Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders (gelezen 11627 keer)
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Gepost op:
02 september 2006, 16:11:39 »
Beste forumleden,
Ondanks dat het aansluiten van de Intellibox met boosters in diverse topics en op meedere forums is besproken, ben ik nog steeds niet overtuigd van de juiste aansluitmethode.
Daarom heb ik 2 schetsen toegevoegd die het aansluiten tonen. Ik hoop dat jullie dit willen bekijken en commentaar leveren.
De 1e schets toont de electrische aansluiting van de IB en 2 Power-3 boosters op 3 gescheiden stroomkringen (Rails 1, 2 en 3):
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Electrisch-PL.jpg
De 2e schets toont de digitale aansluiting van IB, 2 Power-3 boosters en meerdere Viesmann 5233 bezet/terugmelders:
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Digitaal-PL.jpg
Alvast bedankt voor jullie commentaar,
Peter.
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Reactie #1 Gepost op:
02 september 2006, 16:23:56 »
Commentaar bij het eerste plaatje:
Bij de trafo's heb je alle bruine draden aan elkaar doorverbonden. Dan heeft het weinig zin om in de "bruine" spoorstaven elektrische scheidingen aan te brengen.
Bij de netstekkers heb je een opmerking gezet: gelijke polariteit. Wat heeft dat voor noodzaak? En als je je daar al aan houdt, hoe controleer je dat dan?
Bij het tweede plaatje zie ik op het eerste gezicht geen vreemd e dingen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Peter Landsweers
Offline
Berichten: 81
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Reactie #2 Gepost op:
02 september 2006, 22:55:19 »
Klaas,
Ik beschouw je als een electronica expert als ik je site bekijk.
Ik zelf ben absoluut geen electronica wonder en laat me dus leiden door de verschillende medelingen op het web.
Ik heb de info dat de massa van de Trafo's doorverbonden moet zijn en de polariteit identiek van de website van Hans de Loof:
http://users.telenet.be/deloof/
Zie volgende plaatje.
http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Trafosgemeenschappelijk.jpg
De gemeenschappelijke massa van de trafo's zou spannings verschillen tussen stroomkringen voorkomen.
Echter, jouw reactie met betrekking tot het onnodige isoleren van de massa spoorstaven lijkt me logisch, maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.
Bedankt,
Peter
Gelogd
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Dion
powerd by Uhlenbrock & Esu
Offline
Berichten: 5990
stationsplein Baden-Baden
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Reactie #3 Gepost op:
02 september 2006, 23:32:37 »
Hallo,
In de gebruiks aanwijzing van Uhlenbrock power3 staat:
Bij het gebruik maken van een power3 of power6 aan een intellibox of een marklin centrale. Moet uit zekerheids gronden de massa draden van de trafo's, alle boosters en centrales met elkaar worden verbonden.
Doet men dit niet dan kan de booster stuuruitgang van de intellibox worden opgeblazen, wanneer de beide geisoleerde railsstukken (van intellibox en booster) ondersom zijn aangesloten. Dus plus komt op min en andersom. Dit gebeurt dan als de loc de scheiding overrijd.
Dit heb ik op mijn baan toegepast, ondervind geen problemen.
groeten Dion
Gelogd
groetjes Dion
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
«
Reactie #4 Gepost op:
03 september 2006, 00:03:57 »
Citaat van: Peter Landsweers op 02 september 2006, 22:55:19
....maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.
Ze doen natuurlijk wel iets met die massa, maar die wordt nergens geschakeld. Alle bruine aansluitingen op een IB en een Power 3 zitten binnen het apparaat gewoon aan elkaar.
De website van Hans Deloof is zo uitgebreid dat ik niet zo gauw het verhaal kan vinden wat je bedoelt. We hebben op het oude forum van Beneluxrail wel eens een discussie gehad over al dan niet juist polariseren van netstekkers. Maar niemand heeft mij er ooit van kunnen overtuigen dat dat echt nodig is. De wisselspanning wordt in de IB nl. direct omgezet in twee gebufferde gelijkspanningen, een positieve en een negatieve. De stand van de netstekker heeft daarop geen invloed.
Dus als er iemand denkt dat het wel wat uitmaakt, hier ligt de uitdaging, leg het maar uit. Maar wel met een goede verklaring komen. Ik ben inderdaad een professioneel elektrotechnicus, dus ik neem geen genoegen met flutverhalen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders