Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 12:56:33
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:48:40
Mijnbouw Indonesië door Eelco Storm
Vandaag om 12:31:12
Koppelingsmechanisme klemt? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:30:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:34:36
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:27:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
  

Auteur Topic: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding  (gelezen 8228 keer)

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Gepost op: 20 June 2008, 20:06:14 »
Citaat
MAASSLUIS - De Stadsregio Rotterdam wil de Hoekse Lijn tussen Schiedam en Hoek van Holland Strand na 2010 ombouwen tot moderne metroverbinding.

door Chrit Wilshaus

Daardoor wordt het ook eenvoudiger om bij de Burgemeesterswijk een nieuw station te bouwen. En verder zouden de regelmatig voorkomende zeer lange wachttijden bij de overwegen Vlaardingsedijk, Burgemeester De Jonghkade en Maasweg tot het verleden gaan behoren.

In Hoek van Holland kan de lightrail makkelijker meer richting strand worden doorgetrokken. Er is nu al wel een halte Hoek van Holland Strand maar dat ligt toch nog een behoorlijk endje tippelen van het strand vandaan.

Bij station Schiedam-Centrum moet de nieuwe Hoekse Lijn aansluiten op de Calandlijn. Volgens de Stadsregio wordt reizen van Maassluis naar Rotterdam dan eenvoudiger omdat er een rechtstreekse metroverbinding komt naar belangrijke bestemmingen als de Lijnbaan, Dijkzigt, Brainpark en Rotterdam-Alexander.

Ook voor mensen die verder moeten dan Rotterdam wordt de verbinding beter, omdat station Schiedam Centrum en station Blaak de status van Inter City-station krijgen. Reizigers die hun bestemming direct in de omgeving van Rotterdam Centraal hebben reizen via metrostation Beurs. Tussen Schiedam-Centrum en Rotterdam CS blijven gewoon ook treinen rijden.



Meer reizigers

Prognoses zouden uitwijzen dat een metroverbinding tot 33 procent meer reizigers zal opleveren dan de trein. En dat zou dan weer positieve milieueffecten hebben. Dat meer mensen voor de metro zullen kiezen heeft er waarschijnlijk ook mee te maken dat een kaartje voor de metro, al dan niet in chipvorm, goedkoper is dan een treinkaartje.

Bij een ombouw naar lightrail/metro zou de reistijd in veel gevallen korter worden door de directe verbinding naar veel bestemmingen in Rotterdam. Voor reizigers die moeten overstappen op de trein (naar een bestemming verder dan Rotterdam) blijft de reistijd gelijk of zou de reistijd korter worden. Zo komt er een directe verbinding naar station Prins Alexander. Voor reizigers met een bestemming direct in de omgeving van Rotterdam CS kan de reistijd een paar minuten langer worden, doordat het vanaf metrostation Beurs verder lopen is naar bijvoorbeeld het groothandelsgebouw.

Als de plannen doorgaan neemt de Stadsregio Rotterdam de ombouwkosten voor haar rekening. De gemeente Maassluis draagt alleen de kosten voor de aanpassingen in de buitenruimte van de haltes in Maassluis. Voordat de Stadsregio een definitief besluit neemt, moet nog overleg en onderzoek plaatsvinden. Het Maassluise college heeft de raad voorgesteld in te stemmen met de plannen en de verdere betrokkenheid van de gemeente bij de uitwerking van de plannen op voorwaarde dat er een nieuwe halte bij de Steendijkpolder wordt gerealiseerd

In 2000 heeft het Rijk de Stadsregio Rotterdam verzocht om exploitatie van de Hoekse Lijn te overwegen. De Hoekse Lijn kent een aantal zorgpunten, namelijk een grote spits/dalverhouding (in de spits heel druk, daarbuiten stil) en een grote eenzijdigheid (‘s ochtends allemaal heen, ‘s avonds terug). Het rijden van metro’s is vergeleken met treinen goedkoper, sneller, trekt meer reizigers en maakt meer haltes mogelijk. De Stadsregio Rotterdam heeft aangegeven deze exploitatie onder voorwaarden te overwegen.

Bron: Maassluise Courant "De Schakel"

De plannen lijken steeds concreter te worden en dan verdwijnen de sprinters men komen er metro stellen van de RET. En de directe verbinding naar Rotterdam verdwijnt dan ook.  :( 

mvg,

Matthijs

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2008, 20:23:34 »
Gaaf, sleep rongenwagen's met buizen voor Maassluis achter een lichtrail/metrostel  ;D

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2008, 20:28:12 »
En af en toe wat ketelwagens voor de Vopak in Vlaardingen  ;D

Maar ja in de trein hoor je de mensen er steeds vaker over hebben en het 3x keer niks vinden dat het een metro verbinding gaat worden. Ik maak dagelijks ook gebruik van de trein vanaf Maassluis West naar Rotterdam CS.

mvg,

Matthijs

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12482
    • sleutelspoor
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2008, 20:58:06 »
Toen ik jong was, en dat is alweer heel lang geleden, waren deze plannen er ook al. Zelfs sprak men over een ringlijn van Rtd- Vld- HvH- De Haag en weer naar Rotterdam 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

pieterz

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #4 Gepost op: 20 June 2008, 20:59:01 »
prima idee, maar maak blaak geen ic station!!!!
dat zou egt vervelend zijn, stopt de ic overal

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #5 Gepost op: 20 June 2008, 23:08:11 »
Goh, mooi stukje. Maar gaat dit werken, de diverse fabrieken langs de lijn  (tot aan het eindpunt toe) hebben namelijk de garantie gekregen dat er ook treinen kunnen komen voor hun goederen.
Nu hebben de normale goederen wagons een breder profiel van vrije ruimte dan de metro's en dat wordt in de toekomst dus moeilijker bij de diverse haltens, of de mensen mogen gaan springen om uit de metro te stappen. (uiteraard is hier ook de mogelijkheid om veerdienstwagens in te zetten)
Verder halen de goederen locomotieven bij lange na niet de optreksnelheid en remvertraging die de metro's hebben, hierdoor wordt een dienstregeling ook moeilijk uitvoerbaar als deze op de één of andere manier gecombineerd gaan worden.
Citaat
Toen ik jong was, en dat is alweer heel lang geleden, waren deze plannen er ook al. Zelfs sprak men over een ringlijn van Rtd- Vld- HvH- De Haag en weer naar Rotterdam
En ja Sobat, hierover wordt nog steeds gesproken. Je weet wel waar ik deze info vandaan heb.

Groeten,

Christoph

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #6 Gepost op: 21 June 2008, 11:14:58 »
Er heeft ook al eens een stuk gestaan in het Groot Vlaardingen.
De exploitatie zal wel net als op de Hofpleinlijn plaats vinden op het spoor zoals het nu bestaat. Er zullen wel perons moeten worden aangepast in verband met in- en uitstappen in de rijtuigen.
Er zal dus niets veranderen aan de vrijeruimte  zodat er nog gewoon goederen vervoer kan plaats vinden naar Vlaardingen en Maassluis.
Want waarom moet je alles aanpassen als alles al aanwezig is.
Gewoon een metrostel op de rails zetten, panto omhoog en rijden maar.
Kijk maar naar Randstad Rail, die rijd gewoon op de Hofpleinlijn.

Gideon

Anoniem

  • Gast
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #7 Gepost op: 21 June 2008, 13:09:18 »
Maar ja in de trein hoor je de mensen er steeds vaker over hebben en het 3x keer niks vinden dat het een metro verbinding gaat worden.

Maar dat is natuurlijk de 'default mode' van veel mensen... Verandering? Nee! En dat ongeacht de inhoud van de verandering.

Gideon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #8 Gepost op: 21 June 2008, 17:21:06 »
Ach ja alle verandering is even wennen.....
Maar als het dan gaat rijden met de frequentie van een metrolijn, dan is er ineens geen betere verbinding te bedenken. Waar ze eerst om de 20 min een trein hadden rijden de metrostellen constand af en aan!
En is het nou zo erg om op Schiedam Centrum even over te stappen op de trein?
Ik vind van niet, ik zou het wel fijn vinden dat ik vanuit Vlaardingen direct door kan naar Blaak.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2008, 17:36:22 »
Ik vind van niet, ik zou het wel fijn vinden dat ik vanuit Vlaardingen direct door kan naar Blaak.

Dat gaat ook gebeuren straks, de hoekse lijn sluit straks op de calandlijn aan en dan kan je zelfs helemaal naar station Rdam Alexander toe.

mvg,

Matthijs

SjorsdeR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #10 Gepost op: 21 June 2008, 17:59:16 »
De stadsregio had als 1 van de oplossingen om een slingerspoor te maken bij de stations tussen Maassluis en Schiedam Centrum (toek. aansl.).
Zoals hier met drie sporen. Maar dan met twee sporen.
Op somda nog meer over de ombouwing.
En de CDA-fractie in deelgemeente HvH wil de antieke?? Stoomtrein niet kwijt.
Genoeg leesvoer.
De goederentreinen gaan 's nachts rijden om de dienstregeling niet in de war te schoppen. Maar dat gaat nog leuk worden met de nieuwe APV van Vlaardingen over geluidshinder.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #11 Gepost op: 21 June 2008, 18:05:42 »
Ja precies al 2 jaar heeft er een stoomtrein gereden tijdens de Furiade (eerste weekend van oktober) tussen Maassluis Centrum en Hoek van Holland

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re: Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #12 Gepost op: 22 June 2008, 00:42:12 »
Zolang ik me kan herinneren (als oud inwoner van Hoek van Holland) reden er stoomtreinen van de SSN over de lijn dit voor hun noodzakelijke proefrijden. Vroeger in de tijd dat ze nog op het Klein Polderplein zaten was dit wel consequenter als tegenwoordig.

Er reden toenertijd ook altijd stoomtreinen tijdens de haven dagen van Rotterdam en Hoek van Holland, deze reden dan een aantal diensten tussen Rotterdam CS en Hoek van Holland.

Groeten,

Christoph

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 715
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re:Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #13 Gepost op: 05 October 2010, 20:55:01 »
En gaan de plannen nog door? Ik hoop van niet.
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10771
Re:Hoekse Lijn wordt mogelijk metroverbinding
« Reactie #14 Gepost op: 05 October 2010, 20:58:46 »
Vast wel.. Er zijn in elk geval nog geen berichten dat het niet door zou gaan.
No dress rehearsel, this is our life.