Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door cor_b
Vandaag om 21:03:37
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:01:19
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 19:49:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
  

Auteur Topic: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21  (gelezen 20698 keer)

servé

  • Gast
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #15 Gepost op: 23 May 2007, 19:03:13 »
Hallo frans

over het uitbranden van de decoders,
ik had ze allemaal op een plaats gelegd waar ze hun warmte kwijt kunnen.
ik heb nu in (bijna) alle loc´s een Lenz decoder en dat bevalt me veel beter dan TAMS.

servé

PS: je kunt me gewoon Servé noemen.

T2 Gepimpt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #16 Gepost op: 23 May 2007, 20:25:41 »
Hallo Servé,

Sorry, ik had het bericht al verzonden en had niet gelijk naar jouw naam gekeken. Maar je hebt gelijk.

Op de decoders terug te komen zie ik dat jij voor Lenz hebt gekozen voldoen deze wel aan jouw eisen en is de prijs/kwaliteitsverhouding goed. En werken ze goed met de TC.

Mijn rijdend materieel is van FLeischmann, Roco, Hamo. Dit vraag ik i.v.m. als ik mijn overige treinen wil gaan ombouwen en de Tams met wat voor reden niet bevallen. Ik heb overigens ook nog twee ld-g-24 decoders voor meerdere functie's heb jij daar misschien ook ervaringen mee of gezien..

groet,
Frans

servé

  • Gast
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #17 Gepost op: 24 May 2007, 17:28:15 »
hallo Frans,

Nee, ik heb geen ervaring met de LD-G-24.
En over fleischmann gesproken.
weet je dat de (oudere) loc's van fleischmann lastig om te bouwen zijn?
daar moet je dan speciale setjes voor kopen om ze digitaal te maken.

servé

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #18 Gepost op: 24 May 2007, 19:19:51 »
Alleen het aanpassen of vernieuwen van het motorschild volstaat. Een hele kleine aanpassing dus.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

T2 Gepimpt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #19 Gepost op: 24 May 2007, 23:41:16 »
Hallo Servé en Wim,

Ik heb voor de dcc decoders al eens een grote verbouwing aan mijn loks gedaan. Ik heb ze al eens van FMZ decoders voorzien kortom wil ik deze allemaal naar dcc omzetten.

Al mijn oude loks had ik al van geisoleerde motorschilden voorzien.  ;D  Tevens heb ik ook wel eens dieper moeten ingrijpen door aan de achterkant van het motorhuis de bus te isoleren.

Ik heb ruim 45 loks van één of meerdere decoders voorzien en rijdt in epoche 2 t/m 3 enkele keer epoche 4.
Merendeels stoomloks en gaan deze de vitrinekast in, dan wordt het Nederlands rijden. 1100, 1200,1300,1600, 1700, 200, 300,sprinter, mat 54 en 46(lima), 2200 serie en vele andere.

Voor mij zijn de Tams decoders test decoders ik heb ze goedkoop in handen gekregen en hoop niet dat het een duurkoop gaat worden.
Want ik heb de laatste dagen veel negatiefs over deze decoder gehoord en gelezen.

Werken ze niet naar behoren dan bouw ik ze in een aantal rijtuigen en gebruik ik ze voor interieur verlichting.
Ook kan ik ze gebruiken als sluitverlichting en misschien nog wel voor iets anders.  Maar in elk geval eerst bedankt voor de informatie.

Mvg
Frans

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #20 Gepost op: 25 May 2007, 00:43:17 »
Citaat
Al mijn oude loks had ik al van geisoleerde motorschilden voorzien.    Tevens heb ik ook wel eens dieper moeten ingrijpen door aan de achterkant van het motorhuis de bus te isoleren.



Hiervan ontgaat mij het nut en de logica daarachter

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

T2 Gepimpt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #21 Gepost op: 25 May 2007, 14:39:04 »
Hallo Wim,

Ik zal het jou uitleggen hoe en wat en waarom.

De meeste loks hebben beide wielen gescheiden van het chassis ook hebben heel veel loks het motorhuis gescheiden van de chassis en de motorschild zijn meestal ook gescheiden in wat voor vorm dan ook.

De volgende treinen NS 1200 blauw, 1200 geel, BR55 en als ik mij niet vergis de BR 8915.
 
1 - Moet de 3 punts motorschild zeker vervangen worden of aangepast.
2 - De wielen en chassis en de motorhuis en collector, mogen geen kontakt met elkaar maken. alles tegelijk
3 - het motorhuis is aaneen gegoten aan het chassis door de koperen bus eruit te halen het gat iets ruimer te maken en 2k lijm te gebruiken dan de bus weer terug te plaatsen en zodoende isoleer je de collector volledig van het motorhuis en van het chassis en de wielen.

In het verleden heb ik 2 decoders opgeblazen en hoe ik ook ging meten de collector had ten alle tijde contakt met de wielen en het chassis, en motorhuis. Eerst had ik gedacht de wielen te isoleren maar dat wil niet omdat de tandwielen aaneen met de wielen gegoten zijn. kortom alles van metaal.  Dan ga je verder kijken kan ik het motorhuis scheiden van het chassis antwoord is nee het is een uiteen gegoten stuk metaal chassis en motorhuis. Ik praat over oude klokanker motoren. Ik heb toen kontakt gehad met ULI Johann (Duitsland) en die heeft mij de tip gegeven door de bus te isoleren en het probleem was toen verholpen.

Wel met de verstande dat er een orgineel geisoleerde motorschild op is gezet.

Deze loks zijn van voor 1975

Ik hoop dat ik de situatie goed heb uitgelegd anders maak ik wel een tekening of een foto voor jou.

Mvg

Frans

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #22 Gepost op: 25 May 2007, 15:20:27 »
Frans, ik snap geen bal van jouw uitleg, en ik weet bijna zeker dat Wim Ros het ook niet kan volgen.
Volgens mij maak je het veel ingewikkelder dan nodig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T2 Gepimpt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #23 Gepost op: 25 May 2007, 15:26:03 »
Wim,

Misschien ook niet geheel onbelangrijk bij bepaalde oude motoren zit de spoelwikkeling hetzij direkt of indirekt aan de as vast. En ook wel bij moderne motoren. Voorbeeld bekijk de BR89 (T3) eens van binnen en je ziet dat de bus door meneer Fleischmann is geisoleerd met een plasticbus om de koperen bus heen. Of de Zwarte Anna zelfde systeem ook een plastic bus om de koperen bus heen. Duidelijker kan ik het voorlopig niet uitleggen. Of een foto of een plaatje dan zie je heel duidelijk onderscheid.

Mvg,
Frans

T2 Gepimpt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #24 Gepost op: 25 May 2007, 15:37:11 »
Hallo Klaas,

Ik kreeg net jouw bericht tijdens het schrijven. Wij hebben het over isoleren. Volgens Wim is een geisoleerd schild voldoende om te gaan digitaliseren. Hij ziet het nut niet om achter op de motor de bus te isoleren (overigens niet alle loks heb ik op deze manier omgebouwd maar enkelen).

De as van de collector gaf sluiting aan de behuizing ect, ect,ect.
En heb ik verder de zaak uitgelegd anders zal ik toch maar eens foto's of een simpele tekening moeten bijplaatsen. Dan weten jullie misschien vast wat ik bedoel. Misschien heb jij wel gelijk, leg het misschien wel te omslachtig uit.

Mvg,

Frans

Wim55

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #25 Gepost op: 25 May 2007, 16:01:05 »
Hallo Frans,
ik begrijp jou heel goed...
om een motor te digitaliseren moet het anker TOTAAL vrij zijn van massa..
anders blijf je decoders inbouwen ;D

Ik vind de nieuwe Tams decoders LD-G-11/21 grote klasse!
Een verademing t.o.v. vroegere types.

Groeten
Wim

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #26 Gepost op: 25 May 2007, 16:19:28 »
De as van de collector gaf sluiting aan de behuizing ect, ect,ect.

Frans, bedoel je nu dat de ankeras elektrisch verbonden is met de collector? Dat is voor het eerst dat ik dat hoor, en eerlijk gezegd geloof ik het niet zo erg. Waar zou die verbinding dan moeten zitten?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T2 Gepimpt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #27 Gepost op: 25 May 2007, 16:44:45 »
Wim,

Ik zat al achter mijn pc te zweten (van de warmte) maar gelukkig het bericht is goed overgekomen ;D

Verder op de tams terug te komen ik vind de fine-tuning erg gebruikers onvriendelijk kan ook aan mij liggen of aan de oude loc ondanks dat deze analoog perfect reed, dat sluit ik niet uit.

De lastregeling is perfect
Dit ten opzichte van mijn andere nette BR55 (Nog met FMZ decoder)
Vooral in de bochten blijft hij keurig op de zelfde snelheid doortuffen.
De Nette br55 met fmz decoder remt in de wat krapperde bochten soms volledig af.
Dan maar weer extra kolen erop en sprint de FMZ weer (t.z.t. dcc decoder). ;D
Ander verschil tenopzichte van de tams-dcc is de reactietijd. De fmz kan ik met handbediening volledig snel optrekken en gecontroleerd afremmen. Dit lukt nog niet met de tams decoder.

Misschien vraag ik teveel. Of zal ik eerst via de pc moeten leren remmen/optrekken. Programmatuur van o.a. Paul met S88 bus en littfinski terugmelders.

Verder worden de FMZ decoders veel warmer dan de tams die ik heb.
Verlichting kan zeer goed geregeld worden op verschillende niveaus en demping van de verlichting. Voordeel geen schijnwerpers op de stoomloc's.
Extra printje in de BR55 gebouwd voor een led die het vuur nabootst in het machinistenhuis.

PS,
Misschien kan jij mij vertellen wat cv9 en cv11 precies doen. Ze staan niet in het boekje. ???

Mvg,

Frans

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #28 Gepost op: 25 May 2007, 16:53:44 »
Misschien kan jij mij vertellen wat cv9 en cv11 precies doen. Ze staan niet in het boekje. ???

Ze staan wel in de norm  ;D
Een aantal van de CV-nummers zijn door de NMRA verplicht toegewezen aan bepaalde eigenschappen.
Zie: http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

T2 Gepimpt

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
  • Twin-center H0 DCC Fleischmann, Roco, Hamo
Re: Wie heeft ervaring met de TAMS LD-G-21
« Reactie #29 Gepost op: 25 May 2007, 17:03:55 »
Hallo Klaas,

Met alle respect maar heb jij weleens een NS 1200 omgebouwd. En hoe kan het dat mij duidelijk door persoonlijk, Uli Johann is verteld http://www.uli-johann.homepage.t-online.de/ En hoe kan het dat mijn blauwe 1200 en gele 1200 en 2x br55 en br 9815 nu wel lopen. Ik ga toch niet voor de lol een bus isoleren.

Uitspraak Wim
ik begrijp jou heel goed...
om een motor te digitaliseren moet het anker TOTAAL vrij zijn van massa..

Het heeft niets met geloven te maken het is realiteit. Misschien dat er ergens nog iets op internet staat ombouw 1200 bijvoorbeeld.

Mvg,

Frans