Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railpro Fas aan stukken, waar horen de onderdelen? door Martijn193
Vandaag om 13:12:43
Line-up foto's van modellen door Jan Breman
Vandaag om 13:04:16
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 12:54:59
Diorama Maschinenfabrik GEIST 1 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:14:00
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:10:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:02:38
21 pin 21MTC Adapter Aansluitschema Lais door Remunj
Vandaag om 11:19:08
Ontraxs 2026 door Wies
Vandaag om 10:49:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Orazio
Vandaag om 10:42:08
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door hervé
Vandaag om 10:21:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:13:49
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door Benrail
Vandaag om 09:50:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:27:47
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:23:34
motor problemen roco 72263 door Ben
Vandaag om 09:05:40
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:33:38
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door IJmc
Vandaag om 08:25:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:38:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Te 2/2
Vandaag om 02:40:41
Camp 3 door sdz1976
24 April 2026, 23:38:34
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door R.C.Grootveld
24 April 2026, 22:38:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Koen/264
24 April 2026, 21:46:38
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door LJ
24 April 2026, 20:58:28
Mooi weer om buiten te spelen door FritsT
24 April 2026, 20:31:13
Baanplan NL-BRD-DDR door Arjan6511
24 April 2026, 19:21:47
Don Sibley's Rotbach Stadt (H0m) door Sven
24 April 2026, 19:18:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
24 April 2026, 18:38:10
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
24 April 2026, 17:52:45
Aanpassen CV locs PIKO weinig effect door Dave.......
24 April 2026, 17:49:16
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
24 April 2026, 16:25:07

Auteur Topic: Is een 3d geprint onderdeel giftig?  (gelezen 8358 keer)

Duikeend

• Team forummoderators
  • Online Online
Re: Is een 3d geprint onderdeel giftig?
« Reactie #30 Gepost op: 13 March 2026, 07:56:39 »
Afgelopen weekend zat Marcel naast me in de BNLS stand driftig aan resin modellen te schuren. En daar kwam niet een beetje stof bij vrij. Daar kwam eerlijk gezegd nogal veel stof bij vrij. Marcel droeg daarbij overigens geen masker. Gelden de opmerkingen in deze draad ook voor dit soort gegoten resinmodellen?

dit soort gegoten modellen zijn vaak polyurethaan. dat goedje is echt troep. zelfde als pur schuim zeg maar.
Als je dit spul professioneel gebruikt dan ben je wettelijk verplicht daar een certificaat voor te halen.
ik heb dat certificaat ook gehaald en ik moet toegeven dat het niet ten onrechte is.
Bij het gebruik hiervan bouw je langzaam een allergie hiervoor op die nooit meer over gaat.
Elke blootstelling is er dus 1 teveel.
nu klinkt dit heel dramatisch, de werkelijkheid is iets minder. Het grootste risico hierbij is als het goedje nog niet uitgehard is.
Bij niet goede uitharding komen er dampen vrij die gevaarlijk zijn, vandaar die opleidingseis.
bij droog schuren zou in theorie dit allemaal geen issue zijn maar laten we wel wezen: elke vreemde stof in je longen is niet ok.
Zelf ben ik al behoorlijk ziek van bijvoorbeeld houtstof dus moet je je afvragen of je uberhaupt het risico moet nemen..
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

hervé

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 13 March 2026, 10:19:18 »
Dank voor bovenstaande terechte info & waarschuwingen.  Uitstekend.

Heb zelf in m'n jeugd nog (bijvoorbeeld) laswerken, hamerslagverfspuiten, slijpen & schuren en zelfs asbestpoedermanipulatie 'bijgewoond' of geassisteerd. Dit zonder deftige ademluchtbescherming noch ventilatie (de deur van de werkplaats stond toch open ...). En dat vind 'k ronduit een griezelige herinnering ...
« Laatst bewerkt op: 13 March 2026, 10:22:12 door hervé »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #32 Gepost op: 13 March 2026, 12:29:08 »
Over wat voor klachten ging dat Frits?

Tranende ogen en niet zo'n klein beetje ook. Daardoor ging ik wrijven en met ongetwijfeld residue resin aan de handen, kwam dat in mijn ooghoeken. Als je er op gaat letten zit je vaker met je handen aan je gezicht dan je denkt. Resultaat brandende huid boven mijn ogen en in de hoeken. Ook neus en wangen gingen uiteindelijk branden en gingen na een paar dagen schilferen. Nog meer wrijven en dat doet pijn op die dunne huiddelen.
Mond/tong voelt ook anders en enige mate van benauwdheid in de bovenste luchtwegen.
Ik heb een 2 weken niet geprint, maar toen ik weer begon, nog steeds met enige onwetendheid, maar wel alert, begonnen de klachten opnieuw. Verdwijnen van die klachten gaat niet in 1-2 dagen.
Smeren met zachte zalf helpt en....afblijven. Maar vooral handschoenen en handen wassen, nog eens handen wassen en......vul maar in.
Nu ben ik bezig om mijn oude spuitcabine in de schuur achter in de tuin, met afzuiging, in te richten als werkplek voor de printer. Kacheltje voor de broodnodige temperatuur 20-25 graden stond er al. Het zal even wennen zijn, maar weg met die printer uit het huis. Hoe meer belemmeringen ik inbouw, hoe beter het voor mijn lijf is.
Nee, ik ga nog niet stoppen met printen, daarvoor is het resultaat te leuk. Ga ik er komende periode veel mee verder?..NEE. Terug naar messing en waar nodig, onder voorzorgsmaatregelen kleine charges printen.

Ik heb mijn les geleerd.

« Laatst bewerkt op: 13 March 2026, 13:11:19 door FritsT »

henk

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 13 March 2026, 14:01:09 »
Helder!
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 13 March 2026, 16:22:26 »
Zelf ben ik al behoorlijk ziek van bijvoorbeeld houtstof
Ik ook, de afgelopen paar jaar 2x een zware luchtweg infectie gehad( waarvan een met beginnende longontsteking) omdat ik bij het( buiten) schuren van wat treinen van MDF m'n mondkapje vergeten was.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 13 March 2026, 19:38:14 »
Dat zijn toch best stevige klachten, voor iets dat 'maar' een hobby is.

Voor het ene model dat ik nu heb, ga ik bekijken hoe ik toch voorzichtig de gaatjes in de bufferbalk krijg om de koppeling te monteren.

Voor de toekomst zal ik denk ik kijken of ik de bewuste gaten reeds in de 3D print kan laten opnemen.

Marco.

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 14 March 2026, 08:24:43 »
Tja, een laatste optie is het laten doen, waar niet gekeken wordt op een mens, gezondheid en milieu.  :police:

Maar dat is de doodsteek van de hobby en dus blijft er niets anders over dan voorschriften op te volgen en desnoods dubbel op.

PS: Ik las - dacht ik - ook iets over koolstoffilters. Let bij gebruik hiervan ook op de gebruiksduur. Deze zijn op termijn ook verzadigd.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #37 Gepost op: 14 March 2026, 08:37:37 »
Tranende ogen en niet zo'n klein beetje ook. Daardoor ging ik wrijven en met ongetwijfeld residue resin aan de handen, kwam dat in mijn ooghoeken. Als je er op gaat letten zit je vaker met je handen aan je gezicht dan je denkt.
Ja, die ervaring heb ik ook. Dat jeuken van je ogen blijft terugkomen. Ik heb in het afgelopen 14 maanden maar 1 dag geprint, maar nog steeds. Als ik eerlijk moet zijn zeg ik dat niemand met resin printen moet beginnen. Maar zoals Frits schrijft, het is veel te leuk. En het resultaat veel te mooi.
Stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 14 March 2026, 10:00:54 »
Microplastics, fijnstof, etc. leveren problemen op omdat het zo fijn is, dat het doordringt in de huid, in de bloedbaan terechtkomt en zo voor veel onverklaarbare problemen zorgt.

Asbest was jarenlang het wondermiddel in de bouw. Echter, bij verspanen kwamen microvezels vrij. Tegenwoordig is het verboden, maar dat heeft jaren geduurd.

Hetzelfde met dit: 3D printen is het wonder der techniek van de huidige tijd, maar 't zou mij niet verbazen dat over een aantal jaren de gezondheidsrisico's in kaart zijn gebracht (door schade en schande) en dat het dan inderdaad blijkt dat het zeer schadelijk is voor de gezondheid.

Verstuurd vanaf mijn SM-S928B met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 14 March 2026, 10:12:30 door Tomasso »
Spoor 0 adept

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #39 Gepost op: 14 March 2026, 13:06:18 »
PS: Ik las - dacht ik - ook iets over koolstoffilters. Let bij gebruik hiervan ook op de gebruiksduur. Deze zijn op termijn ook verzadigd.

Op gelaatsmaskers/gasmaskers zitten die dingen ook, en dan wil je echt niet dat er iets doorkomt. Dan ben je de Sjaak. Die zijn verpakt in metaalfolie en hebben een vervaldatum. Gebruiksduur...tja. Ik zou zeggen..eenmalig.
Datzelfde geldt voor de koolstoffilter van Elegoo (binnen in de kap te plaatsen). Over de gebruiksduur kan ik niks anders vinden dan "3 maanden" maar hoe lang print je in die maanden?. Dat kan verschillen.
Ik heb vanaf oktober heel veel geprint, circa 900 uur (ik houd een logboek bij) en de geur kon je eigenlijk ook wel in de werkruimte waarnemen. Niet sterk, maar toch. Dus ik was te ver gegaan. Ik heb nu een nieuwe filter geplaatst en sta op circa 150 uur en nu ik meer oplet, de geur begint te komen. Voortaan verwissel ik dat ding om de 100 uur printen.
100 uur lijkt veel, maar kan wel eens minder dan 10 printjes zijn.

Mijn printer staat sinds kort niet meer binnenshuis en heb nog steeds last van huidproblemen en tranende ogen. De tube met vet (Calendula zalf) staat binnen handbereik. Blijven smeren want het trekt en jeukt als ik niet smeer. De verschijnselen trekken wel weg, maar zijn dus ook zo weer terug. Allergische reactie dus.

Mijn motorposten in Spoor-0 zijn allemaal geprint en staan op draaistellen. Eigenlijk klaar maar ik kan nog extra draaistellen van een ETS aandrijving voorzien. Die zijn geprint. Boren en slijpen is het enige nog. Tzt dan maar.
Mijn MP in Spoor-1 is 100% klaar.
De NS-1000 is "under Construction".... dat wordt nog een dingetje.
Alle andere kleine projectjes, geprint maar nog niet klaar, laat ik nu maar staan.

Ga ik ooit nog eens een andere resinprinter kopen? NEE.

Ik heb de afgelopen 25 jaar zonder problemen met messing gewerkt. Raad eens.

3677

« Laatst bewerkt op: 14 March 2026, 13:19:01 door FritsT »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #40 Gepost op: 18 March 2026, 14:51:03 »
Ik heb (ook naar aanleiding van dit draadje) afgelopen week mijn printer buitenshuis geplaatst en in de schuur achter in de tuin een nieuwe opstelling gemaakt. Ivm met de temperatuur heb ik bij Elegoo een Heater aangeschaft (45 euro) en die is nu binnen en werkt. Buiten is het 10 graden en binnen in de printerkap circa 25.

Foto's in een ander draadje geplaatst, maar via de link te zien:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110186.msg3222596748#msg3222596748

4516

Ben

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 18 March 2026, 15:54:52 »
Respect Frits voor wat je doet en presteert in de hobby en je openhartigheid.

Gr, Ben.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #42 Gepost op: 20 March 2026, 22:11:57 »
Een (harde) geleerde les in mijn geval. Vandaar mijn ervaringen hier onder beschreven.

De printer kan je buitenshuis zetten met een heater. No problem.
Nadat het printen klaar is kan je de build-plate horizontaal onder de printkap bij 25 graden laten uitdruipen. Druipt dan alles af? Nee. Ik haalde de build-plate er altijd af en zette die (op tissue) op de zijkant zodat alle overtollige resin er wel af kon lopen. Maar dat kan niet onder de kap en daar gaat je temperatuur geregelde proces. De resin wordt stroperig en loopt echt niet van je print af.

Dan de volgende stap.... waar heeft je Washer gestaan en bij welke temperatuur? Juist, buitenshuis en dat is dan weer een extra probleem want de stroperige resin was je er met koude isopropanol helemaal niet af. En een heater in de washer zetten? Gaan we toch echt niet doen.

Nog een probleem. Laat je de bak met resin "buiten" staan voor de volgende print?..... Dan moet je de heater aan laten staan want de resin koelt af en wordt stroperig. Hoeveel tijd is er nodig om koude resin op te warmen met de heater?...onbeantwoorde vraag tot nu toe.

Allemaal dingetjes waar je "even" rekening mee moet houden.

Je blijft dus een verwarmde ruimte van 20-25 graden nodig hebben en veel heen en weer lopen. Of je moet een verwarmde "buiten" hebben.

Het is me wat...even een printje (van 36 uur) doen. Gelukkig is me dat niet overkomen. Slechts 1 van 10 uur en een nacht afkoelen met alle gevolgen van dien.

Ik kan wachten tot het zomer en warmer wordt of een nieuw print-protocol maken.
In ieder geval koosstoffilters kwaliteit A1 op voorraad nemen want al die bewerkingen met je neus er boven.......toch "toxisch"

5039
« Laatst bewerkt op: 20 March 2026, 22:15:28 door FritsT »