Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: De wissels krachtiger willen schakelen, hoe?  (gelezen 17039 keer)

Snarf

• Offline Offline
  • Modeltreinen,,mn eigen wereld creeren.
De wissels krachtiger willen schakelen, hoe?
« Gepost op: 04 September 2006, 23:40:31 »
Ik ervaar dat mijn wissels te weinig kracht hebben te schakelen.
Ik gebruik decoders van Littfinksi en keyboards van Marklin.
De wissels halen hun digitale signaal van de rails en tevens zijn de decoders aangesloten op een lichttrafo van Minitrix.

Alle decoders 8 stuks zijn aangesloten op een apart stroomcircuit en worden gevoed door genoemde lichttrafo.
Ik rijd gemiddeld met 8 locs digitaal zonder wagonverlichting, mijn N baan telt ongeveer 60 meter rails. Ik gebruik alleen de IB zonder booster.
De wissels van Fleischmann schreeuwen om meer schakelvermogen, ze willen wel maar haperen.
Wat is goed en wat kan ik verbeteren.

vr gr Frans.

RoSoft

• Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: De wissels krachtiger willen schakelen, hoe?
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2006, 00:31:18 »
Het vermogen om je wissels te schakelen haal je dus uit de Trix trafo. Je digitale spanning(voeding) doet dus niet meer terzake.

Ik denk dat je het probleem moet zoeken in de wisselaandrijving zelf i.p.v. bij de aansturing. Op mijn eigen N-Baan met Fleischmann wissels hebben een aantal aandrijvingen het opgegeven na jaren lange trouwe dienst.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2006, 08:10:19 »
Het enige wat je zou kunnen doen om meer power te krijgen is de lichttrafo vervangen door een trafo die een hogere spanning afgeeft, b.v. 18V in plaats van 14V.
Maar bedenk wel dat de stroomstoot naar de wisselspoel altijd geschakeld wordt door een transistor in de decoder. En die moet daar wel tegen bestand zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2006, 08:14:07 »
Ik weet niet of het bij digitaal schakelen mogelijk is, maar ik heb in het verleden een schakeling met een condensator gebruikt om Peco Wissels te schakelen. De schakeling zorgde ervoor dat er extra vermogen was om de wisselmagneet te schakelen.

Mijn elektronica kennis is heel beperkt, misschien weet iemand anders hoe het precies werkt.

Bert

David Hoogvorst

• Offline Offline
    • AnyRail
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2006, 10:59:11 »
Als ik het goed begrijp voed je alles met 1 trafo. Wellicht kun je je digitale en 'normale' stroom met twee aparte trafo's leveren. Dat zal wel helpen.
Verder heeft Viessmann een 'Power' module (5215, kost een paar euro), waarvan wordt gezegd dat het voor het schakelen van wissels even een extra boost geeft. Gebruik het zelf niet.

David.

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2006, 20:25:45 »
Hoi Frans en anderen,

Ik constateer ongeveer hetzelfde probleem met mijn Minitrix wissels.
Ik ben aan het testen met de wisseldecoder 5212 van Viessmann.

Test 1:
De J-K aansluiting van de 5212 wordt direct aangesloten op de baansturing van de Intellibox. De interne voeding van de 5212 wordt ook aangesloten op J-K aansluiting, dus voeding komt direct vanuit de IB. Vervolgens wordt de 5212 in programmeerstand gebracht door 1x op de rode knop te drukken. De aangesloten wissel op ingang 1 schakeld een paar keer zonder problemen. Via de IB wordt het adres van de 5212 geprogrammeerd en alle 4 de wissels zijn daarna perfect aan te sturen zonder enige hapering of iets dergelijks.

Test 2:
De J-K aansluiting van de 5212 wordt direct aangesloten op de baansturing van de Intellibox. De interne voeding van de 5212 wordt nu gevoed door een externe afgevlakte wisselspanning van 16 VAC wat neer komt op ongeveer 23 VDC.
Nu is met geen mogelijkheid de 5212 in de programmeerstand te krijgen. De wissel op ingang 1 wil met geen mogelijkheid schakelen.
Ra. Ra.

De resultaten van test 2 lijken dus op die van Frans.

Ik ben dan ook benieuwd wat er eigenlijk in de Viessmann 5215 module aan componenten zit. Bevat deze meer dan een bruggelijkrichter en een afvlakcondensator?

Voorals nog heb ik geen oplossing voor mijn probleem en die moet er toch wel komen met mijn 70 wissels in het te bouwen baanplan.

Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren

n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2006, 20:43:53 »
John,

Sluit de externe spanning maar gelijk aan op de 5212, dus zonder gelijk te richten, gewoon de wisselspanning rechtstreeks aansluiten.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2006, 21:17:53 »
De interne voeding van de 5212 wordt nu gevoed door een externe afgevlakte wisselspanning van 16 VAC wat neer komt op ongeveer 23 VDC.
Een afgevlakte wisselspanning? Dat is toch zeker wel een verspreking. ;D

Citaat
Nu is met geen mogelijkheid de 5212 in de programmeerstand te krijgen. De wissel op ingang 1 wil met geen mogelijkheid schakelen.
Ra. Ra.
Ik denk dat je de plus en de min van de externe voeding verkeerdom hebt zitten. De min moet aan de E-ingang.
Overigens zou ik het advies van Wim volgen, zet er gewoon wisselspanning op.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2006, 22:29:17 »
Klaas & Wim,
Inderdaad een kleine verspreking. Moet afgevlakte gelijkspanning zijn.

En ik heb eerst geprobeerd om direct de wisselspanning op de 5212 aan te sluiten, maar dit gaf geen resultaat. Dus toen dacht ik dat ik ook zelf wel een gelijkrichter met condensator de 5215 module kon namaken.

De plus en de min heb ik goed aangesloten. Zoals ook in de handleiding is aangegeven. Daar ben ik zeker van. Ik heb zelfs de 5212 opengemaak om er zeker van te zijn. Inwendig wordt een verkeerde aansluiting van de plus en min zelfs geblokkeerd door een diode.

Als laatste test heb ik vanavond nog gewoon even de wisselspoel(en) aangestuurd direct met die gelijkspanning en zonder problemen schakeld de wissel om.
Het is dus inwendig in de 5212 dat de gelijkspanning ineens zijn kracht lijkt te verliezen.
Ik heb nog geen schema van de 5212 gemaakt ofg gevonden om te achterhalen hoe de schakeling precies werkt.

Ik blijf zoeken.....
John van Staaijeren
n-spoor, Intellibox / ESU ECoS / SPROG3 en Koploper / iTrain 5.x met ArCoMoRa DCCNext, Mardec, ArLoco / RoSoft MDD, L.Net s88SD16-n

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2006, 23:45:46 »
Ik heb nog geen schema van de 5212 gemaakt ofg gevonden om te achterhalen hoe de schakeling precies werkt.
Op mijn website staat het schema van de 5211, dat is een gelijksoortige decoder, maar dan voor Motorola. Het decodeergedeelte is ongetwijfeld heel anders, maar ik denk dat het voedingsconcept van beide decoders erg op elkaar lijkt.
http://people.zeelandnet.nl/zondervan/viessmann5211.html
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2006, 09:28:20 »
Je kunt vrij eenvoudig testen of het aan de wisselaandrijving ligt of aan de decoder. Wissel de twee bruine draden om en kijk wat er dan gebeurt. Wil hij dan nog steeds alleen maar die ene kant op, of wil hij juist alleen maar de andere kant op?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 October 2006, 02:26:43 »
@ John

Ik heb het niet nagezocht maar zo uit het hoofd was het volgensmij zo. Voor het instellen van een adres in de Viessmann decoder moet de voedingsspanning ALTIJD van de baan komen (J en k dus). Pas als de decoder een adres heeft kan je de voedingsspaning uit een externe trafo halen. Waarom dit zo is, ja... Vond Viessmann zeker makkelijk...

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

RoSoft

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 October 2006, 16:15:03 »
Timo,

Dan kan je het beter maar wel even na zoeken. Want wat je hier schrijft klopt niet.

Mvg
Wim.

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2006, 17:23:00 »
@Wim en Klaas,

Over het aansluiten van de 5212 heb ik toch nog enkele opmerkingen.
Als eerste heb ik gemerkt dat er waarschijnlijk verschillende uitvoeringen van de Viessmann 5212 decoder op de markt zijn gebracht. Bekijk de volgende plaatjes maar eens:

Het model met het ronde "adresse"-knopje heeft een massa aansluiting tussen de wisselspoel aansluitingen en twee ~ aansluitingen.
Zelf heb ik de uitvoering met het rechte "adresse"-knopje. Zowel met een blauw als met een zwart Viessmann logo. Deze uitvoering heeft GEEN massa aansluiting tussen de wisselspoel aansluiting, maar wel een ~(E) aansluiting.

Als tweede vind ik het merkwaardig dat bij het beschrijven van de externe voeding met de 5215 powermodule de ~ aansluiting op de 5212 aangesloten wordt op de massa aansluiting van de 5215. Dit impliceert dat de ~(E) aansluiting op de 5212 eigenlijk de plus zou moeten zijn. OK, in de beschrijving van de 5215 wordt wel duidelijk aangegeven dat de E van de 5215 de MIN is.
Als je de 5212 open maakt en ~(E) aansluiting volgt dan kom je als eerste een diode tegen met de kathode aan de ~(E). Hieruit maak ik op dat als er een wisselspanning op de 5212 wordt aangesloten, de wisselspoelen alleen maar met een half gelijkgerichte wisselspanning gevoed worden.

Nu weet ik niet wat er precies in de 5215 zit, maar volgens de beschrijving van het functiediagram zit er een gelijkrichter, een spanningsreservoir (condensator?) en een overspanningsbeveiliging in (misschien een transistor die de stroom begrenst?).

Bij mij is het in ieder geval nog niet gelukt om met succes een externe voeding voor de wisselspoelen te gebruiken.

Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren

P.S.
Ik ga aanstaande dinsdag nog een poging wagen samen met een collega die veel van electronica afweet. Misschien komen we er dan achter waarom het met Minitrix wissels zo moeilijk lijkt te zijn...

John van Staaijeren

• Offline Offline
  • DSD
    • Baanplan Middelpunt
« Reactie #14 Gepost op: 04 January 2007, 23:04:20 »
Aan allen,

Afgelopen dinsdag hebben we dus uitvoerig geexperimenteerd met diverse spanningen en aansluitschema's voor de externe voeding. Met behulp van een regelbare voeding die zowel de gelijkspanning als de stroom kan regelen hebben we uiteindelijk bepaald dat een externe gelijkspanning tussen de 12V en 14V het beste resultaat geeft voor het schakelen van de Minitrix wisselspoelen.
De opgenomen stroom door de spoel was op het moment van schakelen rond de 2A. (De Ohmse weerstand van de spoel is 5,9 Ohm).

Als aansluitschema hebben we het voorbeeld van hierboven met de 5215 Powermodule gebruikt. Geen extra verbinding van de ~ of de ~(E) naar de J of de K was noodzakelijk.

De wisselspanning van de Viessmann 5200 Trafo (van 17V AC) is dus ook te hoog. Een dubbel gelijkgerichte spanning met een condensator van 4700 uF aangesloten op de Viessmann 5200 Trafo (van 17V AC) gaf een gelijkspanning van bijna 23V DC. Deze spanning is uiteindelijk ook VEEL te hoog.

De conclusie van de test is dat de externe spanning niet TE HOOG mag zijn, want in combinatie met de zeer lage weerstand van de Minitrix spoel is de opgenomen stroom tijdens het schakelen zo HOOG dat de interne kortsluitbeveiliging in de 5212 module direct aanspreekt. Deze zorgt ervoor dat de schakelpuls voortijdig wordt afgebroken waardoor de wissel nog niet eens de kans krijgt om te schakelen.

Om het Minitrix spoel dus goed te kunnen schakelen moet er een gelijkspanning tussen de 12V en 14V aangeboden worden waarbij de gevraagde stroom van rond de 2A ook geleverd moet kunnen worden.

Ik heb besloten om zelf maar een kleine schakeling te bouwen gebaseerd op een MC78T12 spanningsregelaar (vaste spanning van 12V DC)
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/175277-da-01-en-Spannungsregler_MC78T12CT_MOT.pdf
of een LM350 die een regelbare spanning tussen de 2 en de 33V DC kan geven. Hierdoor kan ik nog een "spelen" met de spanning tussen de 12 en 14V....
http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/176052-da-01-en-LM150_LM250_LM350_National_S.pdf

Als iemand nog andere mogelijkheden weet, dan lees ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
John van Staaijeren