Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 20:31:11
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 245878 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #510 Gepost op: 17 February 2016, 16:46:16 »
Wat betreft de kleir turkooise waren BUB en Märklin het wel eens en dat was niet die zuurstokkleur. Kwam goed overeen met wat Roco nu voor de 1200 heeft gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #511 Gepost op: 17 February 2016, 16:46:32 »
Een paar bladzijden terug staat dat Alsthom en Werkspoor andere tinten turkoois gebruikten. Het klopt dus dat de 1200 en 1100 een andere kleur hebben.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #512 Gepost op: 17 February 2016, 17:01:00 »
Ja dat bedoel ik Stephan 😁

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #513 Gepost op: 17 February 2016, 17:03:33 »
Phildie doet het dan ook fout?

Is fout inderdaad. Maar staan wel meer fouten in, waaronder de biezen van DE-1/2. Hierbij staat rood in plaats van oranje.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #514 Gepost op: 17 February 2016, 17:19:17 »
Een paar bladzijden terug staat dat Alsthom en Werkspoor andere tinten turkoois gebruikten. Het klopt dus dat de 1200 en 1100 een andere kleur hebben.

Maar toch niet de heldere kleur die we zo vaak op modellen hebben gezien. Hoe de 1100 er wat betreft nu uitziet ga ik weleens bekijken. Neem ik een BUB mee.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #515 Gepost op: 17 February 2016, 18:40:00 »
De lithografie van BUB is echt te donker en ook wat te blauw, mijn live-onderzoek op locatie vandaag heeft dat verduidelijkt.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22559
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #516 Gepost op: 17 February 2016, 18:43:20 »
Locatie?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #517 Gepost op: 17 February 2016, 18:58:03 »
NSM, hedenochtend 10 uur,  onderzoek voorbereid met medeneming van de BUB loc, een N 1100 in een jaren terug gemengde NCS kleur en een Roco rijtuig wat enigszins donker verkleurd is. En die voor zover waarneembaar exact de kleur van de 1125 heeft. Wat de waarneming bemoeilijkt is het feit dat onze modellen mat zijn en de echte loc niet. 
Overigens denk ik dat de oude Mӓrklin 1101 de kleur ook goed benaderd, maar vindt maar eens een origineel exemplaar wat niet verkleurd is.  De laatste zag ik 30 jaar geleden :P
De BUB lithografie is echt niet correct, maar mijn ervaring is dat blikwerk nogal wat kleurschakeringen kent.

Ook voer voor discussie: het dak van de 1125 is niet meer grijs en de balken boven de buffers niet meer rood. Gezien het vooronderzoek denk ik dat daar bewust voor gekozen is, roept u maar...  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 19:01:36 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #518 Gepost op: 17 February 2016, 19:28:44 »
Mogt je ooit het zelfde onderzoek doen bij de 1201, neem dan een Sikkens kleurenwaaier met de kleur D-69 mee ;D

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #519 Gepost op: 17 February 2016, 20:23:03 »
Citaat
Ook voer voor discussie: het dak van de 1125 is niet meer grijs

Ik heb geholpen het dak te schuren (en te schilderen). Met schuren kwam er op verschillende plekken turquoise te voorschijn. Dat gaf de doorslag om het dak ook turquoise te schilderen.
Maargoed, de 1125 gaat zelfstandig rijden. Met de panto's omhoog wordt het dak vanzelf weer grijs.....

Etienne 

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #520 Gepost op: 17 February 2016, 20:46:17 »
Naar mijn idee toch wel een vreemde redenatie. De lokkast zal in het verleden eerst geheel turquoise gespoten zijn en pas daarna het dak grijs.


« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 20:58:27 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #521 Gepost op: 17 February 2016, 20:53:12 »
Dat lijkt me sterk, je gaat niet een heel dak eerst in de verkeerde kleur spuiten, je hebt bij de randen hooguit wat overspray of hoe je het ook noemt. Het is geen H0.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #522 Gepost op: 17 February 2016, 21:55:51 »
De panelen onder de stroomafnemers en het dakdeel ertussen zijn bij de Madurodam 1100 grijs.  Bij de BUB ook: boven de cabines en de zijkanten van het dak (vanaf de grond zichtbare delen dus) zijn daar turquoise. Dat was ook zo bij de dakpanelen van de 1200, dat lijkt me niet toevallig.
RETROBAHN A.G.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #523 Gepost op: 18 February 2016, 10:58:05 »
Wat het dak betreft;


BDa '74 125 by Ernst-Jan Goedbloed, on Flickr

De daken van deze rijtuigen zijn grijs, ze zijn echter regelmatig zo vuil zoals op deze foto. SaMo/Tillig heeft deze rijtuigen dan ook uitgebracht met een bruin dak, ook al is dat feitelijk dus onjuist. Een model wat gemaakt is in dezelfde tijd als het origineel reed. Dat zegt dus niet altijd alles. De vervuiling kan op de BUB modellen zijn meegenomen en, al is dit natuurlijk speculaas, kan het Madurodam model weer zijn afgeleid van het BUB model?

Ernst-Jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #524 Gepost op: 18 February 2016, 11:13:10 »
Nee uitgesloten, de treinen in Madurodam zijn altijd gemodelleerd naar het grote voorbeeld.
RETROBAHN A.G.