Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:28:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:23:16
ratelende 1300 van Electrotren door Mug
Vandaag om 14:13:22
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:00:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:58:45
Rondom Charlois door Bor de Wolf
Vandaag om 13:57:57
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:38:23
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 13:33:20
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Eric B
Vandaag om 13:24:19
Spelregels 'Raadplaatje' door Reinout van Rees
Vandaag om 13:06:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 12:32:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 12:31:58
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 12:05:59
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:55:49
VERPLAATST: Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Reinout van Rees
Vandaag om 11:53:08
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Gerrit H
Vandaag om 11:31:37
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 11:27:56
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door bellejt
Vandaag om 11:17:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:07:49
Faller Watertoren van de beurs in Gangelt opknappen. door ruudns
Vandaag om 11:05:44
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Ronald Halma
Vandaag om 10:40:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door aad52
Vandaag om 10:32:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
  

Auteur Topic: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima  (gelezen 19570 keer)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #30 Gepost op: 21 July 2008, 15:57:58 »
Enige dat ik weet is dat het ontwerp gebaseer is op de EP-5:



Die dan weer gek genoeg bij General Electric is gebouwd. Ze rijden in ieder geval op dezelfde draaistellen.

Bij deze foto zie je de familie-trekjes wat beter:



Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 July 2008, 16:00:26 door Spoors »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5448
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #31 Gepost op: 21 July 2008, 16:23:33 »
Dat is niet helemaal juist: Wat ik weet is dat in Amerika het ontwerp voornamelijk van Baldwin Locomotive Works was in samenwerking met ALCO (dieselmotoren) en General Electrics (electrische installatie). In Nederland was voor de 1200's de electrische installatie van HeeMaf en de constructie van Werkspoor (deels naar Amerikaans ontwerp) . De draaistellen zijn wel van Amerikaans fabrikaat (daar het stukje Marshallplan) die zie je ook in vrijwel dezelfde vorm onder de Alco diesellocs uit de series PA1-4 /PB series


en


Bessel
RETROBAHN A.G.

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #32 Gepost op: 21 July 2008, 17:55:49 »
Dat is niet helemaal juist: Wat ik weet is dat in Amerika het ontwerp voornamelijk van Baldwin Locomotive Works was in samenwerking met ALCO (dieselmotoren) en General Electrics (electrische installatie). In Nederland was voor de 1200's de electrische installatie van HeeMaf en de constructie van Werkspoor (deels naar Amerikaans ontwerp) . De draaistellen zijn wel van Amerikaans fabrikaat (daar het stukje Marshallplan) die zie je ook in vrijwel dezelfde vorm onder de Alco diesellocs uit de series PA1-4 /PB series
Bessel

Helaas blijft het onjuist, want het was een Baldwin-Westinghouse ontwerp. Die bedrijven werkten al tig jaar samen bij elektrische tractie. Heemaf had een Westinghouse licentie en het was dus logisch dat die de tractie installatie verzorgde. Baldwin heeft de draaistel frames gegoten volgens OdR 1952 en liet volgens dat verhaal de opkomers op niet essentieele plaatsen gewoon zitten.
Die EP-5 stamt uit 1956 en is dus weer jonger dan de 1200-en.
Ik heb in 1966 zo'n amerikaans zusje gefotografeerd, dia,helaas nu onbruikbaar. De enkele koplamp zat op de ronde overgang voor zover ik me herinner en dus hoger dan bij de EP-5.
Is de Fleischmann 1200 ook niet in Amerikaanse uitvoering op de markt geweest?
Mvrgr
Koopmans

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #33 Gepost op: 21 July 2008, 18:54:52 »
Is de Fleischmann 1200 ook niet in Amerikaanse uitvoering op de markt geweest?

Ja, als New Haven variant.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • Spaar ze allemaal.
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #34 Gepost op: 21 July 2008, 19:20:55 »
Is dat voor de turquoise 1300 ook zo?

Kees-Jan

Nee, bij de 1300 zijn alleen de pantograven wit.

Toen ik de pantograven van mijn 1300 wilde verven heb ik in het boek over deze loc eens goed naar de foto's (helaas zw/w) van net nieuwe/pas geverfde 1300'en gekeken en het viel mij op dat de pantograven vaker dezelfde grijstint hadden als het turq. dan dat ze wit waren.
Ook viel het mij op dat de binnenkant van de ventilatiesleuven op het dak wel wit zijn en ook bij de 1100.
Ik heb de panto's wel wit gemaakt dat vind ik gewoon mooier en ook de meeste modellen zijn zo, misschien heeft iemand een goede kleurenfoto van het dak van een nieuwe 1300 dan weten we het zeker.

Groet Stephan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #35 Gepost op: 21 July 2008, 20:07:58 »
De draaistellen zijn wel van Amerikaans fabrikaat (daar het stukje Marshallplan) die zie je ook in vrijwel dezelfde vorm onder de Alco diesellocs uit de series PA1-4 /PB series

PA/PB had A-1-A trucks met symetrische wielbasis, NS 1200 heeft Co'-Co'. draaistellen met oneven wielbasis.

Beiden waarschijnlijk van GSC.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #36 Gepost op: 21 July 2008, 20:35:36 »
Nog even over de kleur van de rangeerderstrede, zoals het op de foto
op de pagina hiervoor te zien is, was het inderdaad zwart.

groet,
marco-
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • Bruggen-IG:
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #37 Gepost op: 21 July 2008, 21:03:51 »
Verlagen is zeker te overwegen want het model hoeft niet meer te rijden maar alleen maar in de vitrine te staan. 

Niet doen hoor: de hoogte klopt wel, maar de buffers zitten te hoog. Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11297.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22749
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #38 Gepost op: 21 July 2008, 21:16:30 »
Hier snap ik dan overigens helemaal niets van. Mijn Lima 1253 heeft de buffers flink hoger zitten dan de Roco 6700, zoals het hoort. Maar de 1253 van Geoffrey lijkt de buffers op de goede hoogte te hebben.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2232
  • Bruggen-IG:
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #39 Gepost op: 21 July 2008, 21:49:02 »
Heeft-ie de kap misschien ook wel lager gezet....?
Op sommige foto's in dat draadje kun je volgens mij ook wel zien dat de 1200 dan een beetje laag-op-de-pootjes wordt.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5448
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #40 Gepost op: 21 July 2008, 22:36:56 »
Het verlagen van de bufferbalk en zijpanelen is niet de simpelste maar wel de beste oplossing die ik gezien heb om een realistische 1200 te bouwen.
Ik ben druk aan t zagen en hoop klaar te zijn voor mijn Athearn units binnen zijn. Kon toevallig een PA en PB unit voor een zeer scherpe prijs via Ebay kopen (in de UK!) en zodra ik ermee ga bouwen zal ik ook wat plaatjes aan de draad toevoegen!

Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #41 Gepost op: 21 July 2008, 22:39:36 »
Athearn? Je had een Proto moeten nemen... :-*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #42 Gepost op: 21 July 2008, 23:33:41 »

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #43 Gepost op: 21 July 2008, 23:40:32 »
ziet er goed uit! heb je een nummer voor die turquoise verfkleur? ik heb hier ook nog een 1300 staan die dezelfde behandeling gaat krijgen... ;D (ja die doe ik zelf ;))

vergeet niet dat front schildje nog in te kleuren bij de 1300..

mvg
Bart

ReesCees

  • Gast
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #44 Gepost op: 21 July 2008, 23:45:22 »
Morgen weet ik het Bart.

Zal als ik tijd heb even langs Rotterdam waaien morgen (neem ze dan wel even mee samen met die van jou).

Kees-jan