Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Nederlandse" modellen door V200-G2000
Vandaag om 13:55:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door VAM65
Vandaag om 13:54:14
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229571 keer)

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #225 Gepost op: 24 juli 2009, 23:02:32 »

Mods, deze posting kan weg.
Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 23:58:25 door Ruurd Benthem »

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #226 Gepost op: 24 juli 2009, 23:24:55 »
Ik heb persoonlijk niet zoveel moeite met het idee dat de bies op de 1100&1300 zwart zou zijn, en op de 1200 blauw. In Frankrijk kwam dat zwart blijkbaar voor, en bovendien ziet die bies er sowieso anders uit door de aluminium strips erbij.

 ----De 1200 en plan D werden in Nederland gebouwd----
 

Dit vind ik nou een goede reden voor een eventueel kleurverschil.

Bart

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #227 Gepost op: 24 juli 2009, 23:48:52 »
Ik zal zometeen nog eens in
mijn 1200 archief kijken (aan de hand van dat archief is het boek over de 1200'en geschreven ....).

Groeten,
Marco-
Hmmm... Een nieuw 1200 boek misschien  ;)  ;D (y)

Tino
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 23:51:00 door Railpassie »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #228 Gepost op: 25 juli 2009, 00:09:15 »
Citaat:

5 juli 1951,

Kleur van de locomotieven

Wat betreft de kleur van de verf voor de locomotieven serie 1200 en 800 (!) was tot dusver
afgesproken dat de serie 1200 dezelfde kleur zou krijgen als de serie 1100. De heer W.B. deelt
mede dat de heer den H. de series een verschillende kleur wenst te geven, die echter moeten
harmonieren. De heer D. zal bij een a.s.  bespreking met de heer den H.  verschillende kleur-
monsters meenemen, waarbij hij naar voren zal brengen, dat men bij de keuze voorzichtig moet
zijn wat betreft de houdbaarheid van de kleur.

einde citaat, nou bij loc 1215 bleek deze keuze toch ook niet de juiste ... :)

Verder niets kunnen vinden, behalve de order plus details voor het schilderen van de 1215-1225.

Groeten,
Marco
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #229 Gepost op: 25 juli 2009, 11:09:30 »
Na een tijdje mijn mond dicht gehouden  :-X ;D te hebben in deze heerlijke discussie doe ik toch ook maar weer een duit in het turquoise zakje;

Op de Rails 1950, blz 108:  de rijtuigen (Plan D) zijn uitwendig turquoise, afgezet met blauwe banden, geschilderd. Het dak en de onderkapping zijn lichtgrijs. NB, de rijtuigen waren toen al afgeleverd, dus het is geen "napraten" van de bouwtekeningen. Overigens werden de Plan D's en de 1100en op blz. 101 van die jaargang nog blauwgrijs (!) genoemd. Het staat m.i. hiermee vast dat de banden bij Plan D blauw waren.

Aangezien de Plan D's van 1950 zijn en de 1200en van 1951-1953, is het aannemelijk dat de 1200en ook een blauwe band hadden, zoals Marco hiervoor ook al aangaf. Blijft dus over het vraagstuk van de ruimte tussen de sierstrips van de 1100en en 1300en. Als ik met Photoshop de hiervoor afgebeeld foto van de 1300 te Stroe bekijk, dan zie ik dat de banden voorop de kop en het vlak in de kopnummerplaat met daarin de letters NS andere RGB-waarden opleveren. Aangezien beide vlakken door dezelfde lichtval bestreken worden, mag je er dus van uit gaan dat de banden een donkerder kleur hadden dan dat vlak op die nummerplaat. Ook zonder Photoshop zie je iets dergelijks bij de foto's van de 1101 (OdR 50-81) en de 1306 (OdR 54-97). NB, ik zeg niet dat het zwart was, maar wel donkerder dan het blauwe vlak op de nummerplaat. (overigens valt mij nu bij vergelijking van deze 2 foto's op dat de vorm van de sierstrips rond de frontseinen bij de 1100en en 1300en verschillend is, maar dat terzijde).


groet, Carlo

P.S. gisteren een kleurstaaltje gehaald bij de G***a,  (S 5010-G10Y), en wat staat er op de achterkant? "DE AFGEBEELDE KLEUREN KUNNEN AFWIJKEN VAN DE WERKELIJKE KLEUREN DOOR BEPERKINGEN IN DRUKTECHNIEK"!! Is er dan niks zeker in deze wereld  ;) ?
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #230 Gepost op: 25 juli 2009, 12:25:03 »
Van de kleurenfoto van de 1302 heb ik een goede kleurencopie. Daarop is de de frontplaat heel duidelijk aluminium/rood/blauw, en de ruimte tussen de sierstrippen zwart. Ook de lampringen zijn zwart op deze afdruk. Het blauw op de frontplaat is echt een heel ander iets dan de ruimte tussen de strippen (blauw en heel veel lichter).
ik geloof dat ik weet wie het origineel heeft; ik zal die ook vragen.

De draaistellen zijn overigens blauwgrijs, hele dakpartij inclusief stroomafnemers (!) turkoois, bufferstempels nog bijna helemaal wit. De loc is duidelijk ontzettend nieuw.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #231 Gepost op: 25 juli 2009, 12:43:51 »
Jan,
Goed om te horen. Zijn de bufferhouders ook turquoise of zijn ze grijs?

Groet,

Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #232 Gepost op: 25 juli 2009, 13:16:04 »

 hele dakpartij inclusief stroomafnemers (!) turkoois, .

Toen ik destijds mijn electrotren wat wilde pimpen heb ik in het 1300 boek foto's gevonden van erg lichte (=waarschijnlijk lichtgrijs c.g. agaatgrijs/wit) en grijze (= waarschijnlijk turquoise) stroomafnemers.
Het gaat hierbij om foto's van schone en/of nieuwe loks dus het kleurverschil is geen vervuiling, dus ik ben van mening dat er witte en turquoise stroomafnemers op 1300'en hebben gezeten.
De mijne heb ik wit gemaakt, dat vond ik mooier.

Helaas is de bieb net gesloten dus het boek kan ik nu niet raadplegen.

Bij de turquoise 1300'en en 1100'en is de binnenkant van de luchthappers-dakopbouw ook vaak wit dus hiermee vielen de stroomafnemers goed te vergelijken.

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2009, 13:17:49 door prutser »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #233 Gepost op: 25 juli 2009, 14:36:42 »
Ik ben benieuwd welke kleur deze 1100 dan had:

Zie het bijbehorende draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10216.30.html

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #234 Gepost op: 25 juli 2009, 14:48:32 »
Dit lijkt mij geen 1100.
De frontplats is van SNCF en de bufferschotels zijn rechthoekig.
De bufferschottels van de 1100 zijn rond.

Is deze loc misschien gebruikt, om er een presentatie-1100 van te maken op de fabriek?

Groeten, Ruurd

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #235 Gepost op: 25 juli 2009, 15:24:55 »
Het valt mij nu trouwens pas op dat het blauw van de nummerplaat aan de zijkant lichter is dan het "blauw" van de sierstrip waar hij op zit, ik heb het nu over de kleurenfoto van de 1302.
Maar misschien was het iemand al opgevallen en lees ik er overheen.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #236 Gepost op: 25 juli 2009, 15:26:31 »
Kijk maar eens in het genoemde draadje, Ruurd. Het is waarschijnlijk inderdaad een presentieloc:
Locomotiefbak van de 1101 op draaistellen van de serie BB 0400, met een apart model nummerplaat op de kop.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Aspelix

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #237 Gepost op: 25 juli 2009, 15:52:46 »
Ik heb inderdaad alleen even de link gevolgd en alvast de notificatie aangeklikt. Het draadje ga ik op een wat rustiger moment even lezen.

Groeten, Ruurd

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #238 Gepost op: 25 juli 2009, 23:39:42 »
Zijn de bufferhouders ook turquoise of zijn ze grijs?

Ik ben niet helemaal zeker, maar ik denk grijs, en de hoogspanningskoppeling voor de kijker recht op de bufferbalk ook grijs.
Stephan is me trouwens net voor met zijn opmerking over de nummerplaat op de zijkant, die definitief bewijst dat de ruimte in de sierstrip zwart is. Op mijn copie is het verschil duidelijk te zien: nummerplaat blauw, ruimte in de strip zwart.

Is deze frank nu bij niemand eerder gevallen? Ik kan me geen enkel model voor de geest halen (behalve de oude Märklin) waar die tussenruimte zwart is gemaakt, ook niet Philotrain of de echte in het Spoorwegmuseum.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #239 Gepost op: 25 juli 2009, 23:45:31 »
Jan,
Kennelijk niet ... hoop dat we daar verandering in kunne brengen  ;)

Groet,

Jeroen