Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vervangen wissels flm profi door Forever Rocofan
Vandaag om 15:51:19
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AlbertG
Vandaag om 15:46:07
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 15:40:12
Hoe een schaduwstation automatiseren door Eric v C
Vandaag om 15:21:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:20:01
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 15:07:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:00:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door hmmglaser
Vandaag om 14:54:59
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 14:53:05
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:33:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door aad52
Vandaag om 13:47:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:26:50
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door NS264
Vandaag om 12:23:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 12:18:23
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 11:59:38
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:58:26
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 11:17:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:16:31
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:06:43
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 10:50:42
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 10:47:57
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 09:52:50
NS 8800 in spoor 0 door bollen neus
Vandaag om 09:20:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:32:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
08 October 2025, 22:26:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
08 October 2025, 22:18:48
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
08 October 2025, 21:43:30
C12c rijtuig door roco
08 October 2025, 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
08 October 2025, 20:48:54
  

Auteur Topic: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd  (gelezen 13549 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5458
  • Modelspoor is emotie...
Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Gepost op: 16 June 2008, 20:27:27 »
Voor al diegenen, die ineens niet meer wisten wat ze met hun opzij gelegde spaargeld moesten doen, na het cancellen van de plan V en T, is er nu nieuws. Philotrain heeft aangekondigd dat ze met een hondekop tweetje en een BNL tweetje gaan kmen. Voor meer info: ziewww.philotrain.nl: Aankondiging

Citaat Philotrain site:

Citaat
Wat betreft de Hondekoppen beperken wij ons tot de mat 54 ELD2 “asbest”-treinstellen 321-365 en de mat 57 ELD2 Benelux treinstellen NS 1201-1208 en NMBS 220.901-904. De “glaswol”- treinstellen 371-393 zijn dermate afwijkend, dat productie daarvan economisch niet haalbaar is.  Ook de vierdelige Hondekop-treinstellen zullen wij om deze reden niet in productie nemen.

De modellen worden uitgevoerd in 2-rail gelijkstroom en net als het NS Plan U treinstel standaard voorzien van een ZIMO MX64 decoder voor het DCC digitaal besturingssysteem. Met deze decoder kan ook analoog worden gereden. De verlichting geel/rood wisselt met de rijrichting.  Interieurverlichting is standaard. De minimaal te berijden boogstraal wordt in ieder geval 420mm. Een stroomvoerende kortkoppeling is standaard. Met een totale lengte in werkelijkheid van 50.420 mm, krijgt u in H0 1/87 een treinlengte van 579,5 mm.

De onderstaande modelvarianten zullen worden geproduceerd:

 Cat.nr    Uitvoering                                    Voorintekenprijs     Na voorint.

________________________________________________________________________________________

870/61-1  NS 1201 Benelux met zandgele banden           € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

870/61-2  NMBS 220.902 Benelux met zandgele banden      € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

870/61-3  NS 1204 Benelux met huistijlgele banden       € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

870/61-4  NMBS 220.903 Benelux, huistijlgele banden     € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

 

870/61-5  NS 321 ELD2 groen, rode biezen met bloedneus  € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

870/61-6  NS 353 ELD2 groen, rode biezen met proefsnor  € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

870/61-7  NS 333 ELD2 groen zandgele biezen en snor     € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

870/61-8  NS 344 ELD2 groen met NS vignet, A-sein       € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

870/61-9  NS 359 ELD2 geel, grijze snor, A-sein         € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

870/61-10 NS 328 ELD2 geel, reklamebanen, A-sein *      € 1.300,- + € 695,-   € 2.250,-

* Deze versie is ontdaan van de ladders op de neus

Planning

De levering van de NS Hondekop-modellen is gepland in november/december 2009. De einddatum van de voorintekening is 1 september 2008.  De voorintekenfakturen worden na 1 september 2008 verstuurd.

 


Tbinnebarretije…

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #1 Gepost op: 16 June 2008, 21:44:18 »
Huh? Ik begrijp Philotrain even niet meer. Plan V en T cancellen omdat een grootseriefabrikant daarvan op afzienbare termijn een model zou uitbrengen en nu wel opeens een asbest-Hondekop willen uitbrengen, die al in model geleverd wordt door een grootseriefabrikant uit voormalig Oost-Duitsland? Die Benelux-Hondekop is interessant, maar ook daar kan Piko met wat klussen aan de mal binnen niet al te lange termijn mee komen.

Niet dat ik zware kritiek heb op Philotrain (integendeel, mooie modellen!), maar ik snap de keuze niet met hun recente bericht over Plan V/T in het achterhoofd. Moest er soms een bestemming worden gevonden voor zaken die al waren voorbereid voor Plan V/T?

Groeten,

Geoffrey

Dennis

  • Gast
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #2 Gepost op: 16 June 2008, 21:56:08 »
Gezien scaletrading importeur en initiatief nemer van de Piko hondekop is.
Zullen ze wel weten wat ze doen denk?

Het zijn inderdaad mooie modellen, maar wel lekker aan de prijs ;D

Grts,
Dennis

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #3 Gepost op: 16 June 2008, 22:10:41 »
Levering pas eind 2009....En dan die prijzen. Is het echt zo rendabel voor Philotrain? Is het aanpassen van bestaande modellen of de modellen die door Philo verwacht worden van n grootseriefabrikant niet veel goedkoper om te bouwen?

Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #4 Gepost op: 16 June 2008, 22:17:41 »
ik snap het na het gereutel over het piko HOBBY-model uitstekend. als de plan V/T als topmodel gemaakt worden, dus met mooie draaistellen etc etc, dan heeft t voor philo weinig zin om ze nog in messing te gaan maken want een hedendaags mooi grootseriemodel daar voeg je als messingfabrikant niet zo bar veel meer aan toe. Een hobbymodel zoals de hondekop van piko laat nog genoeg ruimte voor philotrain om er een daadwerkelijk veel mooier topmodel van te maken, zonder naad in de neus, zonder die heel vlakke draaistelzijkanten, fijner gedetailleerd... wat de piko niet echt aan te rekenen is voor die prijs, maar degenen die een mooier model willen en bereid zijn daar een mep geld voor neer te leggen kunnen dan bij philo terecht. niks onlogisch aan.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #5 Gepost op: 16 June 2008, 22:31:12 »
Hmja, op zich is er voor de klinknagelteller nog wel wat te verbeteren aan de Piko Hondekop, dus op dat punt heb je wel gelijk. Toch maakt een Piko-model met juiste draaistelzijkanten, pantografen en losse handgrepen al een veel sterkere indruk (even los van de naad) wat met een goedkoper prijskaartje te realiseren is. Aan de andere kant: De 1100 van Roco is ook prima en toch ging Philo's 1100 als warme broodjes.

Blijft dan nog wel de vraag welke fabrikant de Plan V als topmodel uit zou gaan brengen (zodat Philotrain haar plannen wijzigt), maar die vraag hebben we al behandeld in een ander draadje en daar valt vooralsnog zonder een dikke plak speculaas geen zinnig antwoord op te geven.

Toch vind ik het nog steeds een beetje typisch: Artitec had enkele jaren terug de plannen voor Plan Q in superversie klaar (handmodel in Railmagazine) toen Piko plots met de aankondiging voor de Hobby Plan F kwam. Waarom komt Philotrain nou ineens wel met de Hondekop en Artitec dan niet, als er kennelijk toch een markt voor een topmodel van de Hondekop bestaat?

Begrijp me niet verkeerd, antwoorden kunnen alleen de fabrikanten geven, maar wat ik wil aangeven is dat voor mij als consument soms de paden van de fabrikanten ondoorgrondelijk zijn. Maar ik ben daarin niet de enige hier, denk ik.

Groeten,

Geoffrey

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #6 Gepost op: 16 June 2008, 22:40:11 »
tja, op een moment zul je moeten beslissen welk model je gaat maken en daar steek je dan al je energie in, je kunt er geen 15 tegelijk ontwikkelen omdat die alle 15 interessant zijn om te produceren. Van die andere 14 zijn er dan vast een heel stel ook echt interessant en zullen mensen zeggen "waarom niet die?", maarja, je kunt niet alles tegelijk.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #7 Gepost op: 17 June 2008, 02:03:55 »
Tja, een model van de Buffel was ook wel wat geweest. Maar met deze prijzen haak ik af.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #8 Gepost op: 17 June 2008, 04:05:34 »
Hmmm...eerst zien en dan geloven zal ik maar zeggen.
Lijkt me overigens beter voor Philotrain als ze eerst een (kleine) serie gaan maken en het dan pas aankondigen dat het er is, dat verkoopt ook sneller  ;)
Dit is overigens niet negatief bedoeld....

Met vriendelijke groet,

Peter.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5458
  • Modelspoor is emotie...
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #9 Gepost op: 17 June 2008, 07:51:06 »
Hmmm...eerst zien en dan geloven zal ik maar zeggen.
Lijkt me overigens beter voor Philotrain als ze eerst een (kleine) serie gaan maken en het dan pas aankondigen dat het er is, dat verkoopt ook sneller  ;)
Dit is overigens niet negatief bedoeld....

Met vriendelijke groet,

Peter.

Niet zo'n slimme opmerking. Als je eerst een (kleine) serie zou gaan maken, stop je daar al een heleboel ontikkeltijd (en dus geld!!) in. Het uiteindelijke fabriceren is min of meer een 'piece of cake'. Da's  bij de grootseriefabrikanten ook zo. Philotrain kan op deze manier (en zo doen ze het al jaaaaren) goed peilen wat voor daadwerkelijke belangstelling  er is voor hun modellen. En mocht de belangstelling niet in verhouding staan tot de beoogde oplage, dan wordt de zaak gewoon afgeblazen, zonder dat het je tot op dat moement de hoofdprijs heeft gekost (zie het recent afegeblazen project plan V/T). Een ander feit is wel, dat de belangstelling voor de NS 2400 in 0 schijnt tegen te vallen dus in dat geval heeft men de prijs wat verhoogd...
Tbinnebarretije…

MRP_Peter

  • Gast
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #10 Gepost op: 18 June 2008, 09:00:51 »
Hoe kleiner de afzetmarkt is, destemeer zullen de oplages van produktie ook navenant kleiner zijn...
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is wel peilen in hoeverre er interesse zou zijn voor een model maar geen nadere leverdatum noemen, dit in geval je het niet kan halen en de klanten vooruit betaald hebben.
Niks irriteert een klant meer dan betalen voor iets wat je niet hebt en wat qua levertijd een paar keer vooruit geschoven wordt omdat streeftijden niet gehaald kunnen worden.
Dit kun je als fabrikant zijnde een paar keer doen voordat de klant interesse gaat verliezen, maar het houdt een keer op.
Soms kun je er als fabrikant zijnde niet omheen om levertijden te veranderen, er kan altijd iets fout gaan namelijk.
Desalniettemin, over de produkten zelf valt heel weinig op aan te merken...


Met vriendelijke groet,

Peter.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22568
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #11 Gepost op: 18 June 2008, 09:16:32 »
Philotrain heeft een potentiële klantenkring die precies weet hoe het bedrijfje werkt. Die worden niet warm of koud van enig uitstel en afstel komt bij Philotrain eigenlijk relatief weinig voor. Mensen bestellen op basis van belangstelling en de dikte van de geldbuidel. De messingmarkt is uitermate conjunctuurgevoelig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #12 Gepost op: 18 June 2008, 10:47:50 »
Zeg maar: beursgevoelig.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #13 Gepost op: 18 June 2008, 10:49:52 »
Philotrain staat niet genoteerd op de beurs.

Gerard

Bram w

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Philotrain Asbest Hondekop tweetje en BNL Hondekop aangekondigd
« Reactie #14 Gepost op: 18 June 2008, 10:54:58 »
Beursgevoelig zo van geld!!!!!!.groet Bram.
« Laatst bewerkt op: 18 June 2008, 11:01:43 door Bram. Reden: leter vergeten. »
Bram is in 2025 overleden