Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5
door
Ben
Vandaag
om 06:50:43
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Ronald Halma
19 August 2025, 22:53:06
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven''
door
raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Wim Vink
19 August 2025, 22:19:58
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3)
door
Benelux795
19 August 2025, 22:12:37
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout
door
decauville_nl
19 August 2025, 22:09:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
klusser
19 August 2025, 22:09:22
Station Roodeschool
door
Torikoos
19 August 2025, 22:07:05
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
19 August 2025, 22:03:00
US diorama in H0
door
jan47
19 August 2025, 22:00:31
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
19 August 2025, 21:56:58
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
19 August 2025, 21:53:28
Pfarrerwinkel bahn
door
Frank 123
19 August 2025, 21:34:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eric B
19 August 2025, 21:06:49
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
19 August 2025, 20:58:45
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Ronald69
19 August 2025, 20:22:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 August 2025, 20:10:10
Trix DXI van DC naar AC
door
grossraumwagen
19 August 2025, 19:37:22
Raadplaatje
door
grossraumwagen
19 August 2025, 19:23:27
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst?
door
Dirk
19 August 2025, 19:18:59
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
19 August 2025, 19:00:39
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
door
Ben
19 August 2025, 18:34:13
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
19 August 2025, 18:09:11
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
19 August 2025, 18:08:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jos_1972
19 August 2025, 17:35:18
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder
door
AlbertG
19 August 2025, 16:56:46
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
19 August 2025, 16:40:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders (gelezen 11813 keer)
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Gepost op:
02 September 2006, 16:11:39 »
Beste forumleden,
Ondanks dat het aansluiten van de Intellibox met boosters in diverse topics en op meedere forums is besproken, ben ik nog steeds niet overtuigd van de juiste aansluitmethode.
Daarom heb ik 2 schetsen toegevoegd die het aansluiten tonen. Ik hoop dat jullie dit willen bekijken en commentaar leveren.
De 1e schets toont de electrische aansluiting van de IB en 2 Power-3 boosters op 3 gescheiden stroomkringen (Rails 1, 2 en 3):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Electrisch-PL.jpg
De 2e schets toont de digitale aansluiting van IB, 2 Power-3 boosters en meerdere Viesmann 5233 bezet/terugmelders:
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Digitaal-PL.jpg
Alvast bedankt voor jullie commentaar,
Peter.
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26724
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Reactie #1 Gepost op:
02 September 2006, 16:23:56 »
Commentaar bij het eerste plaatje:
Bij de trafo's heb je alle bruine draden aan elkaar doorverbonden. Dan heeft het weinig zin om in de "bruine" spoorstaven elektrische scheidingen aan te brengen.
Bij de netstekkers heb je een opmerking gezet: gelijke polariteit. Wat heeft dat voor noodzaak? En als je je daar al aan houdt, hoe controleer je dat dan?
Bij het tweede plaatje zie ik op het eerste gezicht geen vreemd e dingen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Reactie #2 Gepost op:
02 September 2006, 22:55:19 »
Klaas,
Ik beschouw je als een electronica expert als ik je site bekijk.
Ik zelf ben absoluut geen electronica wonder en laat me dus leiden door de verschillende medelingen op het web.
Ik heb de info dat de massa van de Trafo's doorverbonden moet zijn en de polariteit identiek van de website van Hans de Loof:
http://users.telenet.be/deloof/
Zie volgende plaatje.
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Trafosgemeenschappelijk.jpg
De gemeenschappelijke massa van de trafo's zou spannings verschillen tussen stroomkringen voorkomen.
Echter, jouw reactie met betrekking tot het onnodige isoleren van de massa spoorstaven lijkt me logisch, maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.
Bedankt,
Peter
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 6048
stationsplein Baden-Baden
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Reactie #3 Gepost op:
02 September 2006, 23:32:37 »
Hallo,
In de gebruiks aanwijzing van Uhlenbrock power3 staat:
Bij het gebruik maken van een power3 of power6 aan een intellibox of een marklin centrale. Moet uit zekerheids gronden de massa draden van de trafo's, alle boosters en centrales met elkaar worden verbonden.
Doet men dit niet dan kan de booster stuuruitgang van de intellibox worden opgeblazen, wanneer de beide geisoleerde railsstukken (van intellibox en booster) ondersom zijn aangesloten. Dus plus komt op min en andersom. Dit gebeurt dan als de loc de scheiding overrijd.
Dit heb ik op mijn baan toegepast, ondervind geen problemen.
groeten Dion
Gelogd
groetjes Dion
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26724
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Reactie #4 Gepost op:
03 September 2006, 00:03:57 »
Citaat van: Peter Landsweers op 02 September 2006, 22:55:19
....maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.
Ze doen natuurlijk wel iets met die massa, maar die wordt nergens geschakeld. Alle bruine aansluitingen op een IB en een Power 3 zitten binnen het apparaat gewoon aan elkaar.
De website van Hans Deloof is zo uitgebreid dat ik niet zo gauw het verhaal kan vinden wat je bedoelt. We hebben op het oude forum van Beneluxrail wel eens een discussie gehad over al dan niet juist polariseren van netstekkers. Maar niemand heeft mij er ooit van kunnen overtuigen dat dat echt nodig is. De wisselspanning wordt in de IB nl. direct omgezet in twee gebufferde gelijkspanningen, een positieve en een negatieve. De stand van de netstekker heeft daarop geen invloed.
Dus als er iemand denkt dat het wel wat uitmaakt, hier ligt de uitdaging, leg het maar uit. Maar wel met een goede verklaring komen. Ik ben inderdaad een professioneel elektrotechnicus, dus ik neem geen genoegen met flutverhalen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders