MAASSLUIS - De Stadsregio Rotterdam wil de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland Strand na 2010 ombouwen tot moderne metroverbinding.door Chrit Wilshaus Daardoor wordt het ook eenvoudiger om bij de Burgemeesterswijk een nieuw station te bouwen. En verder zouden de regelmatig voorkomende zeer lange wachttijden bij de overwegen Vlaardingsedijk, Burgemeester De Jonghkade en Maasweg tot het verleden gaan behoren.In Hoek van Holland kan de lightrail makkelijker meer richting strand worden doorgetrokken. Er is nu al wel een halte Hoek van Holland Strand maar dat ligt toch nog een behoorlijk endje tippelen van het strand vandaan. Bij station Schiedam-Centrum moet de nieuwe Hoekse Lijn aansluiten op de Calandlijn. Volgens de Stadsregio wordt reizen van Maassluis naar Rotterdam dan eenvoudiger omdat er een rechtstreekse metroverbinding komt naar belangrijke bestemmingen als de Lijnbaan, Dijkzigt, Brainpark en Rotterdam-Alexander.Ook voor mensen die verder moeten dan Rotterdam wordt de verbinding beter, omdat station Schiedam Centrum en station Blaak de status van Inter City-station krijgen. Reizigers die hun bestemming direct in de omgeving van Rotterdam Centraal hebben reizen via metrostation Beurs. Tussen Schiedam-Centrum en Rotterdam CS blijven gewoon ook treinen rijden.Meer reizigersPrognoses zouden uitwijzen dat een metroverbinding tot 33 procent meer reizigers zal opleveren dan de trein. En dat zou dan weer positieve milieueffecten hebben. Dat meer mensen voor de metro zullen kiezen heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat een kaartje voor de metro, al dan niet in chipvorm, goedkoper is dan een treinkaartje. Bij een ombouw naar lightrail/metro zou de reistijd in veel gevallen korter worden door de directe verbinding naar veel bestemmingen in Rotterdam. Voor reizigers die moeten overstappen op de trein (naar een bestemming verder dan Rotterdam) blijft de reistijd gelijk of zou de reistijd korter worden. Zo komt er een directe verbinding naar station Prins Alexander. Voor reizigers met een bestemming direct in de omgeving van Rotterdam CS kan de reistijd een paar minuten langer worden, doordat het vanaf metrostation Beurs verder lopen is naar bijvoorbeeld het groothandelsgebouw.Als de plannen doorgaan neemt de Stadsregio Rotterdam de ombouwkosten voor haar rekening. De gemeente Maassluis draagt alleen de kosten voor de aanpassingen in de buitenruimte van de haltes in Maassluis. Voordat de Stadsregio een definitief besluit neemt, moet nog overleg en onderzoek plaatsvinden. Het Maassluise college heeft de raad voorgesteld in te stemmen met de plannen en de verdere betrokkenheid van de gemeente bij de uitwerking van de plannen op voorwaarde dat er een nieuwe halte bij de Steendijkpolder wordt gerealiseerd In 2000 heeft het Rijk de Stadsregio Rotterdam verzocht om exploitatie van de Hoekse Lijn te overwegen. De Hoekse Lijn kent een aantal zorgpunten, namelijk een grote spits/dalverhouding (in de spits heel druk, daarbuiten stil) en een grote eenzijdigheid (‘s ochtends allemaal heen, ‘s avonds terug). Het rijden van metro’s is vergeleken met treinen goedkoper, sneller, trekt meer reizigers en maakt meer haltes mogelijk. De Stadsregio Rotterdam heeft aangegeven deze exploitatie onder voorwaarden te overwegen.
Toen ik jong was, en dat is alweer heel lang geleden, waren deze plannen er ook al. Zelfs sprak men over een ringlijn van Rtd- Vld- HvH- De Haag en weer naar Rotterdam
Maar ja in de trein hoor je de mensen er steeds vaker over hebben en het 3x keer niks vinden dat het een metro verbinding gaat worden.
Ik vind van niet, ik zou het wel fijn vinden dat ik vanuit Vlaardingen direct door kan naar Blaak.