Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders  (gelezen 11627 keer)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Gepost op: 02 september 2006, 16:11:39 »
Beste forumleden,

Ondanks dat het aansluiten van de Intellibox met boosters in diverse topics en op meedere forums is besproken, ben ik nog steeds niet overtuigd van de juiste aansluitmethode.

Daarom heb ik 2 schetsen toegevoegd die het aansluiten tonen. Ik hoop dat jullie dit willen bekijken en commentaar leveren.

De 1e schets toont de electrische aansluiting van de IB en 2 Power-3 boosters op 3 gescheiden stroomkringen (Rails 1, 2 en 3):

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Electrisch-PL.jpg

De 2e schets toont de digitale aansluiting van IB, 2 Power-3 boosters en meerdere Viesmann 5233 bezet/terugmelders:

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Digitaal-PL.jpg

Alvast bedankt voor jullie commentaar,
Peter.
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 02 september 2006, 16:23:56 »
Commentaar bij het eerste plaatje:

Bij de trafo's heb je alle bruine draden aan elkaar doorverbonden. Dan heeft het weinig zin om in de "bruine" spoorstaven elektrische scheidingen aan te brengen.

Bij de netstekkers heb je een opmerking gezet: gelijke polariteit. Wat heeft dat voor noodzaak?  En als je je daar al aan houdt, hoe controleer je dat dan?

Bij het tweede plaatje zie ik op het eerste gezicht geen vreemd e dingen.

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 02 september 2006, 22:55:19 »
Klaas,

Ik beschouw je als een electronica expert als ik je site bekijk.
Ik zelf ben absoluut geen electronica wonder en laat me dus leiden door de verschillende medelingen op het web.

Ik heb de info dat de massa van de Trafo's doorverbonden moet zijn en de polariteit identiek van de website van Hans de Loof:
http://users.telenet.be/deloof/

Zie volgende plaatje.

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Trafosgemeenschappelijk.jpg

De gemeenschappelijke massa van de trafo's zou spannings verschillen tussen stroomkringen voorkomen.

Echter, jouw reactie met betrekking tot het onnodige isoleren van de massa spoorstaven lijkt me logisch, maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.

Bedankt,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Reactie #3 Gepost op: 02 september 2006, 23:32:37 »
Hallo,

In de gebruiks aanwijzing van Uhlenbrock power3 staat:

Bij het gebruik maken van een power3 of power6 aan een intellibox of een marklin centrale. Moet uit zekerheids gronden de massa draden van de trafo's, alle boosters en centrales met elkaar worden verbonden.

Doet men dit niet dan kan de booster stuuruitgang van de intellibox worden opgeblazen, wanneer de beide geisoleerde railsstukken (van intellibox en booster) ondersom zijn aangesloten. Dus plus komt op min en andersom. Dit gebeurt dan als de loc de scheiding overrijd.

Dit heb ik op mijn baan toegepast, ondervind geen problemen.

groeten Dion
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Reactie #4 Gepost op: 03 september 2006, 00:03:57 »
....maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.
Ze doen natuurlijk wel iets met die massa, maar die wordt nergens geschakeld. Alle bruine aansluitingen op een IB en een Power 3 zitten binnen het apparaat gewoon aan elkaar.

De website van Hans Deloof is zo uitgebreid dat ik niet zo gauw het verhaal kan vinden wat je bedoelt. We hebben op het oude forum van Beneluxrail wel eens een discussie gehad over al dan niet juist polariseren van netstekkers. Maar niemand heeft mij er ooit van kunnen overtuigen dat dat echt nodig is. De wisselspanning wordt in de IB nl. direct omgezet in twee gebufferde gelijkspanningen, een positieve en een negatieve. De stand van de netstekker heeft daarop geen invloed.

Dus als er iemand denkt dat het wel wat uitmaakt, hier ligt de uitdaging, leg het maar uit. Maar wel met een goede verklaring komen. Ik ben inderdaad een professioneel elektrotechnicus, dus ik neem geen genoegen met flutverhalen.  ;D