Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door Jelle1969
Vandaag om 18:05:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:59:15
Line-up foto's van modellen door ES44C4
Vandaag om 17:54:32
Palisade Canyon door basjuh1981
Vandaag om 17:54:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 17:51:49
Ontraxs 2026 door D_Loc
Vandaag om 17:40:48
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:24:37
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door Steamer
Vandaag om 17:17:33
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 16:59:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:52:06
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 16:37:51
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Ronald A.
Vandaag om 16:37:10
Bouw Br 44 002 DRG. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door orientexpress
Vandaag om 14:40:40
England in the Lowlands door Reinder1988
Vandaag om 13:36:58
Railpro Fas aan stukken, waar horen de onderdelen? door Martijn193
Vandaag om 13:12:43
Diorama Maschinenfabrik GEIST 1 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:14:00
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:10:01
21 pin 21MTC Adapter Aansluitschema Lais door Remunj
Vandaag om 11:19:08
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Orazio
Vandaag om 10:42:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:13:49
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door Benrail
Vandaag om 09:50:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:47
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:23:34
motor problemen roco 72263 door Ben
Vandaag om 09:05:40
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door IJmc
Vandaag om 08:25:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Te 2/2
Vandaag om 02:40:41
Camp 3 door sdz1976
24 April 2026, 23:38:34
Mooi weer om buiten te spelen door FritsT
24 April 2026, 20:31:13
Baanplan NL-BRD-DDR door Arjan6511
24 April 2026, 19:21:47

Auteur Topic: opschudding in België door wielrenners die rood negeren bij spoorwegovergang  (gelezen 8567 keer)

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Laatst bewerkt op: 06 April 2026, 11:30:48 door Duikeend. Reden: titel aangepast »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Re: Ontluisterend…..
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2026, 09:31:20 »
Citaat
Volgens de letter van het reglement zouden de renners die door het rood gereden zijn, uit koers moeten worden gezet. Zover kwam het niet, gezien de omvang van de betrokken groep en de hectiek.
Tsjah.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2026, 09:32:55 »
Dank! (forumregel 3c)

« Laatst bewerkt op: 06 April 2026, 13:05:03 door Arjan6511. Reden: Titel draadje is door mod aangepast nav opmerking »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Charles_

• OV-reiziger
  • Offline Offline
  • H0, 2-rail DC, analoog
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2026, 10:35:28 »
Citaat
Parket zal renners vervolgen die door rood licht rijden aan overweg
En terecht! Rood is stoppen, hoe moeilijk kan dat zijn?
Er gebeuren al teveel -dodelijke- ongevallen op en bij overwegen.
Heeft ook enkele Nederlandse treinen in Lego.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2026, 11:24:28 »
Ik denk heel moeilijk. Er zijn meerdere oorzaken volgens mij waarom mensen dit blijven doen. Die wielrenners waren volgens mij een tikkie asociaal. Some people geven nergens iets om
 Sommige mensen zijn gewoon geen hoog vliegers, waarom zouden die irritante bomen nou toch telkens dicht gaan, ik moet mijn trein halen.

En dan heb je deze nog, dat artikel leidde me naar een ander.
Een of 2 dagen terug was er in België een 14 jarig meisje geschept. Het laatste wat ik las, beweerde dat ze niet eens over over wilde steken maar haar perron voorbij was gelopen. De overweg bomen waren dicht, licht op rood en de bel ging. Met haar kop telefoon op, GSM in de hand...ze negeerde alles. Gelukkig kan zij het nog navertellen, ze is uit levensgevaar.

Nog een reden om je kind tech vrij op te voeden.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bellejt

• Offline Offline
Re: opschudding in België door wielrenners die rood negeren bij spoorwegovergang
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2026, 11:40:56 »
techvrij opvoeden is de totaal verkeerde boodschap die men nu wil opdringen zoals een regime.Je moet opvoeden met besef van technologie zodat ze weten wat de gevaren zijn.Verplicht vak maken in scholen ipv te verbieden of op de dag dat ze de leeftijd bereiken kennen ze de gevaren niet.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2026, 13:50:47 door bellejt »
Greetings,salutations,groetjes,

hmmglaser

• Offline Offline
Re: opschudding in België door wielrenners die rood negeren bij spoorwegovergang
« Reactie #6 Gepost op: 06 April 2026, 12:55:24 »
Bas volgens mij snap je het niet helemaal net zoals veel leraren en politici, tech gaat niet meer weg word alleen maar meer!
Naar mijn idee moeten je mensen van kinds af aan leren er verantwoordelijk mee om te gaan, met verbieden of ontzeggen los je niks op!
En om terug te komen op het wielrennen, de wet en de reglementen zijn hier duidelijk over!
Ze hadden betreffende wielrenners per direct moeten diskwalificeren, en ze moeten ook vervolgd worden vanwege hun publieke functie!
Mvg Mark

741230

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2026, 12:59:32 »
Het gaat in dit geval om proffesioneel wielrenners tijdens de Ronde van Vlaanderen, ik praat het op geen manier goed, aangezien de renners op televisie een voorbeeldfunctie hebben. Je ziet dit ook bijvoorbeeld tijdens de Ronde van Frankrijk, en ook volgende week bij Parijs Roubaix daar moet men ook een aantal keer over het spoor tijdens de wedstrijd. Normaliter worden renners gediskwalificeerd maar omdat de groep zo groot was is er door de jury gekozen voor gratie. Ze kunnen nog wel een flinke boete verwachten denk ik.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2026, 13:03:57 »
Je moet jezelf als organisatie eens achter de oren krabben hoe je het voor elkaar krijgt de route over een gelijkvloerse spoorwegovergang te laten verlopen. Gedrag van de wielrenners is meer dan fout, het is het gevolg, niet de oorzaak.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

bask185

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2026, 13:41:53 »
tech vrij opvoeden is de totaal verkeerde boodschap
Dit is slechts tot een bepaalde leeftijd hoor. Ze is nu bijna 4 en ze heeft nu al klasgenoten die heel goed met een Smartphone om kunnen gaan. Wij spelen buiten, zelfs met regen gaan we naar buiten omdat de glijbanen beter werken met water  ;D

Ik dacht zelf pas een smartphone te geven vanaf 12, misschien iets eerder uiterlijk 10. Beetje wreed ook als je als enige van de klas niet in de groepsapp zit..
 En de belangrijkste regel wordt: geen apps waar je eindeloos kan doorscrollen. Dus TikTok, Facebook, insta, Twitter, YouTube shorts etc.  Dat is super verslavend allemaal. Ik hoorde laatst dat een Nederlander Gemiddeld 2 uur per dag zit weg te kwijlen over die apps en ook nog zeggen dat ze er ongelukkig van worden..  maar wel doorgaan want = verslavend. Regel 2 wordt niet lopen, fietsen of rijden met je telefoon in je hand. ::)

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2026, 14:04:01 »
Tegenwoordig leeft iedereen in zijn eigen wereld en vooral als ze oordoppen op hebben.

Als fietser moet je tegenwoordig heel goed opletten als je iemand zien lopen met oordoppen ze steken over zonder te kijken.
Of als wandelaar moet je heel goed opletten als je weer eens een fietser ziet aankomen die op zijn telefoon kijkt.

Ik heb al meerdere keren snel moeten uit wijken en als je er wat van zegt krijg je een grote bek.

Ik denk dat ik de volgende keer zulke personen maar een elleboogje geef als ze naast mij komen, ze vragen er naar om op hun plaat te gaan.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2026, 14:55:47 »
Ik had op mn vorige fiets zo'n toeter zitten met zo'n knijp ding, daar kwam me toch een geluid uit  ;D. Tegenover mn werk zat zo'n schooltjes met velen van die kwijlende telefoonzombies genaamd leerlingen. En tussen hun school en de bus halte lag mijn fietstpad. Dat was leuk, want soms volgde zo'n zombie zijn telefoontje blindelings en zagen ze me helemaal niet aankomen. En dan maakte ik vaart en wachtte ik op het allerlaatste moment om even goed in die toeter te knijpen. Daar krijgen ze een goede reality check van, hoop ik. Het was me helaas nooit gelukt om iemand zijn telefoon te laten vallen van de schik, maar je kan niet alles hebben.  ;D
Train-Science.com
Train-Science github

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2026, 15:06:08 »
Het gaat in dit geval om proffesioneel wielrenners tijdens de Ronde van Vlaanderen, ik praat het op geen manier goed, aangezien de renners op televisie een voorbeeldfunctie hebben. Je ziet dit ook bijvoorbeeld tijdens de Ronde van Frankrijk, en ook volgende week bij Parijs Roubaix daar moet men ook een aantal keer over het spoor tijdens de wedstrijd. Normaliter worden renners gediskwalificeerd maar omdat de groep zo groot was is er door de jury gekozen voor gratie. Ze kunnen nog wel een flinke boete verwachten denk ik.
Buiten dat is er ook nog een praktisch probleem om te bepalen wie wel en niet door rood licht heeft gereden. Rood licht ging dacht ik aan terwijl de eerste renners van de groep over de spoorwegovergang waren. Degenen die er kort voor zijn kunnen dan ook niet meer tijdig remmen. Bepaal maar eens wie dan wel en niet door rood zijn gereden.

Dat is een aantal jaar geleden ook de reden geweest dat er niemand in Parijs-Roubaix gediskwalificeerd was, terwijl het halve peloton door rood reed.

Niettemin las ik wel dat de vlaamse politie wel gaat proberen de overtreders te bestraffen. Die kunnen dan een boete en een rijontzegging van 8 dagen verwachten. Denk niet dat dat heel veel indruk maakt op Pogacar en Evenepoel (die waarschijnlijk onder de overtreders waren).
Grt, Wim

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 06 April 2026, 15:35:45 »
Goedemiddag,

Ik weet nog steeds niet hoe een grote groep fietsers, met heel weinig zicht vanwege zn voorganger, veilig kan toppen als de eerste over een spoorovergang fietsen met zeg 40 km per uur.

Dan nog het gevaar, dat als de voorste remmen de achteropkomers geen tijd hebben om te reageren.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 06 April 2026, 15:41:04 door Alexander »

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 06 April 2026, 16:05:24 »
Op de tv en nu ook op dat filmpje zag het er eigenlijk vrij netjes uit. De eerste renners passeren het spoor als het nog mag. Afremmen kan pas als het hele peloton in de gaten heeft dat de overweg sluit en dat is denk ik pas als de bomen voor iedereen zichtbaar in beweging komen.

Veel succes met bepalen wie door rood knipper reed en of remmen dan wel veilig gedrag was geweest.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.