Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

VERPLAATST: Stukje verenstaal gezocht tussen 0.6 en 1 mm diameter door Duikeend
16 april 2024, 23:44:28
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Quinzeedied
16 april 2024, 23:30:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 april 2024, 23:14:45
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
16 april 2024, 23:11:37
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
16 april 2024, 23:09:43
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
16 april 2024, 23:02:10
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
16 april 2024, 23:00:53
Station Roodeschool door Huup
16 april 2024, 22:51:55
Raadplaatje door Pauldg
16 april 2024, 22:50:46
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Frank 123
16 april 2024, 22:46:18
bovenleiding Mader door saskia
16 april 2024, 22:34:31
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
16 april 2024, 22:25:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
16 april 2024, 22:25:09
Al mijn goede ideeën... door bask185
16 april 2024, 22:18:00
Tuinspoor en zo door RK
16 april 2024, 22:01:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
16 april 2024, 21:48:29
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
16 april 2024, 21:43:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
16 april 2024, 21:23:27
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
16 april 2024, 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
16 april 2024, 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
16 april 2024, 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
16 april 2024, 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
16 april 2024, 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
16 april 2024, 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
16 april 2024, 20:45:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
16 april 2024, 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
16 april 2024, 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
16 april 2024, 19:53:46
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
16 april 2024, 19:14:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
16 april 2024, 19:02:56
  

Auteur Topic: Roco Plan D, welke kleur moet het interieur krijgen?  (gelezen 17553 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #15 Gepost op: 06 november 2009, 23:18:50 »
Blijft dan toch ook nog de vraag waarom Charles Burki er groene banken van maakt, in de tweede klasse. Hoewel ik dan ook niet begrijp waarom NJvWJ zo nadrukkelijk zou zeggen dat de 2e klas grijs ipv groen was.
?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #16 Gepost op: 06 november 2009, 23:25:24 »
Dit lees ik:

Blz 45:
.....schakelbord. De compartimenten zijn fac. I/II klasse voorzien van rode kussens met oorkussens boven de tussenarmleuningen. De groene kleur in de tweede klasse, die het bijna een eeuw had volgehouden, werd nu ook bij de getrokken rijtuigen vervangen door grijs. De AB's zijn voorzien van vloerkleedjes en afgesloten door dubbele houten schuifdeuren. Soortgelijke deuren geven aan de kopwanden toegang tot de overgangsinrichting. De naar buiten opengaande 4 portieren zijn van lichtmetaal.
In de derde klasse rijtuigen zijn nu de houten banken verdwenen en vervangen door eenvoudige met leerdoek overtrokken zittingen. Er zijn echter geen klapzittingen en vloerkleedjes aangebracht.

Hier dus geen kleur in de 3de klasse gemeld.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6517
  • Spaar ze allemaal.
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #17 Gepost op: 06 november 2009, 23:29:27 »
Wat wordt eigenlijk precies bedoeld met een fac. I/II klasse compartiment?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #18 Gepost op: 06 november 2009, 23:34:01 »
Misschien was de 2e klasse kleur grijsgroen, zoals in 2e klasse plan E (nieuwe stijl), en heeft Burki daar groen in gezien en NJvWJ grijs ?
Fac I/II moet een coupe zijn die afhankelijk van de vraag als 1e of als 2e kan worden ingezet.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4111
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #19 Gepost op: 06 november 2009, 23:35:23 »
Daarmee wordt bedoeld dat de coupé ('s) hetzij voor eerste dan wel voor de tweede klasse konden worden gebruikt, op aangeven van de condutcteur. Als hij veel eerste klasse passagiers verwachtte hing hij gewoon het bordje '1' op die coupé s. De dieseltweetjes hebben dat ook gehad.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7516
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #20 Gepost op: 07 november 2009, 05:36:46 »
Vertel? Hoe maakte men dat daar dan kenbaar, en welke coupé 's?

Groet,

Huibert
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #21 Gepost op: 07 november 2009, 10:19:51 »
Halverwege 1950 heeft de NS de nieuwe rijtuigen aan de pers gepresenteerd. Een van de verslaggevers schreef het volgende hierover:

Citaat
... De compartimenten zijn aanmerkelijk ruimer dan in de nu gebruikte wagens; dat komt, doordat men nu in de derde klas wagens bij eenzelfde lengte negen in plaats van tien coupé’s heeft gemaakt en in de tweede klas acht in plaats van negen (de derde klas heeft coupe’s voor acht de tweede voor zes reizigers). De derde klas rijtuigen zijn met beige leer bekleed, de tweede klas met een frisse kleur groen. In de tweede klas heeft men bovendien geen linoleum, maar moquette-kleed als vloerbedekking gekozen. ...

Ik been het volledig verslag in een PDF-je aan het zetten en zal hem binnenkort hier plaatsten. Leuk leesvoer en het geeft een mooi tijdsbeeld

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 07 november 2009, 10:26:08 door Spoors »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 644
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #22 Gepost op: 07 november 2009, 11:20:33 »
Naar ik meen heeft er ooit een artikel gestaan in de Railkroniek en ik dacht van Otto Dijkstra, één van de allereerste nummers. Heeft misschien iemand deze en zo vriendelijk zijn dit te lezen en de uitslag hiervan te vermelden. Helaas heb ik alles wegedaan, achteraf dubbel spijt.

Gr Hans

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #23 Gepost op: 07 november 2009, 13:03:08 »
Bij deze het genoemde stuk. Geschreven in de Leeuwarder courant op 11 november 1950. Obeservaties zijn een dag eerder door de verslaggever gedaan tijdens een speciaal georganiseerde rit met de nieuwe D-treinwagens - Plan D dus.
Voor de liefhebbers van het turquoise materieel ... de daken van de rijtuigen zijn lichtgrijs en de kleuren van het interieur zijn zoals aangegeven.

http://www.spoors.nl/temp_images_bnlxspr/Plan_D_Leeuwarder_Courant_19501111.pdf

Groet,

Jeroen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #24 Gepost op: 07 november 2009, 14:03:02 »
Naar ik meen heeft er ooit een artikel gestaan in de Railkroniek en ik dacht van Otto Dijkstra, één van de allereerste nummers. Heeft misschien iemand deze en zo vriendelijk zijn dit te lezen en de uitslag hiervan te vermelden. Helaas heb ik alles wegedaan, achteraf dubbel spijt.

Gr Hans

Niet van Otto Dijkstra, maar van Martin van Oostrom. Het waren drie delen: twee over de RD's  in Railkroniek 85 en 86 en één over de AB- en C-rijtuigen in RailMagazine 93.
Ik heb het laatste artikel erop nagelezen en ook daarin wordt niet over de kleur van het leerdoek gesproken.

@Prutser: Ik heb het ook bij Van Wijck Jurriaanse niet meer terug kunnen vinden. Dan moet ik het ergens anders vandaan hebben, maar ik weet even niet waar. Opvallend vind ik wel dat de Kilometerkampioen in 1954 ook de kleur groen hanteert; destijds hoefde men alleen maar even binnen te stappen om het te controleren.

In het artikel van Jeroen valt mij op dat daar wordt geschreven over "de tweede klas met een frisse kleur groen", terwijl Van Wijck Jurriaanse hierover schrijft (blz 45): "De groene kleur in de tweede klasse, die het bijna een eeuw had volgehouden, werd nu ook bij de getrokken rijtuigen vervangen door grijs. Welke gaan we nu geloven?

Grtz,
Ton

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #25 Gepost op: 07 november 2009, 17:14:00 »
Wat dacht je van de verslaggever die de dag er voor nog in die banken gezeten heeft?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #26 Gepost op: 07 november 2009, 17:19:19 »
Dat is een mogelijkheid.
Maar ik heb al een tijdje geleden afgeleerd om verslaggevers klakkeloos te geloven.  ;) 8)

Grtz,
Ton

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #27 Gepost op: 08 november 2009, 09:43:42 »

Houden julllie er wel rekening mee dat de benaming tweede klasse zoals vermeld door Van Wijck voor 1956 is, en dus afwijkt van de tweede klasse na 1956.
Dat was namelijk de originele derde klasse.

De kleuren dit ik noemde in dit draadje zijn afkomstig van kleurenstalen van de NS.
dit zijn kartonnen kaarten waarom de bekledingstukken zijn gelijmd.
hierover is mijns inziens weinig discussie mogelijk. ;D

Van wijck schrijft over de eerste klasse rood, en de tweede klasse grijs.
Dus dan zijn van de AB de middelste coupe's rood, een van de naastgelegen coupe's is ook rood (facultatief), de overige coupes zijn grijs.
Ik kan echter niet in mijn info vinden aan welke zijde van de eerste klasse coupe de facultatieve is aangebracht, al mijn matalbums zijn bijgewerkt dus deze info is vervallen.

In de kleurstalen komen deze kleuren niet voor, voor de eerste klasse (na 1956) is groen aanwezig, dit word na de revisie gewijzigd in blauw trijp.
Wie juist is durf ik niet te zeggen, de kans is aanwezig dat na de vervallen van de derde klasse met de verschillende kleuren in een rijtuig met een klasse niet goed vond.
De AB werd in 1956 een A. Hierbij kan natuurlijk de gehele bekleding vervangen zijn door groen.
En dan klopt alles weer.

De derde klasse wordt door Van Wijck niet benoemd, maar in de kleurenstalen is hiervoor een bruin leerdoek vermeld. de kleur is natuurkleur van leerdoek, (boekentassen bruin) en daarom vond NS het niet nodig om dit in zijn bestekken te vermelden.
Deze kleur is ook terug gevonden in de AB 7216 te Goes welke een interieur had gelijk de plan D's 7801-7840.
Na de revisie in de 60er jaren word dit in plan D gewijzigd in groen leerdoek.

De restauratie was origineel gelijk aan de derde klasse, dus bruin leerdoek.
Na de ombouw is dit gewijzigd in rood leerdoek.

(de facultatieve coupe was een coupe met de kleur en luxe van de eerste, maar wel met het aantal zitplaatsen van de tweede klasse. Bij meer eerste klasse publiek werd deze coupe voor eerste klasse aangewezen. )

Ook de eerste klasse was voor de plan D facultatief, de klasse borden aan de buitenzijde waren omkeerbaar (een beetje gelijk aan de blauwe engelen) dus als je ze voor 1956 in nederland laat rijden kun je ook deze klasse borden vervangen door een 2 (wit bord zwarte cijfer).
Na 1956 is dit allemaal niet meer, en heb je alleen nog eerste en tweede klasse

Groeten Arjen



The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2395
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #28 Gepost op: 08 november 2009, 13:17:26 »
Arjen,

Bedankt voor jouw aanvulling. De kleurstalen zijn in mijn ogen zeker overtuigend.

Over de facultatieve  coupé('s): Zoals ik jouw beschrijving lees, zou een AB twee coupé's eerste klasse hebben gehad, één coupe facultatief en vijf coupé's tweede klasse.
Van Wijck Jurriaanse schrijft volgens mij dat er sprake is van twee coupé's facultatief, met eerste klasse (rode) bekleding en zes coupé's tweede klasse. In die lezing zijn dan alleen de twee middelste coupé's rood bekleed en de rest grijs groen.

Grtz,
Ton

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #29 Gepost op: 08 november 2009, 13:52:23 »
Ton,

Je het gelijk, de twee eerste klasse coupes waren facultatief.
Er was niet zoals bij de voorgaande rijtuigen nog een extra facultatieve coupe.

ik zit toch te veel in het vooroorlogs spul, Lezen blijft een vak :'(

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)