Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 22:56:24
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
Vandaag om 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
Vandaag om 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
Vandaag om 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
Vandaag om 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:13:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:11:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
Vandaag om 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 21:14:33
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:57:38
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
Vandaag om 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
Vandaag om 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
Vandaag om 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
Vandaag om 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
Vandaag om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:39:49
Goede wensen voor 2026 door Alewijn
Vandaag om 17:22:20
  

Auteur Topic: Nauwkeurig positie bepalen  (gelezen 6199 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Nauwkeurig positie bepalen
« Reactie #15 Gepost op: 04 August 2008, 13:48:21 »
Op dit moment ben ik samen met mijn broertje bezig met het maken van een stukje software om de modelbaan te gaan besturen. Hiervoor moesten wij ook posities bepalen. We zijn nog lang niet ver genoeg om deze software al aan te bieden als download. Maar met de test code die we nu hebben is het al gelukt om met diversen loks en ook op schuine spoorvakken te voorspellen waar de trein is. Door de snelheid van de communicatie tussen de pc en de baan kan er een afwijking in de voorspelling zitten van 0,1 sec. Deze afwijking wordt elke keer als een trein van baanvak wisselt gecorrigeerd. Doordat we nu bijna precies kunnen voorspellen wanneer een trein naar het volgende baanvak rijdt is het dus ook mogelijk om (als er geen volgend vak is, maar een stootblok)... de trein hier vlak voor te laten stoppen. (ook zonder extra terugmeld punt). We zijn hard aan het werken om deze software gebruiksklaar te maken. Dan zal ik deze ook aanbieden op mijn website.

Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl - Modelbaan in schaal N
https://www.youtube.com/@1op160/videos - YouTube kanaal
https://cults3d.com/en/users/1op160/3d-models - Cults 3D - 3D print modellen

ReesCees

  • Gast
Re: Nauwkeurig positie bepalen
« Reactie #16 Gepost op: 04 August 2008, 14:03:00 »
Nou Michel dat kan voor het grootste deel met KL ook al volgens mij(denk maar eens aan het dynamische schaduwstation waar je treinen op een enkele cm achter elkaar kunt stil zetten, kl zal ook berekenen waar er gestopt moet worden).

Kees-jan

Ferry van der Meij

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re: Nauwkeurig positie bepalen
« Reactie #17 Gepost op: 04 August 2008, 18:45:22 »
Vincent,

Dat je geen modelspoormagazine hebt is geen probleem.
Je kunt ook even op deze site kijken: http://www.meb.gerolf.be/.
Hier staat het stukje over de lichtsluis zoals deze ook in de MSM staat.
In ieder geval, succes.

Ferry
Begin de dag met een lach. En eindig de dag ook zo.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Nauwkeurig positie bepalen
« Reactie #18 Gepost op: 04 August 2008, 19:12:30 »
N.a.v. Michel: Op dit moment ben ik samen met mijn broertje .....


Ik heb het ook via software opgelost. Je moet de communicatie tussen de computer en de S88'en goed op orde hebben. Je moet exact weten wanneer er een melding is. Vertragingstijden zijn funest. Meldingen moeten direct uitgelezen worden en van een tijdstip voorzien worden.

Een rijdende trein geeft bij het passeren van een sectie 4 meldingen af.
1. voorkant in sectie
2. voorkant uit sectie = voorkant in volgende sectie
3. achterkant uit sectie
4. achterkant in sectie = achterkant uit vorige sectie

In de tussentijd moet de positie geïnterpoleerd worden. Het blijkt dat loks met geregelde en geijkte decoders als ze niet slippen vrij nauwkeurig voorspelbaar gedrag vertonen. Het is zelfs niet nodig dat de loks een constante snelheid rijden. Ook bij aanzetten en vertragen gaat de positie berekening goed.

Ik heb het automatisch koppelen en ontkoppelen van lok voor elkaar gekregen. Met een ontkoppelrail direct na de sectiegrens kan het moment van ontkoppelen met een Herkat ontkoppeler in schaal N precies uitgerekend worden. Het is prachtig om te zien dat de ontkoppelrail op milimeters nauwkeurig onder de koppeling omhoog schiet. Omdat de ontkoppeler nabij de blokgrens zit, is een grote nauwkeurigheid mogelijk. Ik denk dat 5 mm op 50 cm in algemene zin niet met software haalbaar is, maar 1 á 2 cm op 50 cm moet kunnen.

Verder laat ik treinen halverwege het perronspoor stoppen. Dit is niet zo kritisch. Maar het is wel zo netjes dat een korte trein niet tot aan het sein doortrekt.