Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
PBM/PWM met joystick door bask185
Vandaag om 20:17:32
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 20:14:36
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:18
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
mDDM, waarom 3 draaistellen? door timtrein
Vandaag om 20:01:56
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:46:40
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:45:58
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Rijnstraat door Rob Ellerman
Vandaag om 19:21:36
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 250042 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #180 Gepost op: 21 July 2009, 19:55:43 »
Het viel me pas op dat in ´het 1100 boek´ op blz. 195 een foto staat van een turkooise 1135 met zwarte draaistellen, gefotografeerd op 25-05-53. De eerste versie van Roco is zo gek nog niet. Misschien dat de 1135 draaistellen van een baluwe 1100 gekregen heeft bij een wisseling? Volgens mij is deze foto al eens op dit forum geplaats, met de vraag wat voor rijtuigen erachter hangen. Ik kan deze alleen niet vinden.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Dennis

  • Gast

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #182 Gepost op: 21 July 2009, 21:23:54 »
Het viel me pas op dat in ´het 1100 boek´ op blz. 195 een foto staat van een turkooise 1135 met zwarte draaistellen, gefotografeerd op 25-05-53. De eerste versie van Roco is zo gek nog niet. Misschien dat de 1135 draaistellen van een baluwe 1100 gekregen heeft bij een wisseling?

Ik hou het op vervuiling en lichtval.
De foto is namelijk gedateerd op 25 mei 1953. Op de volgende bladzijde van het "1100 boek" staat bovenaan een foto van de 1116 als eerste loc in Berlijns blauw. Die foto is gedateerd op 27 juni 1954: ruim een jaar later. Als de gegevens in het boek kloppen, kan er in 1953 geen draaistelwisseling met een blauwe 1100 hebben plaatsgevonden omdat er op dat moment nog geen blauwe 1100 was.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 729
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #183 Gepost op: 21 July 2009, 21:32:51 »
De draaistellen werden gewoon zwart na verloop van tijd .... zie ook:

link

Groeten,
Marco

NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #184 Gepost op: 22 July 2009, 00:41:01 »
De NS begon met achaatgrijs op de draaistellen. Aangezien deze kleur gevoelig was voor vuil, werd het al snel door basaltgrijs vervangen ... niet zwart dus.

Groet,

Jeroen

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #185 Gepost op: 22 July 2009, 07:39:28 »
Het BUB-model van een "opwindend" turquoise 1101 uit 1952.







Men zal ongetwijfeld toen naar het voorbeeld hebben gekeken (let ook op de rode vleugels van de frontnummerplaten, inmiddels wat verbleekt op het 57 jaar oude  model).

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #186 Gepost op: 22 July 2009, 15:02:20 »
Hoe zit het met de dakkleur van de turkooise plan D (in nieuwstaat)? De SSN had hun RD een wit dak gegeven, en ik zie dat op veel modellen. Op de foto's uit de jaren ' 50 durf ik het niet te zeggen: de kleur lijkt erg op die van de schortplaten, en die waren lichtgrijs (toch?). Ik heb zelf indertijd toch wit voor het dak gekozen, en vind dat er overtuigend uitzien. Grijs maakt het erg doods. Heeft iemand er gegevens over? Ik zag nog niets in dit draadje, als ik goed gekeken heb.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #187 Gepost op: 22 July 2009, 15:22:51 »
In een “Handig Bekeken” uit 1951 staat een artikel met de titel “nieuw NS materiaal type 1950” en daarin staat: “de rijtuigen zijn uitwendig turquoise, afgezet met blauwe banden, geschilderd. Het dak en de onderkapping zijn licht grijs”

Groet,

Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #188 Gepost op: 22 July 2009, 22:29:05 »
de roco-daken zijn dan ook niet wit, maar heel lichtgrijs. Net zoiets als de ICE3, die lijkt ook wit maar is grijs  ;)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #189 Gepost op: 22 July 2009, 22:33:53 »
Dan heeft Roco het dus toch niet zo verkeerd gedaan (afgezien van de groene beizen op de oudere modellen).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #190 Gepost op: 22 July 2009, 23:45:37 »
 ... ja, die biezen ...

In de Handig Bekeken van October 1950 staat een modelbouwwedstrijd, die in samenwerking met de NS is georganiseerd, staat het onderstaande over de kleurstelling van de NS 1100. Heb het nummer net op marktplaats op de kop getikt en vandaag binnen gekregen.

Citaat
... De kleur van de bovenbouw is grijs-groen*), het onderstel lichtgrijs. Tussen de biezen is de kleur donkergrijs tot zwart, terwijl we de bufferbalken signaalrood housen ...

*)Dit nummer van HB is in de nieuwe NS-kleur gedrukt, zodat u dat als staal kunt gebruiken.

Heb de groen-grijze (grappig dat het nog geen turquoise wordt genoemd ...) kleur gecheckt en die komt toch het beste overeen met de THS kleur.
En dan die biezen ... niet donkerblauw maar donker grijs tot zwart ...

In de HB van februari 1951, inderdaad ook net binnen, staat het genoemde artikel met de volgende tekst:

Citaat
De rijtuigen zijn uitwendig turquoise, afgezet met blauwe banden, geschilderd. Het dak en de onderkapping zijn lichtgrijs.

Nu heet de kleur turquoise ... en zijn de banden op Plan D blauw.

... om zomaar even een knuppel in het hoenderhok te gooien ... zouden de locs en de rijtuigen anders gekleurde biezen hebben gehad?

Groet,

Jeroen



Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #191 Gepost op: 23 July 2009, 04:18:04 »
Hoi

Ik heb me ook steeds verbaasd over het verhaal van blauwe biezen op de loks. Op alle modellen uit die tijd, en de foto's die ik tot nu toe van de originelen zie kan ik niks blauws ontdekken.

De biezen zijn dus zwart; punt uit!  ;D

Bart

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #192 Gepost op: 23 July 2009, 08:13:12 »
Inderdaad, denk dat we kunnen concluderen dat de biezen op de NS 1100 en NS 1300 gewoon zwart zijn ... precies zo als de Franse CC 7001 - 7002 en de latere CC 7100 serie. Op de modellen uit die tijd, zoals het eerder getoonde Marklin locje, is het goed te zien.

Hoe zat het echter met de NS 1200? Zouden de biezen hier wel dezelfde kleur als de Plan D rijtuigen hebben gehad ... blauw ...

Groet,

Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #193 Gepost op: 23 July 2009, 10:00:17 »
Bij de 1200 zou het ook logisch zijn als de biezen blauw waren, ze zitten immers los op de bak geschilderd, het zijn echt biezen en geen opvulstukje tussen alustrips.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #194 Gepost op: 23 July 2009, 10:20:38 »
Op de kleurenfoto eerder in dit draadje lijkt het alsof ze donkergroen zijn. Maar goed, dan komen we weer op het verkleuren van foto's uit. Donkerblauw lijkt mij logischer.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom