Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 20:16:31
Loc omnummeren tijdperk I door Ronald69
Vandaag om 20:11:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26

Auteur Topic: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding  (gelezen 8062 keer)

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Gepost op: 20 June 2008, 20:06:14 »
Citaat
MAASSLUIS - De Stadsregio Rotterdam wil de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland Strand na 2010 ombouwen tot moderne metroverbinding.

door Chrit Wilshaus

Daardoor wordt het ook eenvoudiger om bij de Burgemeesterswijk een nieuw station te bouwen. En verder zouden de regelmatig voorkomende zeer lange wachttijden bij de overwegen Vlaardingsedijk, Burgemeester De Jonghkade en Maasweg tot het verleden gaan behoren.

In Hoek van Holland kan de lightrail makkelijker meer richting strand worden doorgetrokken. Er is nu al wel een halte Hoek van Holland Strand maar dat ligt toch nog een behoorlijk endje tippelen van het strand vandaan.

Bij station Schiedam-Centrum moet de nieuwe Hoekse Lijn aansluiten op de Calandlijn. Volgens de Stadsregio wordt reizen van Maassluis naar Rotterdam dan eenvoudiger omdat er een rechtstreekse metroverbinding komt naar belangrijke bestemmingen als de Lijnbaan, Dijkzigt, Brainpark en Rotterdam-Alexander.

Ook voor mensen die verder moeten dan Rotterdam wordt de verbinding beter, omdat station Schiedam Centrum en station Blaak de status van Inter City-station krijgen. Reizigers die hun bestemming direct in de omgeving van Rotterdam Centraal hebben reizen via metrostation Beurs. Tussen Schiedam-Centrum en Rotterdam CS blijven gewoon ook treinen rijden.

Meer reizigers

Prognoses zouden uitwijzen dat een metroverbinding tot 33 procent meer reizigers zal opleveren dan de trein. En dat zou dan weer positieve milieueffecten hebben. Dat meer mensen voor de metro zullen kiezen heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat een kaartje voor de metro, al dan niet in chipvorm, goedkoper is dan een treinkaartje.

Bij een ombouw naar lightrail/metro zou de reistijd in veel gevallen korter worden door de directe verbinding naar veel bestemmingen in Rotterdam. Voor reizigers die moeten overstappen op de trein (naar een bestemming verder dan Rotterdam) blijft de reistijd gelijk of zou de reistijd korter worden. Zo komt er een directe verbinding naar station Prins Alexander. Voor reizigers met een bestemming direct in de omgeving van Rotterdam CS kan de reistijd een paar minuten langer worden, doordat het vanaf metrostation Beurs verder lopen is naar bijvoorbeeld het groothandelsgebouw.

Als de plannen doorgaan neemt de Stadsregio Rotterdam de ombouwkosten voor haar rekening. De gemeente Maassluis draagt alleen de kosten voor de aanpassingen in de buitenruimte van de haltes in Maassluis. Voordat de Stadsregio een definitief besluit neemt, moet nog overleg en onderzoek plaatsvinden. Het Maassluise college heeft de raad voorgesteld in te stemmen met de plannen en de verdere betrokkenheid van de gemeente bij de uitwerking van de plannen op voorwaarde dat er een nieuwe halte bij de Steendijkpolder wordt gerealiseerd

In 2000 heeft het Rijk de Stadsregio Rotterdam verzocht om exploitatie van de Hoekse Lijn te overwegen. De Hoekse Lijn kent een aantal zorgpunten, namelijk een grote spits/dalverhouding (in de spits heel druk, daarbuiten stil) en een grote eenzijdigheid (‘s ochtends allemaal heen, ‘s avonds terug). Het rijden van metro’s is vergeleken met treinen goedkoper, sneller, trekt meer reizigers en maakt meer haltes mogelijk. De Stadsregio Rotterdam heeft aangegeven deze exploitatie onder voorwaarden te overwegen.

Bron: Maassluise Courant "De Schakel"

De plannen lijken steeds concreter te worden en dan verdwijnen de sprinters men komen er metro stellen van de RET. En de directe verbinding naar Rotterdam verdwijnt dan ook.  :( 

mvg,

Matthijs

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2008, 20:23:34 »
Gaaf, sleep rongenwagen's met buizen voor Maassluis achter een lichtrail/metrostel  ;D

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2008, 20:28:12 »
En af en toe wat ketelwagens voor de Vopak in Vlaardingen  ;D

Maar ja in de trein hoor je de mensen er steeds vaker over hebben en het 3x keer niks vinden dat het een metro verbinding gaat worden. Ik maak dagelijks ook gebruik van de trein vanaf Maassluis West naar Rotterdam CS.

mvg,

Matthijs

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2008, 20:58:06 »
Toen ik jong was, en dat is alweer heel lang geleden, waren deze plannen er ook al. Zelfs sprak men over een ringlijn van Rtd- Vld- HvH- De Haag en weer naar Rotterdam 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pieterz

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 June 2008, 20:59:01 »
prima idee, maar maak blaak geen ic station!!!!
dat zou egt vervelend zijn, stopt de ic overal

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #5 Gepost op: 20 June 2008, 23:08:11 »
Goh, mooi stukje. Maar gaat dit werken, de diverse fabrieken langs de lijn  (tot aan het eindpunt toe) hebben namelijk de garantie gekregen dat er ook treinen kunnen komen voor hun goederen.
Nu hebben de normale goederen wagons een breder profiel van vrije ruimte dan de metro's en dat wordt in de toekomst dus moeilijker bij de diverse haltens, of de mensen mogen gaan springen om uit de metro te stappen. (uiteraard is hier ook de mogelijkheid om veerdienstwagens in te zetten)
Verder halen de goederen locomotieven bij lange na niet de optreksnelheid en remvertraging die de metro's hebben, hierdoor wordt een dienstregeling ook moeilijk uitvoerbaar als deze op de één of andere manier gecombineerd gaan worden.
Citaat
Toen ik jong was, en dat is alweer heel lang geleden, waren deze plannen er ook al. Zelfs sprak men over een ringlijn van Rtd- Vld- HvH- De Haag en weer naar Rotterdam
En ja Sobat, hierover wordt nog steeds gesproken. Je weet wel waar ik deze info vandaan heb.

Groeten,

Christoph

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2008, 11:14:58 »
Er heeft ook al eens een stuk gestaan in het Groot Vlaardingen.
De exploitatie zal wel net als op de Hofpleinlijn plaats vinden op het spoor zoals het nu bestaat. Er zullen wel perons moeten worden aangepast in verband met in- en uitstappen in de rijtuigen.
Er zal dus niets veranderen aan de vrijeruimte  zodat er nog gewoon goederen vervoer kan plaats vinden naar Vlaardingen en Maassluis.
Want waarom moet je alles aanpassen als alles al aanwezig is.
Gewoon een metrostel op de rails zetten, panto omhoog en rijden maar.
Kijk maar naar Randstad Rail, die rijd gewoon op de Hofpleinlijn.

Gideon

Anoniem

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2008, 13:09:18 »
Maar ja in de trein hoor je de mensen er steeds vaker over hebben en het 3x keer niks vinden dat het een metro verbinding gaat worden.

Maar dat is natuurlijk de 'default mode' van veel mensen... Verandering? Nee! En dat ongeacht de inhoud van de verandering.

Gideon

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2008, 17:21:06 »
Ach ja alle verandering is even wennen.....
Maar als het dan gaat rijden met de frequentie van een metrolijn, dan is er ineens geen betere verbinding te bedenken. Waar ze eerst om de 20 min een trein hadden rijden de metrostellen constand af en aan!
En is het nou zo erg om op Schiedam Centrum even over te stappen op de trein?
Ik vind van niet, ik zou het wel fijn vinden dat ik vanuit Vlaardingen direct door kan naar Blaak.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2008, 17:36:22 »
Ik vind van niet, ik zou het wel fijn vinden dat ik vanuit Vlaardingen direct door kan naar Blaak.

Dat gaat ook gebeuren straks, de hoekse lijn sluit straks op de calandlijn aan en dan kan je zelfs helemaal naar station Rdam Alexander toe.

mvg,

Matthijs

SjorsdeR

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2008, 17:59:16 »
De stadsregio had als 1 van de oplossingen om een slingerspoor te maken bij de stations tussen Maassluis en Schiedam Centrum (toek. aansl.).
Zoals hier met drie sporen. Maar dan met twee sporen.
Op somda nog meer over de ombouwing.
En de CDA-fractie in deelgemeente HvH wil de antieke?? Stoomtrein niet kwijt.
Genoeg leesvoer.
De goederentreinen gaan 's nachts rijden om de dienstregeling niet in de war te schoppen. Maar dat gaat nog leuk worden met de nieuwe APV van Vlaardingen over geluidshinder.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 June 2008, 18:05:42 »
Ja precies al 2 jaar heeft er een stoomtrein gereden tijdens de Furiade (eerste weekend van oktober) tussen Maassluis Centrum en Hoek van Holland

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2008, 00:42:12 »
Zolang ik me kan herinneren (als oud inwoner van Hoek van Holland) reden er stoomtreinen van de SSN over de lijn dit voor hun noodzakelijke proefrijden. Vroeger in de tijd dat ze nog op het Klein Polderplein zaten was dit wel consequenter als tegenwoordig.

Er reden toenertijd ook altijd stoomtreinen tijdens de haven dagen van Rotterdam en Hoek van Holland, deze reden dan een aantal diensten tussen Rotterdam CS en Hoek van Holland.

Groeten,

Christoph

RhB-Mikey

• Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re:Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #13 Gepost op: 05 October 2010, 20:55:01 »
En gaan de plannen nog door? Ik hoop van niet.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Marc tramt

• Online Online
Re:Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #14 Gepost op: 05 October 2010, 20:58:46 »
Vast wel.. Er zijn in elk geval nog geen berichten dat het niet door zou gaan.
No dress rehearsel, this is our life.