Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima  (gelezen 17709 keer)

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #30 Gepost op: 21 juli 2008, 15:57:58 »
Enige dat ik weet is dat het ontwerp gebaseer is op de EP-5:



Die dan weer gek genoeg bij General Electric is gebouwd. Ze rijden in ieder geval op dezelfde draaistellen.

Bij deze foto zie je de familie-trekjes wat beter:



Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2008, 16:00:26 door Spoors »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #31 Gepost op: 21 juli 2008, 16:23:33 »
Dat is niet helemaal juist: Wat ik weet is dat in Amerika het ontwerp voornamelijk van Baldwin Locomotive Works was in samenwerking met ALCO (dieselmotoren) en General Electrics (electrische installatie). In Nederland was voor de 1200's de electrische installatie van HeeMaf en de constructie van Werkspoor (deels naar Amerikaans ontwerp) . De draaistellen zijn wel van Amerikaans fabrikaat (daar het stukje Marshallplan) die zie je ook in vrijwel dezelfde vorm onder de Alco diesellocs uit de series PA1-4 /PB series


en


Bessel
RETROBAHN A.G.

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #32 Gepost op: 21 juli 2008, 17:55:49 »
Dat is niet helemaal juist: Wat ik weet is dat in Amerika het ontwerp voornamelijk van Baldwin Locomotive Works was in samenwerking met ALCO (dieselmotoren) en General Electrics (electrische installatie). In Nederland was voor de 1200's de electrische installatie van HeeMaf en de constructie van Werkspoor (deels naar Amerikaans ontwerp) . De draaistellen zijn wel van Amerikaans fabrikaat (daar het stukje Marshallplan) die zie je ook in vrijwel dezelfde vorm onder de Alco diesellocs uit de series PA1-4 /PB series
Bessel

Helaas blijft het onjuist, want het was een Baldwin-Westinghouse ontwerp. Die bedrijven werkten al tig jaar samen bij elektrische tractie. Heemaf had een Westinghouse licentie en het was dus logisch dat die de tractie installatie verzorgde. Baldwin heeft de draaistel frames gegoten volgens OdR 1952 en liet volgens dat verhaal de opkomers op niet essentieele plaatsen gewoon zitten.
Die EP-5 stamt uit 1956 en is dus weer jonger dan de 1200-en.
Ik heb in 1966 zo'n amerikaans zusje gefotografeerd, dia,helaas nu onbruikbaar. De enkele koplamp zat op de ronde overgang voor zover ik me herinner en dus hoger dan bij de EP-5.
Is de Fleischmann 1200 ook niet in Amerikaanse uitvoering op de markt geweest?
Mvrgr
Koopmans

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #33 Gepost op: 21 juli 2008, 18:54:52 »
Is de Fleischmann 1200 ook niet in Amerikaanse uitvoering op de markt geweest?

Ja, als New Haven variant.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #34 Gepost op: 21 juli 2008, 19:20:55 »
Is dat voor de turquoise 1300 ook zo?

Kees-Jan

Nee, bij de 1300 zijn alleen de pantograven wit.

Toen ik de pantograven van mijn 1300 wilde verven heb ik in het boek over deze loc eens goed naar de foto's (helaas zw/w) van net nieuwe/pas geverfde 1300'en gekeken en het viel mij op dat de pantograven vaker dezelfde grijstint hadden als het turq. dan dat ze wit waren.
Ook viel het mij op dat de binnenkant van de ventilatiesleuven op het dak wel wit zijn en ook bij de 1100.
Ik heb de panto's wel wit gemaakt dat vind ik gewoon mooier en ook de meeste modellen zijn zo, misschien heeft iemand een goede kleurenfoto van het dak van een nieuwe 1300 dan weten we het zeker.

Groet Stephan.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #35 Gepost op: 21 juli 2008, 20:07:58 »
De draaistellen zijn wel van Amerikaans fabrikaat (daar het stukje Marshallplan) die zie je ook in vrijwel dezelfde vorm onder de Alco diesellocs uit de series PA1-4 /PB series

PA/PB had A-1-A trucks met symetrische wielbasis, NS 1200 heeft Co'-Co'. draaistellen met oneven wielbasis.

Beiden waarschijnlijk van GSC.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #36 Gepost op: 21 juli 2008, 20:35:36 »
Nog even over de kleur van de rangeerderstrede, zoals het op de foto
op de pagina hiervoor te zien is, was het inderdaad zwart.

groet,
marco-
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #37 Gepost op: 21 juli 2008, 21:03:51 »
Verlagen is zeker te overwegen want het model hoeft niet meer te rijden maar alleen maar in de vitrine te staan. 

Niet doen hoor: de hoogte klopt wel, maar de buffers zitten te hoog. Zie dit draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=11297.0

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #38 Gepost op: 21 juli 2008, 21:16:30 »
Hier snap ik dan overigens helemaal niets van. Mijn Lima 1253 heeft de buffers flink hoger zitten dan de Roco 6700, zoals het hoort. Maar de 1253 van Geoffrey lijkt de buffers op de goede hoogte te hebben.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #39 Gepost op: 21 juli 2008, 21:49:02 »
Heeft-ie de kap misschien ook wel lager gezet....?
Op sommige foto's in dat draadje kun je volgens mij ook wel zien dat de 1200 dan een beetje laag-op-de-pootjes wordt.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #40 Gepost op: 21 juli 2008, 22:36:56 »
Het verlagen van de bufferbalk en zijpanelen is niet de simpelste maar wel de beste oplossing die ik gezien heb om een realistische 1200 te bouwen.
Ik ben druk aan t zagen en hoop klaar te zijn voor mijn Athearn units binnen zijn. Kon toevallig een PA en PB unit voor een zeer scherpe prijs via Ebay kopen (in de UK!) en zodra ik ermee ga bouwen zal ik ook wat plaatjes aan de draad toevoegen!

Groeten Bessel
RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #41 Gepost op: 21 juli 2008, 22:39:36 »
Athearn? Je had een Proto moeten nemen... :-*
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #42 Gepost op: 21 juli 2008, 23:33:41 »

btraornsuhobcd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1242
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #43 Gepost op: 21 juli 2008, 23:40:32 »
ziet er goed uit! heb je een nummer voor die turquoise verfkleur? ik heb hier ook nog een 1300 staan die dezelfde behandeling gaat krijgen... ;D (ja die doe ik zelf ;))

vergeet niet dat front schildje nog in te kleuren bij de 1300..

mvg
Bart

ReesCees

  • Gast
Re: Turquoise 1300 en Bruine 1200, pimp my Lima
« Reactie #44 Gepost op: 21 juli 2008, 23:45:22 »
Morgen weet ik het Bart.

Zal als ik tijd heb even langs Rotterdam waaien morgen (neem ze dan wel even mee samen met die van jou).

Kees-jan