Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 18:05:51
Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen door henk
Vandaag om 17:51:25
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Robkop
Vandaag om 17:50:49
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 17:47:54
Welke merken H0 Materieel door Pauldg
Vandaag om 17:38:40
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door kawaaad
Vandaag om 17:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:11:36
BNLS modulebaan: de Werkspoor-Kathedraal modules door Koen/264
Vandaag om 17:00:55
Modelspoorbeurs Houten 16 mei 2026 door Biesje
Vandaag om 16:32:03
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:29:52
On30 modelbaan: Colorado Logging&Mining Switchback door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:59
Heroplage Artitec Plan W? door IJmc
Vandaag om 15:47:37
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:34
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 15:17:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:09:25
20 jaar BNLS door Martijn193
Vandaag om 12:28:22
Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 12:02:33
MOBEXPO 2026 Stereo beelden The Mill ... door D_Loc
Vandaag om 11:59:45
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
Vandaag om 11:27:46
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 09:49:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:29:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:54:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 08:43:07
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 08:38:48
Een HTM 'Ombouwer' door Frits C
Vandaag om 07:17:50
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
13 May 2026, 23:49:23
Vraag bouwbeschrijving MK modelbouw Vickers panto door Rob Bennis
13 May 2026, 23:25:38
EifelBurgenBahn door basjuh1981
13 May 2026, 22:46:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 May 2026, 21:56:33
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
13 May 2026, 21:17:30

Auteur Topic: RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen  (gelezen 21079 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen
« Reactie #90 Gepost op: 09 March 2026, 17:43:09 »
Het digitaliseren van accessoires is idd zelden ook echt raadzaam om te doen, maar er zijn 2 voordelen te behalen.

Simpelere bedrading. Je kan decoders dichter op wissels zetten. En als je die MTB DPx dingen gebruikt. Dan heb je al helemaal geen bedrading. Een beetje hetzelfde idee als die marklin C-rail wissels met die geintegreerde decoders.

Het is voor sommige mensen ook gewoon makkelijk als je zo'n DPx ding installeert en aansluit 2 draden en je bent klaar. 3 draden als je punstuk polarisatie wilt.. De app zelf is immers al draadloos. Dus in dat aspect kan het digitaliseren van accessoires kwa uitvoer zelfs makkelijker zijn dan grote kabelbomen te trekken naar je schakelpaneel/schakelkastjes.

Andere bediening. Als je een tamelijk groot emplacement heb, kan het bedienen van losse wissels met die good ol' blauwe marklin kastjes lastig zijn. Gebruikers kunnen dan makkelijk een wissel fout zetten. Dit kan je deels oplossen met diode matricen, maar ander punt:

Losse schakelpastjes zijn nog altijd geen schakelpaneel met layout. Het digitaliseren van accessoires stelt je in staat om bijvoorbeeld de railbox app, z21 app of whatever app te gebruiken. En desondanks dat het een touchscreen is en je dus de haptische feedback van schakelaars mis. Heb je wel weer makkelijk in te stellen rijwegen/wisselstraten/routes en je hebt een grafisch overzicht met layout. Dus je kan heel duidelijk aan je app zien welke rijwegen je legt. En sommige centrales zoals de ecos en Central stations doen dat zonder app. Die rijwegen + grafische weergave dat is gewoon rete handig.

En nog mooier is het als zo'n app wat extra's kan. Het onderbreken van wissels als er een trein op gedetecteerd is. Ik weet eigenlijk niet of iets zoiets al kan. Maar dat zou een mooie feature zijn. Jij als marklin rijder kan trouwens iets van massadetectie gebruiken om een relais aan te sturen die de wissels van die rijweg uitzet. Er is immers niks irritanters dan dat je per ongeluk een wisselschakelt onder een rijdende trein door. ::)

En een bijkomend voordeel. Diezelfde apps stellen je ook in staat om bezetmelding te tonen. Dat kan evt handig zijn voor schaduwstations waar je geen overzicht op heb.

Maar. Ik zeg er wel altijd bij. Als je zelf een fysiek schakelpaneel kan maken met fysieke schakelaars <- vooral doen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 09 March 2026, 18:23:58 »
@Bas,

Je somt hier inderdaad een aantal belangrijke voordelen op. Ik ben een groot fan van een App of programma, waarmee ik overzicht heb op mijn baan en snel de ingestelde rijweg kan zien. En zoiets realiseren met een App als RailBOX Railcontrol is beslist eenvoudiger dan met een bedrade knoppenbank.
De dradenwinst die je aangeeft bij gebruik van MTB wisselmotoren, heb je ook als je de accessoires verbindt met een locale accessoire-decoder (bedankt voor de correctie). En ook hier geldt, niet alles hoeft in één keer.

Gr, Hans

bask185

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 09 March 2026, 21:46:24 »
Citaat
beslist eenvoudiger dan met een bedrade knoppenbank
Nu nog wel  ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #93 Gepost op: 20 March 2026, 16:52:19 »
Er is een nieuwe versie van de Railbox app beschikbaar in de Playstore.
Daarmee is o.a. DCCExt geïmplementeerd in de centrale. Nu nog in de decoders.
Er zou ook een verbetering komen om te voorkomen dat melders gemist worden. Die zie ik niet terug in de changelog.

Morgen sta ik met mijn demobaan met Railbox centrale bij de gebruikersbijeenkomst van de HCC!m en kan ik het voor het eerst uitproberen.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #94 Gepost op: 09 April 2026, 17:10:21 »
Mocht je de RB1110 willen gebruiken in combinatie met een Digikeijs DR4024, dan gaat in eerste instantie de rode led knipperen in plaats van continu branden als je op de 'Programmeren' knop drukt en kun je niets instellen.

Ik heb het probleem voorgelegd aan Railcom en ze reageren daar wel heel snel op.
In de Railbox app zit onder de knop 'DCC Configuratie' een optie 'Toon geavanceerde configuratie' met daaronder een optie 'Verhoog ACC aantal naar 8'. Het activeren van deze optie lost het probleem op. Doe dit wel vóórdat je op de programmeren knop drukt.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2026, 16:54:25 door AlbertG. Reden: Antwoord van Railbox verwerkt in bericht. »
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker