Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 20:51:59
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229142 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #285 Gepost op: 28 juli 2009, 14:11:19 »
Klopt allemaal,

vandaar dat ik op mijn werk met een crappy foto-editor er wat rood heb proberen uit te halen:



Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #286 Gepost op: 28 juli 2009, 14:14:52 »
Nu zie ik een groen waas.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #287 Gepost op: 28 juli 2009, 14:20:36 »
Klopt ook weer Jan, dat komt omdat groen (eigenlijk cyaan) complementair is aan rood. Ik bedoel alleen maar (weer) aan te tonen dat fotografisch materiaal nooit doorslaggevend kan zijn. Alleen op 1 foto en bij gelijke belichting (zoals de foto van de 1200 en 1100 die ik hiervoor liet zien), kun je vergelijkenderwijs conclusies trekken.

Overigens is het ook met moderne digicamera's nog steeds zo dat omgevingskleuren de foto beinvloeden. Maak maar eens een foto van iemand onder een groen bladerdek. Als je camera een automatische witbalans heeft, wordt een en ander paars (omdat de camera teveel groen denkt te zien). Heb je de witbalans zelf ingesteld, dan is een groene zweem over de hele foto je deel.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #288 Gepost op: 28 juli 2009, 22:17:54 »
Het verschil waarom de bies op de 1100 en 1300 anders van kleur lijken als op de 1200 zit hem volgens mij gewoon in de afscheiding tussen de andere kleur op de lok.
Bij de 1200 is de bies strak tegen de hoofdkleur op de lok ,en bij de 1100 en de 1300 is er nog een kleur(de Alu lijst die ook nog een hoogteverschil op de ondergrond is) tussen de bies en de hoofdkleur op de lok .
Het kleur verschil zit hem dus in het gezichtsbedrog van onze ogen (hoogstwaarschijnlijk).

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #289 Gepost op: 28 juli 2009, 22:39:11 »
Bij deze een deel van de scan van het kleurenschema der 1200'en, deze
laat niets te wensen over denk ik zo.



Daarnaast leert het ooggetuigenverslag van de Heer Albers ons dat de
loccen blauwe banden hadden. Op basis van zijn kennis is destijds voor
NS 150 de kleur van de band van de "1122" gewijzigd in blauw. Waarom
dat later weer groen geworden is is ons een raadsel.






Dan nog deze foto's:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151550
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1950-1960/151560

De 1e foto laat een overweldigend kleurverschil zien tussen 1301 en plan-D.

Let bij de 2e  op de wijzigingen qua "kleur" van het trekwerk, stootwerk en de
rand op de neus.

« Laatst bewerkt op: 28 juli 2009, 22:41:48 door Marco Reparon »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #290 Gepost op: 28 juli 2009, 22:47:19 »
Marco,
Dat is wat mij betreft heel duidelijk en sluit meteen de discussie over de kleur van de biezen op de NS 1200.
Hartstikke bedankt voor dit stukje authentieke informatie.

Twijfel over de kleur van de bies bij de 1100 en 1300 blijft echter. Waarom is er op de kleuren foto een duidelijk verschil tussen de kleur van de biezen en de kleur van de fornt- en nummerplaten?

Groet,

Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #291 Gepost op: 28 juli 2009, 22:47:42 »
Dus hebben we nu 2 soorten turquoise, het rijtuigturquoise, het roco mintblauw turq., en die van de lok, de (donkere) grijze turquoise?

Het viel mij al op dat het turq. van de rijtuigen nergens donker was maar altijd dat lichtblauwe.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2009, 22:49:31 door prutser »

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #292 Gepost op: 28 juli 2009, 23:25:30 »
Heb nog eens het boek van Albers er op nageslagen en op blz. 390 is een foto te zien van de van de NS 1301 in mei 1952 met de directie van Alsthom.
De stam bestaat uit de NS 1301, de als NS 1150 vermomde NS 1148, twee plan D rijtuigen en een stalen D - allemaal in dezelfde glimmende en dus nieuwe turquoise kleurstelling.Wel verschil in tint tussen de biezen op de plan D rijtuigen en de biezen op de NS 1100 & 1300.

Dezelfde stam is op de foto is in het boek van de NS 1300 te zien op blz. 44. van het 1300 boek, geen verschil bij het turquoise, maar wel bij de biezen.

Zoals bekend, verschot de turquoise kleur nogal snel ... dus dat verklaart het verschil dat je op sommige foto's ziet. Zeldfe was recentelijke te zien bij de NS 6400 loks in hun Railion rode uitvoering/

En allen maar omdat ik verdomde eigenwijs ben ;D , deze mooie plaat (hij is klikbaar voor een grotere versie)



Let gewoon eens op het verschil tussen de bies en de nummerplaat aan de zijkant van de lok

En dan als de slagroom op het toetje, een hele bijzonder foto van de NS 1101, volgens mij tijdens z'n schilderbeurt van Turquoise naar Berlijns Blauw.



En volgens mij hebben we hier ook te maken met een kleurverschil tussen de biezen en het Berlijns Blauw op de lok en frontplaat (met zelfs nog dat leuke witte vlakje aan de onderkant).

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2009, 00:17:53 door Spoors »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #293 Gepost op: 29 juli 2009, 08:13:47 »
@Richard Snijder: klopt helemaal wat je zegt, maar: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,12265.270.html
Zoals ik daar schreef heb ik de rest van de foto weggehaald met uitzondering van de biezen en dan zie je toch echt nog steeds verschil in tint.

@Jeroen;
Waar herken ik die eigenwijsheid toch van  ::)? Mooi dat we nu duidelijk hebben dat de 1200 in ieder geval een blauwe band had, wat voor mij ook aannemelijk maakt dat Plan D dat ook had. Los van alle mogelijke experimenten die er destijds hebben plaatsgevonden, mag dit wel als vaststaand aangenomen worden.

De vraag blijft dan wel; wat is de kleur van de biezen van 1100/1300? Ik ben het met je eens dat dat niet dezelfde kleur als bij de 1200 geweest is, zeker na het beter bekijken van de door mij gescande foto van 1200 en 1100 en bij bekijken van andere foto's.  De foto van de 1301 (volgens mij in Belfort bij Alsthom) laat heel duidelijk zien dat het niet het blauw als van de nummerplaat is, het lijkt donkerder. Maar hier weer een photografische waarschuwing uit den ouden doosch; (zwartwit)films waren destijds niet altijd even gevoelig voor alle kleuren van het spectrum en lichtere voorwerpen kunnen op een afdruk zelfs donkerder lijken dan andere. Ook het gebruik van filters kan een verandering in toonweergave opleveren. Vandaar ook dat ik je tweede foto zééér wantrouwig bekijk. Als je namelijk turquoise op een zwartwit-film met een groenroodfilter fotografeert, wordt het zeer donker weergegeven. Het lijkt me ook niet logisch dat de biezen pas later geschilderd worden als alles weer gemonteerd en niet meer afgeplakt is.

groet, Carlo (die vannacht over het turquoise gedroomd heeft!!) ;D

« Laatst bewerkt op: 29 juli 2009, 11:15:22 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #294 Gepost op: 29 juli 2009, 13:31:39 »
Ik droom er dan wel niet van, maar hier een paar plaatjes van de in het SSN turkooise gestoken rijtuigen. Het kleur verschil zit hen in het feit dat er tussen het verven van de RD en de A een jaar verschil zit. (zelfde partij verf)







SK
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2013, 00:17:17 door guest7823. Reden: url gerepareerd »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #295 Gepost op: 29 juli 2009, 13:47:32 »
Mooie plaatjes Sobat,

Helaas zeg je zelf al dat het SSN turquoise is, dus uit de jaren '80. Anders was ik wel benieuwd naar de reacties geweest ;D

De portalen op de achtergrond van de foto's verraden ook het tijdperk.

Maar de bies is blauw, blauw, blauw, net als die bies van de 1100, 1200 en 1300. Hoewel op mijn monitor bijna zwart of groenzwart



Geintje.

Leuk die lichtgrijze draaistellen

Ivo

mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #296 Gepost op: 29 juli 2009, 14:11:55 »
Wat een geweldige discussie! Hoe meer er van de kleurenfoto's opduiken van materieel in turkoois, hoe meer ik de 1201 voor een turkooise sleep plan D zou willen zien staan. Qua bewaard materieel heb je wel een leuke sleep:

1201 + P7920 + RD7659 + AB7709 + AB7704 + AB7705 + C7838

Jammer dat alleen de eerste drie rijtuigen rijvaardig zijn, waarvan maar eentje in turkoois. Maar goed, wat niet is kan nog komen.

Eelco

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #297 Gepost op: 29 juli 2009, 14:13:29 »
Sobat, of de kleuren nou kloppen of niet, het zijn hele mooie plaatjes  (y)

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #298 Gepost op: 29 juli 2009, 14:18:37 »
Eelco,

Na de P zou ik nog de 6 deurs stalen D (van Stibans of NSM) toevoegen. Wel eerst overspuiten in turquoise natuurlijk.

En als we dan toch bezig zijn kan er gelijk een gerenoveerde 1300 in de oorspronkelijke toestand worden gebracht. We zijn nog jaren zoet! ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #299 Gepost op: 29 juli 2009, 14:57:01 »
Helaas zeg je zelf al dat het SSN turquoise is, dus uit de jaren '80. Anders was ik wel benieuwd naar de reacties geweest ;D

Bij deze:

Laat ik ook eens een duit in het zakje doen! Ik weet nog goed dat de SSN de A en RD  in het turkoois wilde gaan zetten. Een toenmalige vrijwilligers had in de verffabriek gewerkt waar het turkoois gemaakt werd en hij beschikte nog over het originele recept van het NS turkoois. Aan de hand hiervan werdt op de oude ambachtelijke manier de verf aangemaakt die op de A en RD werd gesmeerd. Je begrijp het al, de "kenners" lieten niets over van de kleur. Zelfs kreten van "zwembadbinnenkantengroen" werden gehoord. De grootste klagers hadden zelf nog nooit het spul bewust meegemaakt en hadden alles van horen zeggen en niet betrouwbare kleuren foto's.


Zwembadbinnenkantengroen dus ...  (y)