Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 17:28:10
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door 008200
Vandaag om 17:13:39
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
Vandaag om 16:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
  

Auteur Topic: Roco Plan D, welke kleur moet het interieur krijgen?  (gelezen 19448 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #15 Gepost op: 06 November 2009, 23:18:50 »
Blijft dan toch ook nog de vraag waarom Charles Burki er groene banken van maakt, in de tweede klasse. Hoewel ik dan ook niet begrijp waarom NJvWJ zo nadrukkelijk zou zeggen dat de 2e klas grijs ipv groen was.
?

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #16 Gepost op: 06 November 2009, 23:25:24 »
Dit lees ik:

Blz 45:
.....schakelbord. De compartimenten zijn fac. I/II klasse voorzien van rode kussens met oorkussens boven de tussenarmleuningen. De groene kleur in de tweede klasse, die het bijna een eeuw had volgehouden, werd nu ook bij de getrokken rijtuigen vervangen door grijs. De AB's zijn voorzien van vloerkleedjes en afgesloten door dubbele houten schuifdeuren. Soortgelijke deuren geven aan de kopwanden toegang tot de overgangsinrichting. De naar buiten opengaande 4 portieren zijn van lichtmetaal.
In de derde klasse rijtuigen zijn nu de houten banken verdwenen en vervangen door eenvoudige met leerdoek overtrokken zittingen. Er zijn echter geen klapzittingen en vloerkleedjes aangebracht.

Hier dus geen kleur in de 3de klasse gemeld.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #17 Gepost op: 06 November 2009, 23:29:27 »
Wat wordt eigenlijk precies bedoeld met een fac. I/II klasse compartiment?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #18 Gepost op: 06 November 2009, 23:34:01 »
Misschien was de 2e klasse kleur grijsgroen, zoals in 2e klasse plan E (nieuwe stijl), en heeft Burki daar groen in gezien en NJvWJ grijs ?
Fac I/II moet een coupe zijn die afhankelijk van de vraag als 1e of als 2e kan worden ingezet.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #19 Gepost op: 06 November 2009, 23:35:23 »
Daarmee wordt bedoeld dat de coupé ('s) hetzij voor eerste dan wel voor de tweede klasse konden worden gebruikt, op aangeven van de condutcteur. Als hij veel eerste klasse passagiers verwachtte hing hij gewoon het bordje '1' op die coupé s. De dieseltweetjes hebben dat ook gehad.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8694
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #20 Gepost op: 07 November 2009, 05:36:46 »
Vertel? Hoe maakte men dat daar dan kenbaar, en welke coupé 's?

Groet,

Huibert

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #21 Gepost op: 07 November 2009, 10:19:51 »
Halverwege 1950 heeft de NS de nieuwe rijtuigen aan de pers gepresenteerd. Een van de verslaggevers schreef het volgende hierover:

Citaat
... De compartimenten zijn aanmerkelijk ruimer dan in de nu gebruikte wagens; dat komt, doordat men nu in de derde klas wagens bij eenzelfde lengte negen in plaats van tien coupé’s heeft gemaakt en in de tweede klas acht in plaats van negen (de derde klas heeft coupe’s voor acht de tweede voor zes reizigers). De derde klas rijtuigen zijn met beige leer bekleed, de tweede klas met een frisse kleur groen. In de tweede klas heeft men bovendien geen linoleum, maar moquette-kleed als vloerbedekking gekozen. ...

Ik been het volledig verslag in een PDF-je aan het zetten en zal hem binnenkort hier plaatsten. Leuk leesvoer en het geeft een mooi tijdsbeeld

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 07 November 2009, 10:26:08 door Spoors »

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #22 Gepost op: 07 November 2009, 11:20:33 »
Naar ik meen heeft er ooit een artikel gestaan in de Railkroniek en ik dacht van Otto Dijkstra, één van de allereerste nummers. Heeft misschien iemand deze en zo vriendelijk zijn dit te lezen en de uitslag hiervan te vermelden. Helaas heb ik alles wegedaan, achteraf dubbel spijt.

Gr Hans

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #23 Gepost op: 07 November 2009, 13:03:08 »
Bij deze het genoemde stuk. Geschreven in de Leeuwarder courant op 11 november 1950. Obeservaties zijn een dag eerder door de verslaggever gedaan tijdens een speciaal georganiseerde rit met de nieuwe D-treinwagens - Plan D dus.
Voor de liefhebbers van het turquoise materieel ... de daken van de rijtuigen zijn lichtgrijs en de kleuren van het interieur zijn zoals aangegeven.

http://www.spoors.nl/temp_images_bnlxspr/Plan_D_Leeuwarder_Courant_19501111.pdf

Groet,

Jeroen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #24 Gepost op: 07 November 2009, 14:03:02 »
Naar ik meen heeft er ooit een artikel gestaan in de Railkroniek en ik dacht van Otto Dijkstra, één van de allereerste nummers. Heeft misschien iemand deze en zo vriendelijk zijn dit te lezen en de uitslag hiervan te vermelden. Helaas heb ik alles wegedaan, achteraf dubbel spijt.

Gr Hans

Niet van Otto Dijkstra, maar van Martin van Oostrom. Het waren drie delen: twee over de RD's  in Railkroniek 85 en 86 en één over de AB- en C-rijtuigen in RailMagazine 93.
Ik heb het laatste artikel erop nagelezen en ook daarin wordt niet over de kleur van het leerdoek gesproken.

@Prutser: Ik heb het ook bij Van Wijck Jurriaanse niet meer terug kunnen vinden. Dan moet ik het ergens anders vandaan hebben, maar ik weet even niet waar. Opvallend vind ik wel dat de Kilometerkampioen in 1954 ook de kleur groen hanteert; destijds hoefde men alleen maar even binnen te stappen om het te controleren.

In het artikel van Jeroen valt mij op dat daar wordt geschreven over "de tweede klas met een frisse kleur groen", terwijl Van Wijck Jurriaanse hierover schrijft (blz 45): "De groene kleur in de tweede klasse, die het bijna een eeuw had volgehouden, werd nu ook bij de getrokken rijtuigen vervangen door grijs. Welke gaan we nu geloven?

Grtz,
Ton

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #25 Gepost op: 07 November 2009, 17:14:00 »
Wat dacht je van de verslaggever die de dag er voor nog in die banken gezeten heeft?

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #26 Gepost op: 07 November 2009, 17:19:19 »
Dat is een mogelijkheid.
Maar ik heb al een tijdje geleden afgeleerd om verslaggevers klakkeloos te geloven.  ;) 8)

Grtz,
Ton

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #27 Gepost op: 08 November 2009, 09:43:42 »

Houden julllie er wel rekening mee dat de benaming tweede klasse zoals vermeld door Van Wijck voor 1956 is, en dus afwijkt van de tweede klasse na 1956.
Dat was namelijk de originele derde klasse.

De kleuren dit ik noemde in dit draadje zijn afkomstig van kleurenstalen van de NS.
dit zijn kartonnen kaarten waarom de bekledingstukken zijn gelijmd.
hierover is mijns inziens weinig discussie mogelijk. ;D

Van wijck schrijft over de eerste klasse rood, en de tweede klasse grijs.
Dus dan zijn van de AB de middelste coupe's rood, een van de naastgelegen coupe's is ook rood (facultatief), de overige coupes zijn grijs.
Ik kan echter niet in mijn info vinden aan welke zijde van de eerste klasse coupe de facultatieve is aangebracht, al mijn matalbums zijn bijgewerkt dus deze info is vervallen.

In de kleurstalen komen deze kleuren niet voor, voor de eerste klasse (na 1956) is groen aanwezig, dit word na de revisie gewijzigd in blauw trijp.
Wie juist is durf ik niet te zeggen, de kans is aanwezig dat na de vervallen van de derde klasse met de verschillende kleuren in een rijtuig met een klasse niet goed vond.
De AB werd in 1956 een A. Hierbij kan natuurlijk de gehele bekleding vervangen zijn door groen.
En dan klopt alles weer.

De derde klasse wordt door Van Wijck niet benoemd, maar in de kleurenstalen is hiervoor een bruin leerdoek vermeld. de kleur is natuurkleur van leerdoek, (boekentassen bruin) en daarom vond NS het niet nodig om dit in zijn bestekken te vermelden.
Deze kleur is ook terug gevonden in de AB 7216 te Goes welke een interieur had gelijk de plan D's 7801-7840.
Na de revisie in de 60er jaren word dit in plan D gewijzigd in groen leerdoek.

De restauratie was origineel gelijk aan de derde klasse, dus bruin leerdoek.
Na de ombouw is dit gewijzigd in rood leerdoek.

(de facultatieve coupe was een coupe met de kleur en luxe van de eerste, maar wel met het aantal zitplaatsen van de tweede klasse. Bij meer eerste klasse publiek werd deze coupe voor eerste klasse aangewezen. )

Ook de eerste klasse was voor de plan D facultatief, de klasse borden aan de buitenzijde waren omkeerbaar (een beetje gelijk aan de blauwe engelen) dus als je ze voor 1956 in nederland laat rijden kun je ook deze klasse borden vervangen door een 2 (wit bord zwarte cijfer).
Na 1956 is dit allemaal niet meer, en heb je alleen nog eerste en tweede klasse

Groeten Arjen



The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #28 Gepost op: 08 November 2009, 13:17:26 »
Arjen,

Bedankt voor jouw aanvulling. De kleurstalen zijn in mijn ogen zeker overtuigend.

Over de facultatieve  coupé('s): Zoals ik jouw beschrijving lees, zou een AB twee coupé's eerste klasse hebben gehad, één coupe facultatief en vijf coupé's tweede klasse.
Van Wijck Jurriaanse schrijft volgens mij dat er sprake is van twee coupé's facultatief, met eerste klasse (rode) bekleding en zes coupé's tweede klasse. In die lezing zijn dan alleen de twee middelste coupé's rood bekleed en de rest grijs groen.

Grtz,
Ton

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
    • Dwangrail.nl
Re:Interieurkleur plan d
« Reactie #29 Gepost op: 08 November 2009, 13:52:23 »
Ton,

Je het gelijk, de twee eerste klasse coupes waren facultatief.
Er was niet zoals bij de voorgaande rijtuigen nog een extra facultatieve coupe.

ik zit toch te veel in het vooroorlogs spul, Lezen blijft een vak :'(

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)