Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oudere Marklin S3/6 opleuken door Robert uut Salland
Vandaag om 22:17:45
Heroplage Artitec Plan W? door IJmc
Vandaag om 22:12:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:19:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:57:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:36:18
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 20:32:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:51:25
Modulair schooolgebouw voor 20 jaar BNLS door Reinout van Rees
Vandaag om 19:47:01
Model voor 20 jaar BNLS? door Reinout van Rees
Vandaag om 19:39:28
Modelspoorbeurs Houten 16 mei 2026 door Haradigi
Vandaag om 19:37:53
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door cor_b
Vandaag om 19:17:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Charles_
Vandaag om 18:57:29
Welke merken H0 Materieel door Remunj
Vandaag om 18:26:25
Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen door henk
Vandaag om 17:51:25
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door kawaaad
Vandaag om 17:14:00
BNLS modulebaan: de Werkspoor-Kathedraal modules door Koen/264
Vandaag om 17:00:55
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:29:52
On30 modelbaan: Colorado Logging&Mining Switchback door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:59
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:34
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 15:17:46
Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 12:02:33
MOBEXPO 2026 Stereo beelden The Mill ... door D_Loc
Vandaag om 11:59:45
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
Vandaag om 11:27:46
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 09:49:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:29:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:54:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 08:43:07
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 08:38:48
Een HTM 'Ombouwer' door Frits C
Vandaag om 07:17:50

Auteur Topic: common ground  (gelezen 11971 keer)

Ben

• Offline Offline
Re: common ground
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2026, 14:24:50 »

Had ik hier al kunnen lezen wat het kenmerkende verschil is tussen de digitale spanning uit een common ground booster en een H-Bridge booster?

Raar dat juist JIJ dat vraagt AnneW, je hebt altijd het hoogste woord over dit onderwerp op het Marklin forum en je weet precies hoe het zit.  ;D ;D

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 04 April 2026, 23:07:54 »
Mijn tweeling broer Anne W adviseert mij om op Ben zijn bijdrage te antwoorden met: dan vraag je het toch aan Anne W op het 3-Rail Forum en mijn bijdrages aan dit topic nu te beëindigen.
Zoals alle eeneiige tweelingen meestal doen volg ik dit advies op.

Groetjes, Caterpillar 

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #17 Gepost op: 05 April 2026, 07:56:52 »

en idd, in enkele jaren zijn fora als deze en andere "technische" hobby's  overbodig, de echte techneuten zullen wel een groepje maken en de klinknagel neukers zullen ook wel een groepje maken, maar algemene fora zullen volgens mij wel muteren of verdwijnen.

Niet vervelend bedoeld, maar waarom ben je hier dan actief? ChatGPT kan heel handig zijn, maar zoals hiervoor al gezegd, wordt het gevoed door menselijke input. Als die wegvalt ('ik vind het toch wel op ChatGPT'), dan bevriest ook 'de waarheid' op GPT. Het wordt een kennisbank, maar wel een statische. Lijkt handig, maar killing voor discussie, innovatie en vooral ook voor het proces van het zelfstandig nadenken en het daaruit voortvloeiende leerproces en begrip van dingen. Gemak is niet hetzelfde als verrijking, m.i. zelfs integendeel. Over de politieke gevaren van het alwetende internet zullen we het maar niet hebben.

BTW, je alternatieve benaming voor klinknageltellers vind ik minder geslaagd. Je zet daarmee mensen met een meer dan gemiddeld oog voor detail in een bepaalde hoek.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 05 April 2026, 08:45:48 »
We kunnen allemaal maar beter met onze voeten op de common ground gaan staan. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

elzekool

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 April 2026, 09:07:15 »
Terug naar het originele onderwerp.

Heel in het kort, twee systemen delen een common ground als ze werken vanaf de zelfde voeding. Soms is dit goed, en soms niet, volg het advies van de fabrikant om schade te voorkomen!

Iets langere uitleg;

De uitleg van common ground is gelijktijd erg eenvoudig en er lastig uit te leggen. Om het te begrijpen is het belangrijk te beseffen dat voltage (hoe veel volt ergens over staat) geen absoluut getal is maar altijd het verschil aanduid tussen twee punten. Dus als ergens 9 Volt over staat dan betekend dit dus dat het verschil tussen die twee punten 9 Volt is waarbij je b.v. als je het zou vergelijken net zoals een berg een laag en een hoog punt hebt.

Versimpeld; In een elektronisch systeem wordt altijd 1 punt als referentiepunt gebruikt vanaf waar spanningen worden bepaald. Dat heet de massa. In het meest voorkomende scenario, één enkele gelijkspanning is de min (-) aansluiting die gebruikt wordt als massa (zodat voltages altijd positieve getallen zijn). Ook bij wisselspanning voedingen heb je een massa aansluiting, de hoe en wat maakt voor dit verhaal niet zo veel uit.

Dus heel erg versimpeld, alle systemen die een gezamenlijke voeding gebruiken delen het referentiepunt en dus die massa. Dit kan een probleem worden, scenario's hiervoor zijn iets te complex voor een simpele uitleg dus hier graag aanwijzingen volgen van de fabrikant.

In elektrische systemen worden vaak trafo's gebruikt om het probleem op te lossen, deze creert 2 gescheiden elektrische systemen en delen daardoor geen common ground meer. Dus daarom delen twee voedingen (want die hebben een trafo) dus nooit een common ground.

Hopelijk helpt dit iedereen

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 05 April 2026, 09:30:53 »
Dit allemaal lezende, komt mij een liedje naar boven uit de jaren 70 met Farce Majeur met de regel: "Ik snap er niks meer van, kunt u er nog bij? Dan snapt u meer dan wij.".

Ben

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 April 2026, 10:14:46 »
Twee plaatjes van Sven Brandt, een common ground versterker, de rode spoorstaaf varieert tussen +18V en -18V t.o.v de zwarte........

........en een h-bridge versterker. Zowel de rode als de zwarte spoorstaaf variëren tussen 0V en +18V en dat in tegenfase.

Gr, Ben.

« Laatst bewerkt op: 05 April 2026, 10:19:42 door Ben »

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 05 April 2026, 11:03:19 »
Heel goed Ben!!!

Groetjes, Caterpillar

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 April 2026, 11:21:37 »
@Dirk,
En wat kan je nu met deze uitleg in relatie tot jouw probleem?
Geeft dat de oplossing waarom er bij jou steeds iets kapot gaat of niet meer werkt als je iets veranderd.
Ik denk zo van niet. Jij probeert steeds van alles en nog wat te meten zonder benul wat je nu meet en wat je er mee kan.
In je diverse draadjes heb je al zoveel tips gekregen.
Je zal toch echt je bedrading goed na moeten lopen op fouten.
Gr.
Eric

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 05 April 2026, 13:22:33 »
We kunnen allemaal maar beter met onze voeten op de common ground gaan staan. :)

Dit lijkt me nou wel een zinnige opmerking.  Kunnen we ieder in zijn eigen ground laten, common of niet.
ABC  ontwikkelen BM4

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 April 2026, 14:01:33 »
WOW, ik heb blijkbaar op lange teentjes getrapt, en omdat ik een opmerking maak dat ik zelf een antwoord op een vraag heb gevonden word ik naar de verdoemenis gestuurd omdat ik zou "bashen" netjes hier, wat voor sommigen een heilig huisje is is voor mij gewoon iets van een andere planeet. En waarom Maarten zo boos is??? Geen idee. Anyway ik heb olifanten vel en moet soms glimlachen als ik al deze negatieve reacties zie. En wat ik nu meer weet met het antwoord van AI, voor mij genoeg, het is normaal dus.
En  als er nog mensen zijn die me dood wensen, ik ga weer een vraag stellen in een nieuw topic over enkele spullen die in de schuif liggen en ik geen idee heb waarvoor ze dienen, dus lees het niet als je niet wil, beter voor je karma om rustig te blijven.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 05 April 2026, 15:44:39 »
Dirk, het mag duidelijk zijn dat sommigen van ons sceptisch zijn over ChatGPT. Die raapt alle zin en onzin van het internet bij elkaar. Daardoor kan je een antwoord krijgen wat correct is, maar het kan er ook volledig naast zitten.
Jij hebt een antwoord gekregen waar je gelukkig mee bent. Maar je hebt niet de kennis om te beoordelen of het klopt. Sommigen van ons hebben wel die kennis maar wij kunnen het ook niet beoordelen want tot nu toe heb je niet laten weten wat je als antwoord hebt gekregen.

Dus als je nu het verhaal van ChatGPT met ons deelt, kunnen we een technisch inhoudelijke discussie voeren. Dan wordt het misschien toch nog zinnig.
Projecten:
Dubbelom

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #27 Gepost op: 05 April 2026, 18:14:53 »
Klaas kan je toch ook zelf doen?

Hierbij een resultaat.
De Common Ground Zelfscan helpt je om samen met je collega's/omgeving helder te krijgen waar je nu staat én wat je nodig hebt om stappen te zetten.

Ergo:
Klaas je moet meer wandelen (stappen zetten) dan fietsen.
Wat heb je ervoor nodig? Ik neem aan "goede wandelschoenen" als je die al niet hebt....

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 16 mei ben ik weer in Houten.

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 05 April 2026, 19:42:42 »

Dus als je nu het verhaal van ChatGPT met ons deelt, kunnen we een technisch inhoudelijke discussie voeren. Dan wordt het misschien toch nog zinnig.

stond in de 2e reactie, het is normaal, meer moest ik niet weten want verder dan het gebruik van de piep gaat mijn kennis niet en is dus niet relevant want ik kan er toch  niks mee.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 05 April 2026, 21:04:50 »
Ok, dan aan we terug naar de oorspronkelijke vraag.
....dat geloof ik, maar als ik de secties meet dan is de - in elke sectie verbonden, dus ik kan over de 2 secties de - meten en toch is er een fysieke scheiding tussen de 2 secties, de beide sporen zijn door geslepen.
Je schrijft dat je de min meet over twee secties. Maar wat meet je dan? En wat is het meetresultaat.
En heb je ook in de plus gemeten?

Ik denk dat de verwarring is ontstaan doordat je over common ground begon. Maar de boosters van Yamorc kennen helemaal geen ground.
Projecten:
Dubbelom