Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:18:21
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:54:11
Een HTM 'Ombouwer' door GerardvV
Vandaag om 22:49:49
Oudere Marklin S3/6 opleuken door Robert uut Salland
Vandaag om 22:31:56
Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 22:30:48
Heroplage Artitec Plan W? door IJmc
Vandaag om 22:12:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:19:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:57:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:36:18
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 20:32:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:51:25
Modulair schooolgebouw voor 20 jaar BNLS door Reinout van Rees
Vandaag om 19:47:01
Model voor 20 jaar BNLS? door Reinout van Rees
Vandaag om 19:39:28
Modelspoorbeurs Houten 16 mei 2026 door Haradigi
Vandaag om 19:37:53
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door cor_b
Vandaag om 19:17:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Charles_
Vandaag om 18:57:29
Welke merken H0 Materieel door Remunj
Vandaag om 18:26:25
Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen door henk
Vandaag om 17:51:25
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door kawaaad
Vandaag om 17:14:00
BNLS modulebaan: de Werkspoor-Kathedraal modules door Koen/264
Vandaag om 17:00:55
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:29:52
On30 modelbaan: Colorado Logging&Mining Switchback door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:59
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:34
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 15:17:46
MOBEXPO 2026 Stereo beelden The Mill ... door D_Loc
Vandaag om 11:59:45
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
Vandaag om 11:27:46
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 09:49:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:54:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 08:43:07

Auteur Topic: common ground  (gelezen 11977 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re: common ground
« Reactie #45 Gepost op: 07 April 2026, 09:41:27 »
maar ik wil helemaal geen chocola, dat laat ik aan techneuten zoals jezelf over, is dat nu zo moeilijk te begrijpen? Ik hoef toch ook niet te weten hoe de ontsteking van mijn auto werkt, als er een vonkje is ben ik blij. Ik ken mijn beperkingen en heb er vrede mee, jij blijkbaar niet en dan is het jouw feestje maar ik ga echt niet mee dansen,
Jij snapt de strekking niet.
Jouw "samenvatting" van chatGPT is een verzameling woorden zonder enige samenhang of relevantie. Jij maakt er zelf wat van zoals jij het denkt te begrijpen. Dit zal chatGPT of welke andere AI bot nooit zo gezegd hebben.
Maar blijkbaar is het gezegde "ik kan er weinig chocolade van maken" onbekend in België.
Gr.
Eric

Ben

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 07 April 2026, 10:14:07 »

Ik zou graag van Karst horen wat hij vindt van de oplossing van Märklin.

Ik heet geen Karst en ben niet zijn spreekbuis maar hij vindt het ongetwijfeld niks. Marklin is eigenwijs en zet 12V op de S88N bus van de CS3+ terwijl 5V gangbaar is. De YaMoRC YD6016ES (en meer merken) gaat dus sneuvelen op de 12V bus van het CS3+. Dat staat ook in de YaMoRC handleiding trouwens.

Caterpillar

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 07 April 2026, 10:47:42 »
Even dit antwoord bespreken met mijn tweelingbroer, maar ik vermoed dat hij zal zeggen dat het antwoord van Ben geen antwoord is op mijn vraag, die gaat over de galvanische scheiding als oplossing.

Groetjes, Caterpillar

Ben

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 07 April 2026, 11:31:46 »
Even tussendoor AnneW: svp nomaal blijven doen als je wilt discussiëren anders ben ik er snel klaar mee en mag je een ander zoeken om te sarren. Het geleuter over je broer is een beetje domme praat.  >:(

Een oplossing voor wat? Een galvanische scheiding van bus en spoor kan je ook buiten de centrale om doen. Op die manier kan je ook 3rail massadetectie terugmelding toepassen bij een YaMoRC centrale. Maar goed, ik heet geen Karst, misschien gaat hij nog vertellen wat hij er van vindt.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 07 April 2026, 12:46:12 »
Anne W ?  Caterpillar ?   Tweelingbroer ?       Nevelen !

Aha, nu snap ik het !

Overigens vind ik het behoorlijk "smakeloos" (@ Ben's woord)  om een alias als een andere alias bekend te maken.   
Wie weet onder welke naam bijvoorbeeld "Ben" nog meer opereert ?  Ga ik maar eens uitzoeken en zonder smaak, behalve een wat vieze, ook maar bekend maken.

En nu weer terug naar de gemeenschappelijke grond, waar het tenslotte over gaat.
ABC  ontwikkelen BM4

JoopSpoort

• Offline Offline
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
« Reactie #50 Gepost op: 07 April 2026, 14:36:13 »
Common ground met een doorlopende O rail zoals jij dat noemt is niet specifiek iets voor 3rail hoor. Ik heb jaren 2rail gereden met een common ground Intellibox en LDT boosters.
Ongeveer hetzelfde geldt ook voor mij. Ook jaren met een IB Basic en Uhlenbrock boosters gereden met common ground (zie foto). Nu ik ga overstappen op YAMORC zal ik de boosterkringen moeten scheiden van de centrale van YAMORC. Mijn kennis van elektronica en digitale hardware is beperkt, dus ik vraag me af of ik ook boosters onderling van elkaar moet isoleren of alleen de YAMORC moet isoleren van de boosters en de boosters op common ground laten.Er is natuurlijk wel via Loconetkabels een verbinding tussen de centrale en de boosters (B) en bezetmelders (T).

Common ground trafo's rechts en common ground boosteruitgangen links

« Laatst bewerkt op: 07 April 2026, 14:44:03 door JoopSpoort »
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

bask185

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 07 April 2026, 14:44:51 »
Ik zou in jouw geval de DCC uitgang van de yamorc centrale niet gebruiken en alleen maar je boosters gebruiken voor je baan voeding.

De yamorc uitgang zou je evt kunnen gebruiken om bijvoorbeeld je accessoire decoders op aan te sluiten. Maar kwa eindresultaat zal het weinig verschil maken.

Mvg

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 07 April 2026, 14:50:29 »
Dat was ik vergeten te schrijven; de centrale gebruik ik uitsluitend voor de aansturing van wissels en seinen en servo's.

Maar ik neem aan dat ik zowel de Loconet B als T aansluiting kan verbinden? Anders raak je volgens mij de aansturing kwijt.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

bask185

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 07 April 2026, 15:39:50 »
De B aansluiting is voor alle loconet spul inclusief boosters. T is voor alles behalve boosters omdat daar geen railsynch signalen door gaan.

En nooit een kabel tussen B en T hangen.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

JoopSpoort

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 07 April 2026, 16:16:09 »
Waar het mij om gaat is of ik de Loconet B van de YAMORC kan verbinden de Loconetingang (B) van de Uhlenbrock boosters. Volgens mij zijn dat aparte circuits, maar zeker weten doe ik dat niet.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Ben

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 07 April 2026, 18:24:25 »
Joop, op dit forum gaat het alle kanten op. Stel de vraag even rechtstreeks aan Karst Drenth via de site van YaMoRC onder welke voorwaarden het wel kan.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #56 Gepost op: 07 April 2026, 22:59:19 »
Overigens vind ik het behoorlijk "smakeloos" (@ Ben's woord)  om een alias als een andere alias bekend te maken.   
Wie weet onder welke naam bijvoorbeeld "Ben" nog meer opereert ?  Ga ik maar eens uitzoeken en zonder smaak, behalve een wat vieze, ook maar bekend maken.

Ben is gewoon Ben hoor  :) ;)

Even tussendoor AnneW: svp nomaal blijven doen als je wilt discussiëren anders ben ik er snel klaar mee en mag je een ander zoeken om te sarren. Het geleuter over je broer is een beetje

(y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

bask185

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 07 April 2026, 23:25:04 »
Waar het mij om gaat is of ik de Loconet B van de YAMORC kan verbinden de Loconetingang (B) van de Uhlenbrock boosters. Volgens mij zijn dat aparte circuits, maar zeker weten doe ik dat niet.
Die voeding van die yamorc centrale die is dubbel geisoleerd. Dat in tegenstelling tot het merk  :o kan ik wel uit de afbeelding halen. Die dubbel geisoleerde scheiding is ook belangrijk voor boosters. Die Uhlenbrock transformators, dat zijn volgens mij ook echts transformators. Die uitgangen zijn ook gescheiden van de ingangen.
Die ground van die centrale mag om die reden aan die ground van je uhlenbrock booster hangen met een loconet kabel.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #58 Gepost op: 08 April 2026, 08:49:03 »
Bas, je haalt wat dingen door elkaar. Dubbel geïsoleerd geeft aan dat er een extra isolatie is tussen delen die onder netspanning staan een de buitenkant van het ding. Zodat je als gebruiker geen optater kunt krijgen als er iets defect raakt.
Dat is wat anders dan de scheiding tussen ingang en uitgang van de voeding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #59 Gepost op: 08 April 2026, 09:17:46 »
Waar het mij om gaat is of ik de Loconet B van de YAMORC kan verbinden de Loconetingang (B) van de Uhlenbrock boosters.

Ja, dit kan. Verbind echter niet de uitgang van de railaansluiting van je YaMoRC centrale met rails die op eniger wijze is verbonden met die van de Uhlenbrock boosters. Deze YaMoRC railsuitgang kun je wel gebruiken voor het bedienen van randapparatuur (ik heb alle wissel en seindecoders hierop aangesloten). Natuurlijk is een volledig los op zichzelf staand traject (bijvoorbeeld smalspoor zonder verbinding met de normale baan) ook mogelijk.

Ik doe precies het omgekeerde. Ik heb een Power3 die ik voor mijn smalspoorbaan gebruik en die is niet met de normaalspoorbaan verbonden. Voor de gewone normaalspoorbaan gebruik ik een 3 tal YD7403 boosters en de railsuitgang van de YD7001 voor de wissel/sein-decoders
Dan dus geen gedoe met H-bruggen en Common Ground.

De oude IB1 heb ik in gebruik als extra regelaar op de Loconet T aansluiting. Dit moet je overigens wel goed instellen op de IB1. Karst heeft mij hiermee geholpen en dat werkt prima.
« Laatst bewerkt op: 08 April 2026, 09:20:46 door Montanbahn »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje