Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Langste reizigerstrein ter wereld.  (gelezen 118661 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #495 Gepost op: 02 February 2009, 20:44:03 »
Is een goedlopende Marklin Hamo 1607 al geprobeerd?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #496 Gepost op: 02 February 2009, 20:46:34 »
Die viel het eerste af.
Vanwege de slechte rijeigenschappen.

Daarom zijn we ook overgegaan op de Roco.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #497 Gepost op: 02 February 2009, 20:48:57 »
Dan heb je er geen 2 meer nodig... een 1600 plus een vol lood gepropt rijtuig samen is ZAT om het te redden, bovendien wel in een avond of 2 - 3 te bouwen. Kun je een Marklin ICR trouwens netjes uit elkaar halen in bodem / zijwand / dak of hoe zit dat? If so hoeft het voor de ICR bak zelfs niet onomkeerbaar te zijn.

Dak, zij- en kopwanden zijn 1 geheel. Bodemplaat en kap delen precies op de scheiding tussen blauwe stelbalk en het geel van de kap.

Interieur is een los onderdeel, dus dat kan er zo uit. Om tijd te winnen kun je nog overwegen om een 1600 draaistel onder die bak te zetten.
Een niet kloppend draaistel valt natuurlijk veel minder op dan 2 locs teveel. Moet je alleen kijken of de bak dan  niet te hoog komt te staan.

Jeroen
 
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #498 Gepost op: 02 February 2009, 20:49:10 »
Ff een stomme vraag misschien, maar waarop is dit niet van te voren met 60 willekeurige vierassige rijtuigen geprobeerd... Dit probleem had je toch kunnen zien aankomen, of ben ik nou gek...  :o ::) ???

Peter

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #499 Gepost op: 02 February 2009, 20:50:54 »
Die viel het eerste af.
Vanwege de slechte rijeigenschappen.

Daarom zijn we ook overgegaan op de Roco.


Jos.


Krijg je die niet beter met een 5 polig anker en extra stroomafname van een paar ICR? Die loc is zwaar zat in ieder geval.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #500 Gepost op: 02 February 2009, 20:51:34 »
Citaat
Dit probleem had je toch kunnen zien aankomen

Dat zat ik mij dus ook net af te vragen. :-|

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #501 Gepost op: 02 February 2009, 20:54:44 »
Krijg je die niet beter met een 5 polig anker en extra stroomafname van een paar ICR? Die loc is zwaar zat in ieder geval.

Maar slechts 2 assen aangedreven in een draaistel, dan heb je aan dat gewicht zo weinig (tenminste, de reviews die ik kan vinden over Marklin 1600'en hebben het over een aangedreven draaistel)

Ik denk dat een ICR ombouwen meer kans heeft, is in een paar dagen te doen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #502 Gepost op: 02 February 2009, 20:55:02 »
Ludmilla ervoor ?

of 3 1600 loks aan elkaar gekoppelt en dan de rijtuigen eraan ipv om de 20 rijtuigen een lok?

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #503 Gepost op: 02 February 2009, 20:55:51 »
Ff een stomme vraag misschien, maar waarop is dit niet van te voren met 60 willekeurige vierassige rijtuigen geprobeerd... Dit probleem had je toch kunnen zien aankomen, of ben ik nou gek...  :o ::) ???

Peter

Klopt, is zeker niet slim. Maar dat lost het probleem nu niet meer op.

Persoonlijk zou ik inzetten op een aanrijving in ICR en verzwaren loc + ICR en tegelijkertijd de Marklin  Hamo 1607 upgraden naar 5 polig anker en extra stroomafname uit een paar ICR. Met die twee opties kijken wat haalbaaar is. In uiterste nood kan 3 locs altijd nog.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #504 Gepost op: 02 February 2009, 20:58:22 »
Persoonlijk zou ik inzetten op een aanrijving in ICR

Ja... daar zat ik zelf ook al aan te denken (paar berichtjes hierboven)... dan lijkt het tenminste nog 'ergens' op.

Maar buiten dat... 60 rijtuigen door een boog trekken... brrrrr

Peter

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #505 Gepost op: 02 February 2009, 21:00:31 »
Desnoods twee aangedreven draaistellen in een ICR. Ruimte zat om die op gewicht te brengen en stroomafname kun je desnoods uit het 2e en evt. 3e rijtuig halen.

Bas, wie zegt dat met de locs over de trein wilde verdelen? Maar 3 locs ervoor hoort ook niet. Daaarom zoeken we naar een oplossing.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #506 Gepost op: 02 February 2009, 21:00:34 »
À propos....

Die drie locs (of rijtuigen)... met een aprte aandrijving... dat gaat wrikken en wringen met als resultaat dat ze elkaar eruit gaan drukken.

Tsja...  ???

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #507 Gepost op: 02 February 2009, 21:02:51 »
3 Loks, die niet gelijk zijn ingereden en afgesteld dus multitractie zal niet je van het zijn.

Het is al veelvuldig gezegd, maar dit had waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden. Er zitten hier genoeg mensen met ideeen om het wel te realiseren!

Ik vind het jammer dat het er gewoon gekozen is voor 3 lok's, het hele idee erachter is dan weg :(

Gr. Remco.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #508 Gepost op: 02 February 2009, 21:03:30 »
dat komt wel goed als je die locs meteen achter elkaar zet. Je moet er geen 30 rijtuigen tussen zetten.  En gelukkig is het digitaal goed af te regelen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #509 Gepost op: 02 February 2009, 21:05:31 »
Ff een stomme vraag misschien, maar waarop is dit niet van te voren met 60 willekeurige vierassige rijtuigen geprobeerd... Dit probleem had je toch kunnen zien aankomen, of ben ik nou gek...  :o ::) ???

Peter

Dat laatste mag je zelf weten  ;)  maar waar probeer je zoiets? Dat hebben ze denk ik net gedaan.
Loc met 8 keer asb en dan stroomafname via een stuk of twee rijtuigen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.