Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door zofman
Vandaag om 20:33:38
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:31:16
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:31
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:25:52
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59

Auteur Topic: Wissels C-rail (Marklin/Trix)  (gelezen 5862 keer)

Werner

• Offline Offline
Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Gepost op: 25 June 2008, 16:19:53 »
Ik ben in bezit van C-rail van Trix. De wissels heb ik allemaal voorzien van Marklin wisselaandrijving en Viesmann decoders.
(Dit scheelt een hoop draad onder de baan. ;D)
Echter ik kom wel een probleem tegen.

Bij het schakelen lijkt het of de wissel naar één zijde eenvoudiger c.q. gemakkelijker schakeld dan naar de andere zijde. Soms wordt hierdoor de wissel niet omgezet met alle problemen van dien. vervolgens haal ik het hendeltje een antal keer heen-weer en doet hij het weer. Maar dat is natuurlijk niet de manier.
Heeft iemand van jullie die Marklin/Trix C-rail gebruikt hier ook ervaring mee. En wat kan er aan gedaan worden.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2008, 23:56:35 »
De wisselaandrijving van Marklin is gewoon dure rommel, hier is al jaren een probleem mee, en dat is nog steeds niet opgelost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Werner

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2008, 07:45:36 »
Wanneer er al jaren problemen mee waren dan had de winkelier dit wel mogen vertellen.
Het klopt dat het een hele investering is.

Trouwens wanneer ik de wissel omdraai en schakel lijkt het probleem te zitten in een veertje dat het moment moet leveren. Deze zit niet in het midden, daarom gaat één zijde gemakkelijker over dan de andere zijn.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2008, 21:17:20 »
Wellicht dat het geheel beter schakelt als je het handbedieningshendeltje eruit wipt. Deze klikt wel eens los en blokkeert dat het wissel. (die van mij blijven handbediend, dus heb dit wel eens).
De opmerking "rommel" snap ik niet helemaal, Fleischmann profirail gaf me veel meer problemen met het (niet) omschakelen (regelmatig die dingen moeten openklikken en veertjes moeten rapen) en had geen geleidend puntstuk.
Met beide rails trouwens geen ervaring met de electrische (losse) aandrijvingen..

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2008, 21:47:06 »
Met beide rails trouwens geen ervaring met de electrische (losse) aandrijvingen..

Als jij geen ervaring hebt met de elektrische aandrijvingen, dan snap ik dat jij de opmerking over dure rommel niet begrijpt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Werner

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2008, 22:07:47 »
Het bedieningshendeltje eruit halen is helemaal geen oplossing, want als de wissel dan gaat haperen krijg ik hem niet meer goed omgezet.

Werner

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2008, 00:16:37 »
//vervolgens haal ik het hendeltje een antal keer heen-weer en doet hij het weer. Maar dat is natuurlijk niet de manier. Heeft iemand van jullie die Marklin/Trix C-rail gebruikt hier ook ervaring mee.//

- Werkt hier ook niet vanaf dag 1, probleem idem. =>  "goedkoop" plastic  >:(

waar nog het volgende bijkomt:

- Org. slepers onder org M* wagons geven vaak kortsluiting op de gebogen wissels.

Ook hier is geen oplossing voor want hoek sleper/ wissel/ spoor deugt niet.
Een andere maat sleper en/ of een andere plaats onder de wagon maakt ook helaas niets uit. Hierover als eens gebeld (2006) met M*.  Antwoord: klacht klopt. Is bekend probleem. "U moet ook de startset handhaven en geen andere wagons gebruiken dan de geleverde" (zonder sleper) Een oplossing was er niet. 1.5 - 2 jaar later nog steeds niet.

Mijn oplossing: ik koop geen C- rail meer bij. (Helaas ligt de treintafel van mijn zoontje vol met die m**k)  >:(

Greetz, Paul

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2008, 00:33:31 »
@ Werner,

Ik heb het zelfde probleem als jou maar ik ben hier nog niet zo mee bezig houd mij eerst met de aanleg van mijn baan bezig daarna de electriche gedeelte.dit omdat ik ook nog niet overal de juiste spanning heb maar als ik het hendeltje heen en weer haalt werkt het weer.
Dus ik blijf dit draadje even volgen.

Groet Wim

Goed dan nog maar weer eens een keer, het probleem bestaat al jaren en is nog steeds niet opgelost. En wat is nu het probleem, nu dat is het volgende, het is een mechanisch probleem in de wisselaandrijving, aangaande het niet ver genoeg doorschieten in een bepaalde stand. En dat heeft tot gevolg dat de eindafschakelaar niet werkt en daardoor geen contact meer maakt zodat het wisel in de andere stand gezet kan worden. Dit heeft niets met de voeding van de wissel te maken, en is puur een constructie misser.
Niets aan te doen dus met hogere spanning of andere hulpmiddelen uit die richting.
Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contactacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving.
Dus je betaald een bom duiten en je krijgt een hele hoop ellende. Dure troep dus.

Over dit probleem met deze aandrijvingen zijn al bladzijden vol geschreven, dus is het zeker niet nieuw.

Ja, en waarom een winkelier niets zegt, nu waarom denk je? Hij heeft de keus uit niets verkopen, of gewoon wel verkopen, en de doosjes over de toonbank schuiven en de kassa laten rinkelen. Zijn probleem is het niet.

Mvg
Wim.

Werner

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2008, 07:37:04 »
Wim jij schreef,  "Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contactacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving."

Hun je me ook aangeven hoe dat moet?(plaatje oid). Als dit het "probleem" oplost ben ik eerst tevreden. Verkopen is geen optie, ik heb veel te veel en krijg er veel te weinig voor terug.

Werner

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2008, 20:08:31 »
Werner, om een idee te krijgen:

http://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm

@Paul,  Dan moet ik het maar te koop zetten en wat anders er voor terug kopen ???    :D :D

@Wim (Transeurop), voor de kortsluiting zie ik geen oplossing. Voor de aandrijving: misschien is geheugendraad  een optie? De eerste aanpassingen aan (k- rail) wissels zijn hier succesvol verlopen. Dus waarom niet eens proberen met C-rail? "Offer"   :o een wissel op en kijk of het gebruik van geheugendraad een optie is.  Suc6! Gr. Paul

Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 27 June 2008, 20:25:43 door Paul VT 11.5 »

renev

• Offline Offline
  • BR50 VSM
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2008, 22:42:38 »
Hallo Werner,

Wim jij schreef,  "Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contactacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving."

Hun je me ook aangeven hoe dat moet?(plaatje oid). Als dit het "probleem" oplost ben ik eerst tevreden. Verkopen is geen optie, ik heb veel te veel en krijg er veel te weinig voor terug.

Nadat ik een keer met een decoupeerzaag in de buurt van wat wissels aan de slag was geweest en daarmee veel stof veroorzaakte kreeg ik ook problemen met niet goed schakelen. Ik heb dat toen opgelost de de eindafschakeling onklaar te maken. Doordat ik digitaal aanstuur is die eindafschakeling ook niet echt nodig.

Ik deed dit door de aandrijving uit de wissel te halen en vervolgens het ding open te maken door met een schroevendraaier voorzichtig de blikken lipjes wat om te buigen.
Als het ding open is zie je aan beide zijden kleine schakelaartjes, met een soort klein zwart flippertje er op. Flippertje heb ik er met een tangetje uit gehaald. Daarna weer in elkaar gezet door oa. de lipjes weet terug te buigen. Al met al een vrij eenvoudig klusje.

Het loste het probleem op maar bij één wissel kwam het weer terug. Daar heb ik toen zoals door anderen genoemd de contacten overbrugd. De schakelaar met het flippertje heeft drie aansluitingen. De middelste is niet in gebruik. De buitenste twee heb ik met een klein draadje aan elkaar gesoldeerd.

Sindsdien geen problemen meer.

Groet en succes, René
Voorheen bekend als SS700

Werner

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 29 June 2008, 09:47:26 »
Rene,

Je hebt een duidelijke omschrijving gegeven hoe je te werk gegaan bent. Hier kan ik zeker wat mee.
De probleem wissels pak ik eerst aan en alle nieuwe nog niet ingebouwde wissels ga ik van te voren ombouwen.

Bedankt.

Werner

Paul VT 11.5

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2008, 11:09:21 »
//waarbij ik wat gaten in de platen onder de baan kunt maken waar ik gelijk wat makkelijker bij de decoders kunt komen.//  Maar zet het geheugendraadje even op mijn harde schijf :D :D// Groet Wim

@ Wim, voor wat betreft de aandrijving:

Wat bij k- rail wissels kan, kan bij c-rail wissels zelfs nog makkelijker zag ik vanmorgen. Zie svp onderstaand proefstuk met K- rail voor het idee.

onderzijde (module):

dwarsdoorsnede excl. bedding:

bovenzijde (ronde puntje is de "aandrijving"):

Greetz, Paul

Werner

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2008, 14:07:37 »
Ik heb bij 4 wissels de lipjes verwijderd zoals Rene omschreef.
Het werkt fantastisch.  ;DHet lijkt ook wel of ze soepeler schakelen.
Nu hoef ik de boel in ieder geval nu niet meer te verkopen en kan rustig verder bouwen.

Super.

Werner

Piet van Trigt

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #14 Gepost op: 02 September 2009, 19:52:11 »
Wat een vondst! Hier ben ik heel blij mee. Had 3 van de 8 wissels die dit probleem hadden. Heb er eerst 1 onderhanden genomen, lipjes verwijderd en contacten overbruggen, en het werkte perfect. De andere 2 ook gedaan en geen probleem meer. Héél hartelijk dank voor deze oplossing René.

Piet van Trigt