Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan NL-BRD-DDR door Ronald Halma
Vandaag om 16:41:29
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 16:25:07
Stilstand schoonmaken lok gelocked door 1200blauw
Vandaag om 16:19:02
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 16:07:44
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 15:55:25
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:43:15
Treinnummer ADE set Flughafen-Express door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:33:07
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:28:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:10:00
Aanpassen CV locs PIKO weinig effect door sjoef
Vandaag om 15:07:01
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:05
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 12:25:28
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Martijn193
Vandaag om 12:25:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:19:51
Trix NS 1108 door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:48
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door Opi
Vandaag om 11:40:27
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door Boerammetje
Vandaag om 11:23:07
motor problemen roco 72263 door Herb73
Vandaag om 11:13:13
Is er een ESU Loksound voor een Sik? door spoorijzer
Vandaag om 10:01:06
inloggen door treintjesgek
Vandaag om 09:33:51
Nieuwe noordentree Zwolle door Huibert
Vandaag om 09:30:26
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 08:40:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 06:24:54
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:09:19
Raadplaatje door grossraumwagen
23 April 2026, 23:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 April 2026, 22:28:09
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Overet
23 April 2026, 21:56:43
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door phdirk
23 April 2026, 21:53:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
23 April 2026, 21:51:14

Auteur Topic: aanschaf diascanner  (gelezen 6196 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: aanschaf diascanner
« Reactie #15 Gepost op: 31 March 2026, 15:11:40 »
Ik wilde gisteren nog niet reageren maar die scanner heb ik ook. Gekocht op MP voor geloof ik 5 tientjes. Die werkt echt prima op W10, tenminste daar heb ik hem op gebruikt. Je kunt er 4 dia's ingeraamd mee inscannen dus bij 10.000 stuks heb je wel even werk.... ik had er een 3 of 400 en vond het al een hele klus. Deed er meestal een doos tegelijk, dan gaat het best goed.

Opslag kost geen drol tegenwoordig, bij zo'n hoeveelheid zou je kunnen gaan denken aan een NAS. Die heb ik en daar staan ze veilig opgeslagen :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

borotof

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 31 March 2026, 17:58:23 »
Als je het veilig wilt doen moet je sowieso een backup in de cloud hebben.

Overet

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 31 March 2026, 18:13:26 »
Mwahhh, een backup buiten de eigen woning is voldoende. Een externe disk bij een familielid werkt voor dit soort statische data ook prima.

Ik onderschrijf het advies voor het aanschaffen van Silverfast. Voor 5 tientjes heb je een basic applicatie waar op basis van workflows vlot mee is te werken en die trouwens ook kransjes en stof voor je kan verwijderen. Er is een probeerversie beschikbaar.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Theovh

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 31 March 2026, 21:43:50 »
ik heb met een Braun Multimag 4000 en Silverfast 3000+ dia's gescand.
In diamagazijnen van max 50 stuks ging dat aanvaardbaar snel op 3600 dpi.
Zijn bestanden van 30MB, dus een redelijk grote schijf is aan te raden.
Vordeel van Silverfast is dat stof etc goed verwijderd wirdt in het de scanbewerking.
Ik had ook redelijk wat oude dia's met een verkleuring. Die kon ik ook al goed corrigeren.
Kleine nabewerking was wel nog.
Succes er mee.
Wel zorgen dat je de dia's na het scannen meteen een goede naam geeft.
En belangrijk voor mij zelf : ik heb de dia's zelf behouden.
Theo

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #19 Gepost op: 31 March 2026, 22:52:24 »
En bij dat naamgeven gaat het veelal al mis.

Maak van te voren een schema met benamingen , en ook de sub namen alvast in beeld brengen.

Probeer zoveel mogelijk opvolgende nummering te vermijden.
Later blijkt dat er nog beelden tussen komen.

Start met
00   dan
01
02

Anders in een PC bestand
0
1
10
11
12
.
.
.
2
20

Mocht nummer ruimte opgevuld raken kan je altijd nog over gaan naar ...nr...  a  b  c   etc

Bovenstaande en de latere verwarring is te vermijden door al de te scannen dia`s eerst op volgorde te sorteren (licht bak).
En ze per deel/project/onderwerp klaar te leggen voor het scannen.
Tenzij het niet uitmaakt en je later handmatig de scans wil sorteren en catagoriseren
    :angel:

Succes
Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.  18 en 19 april in St Niklaas. Zaterdag 9 mei Poortugaal, zaterdag 16 mei ben ik weer in Houten.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #20 Gepost op: 01 April 2026, 08:10:35 »
Hallo,

Dank voor de info geeft mij zeker stof tot na denken ,en ja marktplaats had ik ook al gekeken was een advertentie die er al poosje op stond zonder biedingen.
Ging dus om de plustec 8100 meen ik , stond keurig in de advertentie na alle dia's gescand te hebben bied ik deze dia scanner aan bieden vanaf 200 euro.

wil ook niet vervelend doen en bood 225 euro lijkt mij redelijk nog geen half uur later bericht van deze persoon er is iemand die 250 euro heeft geboden per bericht als je de scanner wilt hebben dan een bod boven de 250 euro .

Neee. dus zoiets trap ik niet in en dat is met modeltreintjes net zo. en vind het wel toevallig .

Maar twijfel nog even tussen de 8100 en de 8300I zit maar honderd euro verschil en bij gebruikt van SilverFast wat ik wel nodig heb zit ook op de 8300I en is sneller met scannen .

De dia heb ik per datum /jaar voor alle items maar heb een speciale map van de DVM daar staan de bussen per type logo gerangschikt en per oplopende wagenpark nummer.

dit heb ik ook in mijn digitale archief gedaan en bevalt mij goed wil ik een bus nummer zoeken  van Qbuzz GD dat vind ik die zo voor andere foto iets wat lastiger .

tot zo ver nogmaals dank voor de info en vriendelijke groet Evert en Bas .

ps morgen hak ik de knoop door.

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #21 Gepost op: 01 April 2026, 14:38:31 »
O ja, naamgeving van de bestanden. Daar heb ik lang geleden goed over nagedacht en dat systeem werkt, met een kleine aanpassing vanwege de overstap naar digitaal fotograferen, nog steeds.
Mijn naamgevingssysteem is:

[datum opname][filmvolgnummer][opnamenummer].[extensie]

Op die manier kun je een volgend filmpje tegenkomt van dezelfde opnamedatum altijd toevoegen op die datum. Ik heb geaccepteerd dat binnen een dag de films dan niet chronologisch zijn. Dat vind ik minder belangrijk, omdat het er mij vooral om gaat dat ik opnames terug kan vinden en niet of het precies een opeenvolgend geheel is. Wanneer je met meerdere camera's fotografeert is het dat sowieso nooit. Doordat ik de opnamedatum heb gekozen en niet de datum waarop de film is uitgeworpen kan het gebeuren dat beelden van dezelfde film bij het scannen over meerdere dagen verspreid raken. Dat vind ik geen probleem, omdat dan wel het onderwerp bij elkaar blijft.

Ik had ook nog een foefje bedacht om binnen de acht karakters te blijven (destijds binnen MS-DOS een eis), maar dat is tegenwoordig irrelevant.
In het digitale tijdperk laat ik gewoon het filmnummer weg en is het opnamenummer voldoende. Ik maak niet meer dan 10.000 (dan gaat de teller van 9999 op 0001) foto's op een dag.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 April 2026, 16:11:47 »
Mwahhh, een backup buiten de eigen woning is voldoende. Een externe disk bij een familielid werkt voor dit soort statische data ook prima.

Tom

En ook zo lekker handig als je even wat nieuwe bewerkingen of een paar nieuwe scans wilt backuppen.

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #23 Gepost op: 02 April 2026, 11:34:38 »
Ach, in een garagebox of je tuinhuis is ook buiten de eigen woning. En de cloud? The cloud is just someone else's computer en de beheerders daarvan zijn niet echt meer een garantie voor de veiligheid van je bestanden.

On topic: Ik lees steeds Silverfast als mogelijke scan-software, maar zoek ook eens op Vuescan. Ondersteunt vrijwel alle scanners, ook oudere.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Teun60

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 02 April 2026, 17:07:40 »
Ik had ook moeite om afscheid te nemen van mijn originelen en heb na het scannen de dia's uit hun raampjes gehaald en vervolgens in negatiefbladen gestoken. Er is een versie voor losse negatieven/positieven. Je kunt zo'n 2500 opnamen in een ordner kwijt. https://www.amazon.nl/dp/B00006JA8E?th=1

Met vriendelijke groet,
Teun

5166

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 02 April 2026, 22:37:39 »
Hoi Evert en Bas,

Onlangs ben ik begonnen met me hier ook een beetje in te verdiepen, want ik heb nog de nodige negatieven liggen die ik graag eens zou willen digitaliseren; In mijn zoektocht kwam ik terecht op de Plustek OpticFilm 135i. Qua prijs ontloopt deze de 8300i niet zoveel, maar de eerste heeft een automatische scanner die 6 negatieven achter elkaar kan scannen, terwijl je het bij de 8300i handmatig moet doen. Bij de 135i lees ik alleen wel de nodige commentaar op de bijgeleverde software (wat overigens met de nieuwe versie hiervan, de 135Ai, opgelost zou moeten zijn; deze is alleen volgens mij nog niet in NL verkrijgbaar).
Zijn dit ook jullie bevindingen en daarom gekozen voor de 8300i?

Ben benieuwd naar je reactie

Groet, Edwin

Lolke Bijlsma

• Offline Offline
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
« Reactie #26 Gepost op: 03 April 2026, 01:40:36 »
Ik heb ook een hele dia collectie thuis staan en in de loop der jaren met diverse scanners wat zitten inscannen maar ik was niet echt tevreden. Uiteindelijk heb ik een Nikon Coolscan V (ook wel LS50 genoemd, afhankelijk van de markt) gekocht. Nu ben ik halverwege met het inscannen van de complete collectie. Ik scan op 4000 DPI en bewaar de volledige TIF file. Nabehandeling (alleen voor plaatjes die ik ergens plaats) gaat via Adobe Lightroom Classic (net als trouwens al m'n digital opnames).
Ik gebruikt Vuescan als software, inmiddels heb ik een workflow die goed werkt en ik heel tevreden mee ben.

Er is een actieven Nikonscan groep op facebook waar vaak Nikon LS50-en worden aangeboden (er zijn diverse mensen die ze actief onderhouden en dan krijg je ook iets wat bijna nieuw is).

Lolke

chrvdv37402

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 03 April 2026, 10:44:04 »
Ooit had ik een Nikon coolscan op een SCSI aansluiting. Prima scans maar het schoot niet op. Uiteindelijk toch een keer een Nikon 5000 aangeschaft met slide feeder. Beslist geen spijt van, een dia-tray scannen op de hoogste resolutie doet hij dan in drie kwartier. Als scanprogramma gebruik ik al jaren Vuescan.

Christian
Groeten Christian

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #28 Gepost op: 03 April 2026, 13:54:07 »
Ooit had ik een Nikon coolscan op een SCSI aansluiting. Prima scans maar het schoot niet op.
Dat is grappig. Die staat hier dus ook nog, een LS2700, idd SCSI, inclusief de "bijbehorende" PC, omdat latere PC's geen SCSI-aansluiting meer hadden en de scannersopftware niet op WIN95 wilde draaien. Al jaren niet meer gebruikt, dus hopelijk werkt de combi nog.

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 03 April 2026, 14:35:11 »
Mijn jongste zoon is onze dia's aan het inscannen met behulp van een scanner van Aldi.
Voor onze beide zoons zijn de foto's belangrijk, het is het beeldverhaal vanaf hun adopties 40 jaar geleden.
Helaas zijn de digitale beelden stukken minder van kwaliteit dan de originele dia's.
Wanneer iemand een betere oplossing heeft, dan hoor ik dit graag.