Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan NL-BRD-DDR door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:29
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 16:25:07
Stilstand schoonmaken lok gelocked door 1200blauw
Vandaag om 16:19:02
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 16:07:44
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 15:55:25
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:43:15
Treinnummer ADE set Flughafen-Express door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:33:07
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:28:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:10:00
Aanpassen CV locs PIKO weinig effect door sjoef
Vandaag om 15:07:01
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:05
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 12:25:28
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Martijn193
Vandaag om 12:25:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:19:51
Trix NS 1108 door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:48
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door Opi
Vandaag om 11:40:27
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door Boerammetje
Vandaag om 11:23:07
motor problemen roco 72263 door Herb73
Vandaag om 11:13:13
Is er een ESU Loksound voor een Sik? door spoorijzer
Vandaag om 10:01:06
inloggen door treintjesgek
Vandaag om 09:33:51
Nieuwe noordentree Zwolle door Huibert
Vandaag om 09:30:26
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 08:40:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 06:24:54
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:09:19
Raadplaatje door grossraumwagen
23 April 2026, 23:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 April 2026, 22:28:09
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Overet
23 April 2026, 21:56:43
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door phdirk
23 April 2026, 21:53:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
23 April 2026, 21:51:14

Auteur Topic: aanschaf diascanner  (gelezen 6193 keer)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
aanschaf diascanner
« Gepost op: 30 March 2026, 12:01:48 »
Hallo,

Al lange tijd bezig om al mijn dia's (+/- 10000) in te scannen diverse pogingen gedaan met scanners van ongeveer 50 euro (Aldi /Lidl) maar daar waren de resultaten ook naar.

Nu na een tijdje internet en bij een plaatselijke foto zaak waar ik al kom sinds 1981 info in gewonnen had ik mijn gedachten op een Plustec 8300I gezet en sta dan ook op het punt deze
te bestellen hier in het dorp.

Mijn pc is een mini Mac van Apple en werk dus met safari de scanner zou hier ook goed mee overweg kunnen, de vraag zijn hier mensen die ervaring hebben met bovenstaande.

en vraag 2 is als de dia's zijn gescand wat te doen met deze dia's wil ze weg gooien maar wat is verstandig in de grijze container of bij een depot af geven.met de raampjes en dia boxen.

BVD en vgr Evert en Bas

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
Re: aanschaf diascanner
« Reactie #1 Gepost op: 30 March 2026, 12:09:08 »
Dag Evert en Bas,

Toevallig heb ik afgelopen januari ongeveer 4000 dia‘s gescand. Omdat het iets is wat je maar één keer doet, heb ik een heel ander advies voor je: huur zo’n apparaat, in plaats van het te kopen. Dat is tenminste wat ik heb gedaan. De mijne had ook een slede waarmee ik 25 dia’s in een keer kon scannen. Daar is ie dan een uurtje mee bezig; intussen kun je iets anders doen.

Tenzij ze in de weg liggen, zou ik de dia’s nooit wegdoen. Misschien zit er een tussen die je in de toekomst nog eens wilt scannen, maar dan helemaal precies, met kleurcorrectie en dergelijke.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #2 Gepost op: 30 March 2026, 13:20:42 »
Mijn advies zou inderdaad ook zijn nooit je originelen weg te gooien. De techniek schrijdt voort en je weet nooit of je in de toekomst meer informatie uit dat origineel kunt halen vanwege een hogere resolutie of een betere kleurscheiding. Zijn ze weg, dan zijn ze ook echt weg en heb je die optie niet meer. Scan je dia's ook altijd in de hoogst mogelijke resolutie en sla ze op in een ongecomprimeerd formaat, dus geen jpeg maar bijvoorbeeld tiff. Downsizen kun je altijd, maar upsizen gaat niet.

meino

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 March 2026, 15:36:06 »
Ik kan wel iets er over zeggen, alhoewel ik de Plustek scanner niet ken. Ik heb een oude Minolta 5400 scanner, die met wat kunst en vliegwerk nog steeds aan windows 10 aan de praat te krijgen is. Ik gebruik die met de oorspronkelijke Minolta software. Daarmee 50000+ dia's gescand, een meerjaren project. De naverwerking (kleur aanpassingen etc) doe ik in Lightroom. Bereid je maar voor op een hoop werk, in de praktijk zit er tussen dia's veel kleurverschillen, zelfs dia's van het zelfde filmtype.
Wat ik weet is dat de scanners zoals de Minolta 5400 types en de Nikon Coolscan LS5 en 5000 nog steeds het beste zijn. Helaas worden ze al jaren niet meer geproduceerd en alleen via Ebay of Marktplaats nog te vinden tegen prijzen die hoger zijn dan de nieuwprijs, nog afgezien van de ondersteuning die er niet meer is.
Van de Plustek scanners is er wel het een en ander te vinden, Bijv. https://www.digitalcameraworld.com/reviews/plustek-opticfilm-8300i-se-review
en https://www.filmscanner.info/en/ Afgezien van de snelheid zijn de reviews redelijk positief, maar mijn Minolta is ook niet snel. Voordeel is de scansoftware, Silverfast,

Groet Meino

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 30 March 2026, 16:30:02 »
Beste Evert en Bas,

Ik heb jaren geleden een Plustek 7200i scanner gekocht en daar een groot aantal dia's en negatieven gescand. Echter toen Silverfast met een nieuwe scanner software voor Windows 8 en hoger kwam bleek deze niet met mijn scanner te werken. Om die reden heb ik Windows 7 op een PC geïnstalleerd om zo verder te kunnen scannen. Mijn ervaring met de scanner is goed - ook toen al waren o.a. de Nikon Coolscan veel duurder - maar zoals Menno ook aangaf is nabewerking onontbeerlijk.

Groet, Rob

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #5 Gepost op: 30 March 2026, 17:12:11 »
De scanner die ik huurde was de Nikon Coolscan 5000 die Meino noemde. Ik kreeg er een laptop bij, dus geen gedoe met software installeren. De scans zette ik met een externe harde schijf over.

Omdat het er zoveel waren, begon ik er niet aan om elke dia te gaan corrigeren. Met de standaardinstellngen kreeg ik de kwaliteit zoals te zien in mijn bijdragen over Stoom ‘91. Dia’s van 35 jaar oud dus. Voor mij is die kwaliteit ruim voldoende. Alleen bij wat wintersport-dia’s vielen de kleuren tegen, vanwege het grote contrast (witte sneeuw, blauwe luchten). Maar ook daarin heb ik geen extra werk gestoken. Bedenk goed hoe en waarvoor je de gescande foto’s gaat gebruiken. Als je ze alleen af en toe wilt terugkijken op een beeldscherm, zou ik niet teveel moeite doen.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2026, 17:52:00 »
Ik zou inderdaad zeker huren overwegen, met als enige punt tegen het 'moeten': je kunt de klus dan niet even laten liggen, want het huren kost geld.

Verder eens met de nabewerking: hoe ver wil je gaan? Als je perfectie wil is het veel werk.

Wat naar mijn mening ietwat onderbelicht wordt is de software: de standaard scansoftware van de fabrikant van de scanner is vaak helemaal niet zo uitgebreid.
Ik heb sinds 2 jaar of zo Silverfast (dat bestaat ook voor Apple) en dat is echt een wereld van verschil. Met de Epson Perfection 4990 kan ik op 4800 dpi scannen als ik dat wil: de 6 x 6 negatieven van m'n grootvader verdienen dat wel vind ik (weinig treinspul overigens, maar dat wát er is, vond ik wel de moeite waard). Het kost wel tijd. Heeel veel tijd. Een 6 x 6 op 4800 dpi (hoger gaat de Epson niet) neemt zo een half uur in beslag en levert ook een gigantisch bestand op (praktisch ruw materiaal, TIF).

Maar naast de filmkeuze waardoor rare kleurzweem voorkomen wordt, is ook (bij kleurenfoto's! bij zwart-wit werkt het helaas niet) de stof-reductie functie fantastisch goed.

Ook een voordeel is dat een scan-vensters vóór het scannen exact horizontaal te draaien is én dat dat voor een batch-scan allemaal vooraf gedaan kan worden. Daarna gewoon alles scannen en klaar, heel wat beter dan de basale draaiing in de fabrikant-software en (vooral) het gebrek dat vooraf eerst in te stellen en precies uit te snijden, om dan pas te scannen.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2026, 17:59:51 »
Als je tienduizend dia's hebt zul je nu ook nog wel een beetje camera hebben. Ik zou ze gewoon fotograferen, google is je vriend.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2026, 21:02:07 »
Ik zou inderdaad zeker huren overwegen, met als enige punt tegen het 'moeten': je kunt de klus dan niet even laten liggen, want het huren kost geld.

Goed punt! Ik had twee weken vrij en ben er vrij intensief mee bezig geweest. Tussendoor kon ik wel andere dingen doen, ik was niet de hele dag aan het scannen. Voordeel: daarna ben je er wel vanaf. Kantelen, sorteren, selecteren en nabewerken kun je achteraf op je dooie gemakje doen.
Wohnzimmer Rbf

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2026, 21:07:07 »
Wat kost dat huren en waar huur je?

Mvg Johan

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #10 Gepost op: 30 March 2026, 21:16:08 »
Ik huurde het apparaat bij Van Mil Services en betaalde € 290,-
Wohnzimmer Rbf

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #11 Gepost op: 31 March 2026, 08:28:59 »
Hallo allemaal,

Had gisteren niet verwacht zo veel reacties te krijgen  hartelijk dank daar voor en had samen met mijn andere zoon het een en ander al wat uitgezocht.
Heb de keuze tussen de plustec 8100 en de 83001 voordeel van de 83001 is dat deze het stof automatisch verwijderd en 7800 DPI is en dat voor 80 euro meer.

huren is voor mij geen optie weet niet hoe lang ik hier mee bezig ben en heb niet altijd de energie er voor net als het bouwen aan de modelbaan.

Ook de prijs van het apparaat vind ik mee vallen heb gekeken bij online winkels en hier bij ons in het dorp  is hij niet duurder dan bijvoorbeeld bol.com .

En ja wil de foto's eens af en toe terug kijken en hoeven niet de kwaliteit te hebben als tegenwoordig met een digitale hoogwaardige camera .
Over de opslag is ook nog een dingetje  want overweeg ook een extra externe harde schijf er bij te nemen gewoon weer een samsung , maar hoe groot moet het met 10000 dia's scans zijn .

ga as donderdag naar de fotozaak ook voor pasfoto's (rijbewijs en ID zijn bijna verlopen ) en bestel dan de diascanner.

Tja gooi de dia's niet weg had gisteren contact met Bas (mijn zoon) om de dia's bij hem op te slaan op zijn berging zolder want daar is het kurkdroog en is goed geïsoleerd .

de resultaten zullen jullie dan ter zijne tijd zien in het draadje 19 toen.

BVD en vgr Evert en Bas

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #12 Gepost op: 31 March 2026, 09:06:31 »
Had gisteren niet verwacht zo veel reacties te krijgen

Ben je nieuw hier?  ;)

Maar serieus: ik heb even gekeken naar de opslag. Mijn scans zijn gemaakt met een resolutie van 4.000 dpi en opgeslagen in JPEG-formaat. Ik zie een map met ruim 1.100 scans (dat zijn ze niet allemaal) die 18,4 GB ruimte in neemt. Voor 10.000 dia’s heb je dan 200 GB nodig; da’s tegenwoordig niet zo bijzonder meer.

We kijken uit naar de resultaten!
Wohnzimmer Rbf

Teun

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31 March 2026, 10:33:26 »
Mijn tip is om er zeker Silverfast scansoftware bij te kopen.

Toen ik mijn diascanner (Primefilm 2700) kocht ergens rond 2005 kreeg ik met de bijgeleverde fabrikantensoftware op mijn Macje geen fatsoenlijke resultaten, op een Windows computer van een kollega werkte de fabriekssoftware wel goed trouwens.
Op advies van fotoprofessionals op Macfreak.nl heb ik toen gekeken naar Vuescan en Silverfast, ik vond Silverfast voor mij fijner werken en heb die dus gekocht.
En ik ben er nog steeds blij mee want dia's scannen doe ik nog steeds met genoemde scanner icm mijn trouwe iMac G4 (bolletje). Nabewerken en archiveren doe ik wel op een recente iMac trouwens.

En trek er wel tijd voor uit want zo snel gaat het allemaal niet als je er grote bestanden mee wilt maken.
Verder kan ik, als je een Mac hebt, de nabewerkingssoftware Pixelmator Pro aanbevelen, heeft meer mogelijkheden en werkt makkelijker en beter (in mijn optiek) dan de mogelijkheden in het standaard fotoprogramma Fotos.

Succes er mee en ik zie graag de resultaten verschijnen.
Groeten van Teun.

Henk Veenstra

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 March 2026, 10:50:04 »
Zelf heb ik een Epson Perfection V550 Photo scanner.
Kan documenten , dia's en negatieven scannen.Momenteel heb je al een V800 scanner geloof ik.
Werkt perfekt bij mij.

mvg Henk