Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 18:13:48
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: Nauwkeurig positie bepalen  (gelezen 6214 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Nauwkeurig positie bepalen
« Reactie #15 Gepost op: 04 August 2008, 13:48:21 »
Op dit moment ben ik samen met mijn broertje bezig met het maken van een stukje software om de modelbaan te gaan besturen. Hiervoor moesten wij ook posities bepalen. We zijn nog lang niet ver genoeg om deze software al aan te bieden als download. Maar met de test code die we nu hebben is het al gelukt om met diversen loks en ook op schuine spoorvakken te voorspellen waar de trein is. Door de snelheid van de communicatie tussen de pc en de baan kan er een afwijking in de voorspelling zitten van 0,1 sec. Deze afwijking wordt elke keer als een trein van baanvak wisselt gecorrigeerd. Doordat we nu bijna precies kunnen voorspellen wanneer een trein naar het volgende baanvak rijdt is het dus ook mogelijk om (als er geen volgend vak is, maar een stootblok)... de trein hier vlak voor te laten stoppen. (ook zonder extra terugmeld punt). We zijn hard aan het werken om deze software gebruiksklaar te maken. Dan zal ik deze ook aanbieden op mijn website.

Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

ReesCees

  • Gast
Re: Nauwkeurig positie bepalen
« Reactie #16 Gepost op: 04 August 2008, 14:03:00 »
Nou Michel dat kan voor het grootste deel met KL ook al volgens mij(denk maar eens aan het dynamische schaduwstation waar je treinen op een enkele cm achter elkaar kunt stil zetten, kl zal ook berekenen waar er gestopt moet worden).

Kees-jan

Ferry van der Meij

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Nauwkeurig positie bepalen
« Reactie #17 Gepost op: 04 August 2008, 18:45:22 »
Vincent,

Dat je geen modelspoormagazine hebt is geen probleem.
Je kunt ook even op deze site kijken: http://www.meb.gerolf.be/.
Hier staat het stukje over de lichtsluis zoals deze ook in de MSM staat.
In ieder geval, succes.

Ferry
Begin de dag met een lach. En eindig de dag ook zo.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Nauwkeurig positie bepalen
« Reactie #18 Gepost op: 04 August 2008, 19:12:30 »
N.a.v. Michel: Op dit moment ben ik samen met mijn broertje .....


Ik heb het ook via software opgelost. Je moet de communicatie tussen de computer en de S88'en goed op orde hebben. Je moet exact weten wanneer er een melding is. Vertragingstijden zijn funest. Meldingen moeten direct uitgelezen worden en van een tijdstip voorzien worden.

Een rijdende trein geeft bij het passeren van een sectie 4 meldingen af.
1. voorkant in sectie
2. voorkant uit sectie = voorkant in volgende sectie
3. achterkant uit sectie
4. achterkant in sectie = achterkant uit vorige sectie

In de tussentijd moet de positie geïnterpoleerd worden. Het blijkt dat loks met geregelde en geijkte decoders als ze niet slippen vrij nauwkeurig voorspelbaar gedrag vertonen. Het is zelfs niet nodig dat de loks een constante snelheid rijden. Ook bij aanzetten en vertragen gaat de positie berekening goed.

Ik heb het automatisch koppelen en ontkoppelen van lok voor elkaar gekregen. Met een ontkoppelrail direct na de sectiegrens kan het moment van ontkoppelen met een Herkat ontkoppeler in schaal N precies uitgerekend worden. Het is prachtig om te zien dat de ontkoppelrail op milimeters nauwkeurig onder de koppeling omhoog schiet. Omdat de ontkoppeler nabij de blokgrens zit, is een grote nauwkeurigheid mogelijk. Ik denk dat 5 mm op 50 cm in algemene zin niet met software haalbaar is, maar 1 á 2 cm op 50 cm moet kunnen.

Verder laat ik treinen halverwege het perronspoor stoppen. Dit is niet zo kritisch. Maar het is wel zo netjes dat een korte trein niet tot aan het sein doortrekt.