Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oudere Marklin S3/6 opleuken door Robert uut Salland
Vandaag om 22:17:45
Heroplage Artitec Plan W? door IJmc
Vandaag om 22:12:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:19:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:57:46
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 20:36:18
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 20:32:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 19:51:25
Modulair schooolgebouw voor 20 jaar BNLS door Reinout van Rees
Vandaag om 19:47:01
Model voor 20 jaar BNLS? door Reinout van Rees
Vandaag om 19:39:28
Modelspoorbeurs Houten 16 mei 2026 door Haradigi
Vandaag om 19:37:53
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door cor_b
Vandaag om 19:17:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Charles_
Vandaag om 18:57:29
Welke merken H0 Materieel door Remunj
Vandaag om 18:26:25
Spoorlaar Blokkendoos verlichtingset inbouwen door henk
Vandaag om 17:51:25
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door kawaaad
Vandaag om 17:14:00
BNLS modulebaan: de Werkspoor-Kathedraal modules door Koen/264
Vandaag om 17:00:55
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:29:52
On30 modelbaan: Colorado Logging&Mining Switchback door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:59
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:34
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 15:17:46
Projekt 083-338 door ex44
Vandaag om 12:02:33
MOBEXPO 2026 Stereo beelden The Mill ... door D_Loc
Vandaag om 11:59:45
Digikeijs DRC 2400v5 lichtsetjes door KoosDeJong
Vandaag om 11:27:46
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 09:49:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:29:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:54:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mass am see
Vandaag om 08:43:07
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 08:38:48
Een HTM 'Ombouwer' door Frits C
Vandaag om 07:17:50

Auteur Topic: RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen  (gelezen 21118 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen
« Reactie #75 Gepost op: 06 March 2026, 12:30:11 »
Ik had ook even contact met ze opgenomen.

In de app gaan ze een apart seintype voor toevoegen.

Ik wees ze ook m'n instellingsloze seindecoder om alleen het idee pitchen van de mogelijkheden. Ze zijn lichtelijk terughoudend met dcc Ext omdat het nog onbekend is in Polen. En ze willen niet dat mensen ze gaan bellen met dit soort berichten: ik kan mn nieuwe sein decoder niet aansturen met mn multimaus of met mijn oude PC programma.

Ze vonden het idee om DCC Ext te gebruiken om servo's naar meer dan 2 pre-defined posities wel interessant om toe te passen in de RB4400.  (y)

Ze willen ook graag POM gebruiken voor accessoires en het zat ze dwars dat niet veel centrales dat ondersteunen. Ze hebben imo die RB4400 misschien lichtelijk te complex gemaakt  ::).

Wat die slider betreft, daar waren ze al van op de hoogte en dat wordt nog aangepast als ze dat al niet hebben gedaan.   :angel:

De volume knoppen mappen naar functies vonden ze ook leuk. Wat ze minder leuk vinden is dat dit niet kan werken met iOs producten  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #76 Gepost op: 06 March 2026, 16:08:07 »
@AlbertG

Mooi dat DCCext er in zit, hoe ben je verbonden vanuit RocRail met de RB1110? netwerk/usb? Z21/LocoNet/XpressNet?

Ik gebruik het Z21 protocol. Ik heb de RB1110 met mijn thuisnetwerk verbonden en Rocrail vind hem dan via mDNS.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

A.M. van der Kraan

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 07 March 2026, 23:09:14 »
Vandaag een demo gezien in Rijswijk van de RB1110 DCC Centrale.
We hadden als vereniging HCC!m de specificaties vooraf al bekeken en zijn positief verrast.
De demo heeft ons overtuigd dat we deze Railbox aan willen schaffen om er zelf verder mee te gaan testen.
Zeker ook de combi met de app geeft vele mogelijkheden waar we verder heel benieuwd naar zijn of het echt zo blijft werken bij grotere modelbanen.
Omdat wij al de nodige ervaring hebben met diverse centrales, willen we deze daar zeker aan toe gaan voegen om de kennis en ervaringen te kunnen delen onder onze leden.
Laat deze Railbox maar snel geleverd gaan worden (voor een heel goede prijs/prestatie verhouding) zodat we kunnen starten en eigen ervaringen opdoen als vereniging (en ook met het support, wat niet onbelangrijk is).
Wordt vast vervolgt ........... 
« Laatst bewerkt op: 07 March 2026, 23:13:37 door A.M. van der Kraan »

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 08 March 2026, 10:01:20 »
Laat deze Railbox maar snel geleverd gaan worden (voor een heel goede prijs/prestatie verhouding) zodat we kunnen starten en eigen ervaringen opdoen als vereniging (en ook met het support, wat niet onbelangrijk is).

Ik neem mijn set op 21 maart mee naar de HCC!m ledenbijeenkomst in Soest.
Hartelijke groeten,
Albert.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 08 March 2026, 20:16:50 »
Ik heb dit weekend heel veel mensen kunnen uitleggen hoe je een modelspoorbaan op een eenvoudige manier kunt digitaliseren.

Juist wanneer je heel veel analoge locomotieven hebt, en eigenlijk huizenhoog opziet tegen het aanschaffen van zoveel DCC decoders als locomotieven, is daar eigenlijk geen beginnen aan. Het is voor velen veel te duur. Met mijn demoboard kon ik heel goed uitleggen, hoe je zo’n digitalisering stap voor stap kunt uitvoeren, en de portemonnee ontziet.

Voor de goedkope RailBOX RB1110 DCC Commando Centrale bleek in dit kader veel belangstelling te zijn. Er waren ook bezoekers die het erg jammer vonden dat hij niet gebruikt kan worden voor hun Märklin treinen.

Voor mij waren de leukste momenten wanneer kinderen aanschoven om met de RailBOX App de hele zwik geluiden af te spelen van de met een sounddecoder voorziene locomotief op het testspoortje. En waar bezoekers ook verbaasd over waren was, dat voor het inregelen van de decoder geen computer nodig is, maar enkel de RailBOX app.

Niets op- en aan te merken? Jawel…, ‘s middags bleek het Wifi verkeer zo groot op de beursvloer dat een Wifi verbinding tussen mijn iPhone en RailBOX centrale niet (meer) mogelijk was. Led voor een volgende keer, ook een bedrade MultiMAUS meenemen.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 08 March 2026, 21:02:17 door Hans van de Burgt »

AlbertG

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 08 March 2026, 21:03:36 »
Hoi Hans,
Fijn dat je demonstratie zo'n succes is geweest.
Hartelijke groeten,
Albert.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 09 March 2026, 08:31:31 »

Juist wanneer je heel veel analoge locomotieven hebt, en eigenlijk huizenhoog opziet tegen het aanschaffen van zoveel DCC decoders als locomotieven, is daar eigenlijk geen beginnen aan. Het is voor velen veel te duur. Met mijn demoboard kon ik heel goed uitleggen, hoe je zo’n digitalisering stap voor stap kunt uitvoeren, en de portemonnee ontziet.

Decodertjes kopen kost inderdaad centjes maar de relatie met je demoboard waardoor de portemonnee wordt ontzien snap ik niet. Heb je ze sprookjes verteld?  ;D

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 09 March 2026, 10:07:02 »
@Ben,

Nee, ik verkoop geen sprookjes. Het testboard bevat een ringleiding. Op het spoor kunnen meerder spanningen geschakeld worden. Analoog en digitaal. De DCC spanning wordt gesplitst in DCC rij- en stuurspanning. Als een analoge loc gebruikt wordt kunnen accessoires toch bediend worden via de DCC functiedecoders. Het testboard heeft nog een extra functie. Op het stukje rails kan ook de programmeerpoort van de centrale worden aangesloten.

Gr, Hans

Ben

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 09 March 2026, 11:02:18 »
Ik begrijp wel wat er op je  plankje zit, dat heb je eerder laten zien. Maar het ontzien van de portemonnee snap ik nog steeds niet.

Digitalisering begint met een centrale en voorts met een of meerdere lokdecoders. Da's altijd de eerste investering.

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 09 March 2026, 13:07:55 »
@Ben,

De misvatting van veel analoog rijders is dat ze al hun oude locs van een decoder moeten voorzien. Zoals ik heb uitgelegd, kunnen ze alles gewoon blijven gebruiken, en beginnen ze stap voor stap met digitaal. Inderdaad is de eerste investering een DCC centrale en één decoder in een loc. Ik ga er dan van uit dat ze minstens één loc hebben die daar voor geschikt is. De volgende stap is een functiedecoder, bijvoorbeeld de Arcomora DCCnext. En ook daarmee kunnen ze stap voor stap steeds één poort in gebruik nemen voor een accessoire. Bij gebruik van de relatief goedkope RB1110, een decoder en een DCCnext is men ongeveer € 200,- euro kwijt. Dat blijkt een acceptabele eerste investering te zijn.
Nogmaals het kunnen blijven gebruiken van wat men al heeft, in combinatie met dit stappenplan, blijkt analoog rijders over de streep te kunnen trekken.

Er werd me overigens ook gevraagd hoe als instapper vanuit het niets met een trein te beginnen. Mijn recept is het maken van een Inglenook railpuzzel. Zie onze encyclopedie:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Inglenook_sidings

Daarvoor heb je het volgende nodig:
- Korte rangeerlocomotiefc met DCC decoder.
- Acht korte wagonnetjes van ongeveer 8cm lang.
- Een paar stukken rails en eventueel 4 buffers.
- Twee elektrische wissels.
- Een DCC centrale (Bijv. RailBOX RB110 mini)
- Een Arcomora DCCnext
- Aansluitdraden e.d.
- RailBOX App

Just my 2 cts.

Gr, Hans

Ben

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 09 March 2026, 13:34:25 »
Dan zit daar het verschil in benadering.

Een analoge rijder die overstapt kan prima (voorlopig) z'n wissels met het "oude" bedienkastje omzetten en zich richten op de centrale en de (on)mogelijkheden, de lokdecoder en de instellingen daarvan en niet te vergeten de app om uberhaupt een lokkie aan het rijden te krijgen. Da's meer dan genoeg als je een analoge draaiknop gewend bent.

Maar los daarvan Hans: het is leuk dat je er op die manier mee bezig bent en mensen kennis laat maken met "digitaal".  (y)

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 09 March 2026, 14:43:42 »
@Ben,

De grootste verandering voor de overstapper is dat de bediening van accessoires gaat via een ringleiding naar clusterpunten waar wissels, puntstukken, servo’s of motoren, seinen en leds te vinden zijn. Juist op die plekken worden de functiedecoders ingezet. Dat bespaart meters draad en zorgt voor een veel hogere bedrijfszekerheid.

Gr, Hans

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #87 Gepost op: 09 March 2026, 16:16:19 »
Ik denk er over om mijn Multimaus Pro centrale te vervangen door een Railbox. Maar kunnen daar meerdere Multimausen op aangesloten worden met een verdeel stukje? En zijn deze dan allemaal master of slave? Ik vind meerdere muizen makkelijk om verschillende treinsoorten per muis in te fleppen (Diesel of elektrisch en zo) Dan hoef ik minder te scrollen en ik heb al meerdere multimausen.

Mvg,

Robert

bask185

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 09 March 2026, 16:45:52 »
Antwoorden in volgorde:
Ja
Slave

Exta notitie
Citaat
Dan hoef ik minder te scrollen
In mijn optiek, is library mode inefficient gebruik van een multimaus. Je zegt het zelf al, je moet scrollen. En dat betekent dat je moet zoeken en dan moet je naar het scherm van de maus kijken

Als je de maus in adressen mode zet. Dan kan je gewoon adres invoeren en je loc zodoende selecteren. Dan hoef je niet te scrollen, niet te zoeken, maar gewoonkiezen. En met een beetje oefening, kan je dat blind doen. Plus de pijltjes toetsen zijn ook erg handig om van adres te shiften maar...

Om adressen mode nog makkelijker te maken voor je zelf. Kan je je adressen omnummeren naar makkelijke getallen.
1-10 diesels, 11-20 elektrisch, iets in die richting. Ook om die pijltjes toetsen te gebruiken, doe je er goed aan oplopende adressem te gebruiken.

Ik deed dat en dan ook van klein naar groot of in chronologische volgorde net wat je logisch vind.
sik : 1
hippel : 2
2400 : 3
2200 : 4
6400 : 5

1000 : 10
1100 : 11
1200 : 12
etc

Of wat sommige mensen doen. Het loc nummer gebruiken als adres.
NS 1139 : 1139

@Hans, je verspreekt je 2x met "functiedecoder". Je bedoelt hier "accessoiredecoder".

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 09 March 2026, 16:57:21 »
@Ben,

De grootste verandering voor de overstapper is dat de bediening van accessoires gaat via een ringleiding naar clusterpunten waar wissels, puntstukken, servo’s of motoren, seinen en leds te vinden zijn. Juist op die plekken worden de functiedecoders ingezet. Dat bespaart meters draad en zorgt voor een veel hogere bedrijfszekerheid.

Gr, Hans

Waarom zou ik dit doen als ik dit (analoog weliswaar) heb liggen? Ik bedien mijn accesoires sinds ik digitaal rij nog steeds analoog. Hoef niks opnieuw aan te leggen, boet niet aan betrouwbaarheid in en het kost me niks.

Bart