden, heden en toekomst van bepaalde lijnen of plaatsen in het spoorwegnet.

Daarna een artikel over 10 jaar thalys, voorzien van mooie foto's en een uitgebreid verhaal.

Hierna volgt het slot van een zesdelige artikelenreeks over De Haagse tram in de 60-er jaren voorzien van mooie foto's.

Dan volgt het modelbouwgedeelte van de spoorwegjournaal met:

Een artikel met een mogelijk baanplan met als thema de olieverlading bij Schoonebeek met daarbij informatie over de echte situatie, hoe deze in model gemaakt kan worden , een interresant baanplan en tekeningen van de olieverladingsplatforms.

Hierna een interresant artikel met mooie foto's over modelbaan Neerpelt (B) een grenstation aan de IJzeren Rijn weer voorzien van vele foto's

Tot slot zijn er de nieuwtjes met ondermeer een foto van de benelux 1100 in N-schaal en het nieuwe LSM rijtuig, daarna volgt nog de internationaal (NL-B-D-SK) samengestelde agenda voor de komende tijd.

Ik hoop zo een aardig beeld te hebben gegeven van de inhoud van het blad spoorwegjournaal.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #1 Gepost op: 06 September 2006, 19:01:45 »
Tot slot zijn er de nieuwtjes met ondermeer een foto van de benelux 1100 in N-schaal
:o N?? foto's ;D
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #2 Gepost op: 06 September 2006, 19:23:29 »
:o N?? foto's ;D
Die staan in dat blad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22532
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #3 Gepost op: 06 September 2006, 20:24:00 »
Wat vond je er zelf nou van Sander?
Naar de winkel hollen of zonde van het geld?  ;D

Overigens heeft het Spoorwegjournal tegenwoordig een aparte Belgische en Nederlandse editie met aparte redacties en de hele reut.
« Laatst bewerkt op: 06 September 2006, 20:26:40 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #4 Gepost op: 06 September 2006, 20:31:42 »
Foto'tje



Heb nog wel ergens een grotere foto als je interesse hebt.

Groet,

Jeroen

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #5 Gepost op: 06 September 2006, 20:32:11 »
Ik vond het een aardig nummer, maar niet het topnummer. Ik heb een abbonnement (dit jaar nog gratis vanwege de prijsvraag van vorig jaar ;D).
Over het algemeen vind ik spoorwegjournaal een goed blad met ook veel oudere foto's. Net als de andere bladen die ik heb worden ze allemaal gebruikt als naslagwerk.
De baanplanideën die er de laatste keren in staan kunnen ook beginnende modelspoorder leuk op wge helpen.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #6 Gepost op: 06 September 2006, 23:12:52 »
Over baanplanideeën gesproken, in het vorige nummer zou een baanplan van Nieuw Amsterdam (meen ik) moeten staan. Ik heb vergeefs gezocht...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2006, 00:25:59 »
Hierna volgt een kort artikel over de opening van de nieuwe locatie van de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS)  voorzien van enkele leuke plaatjes.

Tja had ik ook nog ff geregelt ::), handig he collega's :P.

groetjes Michiel

Ps; zit nu nie meer bij de GSS
« Laatst bewerkt op: 07 September 2006, 00:30:15 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #8 Gepost op: 07 September 2006, 17:47:09 »

Peter, dat baanplan staat  in dit nummer, het is een gecombineerd NAM nieuw anmsterdam baanplan.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #9 Gepost op: 25 September 2006, 15:54:39 »
Op de site van de uitgever van Spoorwegjournaal (Metamedia) is een overzicht van de onderwerpen te vinden per nummer. Voor Spoorwegjournaal 152 bijvoorbeeld op: http://www.metamedia.be/spoorwegjournaal/mailing/152/mailing-nl.htm
Voor andere nummers '152' vervangen door het nummer dat je wilt zien.

Je kunt je ook aanmelden voor een nieuwsbrief. Dan krijg je deze informatie gemaild op het moment dat er een nieuw nummer verschijnt.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
_________________________________________________________

Bezoek nu ook de website over de stalen rijtuigen van de
Nederlandse Spoorwegen op www.MartijnHaman.nl

Gert1

  • Gast
Re: Spoorwegjournaal 152, nummer 4 2006
« Reactie #10 Gepost op: 25 September 2006, 17:17:26 »
Overigens heeft het Spoorwegjournal tegenwoordig een aparte Belgische en Nederlandse editie met aparte redacties en de hele reut.

Dat klopt. Ik lees ze allebei. De twee bladen zijn qua inhoud niet echt te vergelijken. De Belgische versie is een poosje op de Nederlandse markt geweest onder de naam "België op de Rails", maar kennelijk waren er niet veel Hollanders geïnteresseerd. De Belgische versie is voor 99% op het grote voorbeeld gericht, terwijl de Nederlandse versie net als RM en RH zowel modelspoor als het grote voorbeeld behandeld.

mvg,
Gert