Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:36:19
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Eric B
Vandaag om 10:25:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:25:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Marc tramt
Vandaag om 09:58:46
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:58:16
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door AlbertG
Vandaag om 09:57:58
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door NL-modelspoor
Vandaag om 07:33:52
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 00:06:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
22 November 2025, 23:23:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 November 2025, 23:16:12
VERPLAATST: Liliput schaal N door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:18:37
VERPLAATST: Gezocht: Digikeijs DR4088LN LocoNet GND door Reinout van Rees
22 November 2025, 22:09:04
VERPLAATST: Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door Reinout van Rees
22 November 2025, 21:54:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
22 November 2025, 21:22:43
Smeren, vet, olie, enz door Charles_
22 November 2025, 20:52:08
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door System-M
22 November 2025, 20:33:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
22 November 2025, 20:05:20
S88N bezetmelder door Patrick Smout
22 November 2025, 19:40:19
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door VAM65
22 November 2025, 18:58:01
Doornvliet door Alewijn
22 November 2025, 18:47:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door wob
22 November 2025, 17:26:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 November 2025, 17:23:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Eriktrein
22 November 2025, 17:22:58
Van 2D afbeelding naar 3D model door defender
22 November 2025, 16:38:01
Stub switches door Hans1963
22 November 2025, 15:18:51
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
22 November 2025, 15:14:37
Modelbaan Beltheim. door Paulus
22 November 2025, 15:00:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Sven
22 November 2025, 15:00:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
22 November 2025, 14:41:33
Stottering Piko 98551BD door Ben
22 November 2025, 13:44:22
  

Auteur Topic: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders  (gelezen 11938 keer)

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Gepost op: 02 September 2006, 16:11:39 »
Beste forumleden,

Ondanks dat het aansluiten van de Intellibox met boosters in diverse topics en op meedere forums is besproken, ben ik nog steeds niet overtuigd van de juiste aansluitmethode.

Daarom heb ik 2 schetsen toegevoegd die het aansluiten tonen. Ik hoop dat jullie dit willen bekijken en commentaar leveren.

De 1e schets toont de electrische aansluiting van de IB en 2 Power-3 boosters op 3 gescheiden stroomkringen (Rails 1, 2 en 3):

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Electrisch-PL.jpg

De 2e schets toont de digitale aansluiting van IB, 2 Power-3 boosters en meerdere Viesmann 5233 bezet/terugmelders:

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Digitaal-PL.jpg

Alvast bedankt voor jullie commentaar,
Peter.
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2006, 16:23:56 »
Commentaar bij het eerste plaatje:

Bij de trafo's heb je alle bruine draden aan elkaar doorverbonden. Dan heeft het weinig zin om in de "bruine" spoorstaven elektrische scheidingen aan te brengen.

Bij de netstekkers heb je een opmerking gezet: gelijke polariteit. Wat heeft dat voor noodzaak?  En als je je daar al aan houdt, hoe controleer je dat dan?

Bij het tweede plaatje zie ik op het eerste gezicht geen vreemd e dingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Landsweers

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2006, 22:55:19 »
Klaas,

Ik beschouw je als een electronica expert als ik je site bekijk.
Ik zelf ben absoluut geen electronica wonder en laat me dus leiden door de verschillende medelingen op het web.

Ik heb de info dat de massa van de Trafo's doorverbonden moet zijn en de polariteit identiek van de website van Hans de Loof:
http://users.telenet.be/deloof/

Zie volgende plaatje.

http://i101.photobucket.com/albums/m57/peterlandsweers/Trafosgemeenschappelijk.jpg

De gemeenschappelijke massa van de trafo's zou spannings verschillen tussen stroomkringen voorkomen.

Echter, jouw reactie met betrekking tot het onnodige isoleren van de massa spoorstaven lijkt me logisch, maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.

Bedankt,
Peter
IB+Koploper+NS Tijdperk 4-5=Veel plezier

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6055
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2006, 23:32:37 »
Hallo,

In de gebruiks aanwijzing van Uhlenbrock power3 staat:

Bij het gebruik maken van een power3 of power6 aan een intellibox of een marklin centrale. Moet uit zekerheids gronden de massa draden van de trafo's, alle boosters en centrales met elkaar worden verbonden.

Doet men dit niet dan kan de booster stuuruitgang van de intellibox worden opgeblazen, wanneer de beide geisoleerde railsstukken (van intellibox en booster) ondersom zijn aangesloten. Dus plus komt op min en andersom. Dit gebeurt dan als de loc de scheiding overrijd.

Dit heb ik op mijn baan toegepast, ondervind geen problemen.

groeten Dion
groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26983
    • Pagina van klaas
Re: Aansluiten IB + Power-3 + bezetmelders
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2006, 00:03:57 »
....maar doet de IB en Power 3 dan niets met de massa?.
Ze doen natuurlijk wel iets met die massa, maar die wordt nergens geschakeld. Alle bruine aansluitingen op een IB en een Power 3 zitten binnen het apparaat gewoon aan elkaar.

De website van Hans Deloof is zo uitgebreid dat ik niet zo gauw het verhaal kan vinden wat je bedoelt. We hebben op het oude forum van Beneluxrail wel eens een discussie gehad over al dan niet juist polariseren van netstekkers. Maar niemand heeft mij er ooit van kunnen overtuigen dat dat echt nodig is. De wisselspanning wordt in de IB nl. direct omgezet in twee gebufferde gelijkspanningen, een positieve en een negatieve. De stand van de netstekker heeft daarop geen invloed.

Dus als er iemand denkt dat het wel wat uitmaakt, hier ligt de uitdaging, leg het maar uit. Maar wel met een goede verklaring komen. Ik ben inderdaad een professioneel elektrotechnicus, dus ik neem geen genoegen met flutverhalen.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.