Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Jasperkc
Vandaag om 19:59:18
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:16
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
  

Auteur Topic: Wissels C-rail (Marklin/Trix)  (gelezen 5906 keer)

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Gepost op: 25 June 2008, 16:19:53 »
Ik ben in bezit van C-rail van Trix. De wissels heb ik allemaal voorzien van Marklin wisselaandrijving en Viesmann decoders.
(Dit scheelt een hoop draad onder de baan. ;D)
Echter ik kom wel een probleem tegen.

Bij het schakelen lijkt het of de wissel naar één zijde eenvoudiger c.q. gemakkelijker schakeld dan naar de andere zijde. Soms wordt hierdoor de wissel niet omgezet met alle problemen van dien. vervolgens haal ik het hendeltje een antal keer heen-weer en doet hij het weer. Maar dat is natuurlijk niet de manier.
Heeft iemand van jullie die Marklin/Trix C-rail gebruikt hier ook ervaring mee. En wat kan er aan gedaan worden.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #1 Gepost op: 25 June 2008, 23:56:35 »
De wisselaandrijving van Marklin is gewoon dure rommel, hier is al jaren een probleem mee, en dat is nog steeds niet opgelost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #2 Gepost op: 26 June 2008, 07:45:36 »
Wanneer er al jaren problemen mee waren dan had de winkelier dit wel mogen vertellen.
Het klopt dat het een hele investering is.

Trouwens wanneer ik de wissel omdraai en schakel lijkt het probleem te zitten in een veertje dat het moment moet leveren. Deze zit niet in het midden, daarom gaat één zijde gemakkelijker over dan de andere zijn.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #3 Gepost op: 26 June 2008, 21:17:20 »
Wellicht dat het geheel beter schakelt als je het handbedieningshendeltje eruit wipt. Deze klikt wel eens los en blokkeert dat het wissel. (die van mij blijven handbediend, dus heb dit wel eens).
De opmerking "rommel" snap ik niet helemaal, Fleischmann profirail gaf me veel meer problemen met het (niet) omschakelen (regelmatig die dingen moeten openklikken en veertjes moeten rapen) en had geen geleidend puntstuk.
Met beide rails trouwens geen ervaring met de electrische (losse) aandrijvingen..

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #4 Gepost op: 26 June 2008, 21:47:06 »
Met beide rails trouwens geen ervaring met de electrische (losse) aandrijvingen..


Als jij geen ervaring hebt met de elektrische aandrijvingen, dan snap ik dat jij de opmerking over dure rommel niet begrijpt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #5 Gepost op: 26 June 2008, 22:07:47 »
Het bedieningshendeltje eruit halen is helemaal geen oplossing, want als de wissel dan gaat haperen krijg ik hem niet meer goed omgezet.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2008, 00:16:37 »
//vervolgens haal ik het hendeltje een antal keer heen-weer en doet hij het weer. Maar dat is natuurlijk niet de manier. Heeft iemand van jullie die Marklin/Trix C-rail gebruikt hier ook ervaring mee.//

- Werkt hier ook niet vanaf dag 1, probleem idem. =>  "goedkoop" plastic  >:(

waar nog het volgende bijkomt:

- Org. slepers onder org M* wagons geven vaak kortsluiting op de gebogen wissels.
 
Ook hier is geen oplossing voor want hoek sleper/ wissel/ spoor deugt niet.
Een andere maat sleper en/ of een andere plaats onder de wagon maakt ook helaas niets uit. Hierover als eens gebeld (2006) met M*.  Antwoord: klacht klopt. Is bekend probleem. "U moet ook de startset handhaven en geen andere wagons gebruiken dan de geleverde" (zonder sleper) Een oplossing was er niet. 1.5 - 2 jaar later nog steeds niet.

Mijn oplossing: ik koop geen C- rail meer bij. (Helaas ligt de treintafel van mijn zoontje vol met die m**k)  >:(

Greetz, Paul

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2008, 00:33:31 »
@ Werner,

Ik heb het zelfde probleem als jou maar ik ben hier nog niet zo mee bezig houd mij eerst met de aanleg van mijn baan bezig daarna de electriche gedeelte.dit omdat ik ook nog niet overal de juiste spanning heb maar als ik het hendeltje heen en weer haalt werkt het weer.
Dus ik blijf dit draadje even volgen.

Groet Wim


Goed dan nog maar weer eens een keer, het probleem bestaat al jaren en is nog steeds niet opgelost. En wat is nu het probleem, nu dat is het volgende, het is een mechanisch probleem in de wisselaandrijving, aangaande het niet ver genoeg doorschieten in een bepaalde stand. En dat heeft tot gevolg dat de eindafschakelaar niet werkt en daardoor geen contact meer maakt zodat het wisel in de andere stand gezet kan worden. Dit heeft niets met de voeding van de wissel te maken, en is puur een constructie misser.
Niets aan te doen dus met hogere spanning of andere hulpmiddelen uit die richting.
Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contactacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving.
Dus je betaald een bom duiten en je krijgt een hele hoop ellende. Dure troep dus.

Over dit probleem met deze aandrijvingen zijn al bladzijden vol geschreven, dus is het zeker niet nieuw.

Ja, en waarom een winkelier niets zegt, nu waarom denk je? Hij heeft de keus uit niets verkopen, of gewoon wel verkopen, en de doosjes over de toonbank schuiven en de kassa laten rinkelen. Zijn probleem is het niet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #8 Gepost op: 27 June 2008, 07:37:04 »
Wim jij schreef,  "Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contactacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving."

Hun je me ook aangeven hoe dat moet?(plaatje oid). Als dit het "probleem" oplost ben ik eerst tevreden. Verkopen is geen optie, ik heb veel te veel en krijg er veel te weinig voor terug.

Werner

Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #9 Gepost op: 27 June 2008, 20:08:31 »
Werner, om een idee te krijgen:

http://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm

@Paul,  Dan moet ik het maar te koop zetten en wat anders er voor terug kopen ???    :D :D

@Wim (Transeurop), voor de kortsluiting zie ik geen oplossing. Voor de aandrijving: misschien is geheugendraad  een optie? De eerste aanpassingen aan (k- rail) wissels zijn hier succesvol verlopen. Dus waarom niet eens proberen met C-rail? "Offer"   :o een wissel op en kijk of het gebruik van geheugendraad een optie is.  Suc6! Gr. Paul


Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 27 June 2008, 20:25:43 door Paul VT 11.5 »

renev

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • BR50 VSM
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2008, 22:42:38 »
Hallo Werner,

Wim jij schreef,  "Het enigste wat het probleem oplost is het uitschakelen van de eindafschakeling, doomiddel van het overbruggen van de contactacten van de schakelaar intern de wisselaandrijving."

Hun je me ook aangeven hoe dat moet?(plaatje oid). Als dit het "probleem" oplost ben ik eerst tevreden. Verkopen is geen optie, ik heb veel te veel en krijg er veel te weinig voor terug.

Nadat ik een keer met een decoupeerzaag in de buurt van wat wissels aan de slag was geweest en daarmee veel stof veroorzaakte kreeg ik ook problemen met niet goed schakelen. Ik heb dat toen opgelost de de eindafschakeling onklaar te maken. Doordat ik digitaal aanstuur is die eindafschakeling ook niet echt nodig.

Ik deed dit door de aandrijving uit de wissel te halen en vervolgens het ding open te maken door met een schroevendraaier voorzichtig de blikken lipjes wat om te buigen.
Als het ding open is zie je aan beide zijden kleine schakelaartjes, met een soort klein zwart flippertje er op. Flippertje heb ik er met een tangetje uit gehaald. Daarna weer in elkaar gezet door oa. de lipjes weet terug te buigen. Al met al een vrij eenvoudig klusje.

Het loste het probleem op maar bij één wissel kwam het weer terug. Daar heb ik toen zoals door anderen genoemd de contacten overbrugd. De schakelaar met het flippertje heeft drie aansluitingen. De middelste is niet in gebruik. De buitenste twee heb ik met een klein draadje aan elkaar gesoldeerd.

Sindsdien geen problemen meer.

Groet en succes, René
Voorheen bekend als SS700

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #11 Gepost op: 29 June 2008, 09:47:26 »
Rene,

Je hebt een duidelijke omschrijving gegeven hoe je te werk gegaan bent. Hier kan ik zeker wat mee.
De probleem wissels pak ik eerst aan en alle nieuwe nog niet ingebouwde wissels ga ik van te voren ombouwen.

Bedankt.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #12 Gepost op: 29 June 2008, 11:09:21 »
//waarbij ik wat gaten in de platen onder de baan kunt maken waar ik gelijk wat makkelijker bij de decoders kunt komen.//  Maar zet het geheugendraadje even op mijn harde schijf :D :D// Groet Wim

@ Wim, voor wat betreft de aandrijving:

Wat bij k- rail wissels kan, kan bij c-rail wissels zelfs nog makkelijker zag ik vanmorgen. Zie svp onderstaand proefstuk met K- rail voor het idee.

onderzijde (module):


dwarsdoorsnede excl. bedding:


bovenzijde (ronde puntje is de "aandrijving"):


Greetz, Paul

Werner

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #13 Gepost op: 29 June 2008, 14:07:37 »
Ik heb bij 4 wissels de lipjes verwijderd zoals Rene omschreef.
Het werkt fantastisch.  ;DHet lijkt ook wel of ze soepeler schakelen.
Nu hoef ik de boel in ieder geval nu niet meer te verkopen en kan rustig verder bouwen.

Super.

Werner
Trix en Fleischmann, III/IV, CS3, MFX-rijden, DCC schakelen, Trix C-rail, LDT-HSI  en Train Controller 9.0 B2 Gold

Piet van Trigt

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Wissels C-rail (Marklin/Trix)
« Reactie #14 Gepost op: 02 September 2009, 19:52:11 »
Wat een vondst! Hier ben ik heel blij mee. Had 3 van de 8 wissels die dit probleem hadden. Heb er eerst 1 onderhanden genomen, lipjes verwijderd en contacten overbruggen, en het werkte perfect. De andere 2 ook gedaan en geen probleem meer. Héél hartelijk dank voor deze oplossing René.

Piet van Trigt