Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
06 August 2025, 10:46:10
  

Auteur Topic: Langste reizigerstrein ter wereld.  (gelezen 118582 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #525 Gepost op: 02 February 2009, 21:40:45 »
Dat laatste mag je zelf weten  ;)  maar waar probeer je zoiets? Dat hebben ze denk ik net gedaan.
Loc met 8 keer asb en dan stroomafname via een stuk of twee rijtuigen?


De proef met 8 ASB's hebben we ook gedaan, en vanwege het geringe gewicht van de loc bogon het hele ding te dansen zonder vooruit te komen.

Ik zie hier zo veel oplossingen voorbij komen.
Maar hier zit het probleem niet eens.
Het probleem zit m puur in het geringe gewicht van de loc.

En daar verander je nu niet zo heel veel aan.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #526 Gepost op: 02 February 2009, 21:44:07 »
De Hamo kap erop?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #527 Gepost op: 02 February 2009, 22:00:51 »
Die yanks hebben het maar gemakkelijk dan met 5 wagens per diesel... ;D

Jos, je onderschrift zegt het al, je hebt nog 17 dagen. Gebruik die tijd wijselijk...  ;)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #528 Gepost op: 02 February 2009, 22:09:34 »
Wordt aan gewerkt stig.

Maar dit is het voorlopige scenario.
Als we een meevaller hebben dan is dat mooi meegenomen.

Als we niks anders vinden blijft het gewoon zo gaan.
Sorry.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #529 Gepost op: 02 February 2009, 22:38:26 »
Dit is wel balen,
Is er geen goed rijdende Hamo te regelen? Of bestaan die niet?  :)

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #530 Gepost op: 02 February 2009, 22:41:33 »
Nee, krijg ik nooit toestemming voor van Railz.

Ze schrokken al van de manier van optrekken.
Dat was zo schokkerig.
Als er een machinist inzat die had koppijn van tegen de voorruit te slaan.

En dat had niks met de stroomafname te maken, want die was goed.
En krijsen wat dat ding deed.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2009, 22:45:05 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #531 Gepost op: 02 February 2009, 22:52:49 »
Hmm, jammer.
Dat optrekken ligt toch aan de decoder?

Als je een Hamo uitrust met een goede magneet en anker is het dan niet te doen?

Of is er misschien ooit iemand zo gek geweest om een Faulhaber in een Hamo te bouwen?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #532 Gepost op: 02 February 2009, 22:54:57 »
Zet zo'n Hamo nou maar uit je hoofd... Al draagt een aap... ::)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #533 Gepost op: 02 February 2009, 23:11:27 »
Maak een chassis voor die 1600 van uranium lekker zwaar en volop verkrijgbaar in Irak en Afganistan.
Is wel geen optie maar 3 lokkies ook niet.

Sterkte Joske

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #534 Gepost op: 02 February 2009, 23:23:49 »
Kunt 't zelfs gewoon online kopen, scheelt weer een vluchtje en vage figuren ontmoeten...

http://www.amazon.com/Uranium-Ore/dp/B000796XXM/ref=cm_cr_pr_pb_t

Alle gekheid op een stokkie... Ik zou toch eens kijken naar de mogelijkheid om hem te verzwaren 'as is'.
Oftewel, elk met lucht gevuld hoekje, gaatje e.d. volproppen met (vis)loodjes en/of strookjes lood. Ik kan me niet voorstellen dat je een H0 lok niet op die manier kunt verzwaren terwijl dat met een N lok wel lukt (ik spreek uit ervaring  ;D). Of dat genoeg is??? Geen idee, maar is het proberen waard toch?

Kijk wel uit voor contact met elektronica.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #535 Gepost op: 02 February 2009, 23:44:45 »
Sloop de aandrijving van de 1600, zet die in het voorste rijtuig en prop dat vol met lood. Klaar.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ruud NS

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
    • Baan
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #536 Gepost op: 03 February 2009, 00:10:31 »
Een zittend gat kan een hoop bedenken ;).

Mvg
Ruud

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #537 Gepost op: 03 February 2009, 00:18:17 »
Ik vindt het toch een beetje vreemd.....in 1989 of in 1991 (weet niet precies wanneer) Hebben wij op de FMC (Friese modelbaanclub) Een analoge 1200 van Fleischman 250 kolenbakjes laten trekken over onze clubbaan. Die was (en is nog steeds) best groot, het enige wat we gedaan hadden aan de 1200 was de tandwielverhouding wat veranderen en een extra slipbandje plaatsen. En ook in deze clubbaan zitten veel bogen en hellingen. Dus waarom heeft in hemelsnaam een 1600 welke op alle assen aangedreven is zo'n moeite dan met 60 rijtuigen?

Gr,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #538 Gepost op: 03 February 2009, 00:21:32 »
als ik een 1600 was, zou ik er ook niet graag met Marklin-bakken vandoor gaan Erwin...

Maar die recordpoging die jij noemde reden we moeiteloos. Opa weet alleen niet meer of het in 1989 was met 150-jaar spoor of op een open dag nav 10-jarig bestaan in 1991. Wel dat er veel pers bij was en geen Jos.
Na wat trekkrachtmetingen van verschillende locs kwam de Fleischmann 1215 als beste uit de bus. Met het vervangen van enkele kunststof tandwielen door metalen exemplaren en wat extra anti-slipbandjes kwam de loc aardig weg met 250 E'tjes door bogen en wisselstraten. De loc overleefde het en staat te pronken in de clubvitrine  :-*
Alles stond en viel wel met tijdige voorbereiding. Railz verdiend het niet gezichtsschade te leiden met dit "project".

Heeft Railclub Utrecht het ook niet eens gedaan met een roco E94?
Jos, waarom leg je niet gewoon een flink aantal meters recht spoor op schragen, stoep of grote hal. Dan komt die 1600 er vast wel mee weg. Neem geen buurlandrijtuigen: daar bleven de handremmen wel eens van aangedraaid staan.

succes,
Wim
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 00:29:28 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #539 Gepost op: 03 February 2009, 00:32:24 »
Eh....ff een stom idee hoor....Ik lees dus "de loc is niet zwaar genoeg" Ok.....waarom maak je de rijtuigen dan niet lichter? Dus alles dr uit slopen...ahum...demonteren wat niet noodzakelijk is. kan me voorstellen dat de eigenaren daar niet zo om zitten te springen, maar goed, dat mag de rijtuigcoordinator fijn oplossen :) Als je dat bij 60 rijtuigen doet....kan misschien net genoeg wezen!

T is maar een ideetje hoor
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 00:35:14 door Cargonoom »
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"