Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Chris Westerduin
Vandaag om 21:10:11
klompentrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:00:08
Engelse rangeerbaan door LMS trains
Vandaag om 20:44:24
Alp Adrei door JurS
Vandaag om 20:35:55
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 20:34:20
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door phdirk
Vandaag om 20:20:49
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Ronald A.
Vandaag om 20:00:08
Ontraxs 2026 door Hans1963
Vandaag om 19:51:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:48:28
Oude Fleischmann meuk en curiosa door grossraumwagen
Vandaag om 19:38:31
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Huibert
Vandaag om 19:19:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 19:15:43
20 jaar BNLS jubileum door Martijn193
Vandaag om 19:14:55
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 17:54:32
Palisade Canyon door basjuh1981
Vandaag om 17:54:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 17:51:49
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 16:59:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:52:06
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 16:37:51
Bouw Br 44 002 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door orientexpress
Vandaag om 14:40:40
England in the Lowlands door Reinder1988
Vandaag om 13:36:58
Railpro Fas aan stukken, waar horen de onderdelen? door Martijn193
Vandaag om 13:12:43
Diorama Maschinenfabrik GEIST 1 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:14:00
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:10:01
21 pin 21MTC Adapter Aansluitschema Lais door Remunj
Vandaag om 11:19:08
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Orazio
Vandaag om 10:42:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:13:49
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door Benrail
Vandaag om 09:50:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:47

Auteur Topic: opschudding in België door wielrenners die rood negeren bij spoorwegovergang  (gelezen 8578 keer)

rjr

• Offline Offline
Re: opschudding in België door wielrenners die rood negeren bij spoorwegovergang
« Reactie #30 Gepost op: 07 April 2026, 11:12:40 »
Maar ja, dat mag ik dan ook gewoon, aangezien de snelheidslimieten gelden voor motor voertuigen, en ik met de fiets daar niet onder val.
Wel moet je natuurlijk veilig blijven fietsen, en kan dat dan een reden zijn dat je toch geen 50 kunt.

Roelco

Martijnstein

• Offline Offline
Re: opschudding in België door wielrenners die rood negeren bij spoorwegovergang
« Reactie #31 Gepost op: 07 April 2026, 11:15:08 »
Het parcours verleggen om gelijkvloerse kruisingen te omzeilen zal niet altijd praktisch zijn, bijvoorbeeld het Trouée d'Arenberg (Parijs-Roubaix) start bij een spoorwegovergang, en die uit het parcours halen is geen kleine beslissing. Misschien toch weer de Muur van Geraardsbergen opnemen in de Ronde, daar gaat de aanlooproute het stadje in via een viaduct over de spoorweg. ;)
Wat ik er van begreep is dat er daadwerkelijk met de spoorwegen wordt afgestemd, maar een paar jaar geleden toen iets soortgelijks bij Parijs-Roubaix gebeurde liep het peloton sneller dan de het snelste schema omdat ze wind mee hadden. Daardoor kwamen ze 'te vroeg' bij de spoorwegovergang en was er nog een trein die daar reed. Waarom het nu bij de Ronde fout ging weet ik niet, toen dit gebeurde had ik de tv nog niet aan dus ik weet niet of ze voor/achter liepen op het snelste/langzaamste schema.
Praktisch: Als de rode lampen aangaan is er natuurlijk een grijs gebied waarin het veiliger is om door te gaan dan vol in de ankers te gaan, en als de lampen aan gaan 1m voordat je er bent kan je natuurlijk sowieso niet stoppen. Er zit ook een marge voordat de slagbomen naar beneden gaan. Maar doorgaan als de slagbomen naar beneden gaan is natuurlijk echt niet de bedoeling en dan wordt het echt gevaarlijk. Dus het lijkt me een praktische oplossing om iedereen die doorfietste vanaf het moment dat de slagbomen naar beneden gingen een boete te geven/uit koers te nemen.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2026, 11:21:00 door Martijnstein »

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #32 Gepost op: 07 April 2026, 12:33:55 »

Weet iemand of hierover iets staat in wedstrijdreglementen, of UCI-standaarden?
Ja.

Er moet worden gestopt voor een spooroverwegovergang bij rood licht. Als de kopgroep er als eerste is, krijgen ze de voorsprong terug die ze hadden voordat ze bij de spoorwegovergang had. Is de kopgroep er al langs, dan heeft alles daarachter pech en loopt extra achterstand op.

Renners die door rood rijden op een spoorwegovergang worden uit koers genomen of uit de uitslag geschrapt.

De jury mag besluiten de regels niet toe te passen. Zoals eerder besproken is er hier niemand uit koers genomen of uit de uitslag geschrapt. Dit heeft er (denk ik) mee te maken dat heel lastig is vast te stellen wie nu precies wel door rood is gereden en niet meer kon stoppen. Zoals ik al eerder postte is een aantal jaren geleden hetzelfde gebeurd in Parijs-Roubaix toen het halve peloton doorreed. Die situatie was overigens wel wat erger, volgens mij zijn er toen ook nog (flink) wat renners doorgereden toen de spoorbomen al daalden. Nu werd er vrij snel gestopt. In het geval waar het nu om gaat hadden ze denk ik ook niet echt eerder kunnen stoppen.

Nog een paar jaar eerder zijn er in Parijs-Roubaix een drietal renners uit de uitslag geschrapt omdat ze doorreden bij een overweg terwijl het licht op rood stond. Weet zo niet meer precies wie het waren, maar ze waren vrij hoog geëindigd (dacht ergens tussen 4 en 7).

Offtopic, maar ook treingerelateerd. In de tweede Tour de France (1905) zijn de eerste vier uit de uitslag geschrapt omdat ze de trein hebben genomen.

Minder offtopic: ik heb zelf in wedstrijden ook twee keer voor een gesloten overwegovergang gestaan. Ik zat achterin het peloton, weet niet hoe het er voorin aan toe is gegaan. Bij één van die keren ging volgens mij vrijwel direct nadat we over de spoorwegovergang waren de bomen weer dicht, waardoor de volgkaravaan weer moest wachten. Toen is de koers stilgelegd.

En bij een cyclo in Frankrijk gingen de bellen eens rinkelen terwijl ik net op of over de spoorwegovergang was. Dat was nogal een gevaarlijke situatie, want dat was kort na de start (en er stonden iets van 1000 man aan de start). De jaren daarna hebben ze altijd gewacht met de start totdat de trein voorbij was (was een klein lijntje waar 1x per uur of zo een trein langskwam).

Edit: de Parijs-Roubaix waar renners werden geschrapt uit de uitslag was die van 2006. Het ging om de nummers 2-4 (Hoste, Van Petegem en Gusev).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Parijs-Roubaix_2006

Ik lees daar dat er nog protest is ingediend, omdat de drie daarachter (Boonen, Flecha en Ballan) al doorreden voordat de bomen volledig omhoog waren gegaan, maar die zijn niet geschrapt.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2026, 12:39:14 door WimC »
Grt, Wim

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #33 Gepost op: 07 April 2026, 18:52:03 »
Parket van Oost-Vlaanderen gaat de overtreders vervolgen

Citaat
Het parket van Oost-Vlaanderen is een onderzoek gestart naar aanleiding van het incident tijdens de Ronde van Vlaanderen, waarbij een groep renners door het rode licht reed aan een spoorovergang in Wichelen. Inmiddels zijn alle betrokken renners geïdentificeerd en wordt er gewerkt aan een proces-verbaal.

Meer in onderstaand artikel:

https://www.wielerflits.nl/nieuws/parket-heeft-overtreders-geidentificeerd-na-spoorwegincident-in-de-ronde-mogelijk-zware-consequenties/
Grt, Wim

hervé

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 07 April 2026, 19:16:21 »
Maar ja, dat mag ik dan ook gewoon, aangezien de snelheidslimieten gelden voor motor voertuigen, en ik met de fiets daar niet  onder val.
Wel moet je natuurlijk veilig blijven fietsen, en kan dat dan een reden zijn dat je toch geen 50 kunt.  Roelco

U zegt?
Algemene snelheidsborden: Borden die een maximumsnelheid opleggen (bijv. C43 - 30 km/u of 50 km/u) zijn van toepassing op alle bestuurders, en fietsers zijn volgens de Belgische   én Nederlandse   wegcode ook bestuurders.
Bebouwde kom: Het bord dat het begin van de bebouwde kom aangeeft (50 km/u), geldt eveneens voor fietsers.
Zone 30: In een zone 30 moet ook een fietser zich aan de snelheid houden.   
e a. ivm.  fietspaden 

« Laatst bewerkt op: 07 April 2026, 19:59:08 door hervé. Reden: toevoeging > én Nederlandse »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 08 April 2026, 10:34:05 »
de kleur van het verkeerslicht in nederland is blijkbaar geel:
https://wetboek.org/rvv/68

En wat betreft de snelheid:
En zelfs meer dan 50 in het uur binnen de bebouwde kom …….
binnen de bebouwde kom geld die in Nederland in elk geval alleen voor motor voertuigen:
https://wetboek.org/rvv/20
Er wordt hier niets verteld over fietsen, alleen voertuigen met een motor.
Buiten de bebouwde kom trouwen ook gezien artikel 21

En voor overweglichten is het vrij simpel, https://wetboek.org/rvv/71:
Bij overweglichten betekent:
A.    wit knipperlicht: er nadert geen trein;
B.    rood knipperlicht: stop.

Maar wordt dus niets gezegd over het niet meer kunnen stoppen omdat hij pal voor je neus aangaat.

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 08 April 2026, 10:36:25 door rjr »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 08 April 2026, 10:38:30 »
Voor gewone (dus niet de e-bike) fietsers bestaat geen max. snelheid.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 08 April 2026, 10:45:45 »
Wel als er een rond bord met rode rand en max snelheid (A01) staat.
Bij het blauwe bibeko bord (H01) geldt alleen voor motorvoertuigen vmax=50 km/u.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 08 April 2026, 10:51:57 »
in Belgie C43 maar geld niet voor wielerwedstrijden
Greetings,salutations,groetjes,

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #39 Gepost op: 08 April 2026, 11:01:44 »
Wel als er een rond bord met rode rand en max snelheid (A01) staat.
Bij het blauwe bibeko bord (H01) geldt alleen voor motorvoertuigen vmax=50 km/u.

A01 = A1
H01 = H1.

H1 is max 50, tenzij aangegeven 30 of 70. Geldt voor alle weggebruikers, omdat je max instelt op wegvak, tenzij het voertuig al een wettelijke maximumsnelheid heeft. Dat is voor fietsers niet, dus geldt maximumsnelheid op wegvakniveau.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

rjr

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 08 April 2026, 12:11:56 »
H1, is bebouwde kom bord, geld dus niet voor fietsers. Ja wel als zijnde in de bebouwde kom, maar niet als er geld een max snelheid. Die zijn ingesteld op wegvak voor motor voertuigen, en dat is een fiets niet.
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
    voor motorvoertuigen 50 km per uur;   --> is dus niet voor de fiets.
    voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor:  --> is de fiets dus niet.
        op het fiets/bromfietspad 30 km per uur;
        op de rijbaan 45 km per uur;
        op het fietspad, voor de hier bedoelde gehandicaptenvoertuigen, 30 km per uur;
    voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een motor, en snorfietsen als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel e, subonderdeel d, van de wet op het trottoir of het voetpad 6 km per uur. --> ook voertuigen met een kleine motor, en dus niet de fiets.

De fiets wordt dus nergens genoemd en ze hebben het ook nergens over weggebruikers, dus geld de max snelheid, enkel bij een H1 bord niet voor een fiets.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #41 Gepost op: 08 April 2026, 12:37:28 »
Die is niet compleet, mede omdat daar de 30 en 70 max niet wordt genoemd. Zie onder andere artikel 62 RVV.

Overigens geldt dit in Nederland, en het issue speelde in België.

https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 08 April 2026, 12:41:37 »
aan de spoorovergang geld een snelheidsbeperking van 50 km/uur die begon aan het voorgaande kruispunt en 1 km verderop overgaat naar 70 km
Greetings,salutations,groetjes,

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #43 Gepost op: 08 April 2026, 15:02:22 »
Het stoplicht springt op rood, het stoplicht springt op groen, op dit forum is altijd wel wat te doen  ;D
(c) Herman Finkers
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #44 Gepost op: 08 April 2026, 16:02:55 »
Groen is geen stoplicht. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.