Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:26:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 09:10:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
  

Auteur Topic: Contactprobleem Marklin 2258 kruising  (gelezen 12542 keer)

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #15 Gepost op: 03 August 2008, 15:16:17 »
Als je naar deze foto kijkt, lijkt het dat het probleem niet zozeer ontstaat door 'n enkele individuele puko. Het gaat om de combinatie van twee puko's op een korte afstand. Iedere hoge geisoleerde puko heeft wellicht nut - ze hebben alleen geen rekening gehouden  met wisselstraten.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26575
    • Pagina van klaas
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #16 Gepost op: 03 August 2008, 15:23:33 »
Iedere hoge geisoleerde puko heeft wellicht nut ....
Ik blijf me toch afvragen wat dat nut dan kan zijn. Als je bedenkt dat de sleper sowieso altijd spanning moet houden, dan moet je alle puko's van metaal maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #17 Gepost op: 03 August 2008, 15:47:10 »
Het blijft me bezighouden, waarom de puko extra hoog is gemaakt.  Je kunt zien dat de kruising een groot 'vlak' vormt, die wat hoger ligt. Zou de sleper daar 'plat' op liggen, dan remt het vrij fors af.

De hoge puko tilt de voorkant van de sleper extra hoog op, de achterkant gaat dus wat naar beneden en blijft contact maken. Vervolgens passeer je de kruising met slects 1 aanraakpunt - dat remt minder. En na het passeren van de kruising 'duikt' de voorkant van de sleper sneller naar beneden, zodat opnieuw contact maakt achter de kruising.

Ik geef toe, het is een kromme theorie - een beetje van "beter er overheen te vliegen dan te slepen'.

Het commentaar van Klaas deelt ik - een sleper is gemaakt om contact te maken. Daar moet je dus voor zorgen, niet voor het omgekeerde.

Sander

V200

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #18 Gepost op: 03 August 2008, 15:51:32 »

Je zou ook eens aan de onderkant moeten kijken. Daar kan ik nu geen plaatje van laten zien, maar volgens mij heeft het te maken met de manier waarop Märklin de + en - stroomdoorvoer geregeld heeft.

Dick
N spoor -  ECoS 1 - Koploper - Peco 55
Tijdperk III en IV - NS en DB

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #19 Gepost op: 03 August 2008, 16:12:23 »
De reden van de kunststof pukko is dat Märklin door die biels de twee railsstaven via een stripje verbonden heeft. Het stripje loopt dus door de biels. Een Metalen puko zou dus sluiting veroorzaken.
Nog maals in mijn ogen is de oplossing de kunststof puko wegsnijden zodat de sleper de andere metalen puko's raakt. Simpeler kan het niet.

Mvg, Johan

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6668
Re: Contactprobleem Marklin 2258 kruising
« Reactie #20 Gepost op: 03 August 2008, 16:18:28 »
Ah, op die fiets. Dan werkt mijn gaatje boor en nagel verhaal dus niet.