Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 05:51:42
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229855 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #300 Gepost op: 29 juli 2009, 15:11:40 »
Leuk collectief geheugen beginnen we te ontwikkelen (y)

Ik ben bezig met het afmaken van een MK kit van een HSM groentewagen met remmershuis. Die wordt in het goederengrijs gespoten.

Zal ik ook eens een draadje over beginnen. Welk grijs is nu het NS goederengrijs uit de jaren '20? En welke kleur had het dak eigenlijk? Ik lees over in lijnolie gedrenkt linnen dat in eerste instantie okergeel was en later rood, maar vervolgens is er door de NS bitumen overheen geplakt. Daar gaan we nooit meer uitkomen ben ik bang ;)

mvg,
Ivo

P.S. Ik gebruik over het algemeen het black-grey van Modelmaster hiervoor. Oei dat is niet goed:



mvg,
Ivo

*

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #301 Gepost op: 30 juli 2009, 14:04:41 »
En om maar weer even op het onderwerp terug te komen ...  ;D



Het betreft wel een scan van een keurenkopie van een foto ... dus niet volledig origineel. Zelf nog iets "noise" van de scan gefilterd en geprobeerd de blauwe waas die er overheen zat te verwijderen ... zit er nog een beetje.
Aangezien het een scan van een keurenkopie van een foto betreft, kan ik niet met zekerheid vertellen of het een in- of bijgekleurde foto betreft (vooral door een kleurenkopie kan het er als ingekleurd uit komen te zien), maar het is wel aannemelijk ...

Het is echter wel duidelijk dat de bies en de nummerschileden blauw niet dezelfde kleur hebben ...

Groet,

Jeroen

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #302 Gepost op: 30 juli 2009, 14:12:16 »
Kijk, en nu begin ik overtuigd te raken van die zwarte bies. Gezien de reflectie in de verf aan de zijkant denk ik niet dat het een ingekleurde foto is. Misschien hier en daar wat bijgewerkt.

Eelco

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #303 Gepost op: 30 juli 2009, 14:22:27 »
Mooie plaat Jeroen. Waar ze allemaal vandaan komen. En op deze foto zonder meer kleurverschil tussen blauw frontplaat en nummerplaat en zwart van de bies. Eelco attendeert alleen op het volgende punt. Hij stelt dat deze niet is ingekleurd vanwege de reflectie van de verf op de zijkant. Die is in het turquoise goed te zien. De zwarte bies is echter overal even dof. Dat is nu jammer. Als deze ook de reflectie liet zien was het wat overtuigender.

De kleur van de draaistellen op deze foto komt weer sterk in de buurt van de Philotrain interpretatie en het melkwit van de pantograven en dakopbouw is weer vergeten, maar allemaal turquoise. Is weer een nieuwe: turquoise pantograven ;).

Ook leuk, wat ik elders ook al had gezien zijn de rode koppen van de sluitseinijzers.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #304 Gepost op: 30 juli 2009, 14:37:53 »
... ... De zwarte bies is echter overal even dof. Dat is nu jammer. Als deze ook de reflectie liet zien was het wat overtuigender. ... ...

Toch wel een beetje, wordt zichtbaar als je het uitvergroot.


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #305 Gepost op: 30 juli 2009, 14:40:24 »
Ik zie het nu ook, op het stuk het verste weg.

Knap gedaan (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #306 Gepost op: 30 juli 2009, 14:42:35 »
Ivo,
Zoals gezegd is het een scan van een keurenkopie van een foto. Vooral de kleurenkopie gooit bij deze roet in het eten ... zeker de wat ouder kleurenkopies. Vaak gaat hierbij de nuances verloren, dus het zou zomaar kunnen zijn dat de spiegelingen in het zwart wel te zien waren, maar dat het door het apparaat als donkerder geinterpretteerd en ingevuld is. Hetzelfde geldt denk ik voor de pantografen ... op de andere kleinere versie van deze foto die al eerder in het draadje staat, lijken de panto's grijzer ...
Dus kijk niet al te veel naar de exacte kleurwaarde, wilde de foto alleen maar laten zien om net verschil tussen nummerplaat en bies duidelijk te maken.

Maar stel je eens voor ... een hele stam achter een NS 1300 in de jaren vijftig, geheel in fris turquoise, lichtgrjize daken, draaistellen & schortplaten en met details in aluminium, zwart, blauw & rood  ... daarnaast had zijn Franse broertje het wereldsnelheids record op zijn naam staan ... het moet naast al dat "saaie" olijfgroen, standgroen en zwart een hele pakkende verschijning zijn geweest.

Groet,

Jeroen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #307 Gepost op: 30 juli 2009, 15:30:06 »
Eens Jeroen, ze zijn ook heel mooi. Een van de mooiste plaatjes vind ik in het 1300 boek met een 1300, een 1100 in opzending een 6 deurs stalen D een AB en een RD. En die zien er allemaal even nieuw uit.
Ik vond trouwens de grasgroene treinstellen met rode biezen en de berlijns blauwe treinen ook altijd heel mooi en die heb ik allemaal nog bewust zien rijden. Sinds het geel eind jaren '60 is het er niet beter op geworden. Hoewel ik een zoevende IRM en de ICR rijtuigen wel fraai vind.

Nu je over de daken begint: zijn er nu foto's waarop de witte daken van de 1100, 1200 en 1300 enigzins te zien zijn?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #308 Gepost op: 30 juli 2009, 15:56:43 »
@Jeroen,
Ik zie dat je mijn scan geplaatst hebt. Is OK, maar voortaan toch liever even afstemmen. Andere scans staan trouwens al eerder in dit draadje.

Het probleem van het ontbreken van de reflecties is hierboven al genoemd; gezien de *volledige* overeenstemming van het beeld met de zwart-wit versie in het Utrechts Archief (zie link hierboven), zelfs de koeien links, ben ik er wel min of meer van overtuigd dat dit een ingekleurde zw-w foto is. De turkooise stroomafnemers vind ik daar eerlijk gezegd ook een aanwijzing van, want dat geloof ik niet. Een andere aanwijzing is dat ik, in elk geval op mijn 'origineel' (kleurencopie van een originele), op de hoogspanningsstekkerhouder voor op de bufferbalk zowel grijs als turkoois zie, alsof iemand daar net niet precies genoeg 'geverfd' heeft. Ook is het rubber van de hoofdreservoirleiding boven de bufferbalk meegeverfd, alsmede de koppeling en de remslangen. Ik denk dus dat de bewerker eerst het hele front een laag turkoois heeft gegeven, en vervolgens de bufferbalk rood en de bufferstempels wit heeft gemaakt. De randen van het rood van de bufferbalk zijn in elk geval duidelijk opgeverfd.

Conclusie dus: ingekleurde foto. Dit betekent niet dat de foto voor onze doeleinden waardeloos is. Wel heeft het voor de 'interpretatie' van de foto volgens mij deze gevolgen:
- aan zaken die expliciete, heldere, eenduidige keuzes vertegenwoordigen, kan een grote bewijskracht worden toegekend. Voorbeelden: de zwarte streep, blauw van de nummerschilden, de rode delen aan het front. Deze zijn blijkbaar door de bewerker *bewust* aangebracht, en daardoor geloofwaardig. De opdracht moet immers zijn geweest: geef de werkelijkheid weer, en ik zie geen reden om aan te nemen dat hij/zij daarvan zou zijn afgeweken.

- aan zaken die op een 'glijdende schaal' zitten, en dus heel afhankelijk zijn van iemands preciese mate van nauwkeurigheid, komt een mindere bewijskracht toe dan aan een (goede) echte kleurenfoto. Voorbeeld: de preciese tint van de kleuren. En inderdaad: het turkoois op dit plaatje is totaal anders dan dat op de 1201 of het THS-turkoois. Dit kan ook een effect van het inkleuren zijn (er zit natuurlijk een laag donkergrijs 'onder').
Interessant is trouwens dat op het nummerschild op de voorkant alleen het onderste trapeziumvormige stukje en het 'kroontje' boven echt blauw zijn. De tussenruimte tussen de cijfers en letters lijkt meer op het turkoois. Inkleurfoutje?
Over een blauwzweem: je zegt dat je de foto minder blauw hebt gemaakt, maar wat ik op mijn scherm zie is blauwer dan mijn origineel (zie bv. dat gras!). Mijn kleurencopie heeft volgens mij weinig behoefte aan algemene kleurcorrecties.

Jan
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2009, 22:44:07 door janw »

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #309 Gepost op: 30 juli 2009, 16:15:09 »
Wat de pantografen betreft:

Een deel van het NS-materieel heeft geruime tijd met aluminiumkleurige stroomafnemers gereden, met name de muizekoppen.
Of dit bij de locs ook het geval is geweest, weet ik echter niet. Dat kan ik me niet herinneren. Van de 1000-en staat me wél iets bij, van de 11-,12- en 1300 niet.
Zo'n pantograaf ligt of heeft gelegen in de voormalige wagenwerkplaats in Blerick.

Groet, Ruurd

Weten jullie, wat mij een beetje troost in dit topic?
Het feit, dat ik niet alleen ben in het ouder worden...  :D
Wie herkent dit?

Nogmaals,
Groeten, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2009, 16:27:21 door Ruurd Benthem »

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #310 Gepost op: 30 juli 2009, 16:19:22 »
Jan,
M'n excuses voor het niet tijdig afstemmen.

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2009, 16:26:10 door Spoors »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6527
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #311 Gepost op: 30 juli 2009, 17:25:30 »
De binnenkant van de "luchthappers" op het dak is ook turq. ingekleurd, volgens mij waren die altijd wit bij de turq. 1300, degene die het boek heeft kan dat altijd even nakijken.

Groet Stephan.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #312 Gepost op: 30 juli 2009, 23:52:18 »
Stephan,
Ik heb nog eens even goed naar de scan gekeken die ik van Jan heb gekregen en voor zover ik kan zien zijn de luchthappers grijs, de tint is duidelijk anders. Het dak waar de luchthappers onder zitten is wel turquoise.



En als ik dit zo zie, dan neig ik toch steeds meer naar een bijgekleurde kleurenfoto ... ik zou echt graag eens een scan van het origineel hebben!!!

Hoe beter je naar de foto kijk, hoe meer details je juist ziet:
  • Gele gloed van de gloeilampen in de frontseinen en het weerspiegelt zelfs aan de binnenkant van de ring ... er werd inderdaad met geel licht gereden in die tijd
  • Hoofdresevoirslang is voor de helft turquoise en voor de helft donkergrijs/zwart ... waar de kleur van turquoise naar zwart overgaat, zit een lichtgrijzere band. Als je de foto bij het HUA uitvergroot, dan zie je op dezelfde plaatsen andere tinten zitten. Ook de remleidingen hebben deze kleuren ... er zijn ook foto's van Berlijns blauwe loks waarbij de leidingen gedeeltelijk geschilderd zijn
  • Het door Jan genoemde stukje grijs op de hoogspanningsstekkerhouder is ook als een lichtere tint terug te vinden op de foto van het HUA, dus waarschijnlijk was het gewoon grijs en is niemand dat stukje vergeten te kleuren op de foto. Hetzelfde is trouwens ook te zien bij een aantal foto's in het 1300 boek
  • Voor de achterse pantograaf pantograaf zit iets wittigs, niet duidelijk wat aangezien de kleurenkopie niet scherp genoeg is ... nog eens even op de HUA foto gekeken en warempel daar zitten isolatoren en die waren ... juist, wit ... klopt dus ook
  • De bufferplaten, bufferhulzen, trekplaat en trekhaak zijn turquoise ... precies hetzelfde al bij het Franse broertje van de NS 1300 ... kijk maar eens naar de foto van de CC 7121 eerder in dit draadje
  • Ik dacht eerst dat het een vlek op de foto was, maar op het rechter zijraam, die je dus door de vooruit heen ziet, zit iets of wellicht staat er iets achter. Het is ook op de foto van het HUA te zien. Zou je als inkleurder toch ter plekke moten zijn geweest of precies moeten weten wat het is als je het van een kleur wil voorzien ... menig inkleurder had er waarschijnlijk gewoon blauw overheen gesmeerd

Details in de omgeving
  • Op de foto zijn 1 bonte koe en 2 zwart-witte koeien te zien ... erg creatief van de inkleurder?
  • Er zit veel variatie in de kleur van het gras, zowel dichtbij als verder weg
  • Daken van de huizen verderop zijn op detail gekleurd
  • En dan als laatste, de bloemen linksvoor op de voorgrond er zijn gewoon individuele bloemen ... zowel wit als geel te onderscheiden

En dan nog een andere, kleinere en mijns inziens meeste kleurechte versie van de foto. Heb hem elders op het internet gevonden en hij staat los van de eerder getoonde foto's:



En niet te vergeten, wat extra informatie over de afbeelding zelf. Hij is in het midden van de jaren vijftig uitgegeven door de NS in een serie van 7. Deze bestond uit 3 gekleurde platen (1300-turquoise/ 1200-bruin/ mat 46-groen) en 4 zwart-witte platen (arend/ blauwe engel 21/ Beel-2601/ 1100).
Het betreft dus inderdaad een foto die door de NS is uitgegeven en ik denk dat het om het even is of de foto volledig is ingekleurd of iets is bijgekleurd. Het betreft een officiële foto van de NS in de tijd dat er gewoon nog turquoise 1300 loks rond reden ... waarom zouden ze de bies zwart maken als hij het niet was?

Twee aparte bronnen dus over de kleur van de biezen van de NS 1100 en NS 1300. de ene is een modelbouwwedstrijd die in 1950 tere ere van het verschijnen van de NS 1100 serie in samenwerking met de NS is georganiseerd en de andere is een foto (origineel of ingekleurd) die officieel door de NS is uitgegeven.

Overtuigd ... ik in ieder geval wel!

Wie durft het nu aan om zijn NS 1300 van Electrotren of een NS 1100 van Roco van de juiste kleur te voorzien ... ik moet zelf nog even wachten totdat Startrain met zijn versie van de NS 1300 komt ...  (y)

Groet,

Jeroen

PS: Ik denk dat we ook maar eens contact met het Spoorwegmuseum moetn opnemen om wat aan die NS 1122 te doen ... klopt voor geen meter ...  ;D



genincr

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #313 Gepost op: 31 juli 2009, 06:57:02 »
FF tussendoor na 312 reacties......

Ik heb deze van Fleischmann in turquoise en ben er tevreden mee.



Overigens: zijn jullie eruit met de kleuren ;)


Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #314 Gepost op: 31 juli 2009, 10:16:48 »
Heren, voordat ik op vakantie ga (in de buurt van Belfort, zal ik nog even bij Alst(h)om binnenwippen om even om de originele tekeningen te vragen 8)?) nog even een bijdrage van mijn kant. Ik heb mijn nog maagdelijke 1150 even uit haar doosje gehaald, op de scanner gelegd en bewerkt met mijn "adobe-airbrush" om alvast een idee van de subtiele wijziging in uiterlijk te krijgen bij een ander turquoise en zwarte biezen. Ja, ik weet dat ik al tijden zeg dat je de kleuren niet kunt beoordelen op deze manier op "echtheid", maar in de vergelijking zie je toch wel welke kant het op zal gaan als je het locje zo aanpast. Ik heb het turquoise iets groener en grauwer gemaakt aan de hand van een kleurstaaltje (mijn ene oog op de monitor en het andere op het staaltje) en de bies zwart gemaakt. Als ik het resultaat bekijk, dan past het beter in mijn voorstelling van de jaren '50 (die ik zelf net niet heb meegemaakt) dan de te frisse roco-versie.






groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo