Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:02:23
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: Bipa  (gelezen 13969 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #75 Gepost op: 25 juni 2008, 20:50:39 »
Ander vraagje: weet jij tot hoe lang die Piko-versie met schuin dak in Duitsland heeft rondgereden? Ik kon geen foto's meer tegen van die dingen na de Wende.
Spoorwegen 96 van de Alk meld:
Citaat
Ten slotte zijn met ingang van de dienstregeling 1995/96 de laatste dubbeldeksrijtuigen van de series DBuv 572, 575 en DBvqz 590 buiten dienst gesteld. Zij werdern door de DR tussen 1952 en 1971 in dienst gesteld en bestonden uit eenheden van twee, vier of vijf, waarbij de bakken onderling een Jakobs-oplegging (= gemeenschappelijk draaistel) hadden.
Later ben ik er via boeken en enkele foto op internet achter gekomen dat die 5 baks eenheden wel heel erg afwijken van de 2 en 4 baks eenheden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Bipa
« Reactie #76 Gepost op: 25 juni 2008, 21:25:11 »
Die 5-delige zijn de "Gliederzüge". Daar had je 2 varianten van. De eerste variant had de overgang op de bovenverdieping zitten en kon daardoor niet gekoppeld worden met andere rijtuigen. Hier zijn speciale bagage en buffet rijtuigen voor gebouwd. Deze serie was voor het lange afstandsvervoer. Het profiel kwam overeen met de 2- en 4-delige eenheden maar ze waren langer en hadden op de kopbakken na geen deuren. De deuren zaten in aparte delen boven de draaistellen. Overigens was het prototype bagagerijtuig opgebouwd op het frame van een Italiaans bagagerijtuig (en dus in feite een Reko rijtuig).

De 2e serie had het profiel van de enkele dubbeldeksrijtuigen, had de overgang op de normale manier en kon daardoor met andere rijtuigen gekoppeld worden, was iets korter dan de 1e versie (8 ramen per bak in plaats van 9) en was ook uitgerust met een stuurstand. Deze rijtuigstammen waren meer voor het lokale vervoer bedoeld en reden onder andere op de BAR (Berliner AusenRing). Andere inzetsgebieden weet ik zo niet.

De 2- en 4-delige varianten zijn nog wel bewaard gebleven, de Gliederzüge helaas niet. Ook zijn de Gliederzüge nooit geëxporteerd, wat met de 4-delige variant wel is gebeurd (in verschillende varianten).

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #77 Gepost op: 25 juni 2008, 22:30:07 »
Ernst-Jan, heb jij foto's van die laatste 5 delige uitvoering? ik zou graag de verschillen tussen de 2 5delige treinen in beeld zien, ben daar namelijk nog niet goed genoeg mee op de hoogte.

Dat door jou genoemde bagage rijtuigen staat ook in de Umbau en Reko special van Eisenbahn Kurier.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #78 Gepost op: 25 juni 2008, 22:59:23 »
Hmmm... leuk, al die info over de dosto's van de Reichsbahn!

Overigens kwam ik net een driedelige variant van de Gliederzug tegen die ik nog niet kende: zie hier (derde en vierde foto).

De bij de dosto's horende bagagewagen zie je bijvoorbeeld hier (eerste foto) of hier (derde foto van onderen, goed kijken). En zojuist zag ik een foto van een bagagewagen in minder goede staat, zesde foto op deze plek.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar die andere versie van de Gliederzug met normale kopeinden.

Groeten,

Geoffrey
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2008, 23:02:45 door en_voyage »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #79 Gepost op: 25 juni 2008, 23:11:15 »
@ Michiel: volgens mij heb ik een plaatje van de tweede variant gevonden, zie het forum van TT-Board bij dit draadje, klein beetje neerwaarts scrollen. Hier zie ik toch echt een Gliederzug met 8 ramen boven en een bakovergang op kopeinde op normale hoogte. Voila!

Groeten,

Geoffrey

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #80 Gepost op: 25 juni 2008, 23:25:53 »
Geoffrey, ik was al druk foto's aan het opslaan van de links die je gaf, ja dat hele oude Dubbeldeks verhaal is voor mij nog een beetje vaag. Als ik ooit een boek of special over die rijtuig stammen kan kopen dan doe ik dat direct.

Zijn er nog andere links naar websites met veel foto's van die oude DR dubbeldekkers( alle types, dus 2, (3,) 4 en de 5 delige? en ook van die enkeldeks DR rijtuigenmet midden instap en vooral de stuurstandrijtuigen zoek ik nog foto's.

Ps; als dit te veel offtopic gaat zouden we misschien een topic in de grootspoor vraagbaak kunnen openen over DDR rijtuigen, is dat een idee?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #81 Gepost op: 26 juni 2008, 00:03:05 »
Een apart draadje voor oude DDR-dosto's is wellicht een idee.

Het dubbeldeksverhaal is ook vaag. Zo is het verhaal van de driedelige Gliederzug dat deze bakken zodanig gevoelig waren voor corrosie, dat er sets werden samengesteld uit bakken die nog wel in redelijke staat waren. Zo kon een Gliederzug dus een bak missen, of juist worden samengesteld uit het beste van een aantal sets of juist restanten.

Verder zijn de verschillen in kop bij de twee- en vierdelige oude types aanzienlijk: wel of geen stuurstand, drie ruiten (zoals de Bipa hierboven gebouwd), twee ruiten, toiletruit enzovoorts. Deze types zijn inderdaad in 1995 buiten dienst gesteld (en vandaar de referentie in Spoorwegen 1996). Ook hier was corrosie een veel voorkomend euvel.

In Duitsland zijn diverse fora waar men zich met de Dosto-familie bezig houdt, ook in model, en vormen een ware bron van informatie.

Groeten,

Geoffrey

ReesCees

  • Gast
Re: Bipa
« Reactie #82 Gepost op: 26 juni 2008, 00:08:14 »
Nou die fora heb ik nog niet gevonden. Op DSO kun je wel wat vinden door de zoekfunctie daar te gebruiken.

NB ik heb er vaak zat in gezeten in Berlijn eo

Kees-Jan

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #83 Gepost op: 26 juni 2008, 17:07:04 »
Die 2 delige DR dubbeldekkers, waren die er met en zonder stuurstand, of alleen zonder. Bijna het zelfde voor die 4 delige, klopt het dat daarvan een deel wel en een deel geen stuurstand had?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Bipa
« Reactie #84 Gepost op: 26 juni 2008, 20:02:35 »
De 2-delige zijn oorspronkelijk zonder stuurstand gebouwd. De 4-delige die met stuurstand zijn geleverd (lang niet allemaal) hadden maar in één kopbak een stuurstand, in de andere niet. Later (vooral na de wende) zijn de 4-delige stelletjes ingekort, vandaar dat 2-delige stelletjes met stuurstand voorkwamen, maar dit is dus niet origineel.

Overigens zie je nu in Polen ook dat 4-delige stelletjes ingekort worden tot 2- en 3-delige stelletjes.

Groetjes,

Ernst-Jan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Bipa
« Reactie #85 Gepost op: 26 juni 2008, 21:28:04 »
Er was een verzoek gekomen tot splitsing van deze draad, maar dat is door alle reacties erg veel werk.
Een nieuwe draad opstarten is veel makkelijker, dus dat is dan ook onze tip.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #86 Gepost op: 26 juni 2008, 21:39:07 »
Dat ga ik dan nu doen, ik zal meteen proberen of ik alle groot spoor posts die er over gaan mee kan nemen.

Groetjes Michiel

Ps; mensen kan ff duren, beetje veel werk zoals chris zegt.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #87 Gepost op: 26 juni 2008, 22:02:28 »
Het nieuwe topic is een feit, de grootspoor discusie mag hier verder, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

ReesCees

  • Gast
Re: Bipa
« Reactie #88 Gepost op: 26 juni 2008, 23:08:37 »
Op het kleine forumpje van de OELH staat ook al een draadje..........

Kees-Jan