BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Vin op 28 juli 2008, 14:17:22

Titel: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Vin op 28 juli 2008, 14:17:22
Dag allemaal,

Weet iemand een manier om op 5 mm nauwkeurig op een traject van 50 cm te bepalen waar het eind van een trein is die daar net op is gaan staan?

Deze vraag houd mij bezig i.v.m. het autom. koppelen van een lok aan treinen met een willekeurige lengte.

Zelf denk ik aan magneet of licht gevoelige schakelaars over die lengte maar wellicht weet iemand iets beters?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Groeten,

Vincent.
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Jan-Peter op 31 juli 2008, 00:24:02
Vincent,

Dat is niet zo heel erg moeilijk. Op mijn werk gebruiken we daar RTK meetingen voor. Dit staat voor Real Time Kinematic meeting met behulp van GPS. Werkt als een tierelier. Een GPS ontvanger als referentie, en een tweede voor de trein.

Sorry, begint alweer vroeg te worden. Er zijn wel mogelijkheden om te bepalen waar het einde van een trein staat. Het probleem is met welk systeem wordt er gereden en hoe wil je er gebruik van maken.

Heb je drie rail, kun je een stroom bron maken en die door de beide spoorstaven laten lopen. De assen maken een stroomkring met een variabele weerstand die een functie is van de afstand waarop de eerste as zich bevind. Dit is ook mogelijk met twee rail maar dan luisterd 't een stuk lastiger: weerstandslak over de wielen,  en een zeer kleine stroom anders gaat de lok er van tussen.

Een andere optie is metingen met behulp van reflectie van de 'voorzijde'van de trein. Dit kan met ultrazone geluid (varieer de frequentie en dedecteer het rondzingen) of licht (twee leds knipperen, een licht sensor en dan het inteferentie licht sterkte meten).

Er zijn hier dus een hele zoooi oplossingen, (al gedacht aan kontakt rail, van 5mm lengte, heb je er slechts 100 nodig), technisch allemaal op te lossen en niet bijzonder moeilijk, of het praktisch is voor hobby doeleinden lijkt mij echter sterk.
Dus ja er is een boel mogelijk, maar voor de 'gemiddelde' hobbyist niet erg praktisch (geld, tijd, et).

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Lvdwerf op 31 juli 2008, 11:48:05
Is zo iets niet een oplossing?
klik (http://home.scarlet.be/prosje/CNY70-buffer.png)
eventueel met een losse LED en phototransistor gemonteerd tussen de spoorstaven als een reflectie lichtsluis?
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: ReesCees op 31 juli 2008, 11:50:47
Vraag het anders is aan Koos Jabaaij.

Hij weet heel veel van dit soort zaken.

Kees-Jan
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Vin op 02 augustus 2008, 15:05:58
Koos Jabaaij? Ik vind twee Koos-en maar geen Jabaaij...

Licht gevoelige zaken zijn net zo praktisch als reed contacten maar veel duurder dus daar wacht ik even mee denk ik.

JP: Ik rijd spoor N (minitrix, roco, fleischmann) op twee rails.
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Wim Ros op 02 augustus 2008, 15:46:13
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/action=profile;u=54
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Patrick Smout op 03 augustus 2008, 11:27:29
Vincent,

geen idee hoe handig je bent met elektronica maar sharp heeft onderdelen die je wel een heel eind op weg kunnen helpen (vereist wel de nodige electronica kennis).

http://www.sharpsma.com/Page.aspx/americas/en/b25198ae-eeda-458b-a14f-92e2bd34f1c7 (http://www.sharpsma.com/Page.aspx/americas/en/b25198ae-eeda-458b-a14f-92e2bd34f1c7)

Bepaalde sensors geven op een afstand van ongeveer 50 cm een straal diameter van ongeveer 5cm. Lijkt me nog net voldoende om niet al te veel last te hebben van foutieve reflecties.

Een andere oplossing die ik zie is vooral mechanisch en uitdaging.

Ik denk dan aan een systeem met principiëel 2 wieltjes waar een draad over loopt. Aan de draad zit een hendeltje bevestigd dat meegenomen wordt door de loc bij het inrijden/uitrijden van het spoor. Voorts heb je wat electronica (lichtsluis) voor het tellen van de omwentelingen + wat mechanische creativiteit voor de constructie van het hendeltje (2 richtingen, meenemen/lossen aan het begin/einde, etc.)

Andere mogelijkheid, die makkelijker te fabriceren zal zijn, is om tussen de rails een metalen tandradrail te bevestigen. Onderaan de loc wordt een vrijlopend metalen tandwieltje bevestigd dat, als het rondraaid, beurtelings wel/niet contact maakt met met één van de gewone rails. In principe is dit onze pulsgever. De tandradrail sluit je vervolgens aan op de ingang van een bezetmeldschakeling.
Op het ogenblik dat een loc een baandeel inrijd zal je exact de positie kunnen bepalen vanaf het begin van de tandradrail.

Zal het mooiste zijn als de sporen waarop gerangeerd wordt wat verborgen liggen.

mvg,

Patrick Smout
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Vin op 03 augustus 2008, 13:05:43
Wim: Bedankt, ik heb een pm gestuurd.

Patrick: Zo'n sensor zou ergens recht achter de trein moeten zitten. Bij lange sporen is dat ver weg. Ik betwijfel of zo'n sensor een klein spoor N karretje nauwkeurig kan waarnemen. Mechanische koppelingen gaan zeker voor storingen zorgen als ze al te reaiseren zijn denk ik.

Het blijft een lastig vraag stuk...

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval. Als ik iets heb gevonden zal dat t.z.t. zeker gepubliceerd worden :-)
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Wim Ros op 03 augustus 2008, 13:38:41
Vincent, aan de nauwkeurigheid van dat soort sensoren hoef je niet te twijfelen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: ReesCees op 03 augustus 2008, 13:40:18
Graag gedaan Vincent. Koos weet hier heel veel van tenslotte.

Kees-Jan
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: piksov op 03 augustus 2008, 14:33:23
Kijk eens op http://hccm-gg.hobby.nl/boek/infobladen/ib_142_ASP.pdf (http://hccm-gg.hobby.nl/boek/infobladen/ib_142_ASP.pdf) en
http://hccm-gg.hobby.nl/boek/infobladen/ib_141_OKP.pdf (http://hccm-gg.hobby.nl/boek/infobladen/ib_141_OKP.pdf)

De HCCM heeft speciaal printjes die automatisch ontkoppelen.



Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Patrick Smout op 03 augustus 2008, 22:10:33
Wim: Bedankt, ik heb een pm gestuurd.

... Ik betwijfel of zo'n sensor een klein spoor N karretje nauwkeurig kan waarnemen. Mechanische koppelingen gaan zeker voor storingen zorgen als ze al te reaiseren zijn denk ik...


Ik ook als ik lees dat het voor schaal n is.

gr,

Patrick
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Ferry van der Meij op 04 augustus 2008, 07:12:16
Vincent,

Kijk eens in modelspoormagazine 71. Hier staat een artikel in over een lichtsluis voor een exacte plaatsbepaling. Ik denk dat het ook voor spoor N zeker zal lukken.

Ferry
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Vin op 04 augustus 2008, 13:12:13
Koos had een erg goed idee: Nadat de lok van achter de trein ie weggereden richting voorkant blijft daar een leeg blok over. Als de trein gaat koppelen dan kan ie net zo lang rijden tot ie koppelt en de wagens het lege blok binnen duwt (slechts een paar cm). De blok-bezet melding zal een signaal afgeven dat gebruikt kan worden om de trein te stoppen. Simpel en doeltreffend. Ik zie geen problemen. Iemand anders?

Piksov: bedankt voor die links. Daar ga ik eens goed naar kijken :-)

Ferry: Ik heb geen modelspoor magazine :-|

Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik voldoende munitie heb om een test project op te zetten. Als het zover is laat ik weer van me horen :-)
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: ReesCees op 04 augustus 2008, 13:23:11
Zie je wel dat Koos het weet.

Kees-jan
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: 1op160 op 04 augustus 2008, 13:48:21
Op dit moment ben ik samen met mijn broertje bezig met het maken van een stukje software om de modelbaan te gaan besturen. Hiervoor moesten wij ook posities bepalen. We zijn nog lang niet ver genoeg om deze software al aan te bieden als download. Maar met de test code die we nu hebben is het al gelukt om met diversen loks en ook op schuine spoorvakken te voorspellen waar de trein is. Door de snelheid van de communicatie tussen de pc en de baan kan er een afwijking in de voorspelling zitten van 0,1 sec. Deze afwijking wordt elke keer als een trein van baanvak wisselt gecorrigeerd. Doordat we nu bijna precies kunnen voorspellen wanneer een trein naar het volgende baanvak rijdt is het dus ook mogelijk om (als er geen volgend vak is, maar een stootblok)... de trein hier vlak voor te laten stoppen. (ook zonder extra terugmeld punt). We zijn hard aan het werken om deze software gebruiksklaar te maken. Dan zal ik deze ook aanbieden op mijn website.

Gr, Michel
(www.1op160.nl (http://www.1op160.nl))
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: ReesCees op 04 augustus 2008, 14:03:00
Nou Michel dat kan voor het grootste deel met KL ook al volgens mij(denk maar eens aan het dynamische schaduwstation waar je treinen op een enkele cm achter elkaar kunt stil zetten, kl zal ook berekenen waar er gestopt moet worden).

Kees-jan
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Ferry van der Meij op 04 augustus 2008, 18:45:22
Vincent,

Dat je geen modelspoormagazine hebt is geen probleem.
Je kunt ook even op deze site kijken: http://www.meb.gerolf.be/.
Hier staat het stukje over de lichtsluis zoals deze ook in de MSM staat.
In ieder geval, succes.

Ferry
Titel: Re: Nauwkeurig positie bepalen
Bericht door: Moddemeijer op 04 augustus 2008, 19:12:30
N.a.v. Michel: Op dit moment ben ik samen met mijn broertje .....


Ik heb het ook via software opgelost. Je moet de communicatie tussen de computer en de S88'en goed op orde hebben. Je moet exact weten wanneer er een melding is. Vertragingstijden zijn funest. Meldingen moeten direct uitgelezen worden en van een tijdstip voorzien worden.

Een rijdende trein geeft bij het passeren van een sectie 4 meldingen af.
1. voorkant in sectie
2. voorkant uit sectie = voorkant in volgende sectie
3. achterkant uit sectie
4. achterkant in sectie = achterkant uit vorige sectie

In de tussentijd moet de positie geïnterpoleerd worden. Het blijkt dat loks met geregelde en geijkte decoders als ze niet slippen vrij nauwkeurig voorspelbaar gedrag vertonen. Het is zelfs niet nodig dat de loks een constante snelheid rijden. Ook bij aanzetten en vertragen gaat de positie berekening goed.

Ik heb het automatisch koppelen en ontkoppelen van lok voor elkaar gekregen. Met een ontkoppelrail direct na de sectiegrens kan het moment van ontkoppelen met een Herkat ontkoppeler in schaal N precies uitgerekend worden. Het is prachtig om te zien dat de ontkoppelrail op milimeters nauwkeurig onder de koppeling omhoog schiet. Omdat de ontkoppeler nabij de blokgrens zit, is een grote nauwkeurigheid mogelijk. Ik denk dat 5 mm op 50 cm in algemene zin niet met software haalbaar is, maar 1 á 2 cm op 50 cm moet kunnen.

Verder laat ik treinen halverwege het perronspoor stoppen. Dit is niet zo kritisch. Maar het is wel zo netjes dat een korte trein niet tot aan het sein doortrekt.