Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:12:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:53:08
Kurk-Rubber of Kurk? door HeVe01
Vandaag om 22:47:24
Raadplaatje door Jelle Jan
Vandaag om 22:23:15
Vraag bouwbeschrijving MK modelbouw Vickers panto door Rob Bennis
Vandaag om 22:17:23
Baanplan NL-BRD-DDR door Cegielski
Vandaag om 21:56:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 21:55:13
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:47:36
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:46:55
Binnenverlichting Marklin rijtuig door heinvanuffelen
Vandaag om 21:33:27
Traincontroller software gaat stoppen. door borotof
Vandaag om 20:41:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Sven
Vandaag om 20:33:59
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Johan Vermij
Vandaag om 20:26:56
Een HTM 'Ombouwer' door Pauldg
Vandaag om 20:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:02:09
25e smalspoormodelbouwdagen 29 en 30 augustus 2026 door Sven
Vandaag om 19:57:06
Werkzaamheden Amsterdam centraal door kar
Vandaag om 19:43:04
Gewoon wat busfoto's door Marc tramt
Vandaag om 19:40:10
Modulebaan.nl Wereldhaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:40:56
Mijnbouw Indonesië door Rob Ellerman
Vandaag om 18:38:42
Projekt 083-338 door grossraumwagen
Vandaag om 18:08:17
De projecten van Ruben (NL H0) door René 4312
Vandaag om 17:38:30
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 17:36:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:10:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:49:09
Wie heeft hier ook een Piko 52694 (NS 2255) door Biesje
Vandaag om 15:10:03
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 12:11:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:01:57
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 11:52:43
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 11:37:52

Auteur Topic: Traincontroller software gaat stoppen.  (gelezen 8462 keer)

-Anton-

• Offline Offline
Re: Traincontroller software gaat stoppen.
« Reactie #60 Gepost op: 11 May 2026, 12:49:45 »
Daarom heb ik mijn mening er verder ook niet bij gezet, dat moet iedereen die in de zelfde situatie zit zelf beoordelen of hij dat op korte termijn kan en wil.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #61 Gepost op: 11 May 2026, 13:16:10 »
€560,00 is een serieuze investering.

Maar aan de andere kant:

Citaat
09-15-2017:   Release of Version 9 of all Railroad & Co.™ programs

Als je zo'n 9 jaar geleden je laatste financiële bijdrage hebt gedaan, dan kan je nu redelijkerwijs ook niet veel meer qua ondersteuning verwachten, toch?

Groeten,
Jos

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 11 May 2026, 13:52:00 »
Traincontroller stopt met het verder gaan van ontwikkelingen. Dus geen updates ed. meer. Waarschijnlijk ben ik 'digidom' of zo, maar als je een versie hebt met een licentie, dan blijft die versie toch gewoon actief?
Het verhaal over een usb-stick, die een eigen ID heeft is voor mij nieuw. Ik heb een licentie van Rocrail en deze kan ik probleemloos kopiëren naar een andere USB-stick. Dat is wel handig, want dan ik verschillende programma's maken om automatisch te kunnen rijden.

Maar misschien werkt Traincontroller anders. Als dat het geval zou zijn, dan zou het de ontwikkelaars sieren als hij de kopieerbeveiliging zou verwijderen. Immers, zijn commerciële doelstelling beëindigt en is geen business meer.

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
« Reactie #63 Gepost op: 11 May 2026, 13:55:02 »
dan zou het de ontwikkelaars sieren als hij de kopieerbeveiliging zou verwijderen.

Dat is zijn voornemen ook, maar alleen voor de recente versie 11.

Groeten,
Jos

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #64 Gepost op: 11 May 2026, 14:04:33 »
Traincontroller stopt met het verder gaan van ontwikkelingen. Dus geen updates ed. meer. Waarschijnlijk ben ik 'digidom' of zo, maar als je een versie hebt met een licentie, dan blijft die versie toch gewoon actief?
Het verhaal over een usb-stick, die een eigen ID heeft is voor mij nieuw. Ik heb een licentie van Rocrail en deze kan ik probleemloos kopiëren naar een andere USB-stick. Dat is wel handig, want dan ik verschillende programma's maken om automatisch te kunnen rijden.

Maar misschien werkt Traincontroller anders. Als dat het geval zou zijn, dan zou het de ontwikkelaars sieren als hij de kopieerbeveiliging zou verwijderen. Immers, zijn commerciële doelstelling beëindigt en is geen business meer.

Je licentie blijft werken zolang als je wilt. Dat staat duidelijk op de site van Freiwald. Hier ging het over de USB stick en die kan technisch natuurlijk kapot en vandaar de eerdere vraag of er ook een back-up mogelijk is. Dat kan met de Software sowieso maar die USB stick dus niet. Mogelijk is dat de reden dat met versie 10 de stick is komen te vervallen en het een licentiesleutel is geworden.

Rockrail is opensource. Dat is dus op basis van een geheel ander "verdienmodel". Lees, niemand verdient hier iets aan, allemaal liefde en vrijwilligerswerk plat gezegd.

TC is betaal software, omdat (net als overigens oa iTrain) hier iemand of een groep iemanden, hun geld mee moeten verdienen
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #65 Gepost op: 11 May 2026, 22:16:24 »
Waarschijnlijk ben ik 'digidom' of zo, maar als je een versie hebt met een licentie, dan blijft die versie toch gewoon actief?
Het verhaal over een usb-stick, die een eigen ID heeft is voor mij nieuw. Ik heb een licentie van Rocrail en deze kan ik probleemloos kopiëren naar een andere USB-stick.

Wat RocRail heeft is licentie code die 1 jaar geldig is daarna moet je opnieuw betalen/doneren om een jaar die extra functies te moge gebruiken.

TC9 heeft een hardware licentie, op de club hebben ook van die sticks, ik vermoed dat daar iets van een extra chip inzit te controle. Er zijn meerdere van dat soort systemen zoals vroegere HASP (tegenwoordig Sentinal), die hadden vroeger ook van die blokjes die je op de LPT poort moest zetten.

Rockrail is opensource. Dat is dus op basis van een geheel ander "verdienmodel". Lees, niemand verdient hier iets aan, allemaal liefde en vrijwilligerswerk plat gezegd.

RocRail was Open Source, dat is het sinds 2014 niet meer. Sinds die tijd is het Freeware, met de optie om extra functies te ontgrendelen a €12,-/jaar.

Groeten,
Reinder

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #66 Gepost op: Vandaag om 11:15:48 »
€560,00 is een serieuze investering.

Maar aan de andere kant:

Als je zo'n 9 jaar geleden je laatste financiële bijdrage hebt gedaan, dan kan je nu redelijkerwijs ook niet veel meer qua ondersteuning verwachten, toch?

Groeten,
Jos
9 jaar? Je bedoeld 3 jaar. Versie 9 was tot in 2022 september verkrijgbaar. Die laatste V11 update, mijn vermoeden is dat deze update bedoeld is om de pensioenpot van de heer Freiwald wat te spekken.

Gelukkig blijft zijn programma wel werken, vooral alles van versie 10, wat daar wel niet van te vinden is op het internet.  :police:

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
« Reactie #67 Gepost op: Vandaag om 12:15:28 »
Nee ik bedoel echt 9 jaar, want aan de berichten van @-Anton- te zien, gebruikte hij TrainController al vanaf 2009/2010 zoiets...

Groeten,
Jos

Ben

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: Vandaag om 12:23:22 »
Precies.

En als ik gebruiker zou zijn van Gold 9 in 2017 had ik allang Gold 10 aangeschaft in 2022 en blijft de upgradeprijs naar Gold 11 nu beperkt tot €152. Zeer te doen toch?

rjr

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: Vandaag om 13:38:32 »
Waarom zou je de overstap maken naar versie 10, als je baan prima functioneert met versie 9?

Ik zou blijven zitten zolang het werkt.
Bij problemen zou je een overstap kunnen doen als die daar opgelost zijn.
Of als er iets nieuws wordt geboden wat je wilt gaan gebruiken.

Maar kan me voorstellen dat je je wel zorgen gaat maken als je nu voor het blok gezet wordt.
Of op een oude goed werkende versie blijven, met het risico dat een usb stick niet meer werkt, en je dan naar iets heel anders moet.
Of nu best wel een behoorlijke investering doen om op de laatste te zitten, waarvan je niet weet welke bugs daar in zitten en of het wel net zo betrouwbaar werkt als wat je nu hebt. Bovendien ga je blijkbaar afhankelijk zijn van een internet connectie en krijg je het risico dat die op een gegeven moment onderuit gaat zodat het niet meer werkt.

Persoonlijk zou ik denk ik meer vertrouwen hebben in de hardware van een stick dan in de andere oplossing.

Roelco

Ben

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: Vandaag om 13:45:16 »
Niets moet hé maar het kwam ter sprake. Maar Koploper gebruikers updaten in het verleden ook altijd naar de laatste versie, waarom dan TC niet? Omdat het centjes kost....?

henk

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: Vandaag om 14:30:19 »
Deze Koplopergebruiker heeft alleen geupdate als er een nieuwe computer aan de baan werd gehangen. Ik weet niet eens welke versie ik nu gebruik, maar de versie doet wat ik wil.
Ik geloof dat ik de laatste versie voor de zekerheid wel op een usb-stick heb gezet, maar nog niet heb geïnstalleerd.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:44:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

-Anton-

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: Vandaag om 19:22:34 »
Ik ben ooit begonnen met traincontroller 7 (welke versie weet ik niet meer) en heb deze later ge upgrade naar 9 gold.
Aangezien ik mijn treinbaan niet super veel gebruik vind ik het niet nodig om alle versies te kopen,
dat besteed ik liever dan aan andere dingen.
Ik was ook verder tevreden met versie 9, en had geen upgrade plannen.
Dat wil niet zeggen dat ik dat in de toekomst niet zou willen doen. straks is die keuze er in iedere geval niet meer.
De usb stick die ik bezit is ook van de aankoop van versie 7, dus gaat al een redelijk tijdje mee.
We gaan zien hoe lang.
Ik ga nu zeker geen versie 11 meer kopen, daar is geen budget voor.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

borotof

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: Vandaag om 20:41:50 »
Ik heb het maar eens aan mn vriend Grok gevraagd of je een usb stick met licentie kan clonen, en dan specifiek traincontroller  :

"v8 / v9Goed tot redelijkVaak gewoon een bestand + hardware-ID. Image maken met dd of HDD Raw Copy werkt regelmatig.v10 en hogerSlecht tot onmogelijkMeer online checks + betere beveiliging. Vanaf 2022 geen nieuwe USB-sticks meer, alleen licentiecodes.

Hoe probeer je het veilig te klonen? (voor backup eigen licentie)

Beste methode (Windows):
Gebruik HDD Raw Copy Tool (gratis) of Macrium Reflect Free.
Maak een bit-voor-bit image (.img) van de stick.
Schrijf die image terug op een identieke USB-stick (zelfde merk/grootte helpt soms). "

Zou het gewoon eens proberen