Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: (kort) koppelingen  (gelezen 6185 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
(kort) koppelingen
« Gepost op: 21 juli 2008, 08:49:03 »

Aangezien ik met H0 wil beginnen loop ik natuurlijk tegen vele ?? aan.
Een van die dingen is bv (kort)koppelingen. De zoekfunctie levert wel wat info op maar beantwoord zeker niet alle vragen voor een beginner.

Wellicht is het een idee hier een draadje te maken met een samen vatting welke (kort)koppelingen er zijn en wat de voordelen cq nadelen zijn. (puur eigenbelang natuurlijk  ;)  )

Daarnaast ben ik benieuwd of iemand hier ervaringen heeft met schaal schroefkoppelingen in H0 ??

BVD

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2008, 09:22:27 »
Ik had nog wat verschillende (kort)koppelingen liggen en heb ze eens onder mijn ICR rijtuigen gezet.
De Roco universeel koppeling is niet een echte kortkoppeling maar koppelt wel korter dan de bekende beugel koppeling. Tevens is het voordeel dat je met deze koppeling ook nog met de beugel koppeling en andere normale koppelingen kan koppelen.
De Roco kortkoppeling is wel een echte kortkoppeling en koppelt ook kort, echter steken deze erg uit als er niet gekoppeld is. Als je veel wilt rangeren is deze koppeling wel aangeraden omdat deze soepel koppelt.
De Fleischmann Profi koppeling is de kortst koppelende kortkoppeling maar er is wel enige snelheid voor nodig om hem door een locomotief te laten koppelen. Dit is de ideale koppeling voor vaste treincombinaties.

Ervaring met schroefkoppelingen in H0 heb ik niet, bestaan die eigenlijk wel voor H0?

Groet,
Bruno

modelspotter

  • Gast
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2008, 09:26:34 »
Schroefkoppelingen en verende buffers in H0 werken alleen op rechte stukken en bogen met een zeer grote straal. Wisselhoeken minimaal 1:10, liefst groter vanwege gevaar van overbufferen.
De treinen moeten strak zijn gekoppeld anders lukt het duwen niet, maw. de koppelingen springen anders uit de haken omdat de koppelingen zelf nauwelijks gewicht hebben.
Ik heb er jaren geleden wat proeven mee gedaan bij Fremo (bloktrein), maar als je wil ontkoppelen is dat een enorm gedoe.
Conclusie en advies: ziet er leuk uit maar nauwelijks functioneel. Beter is dan de ALex Jackson (ff googlen) koppeling, perfect en nauwelijks zichtbaar.
Modelkoppelingen: Philotrain had ze...

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2008, 09:28:25 door modelspotter »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2008, 09:42:34 »
Er heeft één of twee jaar geleden een serie artikelen gestaan over (kort) koppelingen in ModelSpoorMagazine. Ik zal de nummers eens opsnorren, dan kun je ze wellicht nabestellen.

Groeten,

Edsko

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2008, 11:00:12 »
De flm-koppelingen bevallen mij ook goed, maar voor soepel
koppelen en rangeren zijn Kadee-koppelingen ook wel het
overwegen waard, die zijn volgens mij ook met nem-schacht
te koop.

Grtz,

Tis
********

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2008, 11:41:44 »
Klopt in 4 maten extra long, long, medium en short.
nr 17,18,19, 20
en nog een aparte variant de 16.

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2008, 12:50:30 »
Alex Jackson en Kadee zijn mooie koppelingen, maar het zijn geen kortkoppelingen.
Er is pas sprake van echt kortkoppelen als de koppelingen een starre boom vormen, en beide voertuigen zijn voorzien van een kortkoppelmechaniek.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2008, 15:06:25 »
Als ik met modelschroefkoppelingen buffer aan buffer rij, dan zijn ze toch echt kort gekoppeld. Als ik mijn Amerikaanse personenwagens vouwbalg aan vouwbalg met kadees gekoppeld heb, dan zijn ze toch echt kortgekoppeld.  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2008, 21:20:22 »
Ze zullen dan wel kortgekoppelt zijn, maar het kortkoppelmechanisme kan z'n werk niet doen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2008, 21:35:24 »
Gerrit, Stig heeft dat kortkoppelmechanisme ook helemaal niet nodig. Als hij buffer-aan-buffer kan rijden met modelschroefkoppelingen, dan heeft hij verende buffers en boogstralen van minstens 1 meter, anders lukt dat nooit. ;)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2008, 21:45:51 »
Gerrit, het zal je verbazen dat mijn Walthers en Broadway Limited 85ft rijtuigen een kortkoppel garnituur hebben. Met Kadee's. En het werkt. ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2008, 22:00:00 »
Dat verbaast me niks, maar het risico van overbufferen zal er niet zijn, zodat er niet al te hoge eisen aan het werken van het mechaniek worden gesteld. Werkt het zelfs met Kadee's.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2008, 22:21:58 »
OK verende buffers veranderen de zaak.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1604
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #13 Gepost op: 22 juli 2008, 12:36:30 »
Echte werkende schroefkoppelingen werden tzt door Liliput op de  markt gebracht ......alleen zo verdomd moeilijk aan te komen hier.
Persoonlijk hang ik ze  graag aan de kop en uiteinden van vaste stamverbanden.  Onderling  koppelen en ontkoppelen tussen de wagens zijn ze me een beetje te onpractisch voor maar optisch natuurlijk veel realistscher

Peter
Petdig1

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: (kort) koppelingen
« Reactie #14 Gepost op: 22 juli 2008, 15:57:44 »
Ik had nog wat verschillende (kort)koppelingen liggen en heb ze eens onder mijn ICR rijtuigen gezet.
De Roco universeel koppeling is niet een echte kortkoppeling maar koppelt wel korter dan de bekende beugel koppeling. Tevens is het voordeel dat je met deze koppeling ook nog met de beugel koppeling en andere normale koppelingen kan koppelen.
De Roco kortkoppeling is wel een echte kortkoppeling en koppelt ook kort, echter steken deze erg uit als er niet gekoppeld is. Als je veel wilt rangeren is deze koppeling wel aangeraden omdat deze soepel koppelt.
...
Groet,
Bruno
als je veel wilt rangeren dan zijn de universele koppelingen beter. Ze koppelen bij minder kracht dan de echte kortkoppelingen, kunnen ook in een lichte bocht koppelen ( wel echte een lichte bocht, maar de kortkoppelingen moeten 100% recht zijn, is tenminste mijn ervaring )

Ik ben zelf voor dat rangeren overgestapt naar de universele koppelingen.
De kortkoppelingen gebruik ik alleen nog tussen mijn personen rijtuigen, die niet zo veel wisselen.
De eerste en laatste in de rij hebben dan een universeelkoppeling zodat elke lok kan koppelen, en ook echt heel zacht er tegen aan rijden zonder dat de wagens zelf bewegen,

Groet,