Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)  (gelezen 10354 keer)

Sven Kerkvliet

  • Gast
Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Gepost op: 24 juni 2008, 03:39:50 »
Hallo,

Al sinds geruime tijd was het mijn wens om mooie fraaie DB accumulatorenrijtuig ETA150 op minn DC H0 baan in te kunnen zetten.
Vanwege de uitvoering in de 1:87 ook qua lengte en de mooie detaillering viel de keuze op een exemplaar van de firma Kato die in opdracht van de firma Lemke dit model vervaardigde.
Vanwege mijn keuze voor tijdperk IV werd het een BR515, maar dan nog wel in de rode kleurstelling. Behalve natuurlijk de gewijzigde opschriften is te opzichte van de rode tijdperk III versie het dak bij mijn 515 donkergrijs (umbragrau?) i.p.v. zilvergrijs en zijn er Zugbahnfunk-antennes op motor- en stuurstandwagen aangebracht.

Na het plaatsen van een ESU Lokpilot eenmaal in bedrijf op de modelbaan viel het allemaal nogal tegen:

De rij-eigenschappen waren eigenlijk ronduit beroerd:
Allereerst bleek de stroomafname uiterst slecht; de motorwagen hortte en stootte over de baan dat het een lieve lust was. De motorwagen voelde ook wel heel erg licht aan, dat kon ook nooit goed gaan. Het geheel bestaat uit een kunsstof kap welke op een -eveneens uit kunsstof opgetrokken- frame is geplaatst. Voor een stuurstandwagen op zich prima, maar voor een motorwagen funest.  Er komt op deze wijze nauwelijks asdruk op het spoor tot stand. Misschien toch maar de stuurstandwagen (BR815) in de stroomafname betrekken? Wel jammer, dan kun je nooit "solo" rijden.
Een ander bijkomend nadeel van een dergelijke holle plastik constructie is de enorm hoge geluidsproductie mede door klankkastwerking van de grote holle ruimten binnenin de trein.

In het echt is de lichtbron bij tijdperk DB tijdperk IV front- en sluitseinen afkomstig nog uit de onvervaste "peertjes". De frontseinen behoren dus een warmwit te tonen en niet het NS gele frontlicht.

De detaillering van het Kato treinstel staat echter op een dusdanig hoog peil dat er voor mij geen weg terug meer was. Voor mij een echt hebbeding.
Om het stel zonder ergenis (om de 5 cm. een duwtje geven of op de rand van de baan gaan slaan) in te kunnen zetten was er dus werk aan de winkel: werk dat achteraf trouwens hardstikke meeviel.

Allereerst werd de originele Kato motor vervangen door een Faulhaber exemplaar van de firma SB Modellbau. Het is geen koopje maar wat moet je dan; je mooie treinstel uit ellende maar laten staan? Liefhebbers van Lima NS-modellen weten waarschijnlijk wel hoe het voelt...
Goed, de motor is echt alleen een kwestie van vervangen. Kind kan de was doen; geen frezen en andere dingen dit keer, lekker makkelijk.
Er word nog een massief stuk messing door SB meegeleverd wat zodanig op maat is gemaakt dat het een flink deel van de bodem opvult zodat de motorwagen meteen flink in gewicht toeneemt, hetgeen de rij-eigenschappen (lees dus: stroomafname) enorm verbetert.
Want wederom dezelfde Lokpilot erin en testen maar.
Wow! Rijdt ie nou? Ja, daar gaat ie, alleen ik hoor niets. O jawel, klakkerdeklak van de wielen daar waar de spoorstaven in elkaar overgaan, verder niets. Niks meer slechte stroomafname. Rijdt nu absoluut stottervrij zonder ook maar iets aan de stroomafname te hebben aangepast. Fantastisch!
De 515 kan nu weldegelijk ook "solo" rijden. De 815 hoeft niet in de stroomafname te worden betrokken, da's mooi meegenomen want dat brengt meer mogelijkheden met zich mee en da's ook van belang voor de aansluiting van de verlichting.
Allereerst moeten de gele leds die de frontseinen middels lichtgeleiders verlichten worden vervangen door warmwitte exemplaren (3mm, 60 gr. 1500 mcd) evenals de bijbehorende weerstanden.
De bedrading van de decoder wordt niet aan de 8-polige NEM stekker "ingeplugd", maar direct aan de elektirische componenten gesoldeerd. Hierbij wordt het licht in de motorwagen als volgt aangesloten:
witte en gele draad aan de beiden rode LED's voor de achterlichten die nu via F0 worden geschakeld.
de beiden witte LED's krijgen de groene, resp. de paarse draad en worden afzondelijk via F1 en F2 geschakeld. Voordeel van deze schakeling ten opzichte van het originele principe:
Bij de DB reed men in tijdperk IV overdag vaak alleen met sluitlichten op het railvoertuig, hetgeen nu ook bij het model tot de mogelijkheden behoort. Bovendien kan, wanneer de motorwagen in combinatie met de stuurstandwagen rijdt, de duwende 515 alleen rood aan het einde tonen, maar aan de zijde van de gekoppelde stuurstanden dus "niets" hetgeen conform de werkelijkheid is (loc met aan rijtuigzijde rode lichten "aan" is ook geen gezicht).
De extra schakeling 3xwit/3xwit; dus aan beide zijden van de trein wit licht (= DB rangeerverlichting) is eveneens mogelijk. Het treinstel moest in het echt regelmatig naar het Bahnbetriebswerk om aan de "lader" bij te tanken.
De Stuurstandwagen heeft slechts aan één zijde een stuurstand en daarom ook maar aan dié zijde functionele seinen. De twee sluitseinen aan de stuurstandloze zijde zijn niet functioneel. De stuurstandwagen heeft een lichtschakeling welke werkt op een sleepschakelaar in één van de draaistellen; werkt voor mij prima zo... niets aan gedaan verder.

Als laatste wordt er nog een machinist op maat gevijld en geplaats, het toiletraampje aan de binnezijde nog even wit gemaakt en als laatste de trein met airbrush van wat gebruikssporen voorzien.

Bijgaand nog wat fotootjes van het model van de BR515 en de BR815, dat imiddels al weer een paar dagen naar mijn volle tevredenheid dienst doet op mijn baan.
Het grote voorbeeld reed trouwens ook ooit nog een tijdje in Zuid-Limburg (Maastricht-Aachen Hbf ?)
Misschien heeft een aantal Beneluxspoorders een exemplaar "live" nog meegemaakt. In Bochum-Dahlhausen staat er tijdens de Museumstage ook veelal een exemplaar op het terrein.




kedegedeng-kedegedeng, lekker boemelen over de hoofdbaan... Frontlicht "aan" werd ten tijde van de Bundesbahn overdag vaak niet gedaan (minder vaak peertjes hoeven vervangen de reden?)


Concentreren op hetgeen er in de verte gebeurt en handje op de remkraan; je weet immers maar nooit...
Heuveltje op? Neen, fotootje scheef genomen...


Hier de 515 (links) en de 815 in gekoppelde toestand. Op veler verzoek heeft Kato het gemis aan een kortkoppeling(-s-mechaniek) proberen te verhelpen met een vreemdsoortig geval van een vereenvoudigde Scharfenberg-achtige koppeling... De bufferafstand blijft ook ondanks dát aan de ruime kant, jammer...
De detaillering en opschriften van combinatie zijn echter wel een lust voor het oog.


De 515 643-5 met de warmwitte frontseinen hier dan toch maar ontstoken.
De gele seinen waren echt geen gezicht!
De opschriften "vorsichtig verschieben" en de "Vmax van 100 Km/h" prijken eveneens gestoken scherp op de fronten.
De buffers kregen nog even een kledder "smeer" uit de verfdoos.

Groet,

Sven   


Edit: volgorde verlichtingsverhaaltje + wat schrijffoutjes gecorrigeerd (was laat...)
 
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2008, 09:14:59 door Sven Kerkvliet »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2008, 08:12:47 »
Leuk verhaal, zo zie je maar weer dat ook een best gerenommeerde fabrikant als Kato wel eens een steekje kan laten vallen. Tenminste, dan neem ik aan dat Kato ook verantwoordelijk is voor het technische ontwerp van dit model.

Die BR515 heeft wel iets van een Schienenbus op steroïden: duidelijk meer capaciteit en waarschijnlijk ook iets betere loopeigenschappen in het echt door de draaistellen, maar qua uitstraling is het net zo'n Uerdinger VT98. Gaaf, hoor.

Groeten, Geoffrey

stadlerGTW(Remco)

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2008, 09:02:11 »
Is een heel mooi "treintje" heb zelf een BR 515 van marklin, hij straalt wel wat bijzonders uit vind ik. Een echt boemeltje.
FC Groningen mijn trots! samen met........

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
  • Periode III - heden
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2008, 09:20:35 »
Mooi dingetje.
Vroeger regelmatig gezien inderdaad in limburg, vanuit het vakantiepark Schin op Geul (80er jaren). Vaker de o/b versie dan de rode volgens mij.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2008, 09:27:23 »
Dank voor je uitgebreide verslag Sven, scheelt mij een hoop vragen waarvan ik mij afvroeg of er wel antwoorden op zouden komen. Ik heb zelf ook zo'n rood setje maar dan met tijdperk-3 opschriften. Deze wordt vroeg tijdperk-4 (1975) gemaakt met opschriften van Lokpaint. De set krijgt nummers en opschriften van het Bw Rheine, zoals ze reden van Münster naar Enschede en vice versa. De tijdperk-4 uitvoering van Kato was voor mij minder goed bruikbaar vanwege de grote 1e klasse-afdeling. In 1975 reden er nog 515/815 met gele band en zilverkleurig dak. Ze kwamen via Glanerbrug (Münster-Enschede), Groesbeek (Kleve-Nijmegen) en Simpelveld (Aachen-Masstricht) ons land binnen. Naar Enschede 515+815, de overige bestemmingen solo 515.

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ReesCees

  • Gast
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2008, 09:29:23 »
Absoluut leuk verhaal en leuke trein!

Grappig detail van die vette buffer.

Jammer dat ze niet van de DR waren ( maar die hebben ook leuke "railbusjes"gehad).

Kees-Jan

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #6 Gepost op: 24 juni 2008, 11:10:48 »
Ja, die hadden smeerpoestaxi's...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Trabantfahrer

  • Offline Offline
  • Berichten: 238
    • Spoorwegfoto's uit Duitsland, DDR, Polen en Nederland
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #7 Gepost op: 24 juni 2008, 13:24:05 »
Voor de liefhebbers van Akkutriebs mag ik misschien wat reclame maken: op mijn website www.raymondkies.nl staat onder Andere Thema's > Duitsland een tweetal gallerijen met Akkutrieb-foto's: de miljoenenlijn en de laatste Akkutriebs in het Ruhrgebiet. Veel kijkplezier!

www.raymondkies.nl

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2008, 09:55:53 »
Dank voor je uitgebreide verslag Sven, scheelt mij een hoop vragen waarvan ik mij afvroeg of er wel antwoorden op zouden komen.[

Ja hoor, geen dank; ik vind het hardstikke leuk om te doen. Ik heb nog wat meer ombouwprojectjes gedaan waarover ik wel iets zou willen plaatsen.
Mochten er trouwens nog vragen zijn over de Kato 515/815; stel ze gerust hoor. Ik kijk hier regelmatig op het forum; vind het hardstikke leuk hier... :)

 Ik heb zelf ook zo'n rood setje maar dan met tijdperk-3 opschriften. Deze wordt vroeg tijdperk-4 (1975) gemaakt met opschriften van Lokpaint. De set krijgt nummers en opschriften van het Bw Rheine, zoals ze reden van Münster naar Enschede en vice versa. De tijdperk-4 uitvoering van Kato was voor mij minder goed bruikbaar vanwege de grote 1e klasse-afdeling. In 1975 reden er nog 515/815 met gele band en zilverkleurig dak.

Leuk dat je de trein vernummert naar Rheine; ik heb trouwens nooit geweten dat ze ook zo noordelijk in Duitsland reden. Nu ik erover nadenk; in de Harz op het traject Goslar-Altenau (Innerstetalbahn) reden ze ook (evenals de 798 railbussen).
Dat zilverkleurige was er na verloop van tijd door weersinvloeden wel af.
Een beetje verweren met airbrush haalt de scherpte van zo'n zilveren dak al een stuk weg.
Succes met je 515 project en zoals gezegd: vraag gerust!

Bijgaand een fotootje m.b.t. het zilveren dak:
 

Met een airbrush en drybrushing verweerd gemaakt zilveren dak van een loc van het type BR150.


Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2008, 09:57:25 door Sven Kerkvliet »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2008, 10:22:16 »
Aan verweren ben ik voorlopig nog niet toe, maar wie weet...

Ze reden inderdaad ook in de Harz en vanuit het Bw Hildesheim.  Nog veel noordelijker: Husum, dat ligt nog boven Kiel (maar dan aan de westkust).

Pittoresker dan een 515 is natuurlijk een railbus solo:


798 op weg naar Waging bij Traunstein, 30 maart 1995
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Lokpaint

  • Gast
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2008, 22:46:40 »
Gaaf sven ;D

Er horen echter dringend gehalveerde preisertjes in de motorwagen. Het interieur is namelijk een aanfluiting.

Jammer van kato vind ik het dat ze als set geleverd worden. Ik had namelijk graag een o/b motorwagen met een rode bijwagen gehad.

Overigens hebben ze in het origineel gwone schroefkoppelingen, een goederenwagentje kon dus ook meegenomen worden, maar dit werd door de geringe akkucapaciteit  wrijwel nooit gedaan.

Bart

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #11 Gepost op: 26 juni 2008, 22:48:33 »
En de verfspuit hanteren is natuurlijk niets voor jou...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Lokpaint

  • Gast
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2008, 22:52:23 »
Hoi,

Goed idee ;D, was ik zelf nog niet opgekomen  :-[

Bart

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #13 Gepost op: 27 juni 2008, 00:02:37 »
Lokpaint schreef:Er horen echter dringend gehalveerde preisertjes in de motorwagen. Het interieur is namelijk een aanfluiting.

> Het interieur wil ik idd nog wel aanpassen:
 Eerst het gehele plastic interieurdeel donkergrijs/ zwart? (dat wordt dan het vloergedeelte). Vervolgens de 2e kl. -banken rood en de 1e kl.-banken groen, als ik het niet mis heb...<   

Lokpaint schreef:
Jammer van kato vind ik het dat ze als set geleverd worden. Ik had namelijk graag een o/b motorwagen met een rode bijwagen gehad.

>wanneer je bij DSO een oproep plaatst waarin jij een ruil van een 515 danwel 815 omwille van een "gemengd dubbel" na aanschaf van je o/b dan wel alt-rote set aan derden voorstelt, weet ik bijna zeker dat iemand hetzelfde (maar dan omgekeerd) wil.
Gooi daar eens een balletje (wellicht bij "gesucht") op zou ik zeggen... <  

Lokpaint schreef:
Overigens hebben ze in het origineel gwone schroefkoppelingen, een goederenwagentje kon dus ook meegenomen worden, maar dit werd door de geringe akkucapaciteit  wrijwel nooit gedaan.

> Dit laatste is wanwege de (te) geringe hoogte van de koppelingshaken van dit model ook niet mogelijk. Om geen afbreuk aan het front van het model te doen heeft Kato ervoor gekozen om de koppelingen lager aan te brengen om zodoende geen uitsparing in het frontschort te hoeven aanbrengen, ervan uitgaand dat er alleen met "soortgenoten"gekoppeld wordt en niet met andere voertuigen die de koppeling wel op NEM-hoogte hebben hangen<

Groet,

Sven


« Laatst bewerkt op: 27 juni 2008, 00:05:14 door Sven Kerkvliet »

Lokpaint

  • Gast
Re: Kato H0 DB BR515 tijdperk IV (ex ETA150)
« Reactie #14 Gepost op: 27 juni 2008, 00:19:04 »

Lokpaint schreef:
Jammer van kato vind ik het dat ze als set geleverd worden. Ik had namelijk graag een o/b motorwagen met een rode bijwagen gehad.

>wanneer je bij DSO een oproep plaatst waarin jij een ruil van een 515 danwel 815 omwille van een "gemengd dubbel" na aanschaf van je o/b dan wel alt-rote set aan derden voorstelt, weet ik bijna zeker dat iemand hetzelfde (maar dan omgekeerd) wil.
Gooi daar eens een balletje (wellicht bij "gesucht") op zou ik zeggen... <  


Helaas heb ik nog geen 515. Bovengenoemde heeft me er tot nu toe nog steeds van weerhouden.



Bart
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2008, 00:24:27 door Lokpaint »